Złap uwagę czytelników i filtruj na blogu

złap czytelników na blogu
Pisanie bloga to wymagająca szkoła relacji, której cały ciężar spoczywa na naszych barkach. To my przyciągamy uwagę czytelników, a następnie pobudzamy ich zainteresowanie i prowokujemy dyskusje w komentarzach. Jak zredagować artykuł tak, aby trafił w gusta odbiorców? Od czego zacząć?
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Pisanie bloga to wymagająca szkoła relacji, której cały ciężar spoczywa na naszych barkach. To my przyciągamy uwagę czytelników, a następnie pobudzamy ich zainteresowanie i prowokujemy dyskusje w komentarzach. Jak zredagować artykuł tak, aby trafił w gusta odbiorców? Od czego zacząć? Poniżej zaprezentuję Ci filtry, które polecam użyć przy redagowaniu artykułu.

Współcześnie kształtowanie obecności w sieci to mieszanka marketingu wyszukiwarkowego z marketingiem treści, czyli w skrócie dążenie do osiągnięcia wysokiej pozycji zarówno w wyszukiwarce, jak i w ocenie klientów. Jak to osiągnąć? Kluczem jest myśl: Słów kluczowych szukaj w wyszukiwarce, a tematów na artykuły i sposobu ich realizacji w głowach odbiorców Twoich produktów. Aby rozjaśnić tę zasadę przedstawię Ci przykład:

Wyobraź sobie sytuację, że prowadzisz firmę sprzedającą designerskie kubki i pozycjonujesz się na frazę kubek do kawy. Aby wspomóc działania, założyłeś blog tematyczny i zleciłeś opracowanie artykułu dwójce pracowników. Pierwszy napisał tekst na temat tego, jakie naczynie pasuje do danego rodzaju kawy, drugi zdecydował się stworzyć artykuł o tym, jak zorganizować kawowe popołudnie z koleżankami i zawarł w nim opis niespotykanych kaw. Teraz zdecyduj, który tekst spodoba się Twoim klientom. Uważasz, że drugi? Oznacza to, że doskonale rozumiesz, na czym polega prowadzenie firmowego bloga. BRAWO!

Dzięki pisaniu artykułów na ciekawe tematy nie tylko zyskujesz uwagę odbiorców i prezentujesz się jako specjalista w danej dziedzinie, ale pozyskujesz również linki z zewnątrz dzięki udostępnianiu artykułu przez czytelników, co jest przecież jedną z ważniejszych rzeczy w przypadku pozycjonowania. A jak opracować temat, aby został przez nich pozytywnie odebrany? O tym w kolejnym akapicie.

 

Jak zredagować artykuł?

 

Pierwsza reguła pisania bloga brzmi: Za interesującym tytułem powinna iść równie wciągająca treść. Niby proste, ale ostatnio trafiłem na firmowe blogi, które zachowują się jak redaktorzy niskiej jakości dzienników. Przykładem jest blog firmy tapicerskiej, na którym w artykule o tym, jak zmyć plamę z sofy opisywane są podstawowe zasady jej sprzątania. Autor nie ociera się o konkrety nawet w minimalnym stopniu, jedynie realizuje założenia pozycjonowania i buduje sztuczne zdania. To niedozwolone. Pamiętaj, jak wspomniałem wcześniej, że blog - poza pozycją - kreuje również wizerunek Twojej firmy.

Ok, przejdźmy do kluczowej kwestii artykułu. Na początek dobra informacja dla osób, które uważają, że nie potrafią pisać w interesujący sposób: Redagowanie ciekawych artykułów można wypracować. Przedstawię Ci poniżej filtry, które sprawią, że Twój tekst będzie nie tylko przyjazny dla oka, ale również będzie się go dobrze czytało. Aby zachować naturalność przekazu, warto zweryfikować jednak ich obecność i wdrożyć ewentualne poprawki dopiero po napisaniu wstępnej wersji artykułu. Pierwszym krokiem pisania nie jest bowiem budowanie pięknych zdań i dbanie o formę tekstu, a spisanie w uporządkowany w miarę sposób myśli, które chcesz przekazać.

Pierwsza wersja artykułu gotowa? Czas wykorzystać filtry, które pozwolą Ci doprowadzić tekst do ostatecznej wersji, która będzie nośna i spełni podstawowe wymagania odbiorców. Poniżej przedstawię Ci na czym one polegają.

 

Reguła 1: Przejdź do czynów

Aby twój artykuł dobrze się czytało, unikaj strony biernej czasownika, czyli wszelkich jego form, które składają się z odmienionego czasownika być lub zostać i imiesłowu przymiotnikowego w stronie biernej np. zostało zrobione. Tego typu zdania sprawiają, że tekst jest suchy i traci możliwość utożsamiania się czytelnika z artykułem. Oczywiście zasada ta wymaga wyczucia. Skoncentruj się tu przede wszystkim na akapitach, w których chcesz zachęcić klienta.

Z powyższą zasadą wiążą się również sformułowania typu Powinno się czy należy. Tekst na stronie Twojej firmy to nie regulamin, więc staraj się zwracać do odbiorcy przyjaźnie. Nie pisz: Każdy wymagający klient powinien mieć nasz produkt, a: Nasz produkt pomoże Ci w wykonywaniu...

 

Reguła 2: Tekst do podziału

Dobrze napisany artykuł poza aspektami merytorycznymi i dynamiką powinien być również dobrze skrojony z wyglądu. Niedopuszczalne jest pisanie ciągiem. Takie teksty nie nadają się do czytania. Podstawą jest podział na akapity. Warto również pogrubić nagłówki pisane większym rozmiarem, a także ważne informacje w tekście. Polecam wytłuścić lead, czyli wprowadzenie. Tylko taki układ ma szansę wpaść w oko czytelnika.

 

Reguła 3: Bez obrazu nie ma przekazu

Dodawanie grafiki do artykułu powinno być Twoim stałym punktem pisania postów na blogu. Po pierwsze, dzięki nim zobrazujesz myśl, jaką masz do przekazania. Po drugie, kiedy piszesz długi artykuł, podzielisz go wygodnie dla oka czytelnika na kilka części. Graficzne uzupełnienie treści wspomoże również działania w social media, dzięki zdjęciu bowiem Twoje artykuły udostępniane na Facebooku będą wyświetlały się z grafiką odnoszącą się do jego treści. Dzięki temu post skuteczniej złapie uwagę użytkownika mediów społecznościowych, przez co wzmocni liczbę kliknięć.

 

Jeśli któraś z reguł jest dla Ciebie niejasna, podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach. Wydaje Ci się, że po pierwszej pracy nad tekstem musiałeś poprawić zbyt dużo? Nie martw się. Ja, posiadając już spore doświadczenie, zawsze nanoszę kilkanaście poprawek, więc jeśli jesteś na początku drogi w pisaniu - nie przejmuj się ich ilością. Pisz śmiało;)

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Jacek

    Potwierdzam. Nawet super ciekawy czy mega merytoryczny artykuł na blogu można zepsuć poprzez brak formatowania lub jego niestaranne wykonanie. Artykuły bez wcięć, duże bloki tekstu (szczególnie te wyjustowane czy wycentralizowane) czyta się źle i użytkownik szybko wychodzi ze strony. A to popsuje już statystyki nawet najlepszego merytorycznie bloga.
    Nie zapomnij o tym!

    xboxinfo.pl

    2015-03-24, 08:45
  • copywriter z tabletoid.pl

    Reguły są jasne i oczywiście można by ich podać znacznie więcej. Na przykład tę, żeby nie pisać w pierwszej osobie liczby mnogiej. Zdania typu "wystarczy, że kupimy nasze akcesoria i sprzątanie mamy szybko z głowy" średnio zachęcają do zakupu i wymagają dodatkowej interpretacji (bo dosłownie wychodzi na to, że sprzedawca sam kupuje akcesoria ma sprzątanie z głowy). Osobiście razi mnie też niepotrzebne robienie wcięć w akapitach. Zdarza się, że webmaster dostaje dobry tekst, a potem dodaje wcięcia po każdym enterze (bo pani na polskim mówiła... ) i całość wygląda po prostu słabo, niezbyt estetycznie.

    tabletoid.pl

    2014-12-21, 00:17
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Dziennikarz a copywriter
Dziennikarz a copywriter – czym się różnią?

Choć na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że zawody copywritera i dziennikarza są niemal identyczne, to w rzeczywistości bardzo wiele je dzieli. Owszem, ich praca z pozoru wygląda bardzo podobnie. Przy bliższym spojrzeniu stają się jednak widoczne drobne, ale wciąż niezmiernie ważne różnice... o których więcej w artykule.