Meta title: jak stworzyć skuteczny tytuł SEO?

Zaktualizowano: 2024-02-27
meta title
Meta title to często decydujący czynnik, który skłania użytkowników do kliknięcia lub zignorowania linku w wynikach wyszukiwania. Dla Google, tytuł SEO jest istotnym sygnałem, pomagającym zrozumieć treść strony i jej tematykę, co bezpośrednio wpływa na jej pozycję w rankingu wyszukiwania. W tym artykule przyjrzymy się bliżej znacznikowi title oraz podpowiemy, na co zwracać uwagę przy jego tworzeniu!
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Na stronie wyników wyszukiwania (SERP) prezentowana jest lista linków do stron internetowych, które odpowiadają zapytaniom użytkownika. Wyniki te mogą zawierać obrazki lub filmy, ale najczęściej spotykane są tekstowe odpowiedzi. Składają się one z kilku elementów: ikony strony (favicon), nazwy firmy lub domeny, adresu URL, tytułu i opisu.

Dwa ostatnie z wymienionych elementów, znane jako meta tagi, są widoczne wyłącznie na stronie wyników wyszukiwania. W tym artykule skupimy się na meta title, który jest jednym z czynników rankingowych wpływających na pozycję strony.

Spis treści

Meta title - co to jest?

Meta title, znany również jako tytuł SEO lub title tag, to klikalny nagłówek wyświetlany na stronie wyników wyszukiwania (SERP), który opisuje zawartość strony dla użytkowników i wyszukiwarek internetowych.

meta title w wynikach wyszukiwania

Tytuł SEO jest jednym z czynników rankingowych Google. Ma znaczenie nie tylko w ustalaniu rankingu strony, ale także znacząco wpływa na liczbę wejść na stronę i współczynnik klikalności (CTR), czyli stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń.

W 2021 roku Google wprowadziło zmiany w sposobie prezentacji tytułów SEO. Ograniczony został wpływ webmasterów na tytuł wyświetlany w wynikach wyszukiwania, który zaczął być określany jako title link. Mimo że Google często wykorzystuje meta title jako tekst linku tytułowego, użytkownicy mogą zobaczyć inną treść, dobieraną przez Google na podstawie H1 lub innych nagłówków oraz elementów treści na stronie. W rezultacie meta title i title link nie zawsze będą ze sobą tożsame.

Gdzie znajdziemy meta title? 

Tytuły SEO, choć bardzo podobne do tytułów redakcyjnych (nagłówki H1), pełnią nieco inne funkcje i są widoczne w innych miejscach w przestrzeni internetowej. Oto, gdzie możemy zobaczyć tagi tytułowe:

  • w kodzie strony

Znacznik możemy znaleźć w kodzie źródłowym strony, oznaczony jako <title>. Aby podejrzeć kod strony, użyj skrótu klawiszowego Ctrl + U (lub Command + U na urządzeniach Apple) i wyszukaj meta tag w sekcji head na górze strony.

meta title w kodzie strony

Narzędzia takie jak SEO Meta 1 Click i inne umożliwiają łatwe przeglądanie meta tagów bez otwierania kodu źródłowego strony.

  • w przeglądarkach internetowych 

Tag tytułowy jest wyświetlany w górnej części przeglądarki internetowej i pomaga łatwo rozpoznać otwartą stronę internetową, gdy mamy otwartych wiele kart.

  • w wynikach wyszukiwania (SERP) 

Przez wiele lat, Google wiernie odzwierciedlał title tagi ustalone przez webmasterów w wynikach wyszukiwania. Jednak ta praktyka uległa zmianie w sierpniu 2021 roku, gdy wyszukiwarka wprowadziła nowe podejście do prezentacji tytułów SEO. Nierzadko zdarza się, że tytuły SEO na stronie wyników wyszukiwania różnią się od tych, które przygotowaliśmy dla naszych treści.

Dlaczego Google wyświetla inny meta title?

Nowy system wyświetlania tytułów SEO miał sprawić, że nagłówki w wynikach wyszukiwania będą bardziej atrakcyjne, zrozumiałe i lepiej dopasowane do zapytań użytkowników. Google zapewnia, że title tag z kodu strony HTML jest wykorzystywany do generowania tytułów w SERPach w 80% przypadków. Jednak badania przeprowadzone przez Moz oraz Zyppy wykazały, że około 60% tytułów zostaje zmodyfikowanych przez Google w wynikach wyszukiwania. Powody, dla których Google przepisuje tagi tytułowe, mogą obejmować:

  • Za krótkie lub zbyt długie tytuły
  • Powtórzenia słowa kluczowego
  • Użycie znaków specjalnych, takich jak nawiasy, pionowe kreski czy myślniki
  • Użycie identycznych tytułów na wielu stronach
  • Tagi tytułowe nieodpowiadające zawartości strony
  • Dostosowanie tagu tytułowego do lepszego odpowiadania na zapytanie użytkownika

Jak Google wybiera tytuły w wynikach wyszukiwania?

Proces, w jaki Google generuje linki do tytułów stron w wyszukiwarce, jest złożony i opiera się na algorytmie analizującym różnorodne czynniki. Początkowo algorytm bierze pod uwagę meta title, jednak jeśli uzna, że nie oddaje on adekwatnie treści strony, może go zignorować na rzecz innego elementu, który lepiej służy użytkownikom. W takich przypadkach Google może wybrać tytuł bazujący na:

  • Znaczniku H1 lub innych znacznikach H na stronie,
  • Wyróżniającej się treści,
  • Anchor tekście na stronie,
  • Anchor tekście stron linkujących do naszej.

Chociaż nie możemy uniemożliwić Google przepisywania tagów tytułowych, możemy tworzyć meta title zgodnie z najlepszymi praktykami, by zminimalizować liczbę modyfikacji.

Jak stworzyć dobry meta title?

Pisanie treści zaczynaj od przeprowadzenia selekcji słów kluczowych (keyword research), natomiast opracowanie nagłówka SEO zostaw sobie na koniec. Wykorzystaj przeprowadzony wcześniej research, aby jak najlepiej dopasować zawartość strony do tego, jakich szukają informacji użytkownicy w Internecie. Meta title napisz tak, by również odzwierciedlał ich intencje wyszukiwania.

W poszukiwaniu idealnego nagłówka przyjrzyj się, jakie tytuły tworzą konkurenci, szczególnie ci, którzy zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarkach dla kluczowych dla ciebie fraz. Nie poprzestawaj na tym. Analizuj frazy tzw. długiego ogona, jak i popularne pytania związane z twoją frazą kluczową za pomocą narzędzi SEO. Uwzględnij również sugestie Google znajdujące się w sekcji „Podobne wyszukiwania”.

Dobry meta title to taki, który w kilku słowach oddaje główną myśl artykułu i zachęca użytkownika do kliknięcia w link. Skuteczny tytuł SEO powinien spełniać kilka ważnych kryteriów:

  • Umieść słowo kluczowe na początku.
  • Nie powtarzaj frazy kluczowej.
  • Zachęć do kliknięcia (CTA).
  • Stwórz unikalny tytuł dla każdej strony.
  • Zachowaj odpowiednią długość (ca. 60 znaków).

Co to znaczy odpowiednia długość? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Postaramy się jak najlepiej wytłumaczyć tę kwestię poniżej.

Jak długi powinien być meta title?

Choć często można spotkać informację, że idealna długość to 50-60 znaków, nie gwarantuje to wyświetlenia całego tytułu. Znaki mają różną szerokość, a na różnych urządzeniach wyniki wyszukiwania będą wyświetlały się inaczej. Dlatego bezpieczniejszym wyborem będzie dostosowanie długości meta title to limitu pikseli, który wynosi limit 600 px dla wyników wyświetlanych na desktopie. Jeśli tytuł przekroczy ten limit nawet o jeden piksel, Google może go skrócić, co potencjalnie obniży CTR. 

Na urządzeniach mobilnych Google często wyświetla meta title w dwóch liniach, a długość tytułu może się różnić w zależności od urządzenia. Mimo że wyszukiwania mobilne dominują w wielu branżach, zaleca się przestrzeganie standardów dla desktopów. Badania Backlinko wykazały, że tytuły o długości 40-60 znaków mają największą klikalność. Dlatego najlepiej ustawić tytuł poniżej 600 pikseli, aby mieć pewność, że będzie on wyświetlany w całości.

dlugosc meta title badania backlinko

Źródło: Backlinko

Jak możemy sprawdzić, czy nasz meta title ma odpowiednią długość na różnych urządzeniach? Oto kilka narzędzi do weryfikowania meta tagów: 

Narzędzia do sprawdzania długości meta title:

Umożliwia podejrzenie jak będzie wyglądał title tag oraz cały snippet (to jak strona prezentuje się w wynikach wyszukiwania) na urządzeniach mobilnych i desktopowych.

meta title mangools

W płatnej wersji tego narzędzia uzyskamy informacje o liczbie znaków i pikselach dla zaindeksowanych stron.

Jak za pomocą Screaming Froga znaleźć zbyt długie meta title?

Źródło: Screaming Frog

Jeśli korzystasz ze strony opartej na WordPressie, wtyczki takie jak YoastSEO lub RankMath mogą pomóc w weryfikacji długości meta tagów, eliminując potrzebę stosowania zewnętrznych narzędzi. Te pluginy usprawnią również wiele innych działań związanych z optymalizacją stron.

Czy nagłówek H1 i meta title mogą być takie same? 

Istnieje wiele dyskusji na temat tego, czy nagłówek H1 i tytuł SEO powinny być unikalne. Aby w pełni zrozumieć, jak najlepiej wykorzystać oba tytuły, warto najpierw przyjrzeć się funkcjom, jakie pełnią, oraz jaki mają wpływ na SEO i doświadczenie użytkownika.

Meta title to tytuł techniczny, pierwszy element, z którym użytkownik ma styczność jeszcze przed wejściem na stronę. Informuje zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki, o tematyce strony.

Z kolei H1 to tytuł redakcyjny, widoczny na stronie po wejściu. Jest ważnym elementem struktury strony, pomagającym odwiedzającym zrozumieć kontekst zawartości.

Pojawia się pytanie, czy H1 i meta title mogą być takie same. Pewne jest, że oba tytuły powinny być spójne. Niepożądaną sytuacją byłoby, gdyby użytkownik wchodzący na stronę z wyników wyszukiwania zobaczył tytuł, który traktuje o czymś innym lub obiecuje coś innego. 

Choć nierzadko zdarza się, że meta title i tytuł artykułu (H1) są identyczne, a strona osiąga wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google, różnicowanie tytułów daje większą elastyczność w komunikacji. Brak limitu znaków w przypadku nagłówka H1 daje możliwość stworzenia bardziej opisowego i angażującego tytułu. 

W miarę możliwości wykorzystaj potencjał obu elementów i dbaj o to, by były różne. Dzięki temu masz większą kontrolę nad optymalizacją i szanse na wyświetlanie swojej strony na różne frazy długiego ogona.

Pamiętaj, że dobrze zoptymalizowany meta title to jedynie początek. Gdy użytkownik już trafi na twoją stronę, musisz zaoferować mu treści, które odpowiedzą na jego zapytanie, rozwiążą problem lub zaspokoją ciekawość. Unikalna, przyciągająca uwagę i wartościowa treść jest tym, co skutecznie przyciąga odwiedzających i motywuje ich do spędzenia więcej czasu na twojej witrynie

  • Autor: Paulina Bajorowicz

    International SEO Specialist

    www.whitepress.com/pl

    Zawodowo od ponad 5 lat związana z SEO i Content Marketingiem. Obecnie odpowiedzialna za pozycjonowanie marki WhitePress® w Polsce i na rynkach zagranicznych. Z pasji fotografka, miłośniczka sztuk wizualnych, entuzjastka kawowych eksperymentów i alternatyw.

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Karolina

    Artykuł wyczerpujący temat. Od siebie dodam jeszcze, że użytkownik sieci lubi być na wstępie poinformowany o korzyściach jakie będzie mieć z tego, że przeczyta nasz artykuł. Znana nazwa, lub nazwisko postaci też mają dar przyciągania czytelnika.

    blog.memtor.pl

    2015-08-20, 15:29
Polecane artykuły
kanibalizacja tresci
Kanibalizacja słów kluczowych - jak wykryć i wyeliminować powielające się treści?

Posiadasz co najmniej dwie podstrony, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania dla tego samego zapytania? Kanibalizacja treści to zjawisko, które może negatywnie wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania i generować mniejszy ruch organiczny. Poznaj przyczyny tego problemu oraz skuteczne metody, które pomogą zminimalizować ryzyko konkurowania ze sobą stron i poprawić ich widoczność na wybrane słowa kluczowe. 

core web vitals
Core Web Vitals – czym są, jak je zmierzyć i jak zoptymalizować stronę pod ich kątem?

Jakość doświadczeń użytkowników w interakcji ze stroną internetową należy do istotniejszych faktorów, na podstawie których algorytmy wyszukiwarek oceniają wartość witryny. Jak jednak mierzy się satysfakcję odbiorcy? Jedną z możliwych odpowiedzi są Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe. Dowiedz się, co konkretnie badają te metryki, jak wpływają na pozycjonowanie i co możesz zrobić, aby je ulepszyć.

guest posting
Guest posting: Jak wykorzystać artykuły gościnne do budowania wizerunku i link buildingu?

Szukasz sposobu na zwiększenie widoczności w sieci i przyciągnięcie nowych odbiorców? A może chcesz wzmocnić wizerunek eksperta w branży lub zacząć go budować? Guest posting może być odpowiedzią na Twoje potrzeby! Nie tylko umożliwi Ci dotarcie do nowych grup odbiorców, ale także pomoże w budowaniu reputacji eksperta w twojej branży i zdobycie cennych linków. Sprawdź jak rozpocząć swoją przygodę z artykułami gościnnymi!