Paginacja stron internetowych — czy stronicowanie wpływa na pozycjonowanie stron?

Paginacja stron internetowych to powszechne rozwiązanie stosowane w sieci, które poprawnie wdrożone, może nieść za sobą korzyści zarówno dla zwykłych użytkowników, jak i specjalistów SEO. Stronicowanie na pierwszy rzut oka może wydawać się nieskomplikowanym procesem, jednak ostatecznie wymaga od nas kompletnej i przemyślanej integracji, dobrze dopasowanej do optymalizowanej witryny.
Ponad 14100 portali, 12200 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Celem tego artykułu jest przekazanie najważniejszych zagadnień w kontekście paginacji, przedstawienie kluczowych błędów, jakich należy się wystrzegać oraz zaproponowanie optymalnych rozwiązań SEO dla Waszych stron internetowych. Mamy szczerą nadzieję, że całokształt, dodatkowo podparty opiniami ekspertów z branży, infografikami i przykładami, przełoży się na konstruktywnie spędzony czas i dobrą zabawę przy zgłębianiu tajników optymalizacji.

Spis treści:

  1. Co to jest paginacja stron internetowych?
  2. Interpretacja paginacji według Google’a
  3. Podstawowe błędy przy stosowaniu paginacji
  • Duplicate Content
  • Thin Content
  • Tytuły i opisy w paginacji
  • Indeksowanie podstron paginacji w sitemapie
  • Pierwsza strona paginacji
  • Rel=”Canonical” na pierwszą stronę paginacji
  1. Zabiegi optymalizacyjne w stronicowaniu
  • Rel=”prev” i rel=”next
  • Linkowanie wewnętrzne i struktura odnośników
  • Przepływ link juice w stronicowaniu
  • View-All Page
  1. Indeksowanie podstron paginacji, a Crawl Budget
  • Robots.txt
  • Google Search Console
  • Noindex/follow
  1. Inifinte-scroll — zalety i wady
  2. UX w paginacji
  3. Podsumowanie

1. Co to jest paginacja stron internetowych?

Paginacja to proces dzielenia treści na mniejsze części. Polega na tworzeniu kolejnych podstron i przypisywaniu im następujących po sobie cyfr. Wszystkie powstałe komponenty są częścią jednej sekcji, w której zastosowaliśmy stronicowanie. Każda podstrona paginacji jest traktowana jako oddzielny byt, posiada m.in. swój własny URL, tag tytułowy oraz znacznik meta description.

Paginację stosuje się przede wszystkim po to, aby zwiększyć wydajność strony, zoptymalizować nawigację wewnątrz witryny oraz ułatwić przeglądanie treści użytkownikom (internauci są przyzwyczajeni do stron z paginacją i często wpływa to pozytywnie na ich kontakt z taką formą przekazu w sieci). Każdy specjalista SEO prędzej czy później będzie musiał zmierzyć się z paginacją, dlatego istotne jest precyzyjne zaplanowanie strategii i umiejętne zastosowanie dzielenia treści w witrynie internetowej.

W tych miejscach spotykamy się najczęściej z paginacją:

  • serwisy typu eCommerce,
  • blogi oraz artykuły,
  • slidery z galerią zdjęć,
  • fora.

2. Interpretacja paginacji według Google’a

Indeksowanie kolejnych podstron paginacji według Johna Muellera zależy od naszych intencji. Jeśli naszym zdaniem każda kolejna odsłona stronicowania jest istotna, powinno nam zależeć na ich zaindeksowaniu.


Some sites feel all pages in a paginated series are important, so they keep them indexed (the fancy ones using rel-next/prev). Some sites cap paginated series at a certain number, perhaps letting the first one get indexed, and the rest not.


W wypowiedzi pracownika Google’a można zauważyć podkreślenie faktu, że wyszukiwarka nie wspiera już atrybutów rel=”next” i rel=”prev”. Oficjalnie ogłoszono tę decyzję na Twitterze w pierwszy dzień wiosny tego roku.

John ostrzegł również przed wskazywaniem tagu rel=”canonical” na pierwszą podstronę paginacji, wyjaśniając zjawisko w ten sposób:


The main thing to avoid, since this post is about canonicalization, is to use the rel=canonical on page 2 pointing to page 1. Page 2 isn’t equivalent to page 1, so the rel=canonical like that would be incorrect, practically speaking. Short of page 2 potentially being indexed, it wouldn’t break anything significantly though.


Warty podkreślenia jest fakt, że rel=”canonical” jest jedynie sugestią, a nie dyrektywą. Z tego względu Google prawdopodobnie zignoruje tę deklarację, ponieważ zauważy różnicę pomiędzy pierwszą podstroną paginacji, a pozostałymi.

Google przekazało instrukcję i wytyczne odnośnie paginacji, niestety odnośnik od dłuższego czasu prowadzi do podstrony zwracającej kod 404.

3. Podstawowe błędy przy stosowaniu paginacji

Duplicate Content

John Mueller zapewnia, że nie warto przejmować się duplikacją tytułów i opisów, ponieważ jest to dla paginacji czymś naturalnym. Jeśli mamy jednak taką możliwość, upewnijmy się, że kolejne podstrony w naszej strukturze mają unikalne nazwy tytułów i opisów. Zróżnicowanie wpłynie też pozytywnie na identyfikację naszego stronicowania. Duplikacja najczęściej pojawia się przy wdrażaniu opisów kategorii. Najlepszym rozwiązaniem w tym wypadku będzie umieszczenie go na pierwszej stronie i nieduplikowanie opisu na kolejnych. Dzięki temu wzmacniamy naszą najważniejszą podstronę, zwiększając jej szansę na wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania Google.

Thin Content

Paginacja skutkuje kilkoma problemami dla webmasterów, a jednym z nich jest występowanie tzw. thin content. Z tym kłopotem możemy się zmierzyć, jeśli dzielimy artykuł na zbyt małe części, pozostawiając śladową ilość treści na każdej z podstron. Ten zabieg stosowany jest czasem w celu zwiększenia liczby odsłon lub w celu „nabijania” wyświetleń dla banerów. Powinniśmy jednak skupić się w pierwszej kolejności na pozytywnych doświadczeniach użytkowników, bo to przecież ostatecznie oni decydują, ile czasu spędzą na naszej witrynie, a tworzenie świadomego thin content może przełożyć się na irytację odbiorcy i opuszczenie naszej strony.

Tytuły i opisy w paginacji

Title i Description odgrywają fundamentalną rolę w działaniach optymalizacyjnych, dlatego nie inaczej może być w przypadku paginacji. Jak wspomnieliśmy wcześniej, istotne jest zróżnicowanie tagów tytułowych oraz opisów, jeśli tylko mamy taką sposobność. Przykład schematu, który możemy zastosować w paginacji:

Title: Buty sportowe do koszykówki — Najlepsze modele Brand

Description: Najnowsze modele butów do koszykówki. Wybieraj spośród sprawdzonych marek i zamów już dziś z dostawą gratis!

Title: Strona 3: Buty sportowe do koszykówki — Najlepsze modele Brand

Description: 41 – 60 (z 300) najnowszych modeli butów do koszykówki. Wybieraj spośród sprawdzonych marek i zamów już dziś z dostawą gratis!

Google twierdzi, że traktuje każdą podstronę paginacji jako osobny byt, więc tym bardziej warto zasugerować wyszukiwarce właściwą kolejność.

Jako skuteczną praktykę SEO można zastosować następujące kroki, aby upewnić się, że pierwsza podstrona paginacji będzie zawsze wyświetlała się najwyżej w SERP’ach.

Infografika. Optymalizacja root page na tle kolejnych podstron paginacji.

Indeksowanie podstron paginacji w sitemapie

W sitemapie umieszczamy jedynie root page! Nie ma sensu dodawać podstron paginacji i tracić zasobów crawl budget. Wykorzystajmy czas robota podczas wizyty na naszej witrynie jak najlepiej.

Pierwsza strona paginacji

Pierwsza strona paginacji wymaga od nas szczególnej uwagi, ponieważ możemy w prosty sposób wpaść w pułapkę. Jeśli nasz CMS, oprócz bazowej strony kategorii, wygeneruje stronę oznaczoną np. w ten sposób: https://domena.pl/kategoria-produktu/strona-1, zastosujmy się do tej prostej instrukcji:

Infografika. Przekierowanie wygenerowanej dodatkowo pierwszej podstrony na stronę bazową.

Pamiętajmy również, aby w linkowaniu wewnętrznym kierować odnośniki do strony bazowej, a nie wygenerowanej dodatkowo podstrony wskazującej pierwszy element paginacji.

Rel=”Canonical” na pierwszą stronę paginacji

Dość powszechnym „błędem” wśród specjalistów SEO jest wskazywanie na kolejnych podstronach paginacji atrybutu rel=”canonical” na pierwszy element stronicowania. Oznaczyliśmy słowo błąd w cudzysłowie, ponieważ zastosowanie tej metody wydaje się w przypadku dużych sklepów zasadne w kontekście crawl budget i indeksacji. Spójrzmy na przykłady, w których specjaliści zdecydowali się na takie rozwiązanie:

  • Zalando:

  • X-Kom:

Tag kanoniczny służy do wskazywania oryginalnej podstrony, aby Google nie wykrył wewnętrznych lub zewnętrznych duplikatów. W przypadku stronicowania kart produktowych każda kolejna strona paginacji różni się przecież wyświetlanymi elementami, a duplikacji może ulec na przykład sam opis kategorii. Poprawnym według Google’a zastosowaniem meta tagu rel=”canonical” będzie natomiast wskazanie „na siebie”. Wtyczka do Wordpressa – Yoast SEO – wprowadza takie rozwiązanie domyślnie.

Pytanie do eksperta: Jakie błędy najczęściej popełniają Webmasterzy w kontekście paginacji stron internetowych?


Notorycznie popełnianym błędem, jaki widzę w serwisach e-commerce, jest stosowanie błędnego linku do pierwszej strony wyników w postaci /kategoria?p=1. Jeśli na drugiej i kolejnych stronach paginacji widzę, że link ten jest poprawny i prowadzi do podstrony /kategoria, już bez parametru, to od razu wiem, że serwis ma dobrze zorientowanego w temacie i dokładnego specjalistę od optymalizacji.

 

Jaki może być efekt pozostawienia takiego błędu na stronie? Mimo że Google wycofało się nawet z obsługi rel="prev" i rel="next" zapewniając, że radzi sobie ze stronicowaniem, to nadal uważam, że błąd z parametrem w linku do pierwszej strony może wpłynąć na efekt tzw. duplicate content. Zarówno pod adresem /kategoria, jak i /kategoria?p=1 jest wtedy dostępna ta sama zawartość. Pierwszy z adresów jest podlinkowany z poziomu całej struktury drzewa kategorii i zazwyczaj prowadzą do niego również linki z zewnątrz. Z kolei linki do drugiego z adresów pojawiają się w pełnym menu stronicowania, więc to może być zarówno 5, jak i 50 podstron w ramach danej kategorii. Może zatem dojść do sytuacji, w której wyszukiwarka pogubi się w tym, który z adresów jest tym docelowym, jaki powinien wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc właściwy adres, czyli ten bez parametru, ma więcej mocy płynącej z linków (zarówno wewnętrznych, jak i z zewnątrz), a wyszukiwarka z pewnych względów wybierze adres z parametrem, do którego nie prowadzą backlinki, to chcąc nie chcąc, pozycja podstrony tej kategorii spadnie i to nie o kilka pozycji, ale nawet o kilka stron wyników.

 

To jest przykład dobitnie wskazujący na to, że diabeł tkwi w szczegółach.

 

Marta Gryszko, Specjalista ds. SEO, https://www.lexy.com.pl/blog/


 

4. Zabiegi optymalizacyjne w stronicowaniu

Rel=”prev” i rel=”next

Znaczniki rel=”prev” i rel=”next” pozwalają na poprawną interpretację struktury stronicowania. Atrybuty aplikuje się w sekcji head podstrony. Istotne jest, aby używać odnośników w formie bezwzględnego, pełnego adresu URL. Google niestety oficjalnie nie wspiera już tych atrybutów, ale wciąż może być to ważny sygnał dla wyszukiwarki odnośnie struktury paginacji.

Infografika. Poprawne zastosowanie tagów tagów rel=”prev” i rel=”next” + rel=”canonical”.

Pytanie do eksperta: Czy stosowanie atrybutów rel="prev" i rel="next", pomimo braku wsparcia ze strony Google'a, ma Twoim zdaniem sens?


W pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie - czy na naszej stronie internetowej są już prawidłowo wdrożone znaczniki rel=”prev” oraz rel=”next”. Jeśli tak, nie ma żadnych przesłanek, aby poświęcać czas na ich usuwanie. Googlebot nie korzysta z nich podczas crawlowania, ale inne wyszukiwarki nadal oficjalnie te znaczniki wykorzystują (chociażby Bing). Natomiast to, że Google nie bierze ich pod uwagę, nie oznacza, że ich stosowanie jest wbrew wskazówkom dla webmasterów. Za pozostawienie tych znaczników nikt nie będzie ukarany. Zatem co, jeśli aktualnie nie mamy ich wdrożonych? Nie warto się nad tym zastanawiać. W obu wypadkach lepiej skupić się na odpowiedniej strukturze linkowania wewnętrznego oraz oznaczeniu paginacji w title. Wcześniej można było liczyć na to, że nawet, jeśli nasza struktura nie jest idealna, to dzięki znacznikom prev/next Google jakoś sobie poradzi. Teraz nie mamy złudzeń – przesłanki, którymi się kieruje, interpretując paginacje, to: linkowanie wewnętrzne, adresy URL i title – i to tutaj musimy wdrażać rozwiązania SEO friendly.

 

Mateusz Łabiński, Starszy specjalista ds. SEO, Artefakt


 

Linkowanie wewnętrzne i struktura odnośników

Linkowanie wewnętrzne ma znaczenie w konstrukcji paginacji. Ponieważ zależy nam zarówno na architekturze, która sprawdzi się dla użytkowników, jak i dla robotów Google’a, musimy pamiętać o kilku kwestiach.

Pożądana sytuacja prezentuje się następująco:

  • wyświetlamy jak najwięcej produktów na jednej stronie, pod warunkiem, że wczytuje się ona szybko (generujemy mniej podstron);
  • tworzymy subkategorie w celu zmniejszenia rozmiaru paginacji, a dodatkowo możemy wykorzystać ten fakt do rozszerzenia widoczności na nowe słowa kluczowe;
  • linkujemy do najnowszych artykułów/produktów i przekazujemy im link juice;
  • linkujemy do subkategorii;
  • dodajemy odnośniki pomiędzy kolejnymi podstronami paginacji w witrynie.

Przepływ link juice w stronicowaniu

Paginacja tworzy zagnieżdżanie kolejnych podstron, przez co zwiększa się liczba kliknięć, po których dotrzemy do konkretnego miejsca w witrynie. Naturalnie, im dalej w strukturze jesteśmy, tym bardziej link juice ulega dewaluacji. Z punktu widzenia SEO warto zaplanować strukturę wewnętrznych odnośników w ten sposób, aby najwięcej mocy otrzymały najważniejsze dla nas podstrony paginacji.

View-All Page

Mając na uwadze dobro użytkowników i poprawne indeksowanie paginacji, logiczną metodą wydaje się stworzenie strony typu „View-All Page”. Taka podstrona zbiera wszystkie wyniki paginacji w jeden wielki kombajn i umożliwia bezpośredni dostęp do całości. Problem pojawia się jednak w sytuacji, w której produkty liczymy w setkach lub tysiącach. Wtedy mamy do czynienia z dużą wagą takiej strony i ładowanie może potrwać niedopuszczalnie długo. Z drugiej strony, dla użytkownika lepszym rozwiązaniem może być załadowanie jednej, całościowej podstrony, niż czekanie za każdym razem na następną część paginacji. Tak więc, warto zdecydować się na utworzenie „View-All Page”, jeśli nie mamy ogromnej ilości produktów. Zaletą jest wówczas optymalizacja tej strony jako bazowej, ponieważ na nią kierujemy tag rel=”canonical” i to właśnie ta podstrona będzie najlepiej rankowała w wynikach organicznych Google’a.

Infografika. Trzy różne podstrony paginacji i rel=”canonical na View-All Page. 

Sprawdź, jak zoptymalizować paginację w swojej witrynie, używając „View-All” Page w Magento:

https://www.ranksense.com/how-to-optimize-pagination-using-the-view-all-page-in-magento/

5. Indeksowanie podstron paginacji, a "Crawl Budget”

Robots.txt

Plik robots.txt jest odpowiednim narzędziem do zablokowania crawlowania podstron paginacji. To powoduje, że nie przekazujemy sygnałów rankingowych w naszym stronicowaniu, ale wskazujemy wyszukiwarce, która podstrona jest najistotniejsza i nie martwimy się przepływem link juice. Oszczędzanie crawl budget niesie za sobą wymierne korzyści, dlatego warto rozważyć ten sposób. Jeśli nasze stronicowanie odbywa się za pomocą parametrów, np. domena.pl/kategoria-produktu?strona=2, możemy w pliku robots.txt zablokować wszystkie podstrony powstałe w procesie paginacji. W naszym przypadku byłaby to komenda:

Disallow: /*?strona

Google Search Console

Dzięki Google Search Console możemy zaoszczędzić sporo crawl budget, jeśli nasza paginacja ma parametry i zablokujemy je wewnątrz narzędzia. Wtedy w dowolnej chwili możemy zasugerować wyszukiwarce, czy ma crawlować kolejne podstrony paginacji, czy wolimy zaoszczędzić zasoby Googlebota dla ważniejszych dla nas elementów witryny. Warto również pamiętać, aby nie używać identyfiktora „#” w stronicowaniu, ponieważ Google nie odczytuje zawartości znajdującej się po tym znaku.

Noindex/follow

Dosyć popularnym krokiem podczas planowania strategii paginacji jest ustawienie na kolejnych podstronach następującego tagu w sekcji head:

<meta name="robots" content="noindex,follow">


Ta metoda polega na przekazaniu robotowi instrukcji, żeby podążał za contentem, jednak nie indeksował go, co miałoby przełożyć się z korzyścią dla naszego crawl budget. Ten sposób wykorzystują często duże witryny, jednak może on nieść za sobą pewne konsekwencje. Google ostrzega, że taka konfiguracja stronicowania może doprowadzić do interpretacji tagu w przyszłości jako:

<meta name="robots" content="noindex,nofollow">


Należy więc zastanowić się, jak ważne są dla nas kolejne elementy paginacji i czy takie otagowanie nie wpłynie negatywnie na strukturę wewnętrznych linków.

Pytanie do eksperta: Paginacja stron internetowych a zasoby robota Google'a – jakie jest dobre rozwiązanie dla dużych sklepów internetowych w aspekcie crawl budget?


Strony paginacji to bardzo istotny element w każdym sklepie internetowym, zwłaszcza w przypadku rozbudowanej oferty. Google limituje swoje zasoby, w tym czas i ilość danych pobieranych podczas indeksacji serwisu – jest to tzw. crawl budget.

 

Co więc zrobić, aby optymalnie wykorzystać zasoby wyszukiwarki?

  1. Zapewnić dostęp do paginacji robotom wyszukiwarek i możliwość indeksacji. Zwłaszcza, jeśli korzystasz z technologii JavaScript/AJAX do ładowania kolejnych produktów, lub gdy Twoja strona jest w całości oparta na jednym z frameworków JS.
  2. Zoptymalizować odnośniki nawigacyjne między stronami. 1, 2, 3 … n-ty odnośnik do strony paginacji – takie adresowanie nie jest do końca efektywne. Robot po przejrzeniu pierwszych stron może zaprzestać cralwu. Dodanie odnośnika do pierwszej, ostatniej i środkowej strony paginacji może ułatwić crawl serwisu.
  3. Zagwarantuj wartość dla użytkownika i robota. Na crawl budget wpływa wiele czynników, w tym jakość stron odwiedzanych przez roboty. Warto optymalizować strony paginacji i minimalizować duplikaty poprzez:
  1. umieszczanie opisu kategorii wyłącznie na stronie głównej kategorii,
  2. modyfikowanie tytułu stron paginacji poprzez dodanie co najmniej numeru strony,
  3. blokowanie alternatywnych form układu (np. siatki) poprzez znacznik meta robots o wartości noindex bądź link kanoniczny i atrybut rel o wartości nofollow (rel=" nofollow") dla odnośników odsyłających do tej wersji,
  4. różnicowanie nazw produktów, wyświetlanie krótkiego unikalnego opisu dla nich na listingu,
  5. skrócenie czasu ładowania strony (możliwe, że liczba produktów na stronie wydłuża ten czas, pomocna może być optymalizacja bazy danych przez zastosowanie indeksów na wybrane kolumny, czy cache po stronie serwera).

Każda modyfikacja, która zwiększa jakość stron kategorii, a nawet produktów, może przełożyć się pozytywnie na crawl budget, a na pewno pozwoli bardziej efektywnie wykorzystać przekazane zasoby.

 

Piotr Michalak, Specjalista SEO/Doradca Zarządu ds. rozwoju biznesu w Grupie TENSE


 

6. Inifinte-scroll – zalety i wady

Zaletą stosowania Infinite-scroll w witrynie są przede wszystkim szybkość i komfort. Nie wymaga to od nas ciągłego klikania w kolejny numerek strony i tracenia czasu na ładowaniu contentu. Od lat ten proces sprawdza się bez zarzutów na Facebooku, gdzie zachęca nas do przeglądania kolejnych postów.

Infinite-scroll jest nowoczesnym rozwiązaniem i oczywiście posiada swoje wady. Roboty mogą nie poradzić sobie z interpretacją dynamicznie wyświetlanej zawartości. Googleboty nadal mają problem z Javascriptem, więc wdrożenie nieskończonego przewijania może okazać się błędem w kontekście optymalizacji paginacji. Możemy również zmagać się z dłuższym ładowaniem strony, co z kolei jest czynnikiem rankingowym. Infinite-scroll można jednak ugryźć w zgodzie z SEO, jeśli jednocześnie, wraz z przewijaniem, będzie funkcjonowała identyfikacja paginacji.

Więcej na temat Infinite-scroll napisał Przemek z firmy Delante. Polecam osobom, które chcą dowiedzieć się szczegółów:

https://delante.pl/infinite-scroll-jak-wplywa-na-seo/

7. UX w paginacji

Aspektem, na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest wizualizacja paginacji. Podczas projektowania stronicowania na stronie, powinniśmy skupić się na detalach takich jak:

  • wybranie odpowiedniego, widocznego miejsca na stronie dla paginacji (dobrą praktyką jest wstawienie stronicowania jednocześnie na górze i na dole);
  • przyciski – powinny być duże i oddalone od siebie, aby nie było problemu z kliknięciem we właściwy wynik;
  • identyfikacja strony, na której się aktualnie znajdujemy;
  • możliwość przejścia do następnej lub poprzedniej strony („następna strona” lub „poprzednia strona”);
  • opcja wybrania liczby wyników na podstronę.

Przykłady paginacji w zgodzie z UX:

8. Podsumowanie

Reasumując, stronicowanie zdecydowanie wpływa na pozycjonowanie stron. Jest to aspekt, który należy zgłębić, aby zrozumieć, jak działają wyszukiwarki i dopasować własną strategię. W procesie paginacji kluczowe jest przemyślenie całej struktury i odpowiedniego wykorzystania crawl budget, by nie rezygnować zarazem z indeksacji ważnych dla nas podstron. Jak w każdym aspekcie optymalizacji i pozycjonowania, konieczne są testy. Warto więc sprawdzać, jak przebiega crawlowanie naszego serwisu z wykorzystaniem parametrów stronicowania i bez nich. Istotne w procesie stronicowania są też unikanie duplikacji contentu, używanie linków bezpośrednich oraz analiza linkowania wewnętrznego. W naszej witrynie możemy też wziąć pod uwagę zastosowanie Infinite-scroll, który poprawnie wdrożony na stronę, może nieść za sobą wiele pozytywnych efektów. Wszystko sprowadza się do naszych celów optymalizacyjnych.

Mamy nadzieję, że ten artykuł pozwolił Wam lepiej zrozumieć działania Google’a i procesu stronicowania, oraz przekona Was do testowania najlepszych metod w tworzeniu paginacji, adekwatnych do witryny, nad którą pracujecie.

Na zakończenie polecam 20-minutowe wystąpienie Adam Genta z DeepCrawl, który podczas tegorocznego BrightonSEO pochylił się nad zjawiskiem paginacji oraz infinte-scroll.

The State of Pagination and Infinite Scroll on the Web: https://www.youtube.com/watch?v=C1OHoGgpjCo

Zapraszamy również do naszej Bazy Wiedzy po więcej artykułów, np. na temat Robots.txt - do czego służy i jakich błędów unikać przy jego tworzeniu? a także Czym jest canonical? Do czego wykorzystujemy linki kanoniczne w SEO?

Podzielcie się Waszymi doświadczeniami w kontekście stronicowania. Co przynosi efekty na Waszych stronach, a czego należy się wystrzegać? Zapraszamy do dyskusji.

  • Autor: Przemysław Błoński

    Junior SEO Specialist

    advist.pl

    Junior SEO Specialist w firmie AdVIST we Wrocławiu, student II roku kierunku Marketing internetowy i media mobilne Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Koszykówka, Akademickie Radio LUZ, DJ-ing wypełniają cały mój wolny czas poza pracą.

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Michał z Adlancers

    Wpis mnie zainspirował do wprowadzenia kilku zmian na mojej stronie - dzięki wielkie!

    adlancers.com

    2020-02-05, 14:31
  • Marcin Kordowski

    Paginacja ma kluczowe znaczenie w przypadku bardzo rozbudowanych serwisów, im mniejszy tym znaczenie maleje. Czy masz Przemku jakieś dane jak wpływa paginacja na szybkość indeksacji w przypadku serwisów powyżej 100k URL?

    marcinkordowski.com

    2020-01-02, 14:55
  • Pionas

    Ciekawy artykuł. Właśnie zrobiłem kilka poprawek na swojej stronie :)

    e-konkursy.info

    2019-12-19, 11:13
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Jak przeprowadzać testy A/B na stronie?

Testy A/B ułatwiają podejmowanie dobrych decyzji o zmianach w witrynie i dają szersze pole widzenia w przypadku tych zmian, które chcesz wprowadzić, ale obawiasz się rezultatu. W czym jeszcze pomagają testy A/B i kiedy warto je stosować? Sprawdź najważniejsze informacje.

kobiety w branży seo
Top 100 kobiet w polskiej branży SEO

Czy SEO to branża przyjazna kobietom? Z roku na rok coraz bardziej, choć wciąż łatwiej jest spotkać specjalistów płci męskiej. Z okazji Dnia Kobiet postanowiliśmy udowodnić, że nie brakuje wykwalifikowanych i odnoszących sukcesy kobiet, które spełniają się w SEO. Poznajmy je bliżej!