Łańcuchy przekierowań, a user experience. Jak sprawić, by nawigacja była intuicyjna i przyjazna dla użytkownika?

Zaktualizowano: 2024-01-19
łańcuchy przekierowań
Łańcuchy przekierowań to sekwencje automatycznych przemieszczeń między różnymi stronami. Wpływają na kondycję portali, a ich optymalizacja może poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania i doświadczenie użytkownika. Niewłaściwie zarządzanie przekierowaniami, może doprowadzić do problemów z wydajnością strony, zwiększając czas ładowania oraz potencjalnie obniżając pozycję w wynikach wyszukiwania. Dowiedz się jak zarządzać przekierowaniami na swojej stronie!
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym są przekierowania 301, a czym przekierowania 302?

Przekierowania to mechanizm stosowany w świecie Internetu, który kieruje użytkownika z jednego adresu URL na inny. Stanowią kluczowy element w zarządzaniu ruchem na stronie internetowej oraz dla optymalizacji SEO. Są również ważne w kontekście pozycjonowania stron. Dwa z najczęściej używanych rodzajów przekierowań to:

  • Przekierowanie 301 informuje roboty wyszukiwarek, że strona została przeniesiona na stałe na nowy adres URL. Pod względem SEO wartość związana z poprzednim adresem przenoszona jest na nowy, ponieważ wyszukiwarki traktują nowy adres jako zastępczy dla poprzedniego. Należy ich używać, gdy na stronie zmieniono domenę lub strukturę URL, a także gdy przeniesiono, usunięto lub połączono zawartość.
  • Przekierowanie 302 informuje, że strona została przeniesiona tymczasowo na nowy adres URL, ale stary adres nadal istnieje. Warto je stosować, gdy strona jest w trakcie przebudowy.

Kod odpowiedzi 200 (OK) jest zwracany, gdy serwer pomyślnie przetworzył żądanie klienta. W praktyce oznacza to, że strona internetowa została znaleziona, pobrana i przesłana bez problemów. Z kolei kod odpowiedzi 404 (Not Found) oznacza, że serwer nie może odnaleźć żądanej strony lub zasobu. Kod ten jest zwracany, gdy klient próbuje uzyskać dostęp do zasobu, który nie istnieje na serwerze.

Czym są łańcuchy przekierowań?

Łańcuch przekierowań to sekwencja wielu przekierowań HTTP, które prowadzą od pierwotnego adresu URL do ostatecznego miejsca docelowego. Jest to ciąg przekierowań między różnymi adresami URL, które następują po sobie. Łańcuchy przekierowań mogą wpłynąć na doświadczenie użytkownika, wydajność strony oraz SEO.

Dlaczego należy ich unikać?

Długi łańcuch przekierowań może znacznie zwiększyć czas ładowania strony. Ma na to wpływ każde przekierowanie w strukturze. Im dłuższy łańcuch, tym więcej czasu potrzeba na załadowanie strony, co może wpływać na satysfakcję użytkownika.

Dodatkowo każde pojedyncze przekierowanie, zwłaszcza jeśli jest to przekierowanie tymczasowe (302), może wpłynąć na przekazywanie wartości SEO z jednego adresu URL na drugi. W przypadku przekierowań stałych (301), wartość SEO jest przenoszona całościowo, ale z każdym dodatkowym przekierowaniem istnieje potencjalne ryzyko utraty wartości.

Aby unikać tych problemów, zaleca się stosowanie klarownych i prostych struktur przekierowań. Jeśli zmiany są konieczne, należy zadbać o to, aby przekierowania były jak najbardziej bezpośrednie, a ich liczba była ograniczona.

Jak naprawić łańcuchy przekierowań?

Naprawianie łańcuchów przekierowań jest kluczowe dla optymalizacji strony pod kątem wydajności, doświadczenia użytkownika i SEO.

  • Skorzystaj z narzędzi do analizy struktury przekierowań, takich jak Google Search Console czy narzędzi do analizy SEO (np. Screaming Frog). Zidentyfikuj i zrozum przyczyny istniejących łańcuchów przekierowań.
  • Usuń zbędne przekierowania, aby zminimalizować liczbę kroków między oryginalnym adresem URL a adresem docelowym. Możesz to wykonać za pomocą pliku .htaccess, usuwając niewłaściwe przekierowania i ustawiając poprawne.
  • Upewnij się, że każde przekierowanie jest rzeczywiście niezbędne i przynosi wartość użytkownikowi.
  • Tam, gdzie to możliwe, stosuj przekierowania stałe (301) zamiast tymczasowych (302), aby przekazywać pełną wartość SEO z jednej strony na inny adres URL.
  • Upewnij się, że wszystkie wewnętrzne linki na stronie wskazują bezpośrednio na poprawne, aktualne adresy URL, aby uniknąć zbędnych przekierowań.

Korzystając z tych kroków, możesz skutecznie naprawić łańcuchy przekierowań i poprawić wydajność oraz doświadczenie użytkownika na swojej stronie internetowej.

Kiedy przekierowania nie przynoszą efektów?

Przekierowania mogą być nieskuteczne lub nawet przynieść niepożądane efekty w różnych sytuacjach, zwłaszcza gdy są stosowane nieprawidłowo lub niezgodnie z zasadami SEO. Oto kilka scenariuszy, w których przekierowania mogą być mniej efektywne:

  1. Niewłaściwe zastosowanie przekierowań w sytuacjach, w których nie jest to konieczne, może prowadzić do zamieszania w strukturze linków strony.
  2. Nadmierne przekierowania łańcuchowe, zwłaszcza jeśli są nieoptymalne lub niepotrzebne, mogą prowadzić do opóźnień w ładowaniu strony i frustracji użytkowników.
  3. Niezamierzone i błędne przekierowania, które następują niezamierzenie lub są wynikiem błędów w konfiguracji, mogą prowadzić do nieprzewidywalnych wyników, w tym utraty danych i wartości SEO.
  4. Przekierowania tymczasowe (302) zamiast stałych (301) mogą doprowadzić do utraty wartości SEO, a sama strona może być gorzej indeksowana przez wyszukiwarki.
  5. Brak regularnej aktualizacji przekierowań po wprowadzeniu zmian na stronie może prowadzić do niezamierzonego przekierowywania użytkowników na nieaktualne lub błędne adresy URL.
  6. Pętla przekierowań to sytuacja, w której żądanie przeglądarki ciągle wędrują od jednego adresu URL do drugiego, a następnie z powrotem, co tworzy nieskończony proces przekierowań.

Przekierowania należy stosować z rozwagą, zgodnie z najlepszymi praktykami SEO oraz w kontekście potrzeb i celów strony internetowej. Regularne monitorowanie, testowanie i dostosowywanie przekierowań do aktualnych warunków pomaga utrzymać ich skuteczność.

  • Autor: Borys Bednarek

    Head of SEO w Cyrek Digital, dla którego algorytmy Google i innych wyszukiwarek nie mają żadnych tajemnic. Cały czas wspiera specjalistów w doborze rozwiązań optymalizacyjnych, dzięki którym Wasze strony będą liderami w wynikach wyszukiwania oraz pomaga copywriterom w zamienianiu słów na teksty, które chce się czytać.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Czym są linki tiera 2 i po co je budować?

Budowanie linków wielopoziomowych jest strategią znaną SEOwcom nie od dziś, jednak wciąż niewielu z nich z niej korzysta. Na czym polega linkowanie Tier 2 i jak dzięki niemu ulepszyć Twoją strategię link building? Sprawdź dlaczego warto przemyśleć to rozwiązanie i jak wprowadzić je na stałe do swoich działań.

kanibalizacja tresci
Kanibalizacja słów kluczowych - jak wykryć i wyeliminować powielające się treści?

Posiadasz co najmniej dwie podstrony, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania dla tego samego zapytania? Kanibalizacja treści to zjawisko, które może negatywnie wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania i generować mniejszy ruch organiczny. Poznaj przyczyny tego problemu oraz skuteczne metody, które pomogą zminimalizować ryzyko konkurowania ze sobą stron i poprawić ich widoczność na wybrane słowa kluczowe. 

core web vitals
Core Web Vitals – czym są, jak je zmierzyć i jak zoptymalizować stronę pod ich kątem?

Jakość doświadczeń użytkowników w interakcji ze stroną internetową należy do istotniejszych faktorów, na podstawie których algorytmy wyszukiwarek oceniają wartość witryny. Jak jednak mierzy się satysfakcję odbiorcy? Jedną z możliwych odpowiedzi są Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe. Dowiedz się, co konkretnie badają te metryki, jak wpływają na pozycjonowanie i co możesz zrobić, aby je ulepszyć.