Karta produktu w sklepie internetowym – co powinno się na niej znaleźć?

W ogromnej machinie, jaką jest serwis e-commerce, każdy zabieg ma spełniać określone funkcje i wspomagać sprzedaż. Czy karta produktu odgrywa tutaj rolę pierwszoplanową? Naszym zdaniem tak. Bo choć niektórzy twierdzą, że pierwsze wrażenie robi strona główna, to pamiętajmy, że odwiedza ją może połowa zainteresowanych klientów – zwykle nowych.
Ponad 18700 portali, 12200 influencerów, 260 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Większość użytkowników przenosi się na witrynę z reklam umieszczonych na Facebooku lub innym kanale z płatną reklamą. Kierowanie na landing page nie zawsze dotyczy strony głównej. Większość przejść to karty produktowów, których sprzedaż jest w tym momencie kluczem do spełnienia wymogów określonej kampanii.

Warto pamiętać, że na dobrze zaprojektowany serwis e-commerce składają się przynajmniej trzy czynniki: czytelna architektura, odpowiednio dobrany język przekazu i optymalizacja SEO. Jeśli któryś z wymienionych elementów zostanie zaniedbany, trudno uzyskać konwersję na zadowalającym poziomie. Dlaczego? Ponieważ to komponenty składające się na spójną komunikację. Opis produktu nie będzie wystarczająco dobry bez optymalizacji SEO. Klient nie dotrze do tego, czego szuka, jeśli architektura strony nie będzie przejrzysta.

Dbajmy o dobry wygląd całej mapy strony – zarówno strony głównej, jak i widoku kategorii, produktów czy wpisu na blogu. Co najważniejsze, widok dla tych wszystkich podstron powinien być spójny i możliwie szybko przekazywać userowi informację o tym, gdzie się aktualnie znajduje. Oczywiście mowa tutaj o breadcrumbsach – okruszkach (więcej o tym przeczytasz tutaj), które wskazując ścieżkę, umiejscawiają nas w konkretnym miejscu sklepu internetowego. Oto przykład:

STRONA GŁÓWNA > BUTY SPORTOWE > ŻÓŁTE SNEAKERSY GANGSTA BABY

Strona główna > Włosy > Profesjonalne > Szampony > Bandi Tricho Esthetic

Okruszki chleba informują nas o tym, jaki produkt akurat przeglądamy i w jakiej kategorii jesteśmy. To istotne, gdy na witrynę przenosimy się np. bezpośrednio z płatnej reklamy – od razu wiemy, jak przenieść się do kategorii, która nas interesuje.

Nie bez znaczenia, a już na pewno nie dla optymalizacji, jest sama konstrukcja URL-u dla podstrony produktowej. Powinna być maksymalnie czytelna i ograniczona do kilku najistotniejszych elementów – głównie nazwy produktu i producenta oraz oznaczenia towaru, ew. unikalnego kodu dla danego modelu (SKU):

https://www.zalando.pl/only-play-onpdaisy-seamless-sports-biustonosz-sportowy-nl241i00e-m13.html

https://www.castorama.pl/membrana-dachowa-corotop-strong-1-5-x-50-mb-1-id-1122982.html

Przejdźmy jednak do właściwej części artykułu.

Czym jest karta produktu w sklepie internetowym?

To widok, który umożliwia nam bliższe poznanie asortymentu sklepu. Karta produktu to tak naprawdę jeden widok, w którym są zebrane wszystkie informacje dotyczące konkretnego modelu. Dla sklepu internetowego z obuwiem takim widokiem będzie karta:

Żółte sneakersy Gangsta Baby

Co wyróżnia taką podstronę? Przede wszystkim bardzo konkretne informacje o tym konkretnym towarze. Przejdźmy teraz wspólnie przez przykładowy widok produktu.

Podstawowe elementy karty produktu

Co powinno się znaleźć na każdej dobrej karcie produktu? Wiele komponentów, które nie tylko przybliżą użytkownikowi asortyment, ale również „spodobają się” robotom Google’a, skanującym taką podstronę. Oto każdy z elementów oraz jego charakterystyka.

Grafika

Każdy produkt powinien być zobrazowany zdjęciem, choć oczywiście nie w każdej branży zdjęcia są tak samo ważne. Ogromną rolę odgrywają z pewnością w branżach takich jak beauty i fashion czy home & garden. Nie oszukujmy się, wśród klientów sklepów z kosmetykami czy odzieżą przeważają kobiety, a one do obrazu przykładają szczególną wagę. Zanim user zdecyduje się na wybór fotela czy konkretnej tapety, zwykle najpierw dokładnie sprawdzi ich wygląd.

W zebranych grafikach ważne będą nie tylko różne ujęcia, ale także pokazanie produktu na konkretnej osobie czy w danej przestrzeni. Im bardziej przekonamy użytkowniczkę czy użytkownika do tego, że produkt upiększa, dodaje klasy i seksapilu lub po prostu może uatrakcyjnić jego mieszkanie, tym lepiej. Dzięki tym zabiegom potencjalny klient będzie mógł wyobrazić sobie, że już ma określony produkt.

Dobrze odrobione zadanie domowe widzimy chociażby na zdjęciach poniżej:

Źródło: www.deezee.pl/buty-sportowe/zolte-sneakersy-gangsta-baby

Źródło: www.deezee.pl/trapery/czarne-trapery-na-obcasie-brave-girl

Oczywiście nie od każdej branży wymaga się tak mocnego przywiązania do elementów graficznych. Trudno wymagać od specjalistycznego sklepu technicznego zdjęć, które zwalą klienta z nóg. Z drugiej jednak strony – brak jakiejkolwiek formy zobrazowania produktu też byłby błędem. Brak zdjęcia = podejrzliwość potencjalnego klienta.

Źródło: www.tme.eu/pl/katalog/diody-led-tht-1-8mm_112896/

Co tak naprawdę jest tutaj ważne? Umieszczając zdjęcia na poszczególnych kartach produktowych, warto pamiętać o tym, by:

  • dobierać zdjęcia wysokiej jakości, z nieprzekłamaną kolorystyką, wskazujące na każdy element istotny z punktu widzenia użytkownika,
  • umieścić produkt na białym tle oraz wskazać jego funkcjonalność w rzeczywistości (np. zdjęcie kosiarki jako takiej i kosiarki pracującej w ogrodzie); tym samym lepiej oddamy przeznaczenie produktu i wzbudzimy u usera potrzebę jego posiadania,
  • wskazać inne warianty kolorystyczne produktu, jeśli jest on częścią serii – wyobraźnia klienta bywa w tym obszarze bardzo często ograniczona.

Cena i wysyłka

To informacje, na które klient zwraca uwagę bezpośrednio po przyjrzeniu się grafikom. Cena powinna zostać pogrubiona i znaleźć się w dobrze wyeksponowanym miejscu, w pobliżu belki z odwołaniem do koszyka zakupowego.

Aby klient mógł szybko podjąć decyzję o wyborze produktu, warto dodać też informacje dotyczące wysyłki. Przykład poniżej:

Źródło: www.deezee.pl/botki/czarne-botki-tulsa

Klient nie może mieć wątpliwości, czy jego towar dotrze szybko, a formalności związane z płatnością powinny być ograniczone do minimum. Pamiętajmy, że im krótsza będzie ścieżka zakupowa, tym większe są szanse na powodzenie transakcji.

Opis produktu

Jakie informacje zamieścić w tej sekcji? To zależy… W końcu w przypadku sukienki istotne z punktu widzenia klienta będą inne parametry niż w przypadku telewizora. Przy tej pierwszej wskażemy na długość, materiał wykonania czy okazje, na które pasuje sukienka. Przy telewizorze opis powinien być dokładny i mocno merytoryczny. Opiszmy tu nowe funkcjonalności lub technologie zastosowane akurat w tym konkretnym modelu, czerpiąc dane z karty produktu.

Źródło: www.euro.com.pl/telewizory-led-lcd-plazmowe/philips-55pus6754-12.bhtml#opis

Bez względu na rodzaj prezentowanego asortymentu przyjmuje się, że należy tworzyć opisy na około 1000 zzs. W takiej wierszówce można umieścić informacje o produkcie, jego przeznaczeniu i cechach charakterystycznych. Czy jest to jednak złoty środek? Nie do końca… Jeśli produkt ma wiele ciekawych właściwości, co często zdarza się chociażby w przypadku branży RTV/AGD, nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć dla niego rozbudowaną, pełną konkretnych informacji treść, której wierszówka osiągnie nawet 3000 zzs. Zresztą im dłuższy opis, tym większe pole do popisu, jeśli chodzi o optymalizację SEO.

Ważne, by w opisie umieszczać tylko prawdziwe informacje i właściwości produktu. Nie należy zatajać np. realnej wytrzymałości. Opis ma upewniać użytkownika, że dokonuje dobrego wyboru, ale również pokazać robotom Google’a, że Twoja witryna jest użyteczna.

Dlatego też każdy opis powinien być zoptymalizowany pod SEO i wykorzystywać istotne z punktu widzenia danego produktu słowa kluczowe. Dobrze, aby został w nim wyróżniony choć jeden śródtytuł z najważniejszym słowem kluczowym, oznaczony jako nagłówek H2. Pamiętajmy, że najważniejszą frazę kluczową powinno się zamieścić także w pierwszych dwóch zdaniach opisu.

Źródło: www.hebe.pl/bandi-peeling-oczyszczajacy-do-skory-glowy-100ml-000000000000283464.html

A co z typowymi parametrami technicznymi? Czy umieszczać je we właściwym opisie? Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wylistowanie ich pod opisem w tabeli lub w formie sekcji „Dane techniczne” ze znacznikami <li>.

Jeśli na karcie produktu nie ma miejsca na pokazanie całego opisu, zastosuj metodę z rozwinięciem, wykorzystując np. opcję „czytaj dalej”:

Źródło: www.hebe.pl/bandi-peeling-oczyszczajacy-do-skory-glowy-100ml-000000000000283464.html

Co jeszcze można zamieścić na karcie produktu?

Na karcie produktowej warto zamieścić również informacje dotyczące:

  • dostępnych rozmiarów:

Źródło: www.deezee.pl/buty-sportowe/zolte-sneakersy-gangsta-baby

  • dostępnych promocji:

Źródło: www.deezee.pl/buty-sportowe/bezowe-buty-sportowe-speed-up

  • sposobu użycia:

Źródło: www.hebe.pl/bandi-peeling-oczyszczajacy-do-skory-glowy-100ml-000000000000283464.html

No i opinie klientów. Czy tego chcemy, czy też nie, powinny być elementem obowiązkowym. Nawet jeśli nie wszystkie są pozytywne czy neutralne, budują zaufanie do konkretnego serwisu e-commerce.

Źródło: www.deezee.pl/buty-sportowe/zolte-sneakersy-gangsta-baby

A jeśli opinie, to i możliwość dodania zdjęcia, które uzupełnia komentarz. Coraz więcej dużych serwisów wprowadza tę funkcjonalność na swoich kartach produktowych. Najlepszym tego przykładem są AliExpress czy Amazon.

Źródło: www.pl.aliexpress.com/item/33049347066.html?spm=a2g01.12617084.fdpcl001.1.3e96HVzlHVzl86&gps-id=5547572&scm=1007.19201.130907.0&scm_id=1007.19201.130907.0&scm-url=1007.19201.130907.0&pvid=5c97790e-d854-4b60-89e2-281c1f5474fe

W przypadku sklepów internetowych, które mają mniejszy asortyment, na kartach produktów możemy znaleźć także sekcję FAQ, umożliwiającą uzyskanie szybkiej odpowiedzi na nurtujące klientów pytania. FAQ sprawdzi się świetnie przy skonkretyzowanej grupie produktów, które mają specjalistyczne cechy charakterystyczne. Tego typu sekcja to jednocześnie dodatkowa i cenna informacja dla robotów Google’a.

Źródło: www.materace-dla-ciebie.pl/sklep-internetowy/rodzaj_materaca/materac_sensit_h2.html

Ponadto, jeśli w serwisie e-commerce znajdują się stosunkowo drogie produkty, istotne jest dodanie informacji o rękojmi lub gwarancji. Klienci chcą bowiem wiedzieć, że nie wydają dużej kwoty na artykuł, którego w razie jakiejkolwiek niezgodności lub usterki, nie będą mogli reklamować. W przypadku najbardziej kosztownych produktów nie powinno z kolei zabraknąć informacji o racie/leasingu.

Źródło: www.nissan.pl/oferty.html#category=SAMOCHODY+OSOBOWE&model=JUKEF16A

A gdy mamy i sklep internetowy, i stacjonarny, w tym pierwszym warto dodać informację o dostępności konkretnego produktu w salonie, umieszczając tego typu funkcjonalność na prawym sidebarze.

Źródło: www.mediaexpert.pl/telewizory-i-rtv/hi-fi-audio/glosniki-mobilne/glosnik-mobilny-jbl-flip-3-stealth-edition-czarny

Co jeszcze? Można zastosować widok dla podobnych produktów, wybranych lub ostatnio wyszukiwanych:

Źródło: www.deezee.pl/buty-sportowe/zolte-sneakersy-gangsta-baby

Źródło: www.deezee.pl/buty-sportowe/zolte-sneakersy-gangsta-baby

Źródło: www.deezee.pl/buty-sportowe/zolte-sneakersy-gangsta-baby

Źródło: www.hebe.pl/bandi-peeling-oczyszczajacy-do-skory-glowy-100ml-000000000000283464.html

Karta produktu w sklepie internetowym – przydatne wskazówki:

  • Przygotuj szablon dla karty produktu na Twojej stronie.
  • Postaw się w roli użytkownika i przejdź samodzielnie przez cały proces zakupu.
  • Pamiętaj o optymalizacji i doborze słów kluczowych.
  • Zastosuj odpowiednie przekierowanie ze stron, z których produkty zniknęły.
  • Zadbaj o jakość grafik i przedstawiaj tylko takie cechy produktu, które są prawdziwe.

Jeśli zainteresował Cię artykuł, przeczytaj również o prawidłowym umieszczaniu zdjęć i filmów na stronie, czyli czym jest lazy loading i dlaczego warto się nim zainteresować? Pod kątem optymalizacji sklepu on-line również przydatna jest wiedza o paginacji stron internetowych. Więcej pomocnych artykułów znajdziesz w naszej Bazie Wiedzy. Zapraszamy!

 

 

  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

  • Autor: Natalia Nowaczyk

    Content Manager w adCookie

    www.adcookie.pl

    Content Manager w adCookie. Pasjonatka efektywnych rozwiązań dotyczących optymalizacji SEO, content marketingu i dystrybucji treści. Jako jedna z nielicznych potrafi dogadać się z każdym wydawcą i influencerem. Poza tym uwielbia górskie wycieczki i kota Zenka.

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Krzysiekodseo

    Brakuje mi tutaj informacji o "kolekcji produktu" - jeżeli wiecie o co chodzi to warto o tym napisać ze względu na duplikację contentu :)

    krzysiekodseo.pl

    2020-02-27, 11:35
Polecane artykuły
Site Explorer od Majestic – praktyczny poradnik
Praktyczny przewodnik po Site Explorer od Majestic

Majestic jako niezależne narzędzie, które analizuje i zbiera dane pochodzące z Internetu, dodatkowo ułatwia analizę profilu linków prowadzących do witryny. Jego szerokie możliwości skanujące pozwalają przefiltrować ponad miliard adresów URL, badając powiązania między nimi. Zebrane dane są przedstawione w czytelny sposób za pomocą raportów i zestawień, co umożliwa dokładną analizę konkurencji i badanie trendów.