Jak zostać copywriterem i pozyskać klientów?


Jeśli szukasz pomysłu na pracę zdalną i lubisz kreatywne zadania, to warto rozważyć zawód copywritera. Dziś to nie tylko twórca haseł reklamowych i tekstów spotów telewizyjnych, ale również twórca treści do social mediów. Ten zawód ma wiele odmian. Interesująca oferta i ciekawa konfiguracja umiejętności, które odpowiadają aktualnym potrzebom klientów, mogą sprawić, że Twoja oferta zyska zainteresowanie i zaczniesz zarabiać przez Internet.
Kim jest copywriter i czym się zajmuje?
Copywriter to jeden z najbardziej znanych zawodów w świecie reklamy. To właśnie copywriterzy są autorami haseł reklamowych, które stały się tak popularne, że weszły do codziennego języka, na przykład: „Just do it”, „Prawie robi wielką różnicę”, „Brawo ja”, „No to frugo”. Kto nie zna tych tekstów?
Te „łatwe i chwytliwe” hasła to często efekty wielu godzin pracy. Copywriterzy pracują właśnie nad tym, by teksty, które tworzą, „same wpadały w ucho”, były inspirujące, dawały się zapamiętać i powtórzyć, i przede wszystkim, żeby przekonywały potencjalnych klientów do wypróbowania reklamowanego produktu.
Oprócz zapadających w pamięć haseł reklamowych, scenariuszy reklam radiowych i telewizyjnych, copywriterzy mogą czasem tworzyć inne treści o charakterze marketingowym – teksty na strony internetowe, opisy produktów do sklepów internetowych, treści do e-mail marketingu, posty w mediach społecznościowych, a czasem nawet artykuł sponsorowany czy notatkę prasową. Ich zakres obowiązków może się czasem pokrywać z zakresem obowiązków content writera, content creatora, specjalisty ds. social mediów, specjalisty ds. public relations, czy transkrybenta.
W ofertach copywriterów znajdziemy takie usługi jak:
- artykuły blogowe,
- artykuły eksperckie,
- teksty na strony internetowe,
- posty do mediów społecznościowych,
- hasła reklamowe,
- nazwy firm i tagline'y (krótkie hasła przyklejone często do nazwy firmy*),
- teksty do ofert,
- opisy produktów,
- treści do newsletterów,
- teksty na landing page,
- teksty zapleczowe.
Oprócz tego w ofertach copywriterów znajdziemy teksty tematyczne, specjalistyczne, opisy produktów i artykuły eksperckie. Można więc powiedzieć, że zakres usług copywriterskich może być bardzo elastyczny i zależeć od umiejętności pisania i specjalizacji danego copywritera.
Co muszę potrafić, by zostać copywriterem?
W pracy copywritera na niewiele zdadzą się umiejętności zdobyte przy okazji pisania wypracowań szkolnych. Każdy, kto chce nauczyć się zawodu i zostać profesjonalnym copywriterem, musi liczyć się ze zmianą sposobu myślenia i opanowaniem warsztatu.
Copywriting to rzemiosło i obowiązuje znajomość funkcjonujących w świecie reklamy formatów copywritingowych, takich jak np. body copy, tagline, slogan, CTA (ang. call to action). Ważna jest także znajomość psychologii sprzedaży, socjologii czy trendów w marketingu.
W poniższej infografice wyróżniono typowe formaty reklamowe, które powinien umieć stworzyć każdy copywriter:
Aby zostać dobrym copywriterem, trzeba nie tylko dobrze pisać i mieć lekkie pióro, ale przede wszystkim poznać warsztat copywritera i specyfikę tej pracy.
Przy tym jest wiele odmian i odcieni tego zawodu, więc jeśli nie jesteś mistrzem ciętej riposty, to nadal możesz zacząć swoją przygodę z copywritingiem i odnieść sukces, na przykład jako twórca treści poradnikowych czy opisów produktów. Rzadko bywa tak, że klient potrzebuje jednocześnie wszystkich rodzajów treści, wobec tego zawsze masz szansę znaleźć klienta, który będzie zadowolony z Twojej oferty i zakresu oferowanych przez Ciebie usług
Copywriter na etacie i na zlecenie
Inaczej pracuje copywriter zatrudniony na etacie w agencji reklamowej, a inaczej freelancer, który obsługuje zlecenia z portali.
Copywriter pracujący w agencji zwykle tworzy treści dla jednego lub kilku klientów. Stale tych samych – a przynajmniej tak długo, jak współpracują oni z daną agencją. W agencjach często jest tak, że copywriter przez wiele lat tworzy treści dla jednej marki i na przykład jest to tylko kilka formatów. Praca copywritera w agencji reklamowej to nie tylko pisanie tekstów. Copywriterzy są również odpowiedzialni za tzw. kreacje reklamowe, tzn. za koncepcję kampanii reklamowych, nie tylko za sam wypowiadany w nich tekst.
Zgoła odmiennie może wyglądać pracą copywritera, który zlecenia pozyskuje z portali ze zleceniami. Co prawda on też może długo współpracować z jedną marką czy z jednym klientem, ale w jego pracy jest zwykle więcej zmienności niż w przypadku osób zatrudnionych na etacie. Jeśli copywriter nie wypracuje sobie stałych kontaktów z klientami, którzy będą jego comiesięczną bazą, zwykle z czasem wypada z rynku
Copywriting – jak zacząć?
Pierwszym krokiem na drodze do zostania profesjonalnym copywriterem jest zaznajomienie się z warsztatem. Możesz zapisać się na kurs copywritingu, wyszukać ciekawe książki czy poradniki. Ważne, by sprawnie operować wszystkimi formatami reklamowymi oraz potrafić wytłumaczyć klientowi różnicę między nimi.
Gdy już zaznajomisz się z warsztatem, możesz zacząć tworzyć pierwsze treści. Dla zdobycia wprawy i ośmielenia się w rozmowach z klientami warto wykonać kilka prac pro bono. Można na przykład zgłosić się do organizacji pozarządowej i zaoferować jej bezpłatną współpracę. W ten sposób wypróbujesz się w zawodzie, dowiesz się, jak wiele czasu zajmuje Ci wykonanie zlecenia, przećwiczysz rozmowy o współpracy i ustalenie warunków.
Te pierwsze zlecenia to czas budowania portfolio i zdobywania podstawowej wiedzy w zawodzie i obsłudze klienta. Dzięki wykonaniu kilku bezpłatnych prac poczujesz się pewniej i będziesz mógł zacząć swoją przygodę z copywritingiem na poważnie – szukać poważnych zleceń i zarabiać na pisaniu.
Zanim zdobędziesz swoje pierwsze zlecenie, powinieneś jeszcze przygotować ofertę i cennik. Wystarczy zwykły plik PDF, w którym opiszesz formaty, jakie potrafisz stworzyć, i podasz stawki lub widełki cenowe. Bardzo ważne, by cennik był przejrzysty i łatwy do zrozumienia.
Początki kariery copywritera bywają trudne i frustrujące. Poza niewielką liczbą zleceń zniechęcająca może być rownież zaniżająca stawki konkurencja.
Wchodzimy poziom wyżej, czyli specjalizacja
Kluczem do powodzenia w zawodzie copywritera jest dziś specjalizacja, dlatego im wcześniej zdecydujesz się na wybór głównej branży, do której będziesz kierować swoją ofertę, tym lepiej.
Swoją specjalizację w zawodzie copywritera wybrałam mniej więcej po czterech miesiącach pracy i kilka razy ją zmieniałam wraz z rozwojem mojej działalności. Z czasem zaczęłam specjalizować się w tworzeniu treści na blogi eksperckie i do magazynów firmowych, stałam się więc bardziej specjalistą od dłuższego contentu niż twórcą reklam.
Inną metodą jest wybór według branży docelowej. Tak właśnie wybierałam moją pierwszą specjalizację. Jak podeszłam do tego zadania? Przeanalizowałam całe moje doświadczenie i zdecydowałam, że najwięcej wiem o branży kosmetycznej i farmaceutycznej. Wybierając dziedzinę, w której będę się specjalizować, brałam również pod uwagę potencjał zakupowy firm w poszczególnych branżach. Zarówno firmy kosmetyczne, jak i farmaceutyczne operują dużymi budżetami marketingowymi, a właśnie do takich klientów chcę docierać z moją ofertą.
Po kilku tygodniach wytrwałego poszukiwania klientów zaczęłam współpracę z dyrektorem marketingu jednej z największych polskich firm kosmetycznych. Było to świetne rozwiązanie, ponieważ zapewniło mi stały dopływ zleceń i stabilność w dłuższej perspektywie czasu. Klienta tego udało mi się pozyskać właśnie dzięki specjalizacji.
Poszukiwanie wartościowych klientów bez dobrze przemyślanej strategii jest jak szukanie igły w stogu siana.
Zdjęcie: Katerina Radvanska.
Zalety i wady pracy copywritera
Praca copywritera daje wiele możliwości, zwłaszcza tym, którzy są dobrzy w tym, co robią, potrafią dobrze się promować i samodzielnie docierać do wartościowych klientów. Copywriterzy, którzy świetnie opanowali warsztat, marketing i sprzedaż własnych usług, często mogą pozwolić sobie na korzystanie z możliwości, jakie daje praca zdalna, np. z tego, by zostać cyfrowym nomadą. Zaletą może być możliwość pracy z domu lub z dowolnego innego miejsca i elastyczne godziny pracy, co może być dużym plusem na przykład dla rodziców.
Taki san rzeczy wymaga jednak wiele samodyscypliny, ustalenia własnych zasad i trzymania się ich. Copywriter z wypracowaną marką raczej nie będzie narzekał na brak dochodu, bo zleceń jest wiele. Jednak aby faktycznie zarabiać w tym zawodzie i osiągnąć zarobki powyżej 3500 zł netto, warto dobrze przemyśleć nie tylko swoją ofertę i portfolio, ale również strategię dotarcia do klientów z wysokim potencjałem zakupowym.
Odczuwalną wadą zawodu jest stale rosnąca i coraz bardziej specjalizująca się konkurencja. Z drugiej strony istnieje dość dużo nieporozumień co do tego, kim jest copywriter i jakie umiejętności powinien posiadać, ponieważ copywriterem często nazywany jest zarówno ktoś, kto pisze proste teksty pod SEO, jak i ten, kto w zawodzie przepracował wiele lat, tworzył kampanie znanych marek i zdobywał nagrody. Copywriterami często nazywają się osoby, które nie znają warsztatu. Konkurują one zazwyczaj poprzez drastyczne zaniżanie obowiązujących stawek, co psuje rynek. Dotyczy to zwłaszcza ofert na portalach ze zleceniami typu Oferia czy Useme. Sam klient może być nieświadomy tego, z jakiego rodzaju copywriterem ma do czynienia.
Oczywiście można jeszcze wskazać co najmniej kilka wad zawodu copywritera, np. brak czasu na odpoczynek, ciągłe myślenie o pracy, wysokie ryzyko pracoholizmu, jednak w większości sprowadzają się one do problemu samokontroli, produktywności i zarządzania czasem. O równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym musimy w tym przypadku zadbać sami.
Ile zarabia copywriter w agencji?
Mediana zarobków copywritera wynosi 4000 złotych brutto (to znaczy, że 50% copywriterów zarabia więcej i 50% zarabia mniej), co w przypadku umowy o pracę daje 2920 złotych na rękę. Na zarobki powyżej 5160 złotych brutto (3726 zł netto w przypadku umowy o pracę) może liczyć grupa 25% najlepiej zarabiających copywriterów.
Copywriter w dużych ośrodkach miejskich takich jak Warszawa zarobi więcej niż copywriter w małej agencji w średnim mieście Polski. Prawdopodobnie w obu tych agencjach jego praca i zakres obowiązków będzie się bardzo różnić.
Ile zarabia copywriter freelancer?
Copywriter freelancer może zarobić więcej od copywritera pracującego na etacie. W tym przypadku musimy jednak wziąć jeszcze pod uwagę konieczność samodzielnego odprowadzania składek, podatku VAT i koszty działalności, co w efekcie może oznaczać mniejszą stawkę niż stawka etatowa. Wielu copywriterów nadrabia zatem liczbą godzin pracy i pracą w weekendy.
W przypadku copywritera freelancera bardzo wiele zależy od umiejętności pozyskania klientów i specjalizacji we właściwej branży. Umiejętność odmawiania współpracy klientom obniżającym stawki jest tak samo ważna jak umiejętność pozyskania tych klientów, którzy zechcą zapłacić stawki rynkowe.
Informacje o aktualnych zarobkach copywriterów znajdziesz tutaj: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/736/ile-zarabia-copywriter-zarobki-copywriterow-2021
Jak znaleźć pracę jako copywriter?
Na portalach takich jak Pracuj.pl czy LinkedIn znajdziemy najwięcej ofert pracy dla copywritera. To bardzo popularne stanowisko w reklamie i marketingu, wobec tego ogłoszeń na nie jest bardzo wiele. Szukając pracy jako copywriter i przeglądając ogłoszenia, przeanalizujmy, czym zajmuje się firma klienta, zanim zdecydujemy się wysłać swoje zgłoszenie do pracy.
Jeśli jesteśmy w stanie udowodnić, że znamy się nie tylko na pisaniu tekstów, ale również wiemy już trochę na temat specyfiki branży klienta, mamy większe szanse na to, że otrzymamy propozycję współpracy.
Jak pozyskać klientów jako copywriter?
Sama znajomość warsztatu i specjalizacja to dopiero połowa elementów niezbędnych do tego, by odnieść sukces w zawodzie. Drugą połową równania jest umiejętność dotarcia do właściwych klientów oraz nawiązania z nimi współpracy – czyli po prostu umiejętność sprzedaży przez Internet.
W moim przypadku kwestia dotarcia do właściwych klientów była priorytetowa. Z czasem całkowicie zrezygnowałam z oferowania usług poprzez portale ofertowe, ponieważ proponowane na nich stawki są zwykle bardzo niskie. Samodzielne dotarcie do klientów pozwoliło mi pracować za stawki kilkanaście razy wyższe niż te obowiązujące na nowych portalach.
Dlatego też, jeżeli interesuje Cię praca jako copywriter, nie zapomnij o tym, by nauczyć się również umiejętności pozyskiwania wartościowych klientów i sprzedaży Twoich usług. To znakomity sposób na budowę stabilności finansowej w tym zawodzie i szansa na zdecydowanie wyższe stawki od tych, które oferowane są początkującym freelancerom.
Gdzie znaleźć zlecenia jako copywriter?
Zlecenia dla copywriterów znajdziesz na polskich i zagranicznych portalach z ogłoszeniami oraz w grupach na Facebooku i na LinkedIn. Jest w czym wybierać, ale należy to robić umiejętnie. W tym zawodzie wyobrażenia co do tego, ile powinien zarabiać copywriter i co powinien umieć, są bardzo zróżnicowane. Ktoś, kto szuka copywritera, może mieć na myśli zarówno podstawowe teksty zapleczowe, jak i specjalistyczne artykuły, których stworzenie wymaga warsztatu, wiedzy i umiejętności analizy informacji.
Na jakich portalach szukać zleceń jako copywriter?
- LinkedIn,
- Upwork,
- Freelancer.com,
- Useme.eu,
- Oferia.pl.
Poza tym wiele zleceń znajdziemy na OLX, a nawet na Allegro i Gumtree. Przeglądając ogłoszenia, zwróćmy dokładnie uwagę na firmę zleceniodawcy. Na rynku jest bardzo wielu nieuczciwych oferentów, którzy proponują zaniżone stawki.
Marketing copywritera
Przeglądając strony internetowe copywriterów, szybko można dojść do wniosku, że dziś, żeby zaistnieć w świadomości klientów, każdy copywriter musi zadbać o swój marketing. Dopracowane strony internetowe, teksty, które doskonale się pozycjonują, świetnie dobrane fonty, kolory, formularze. Jasne jest to, że copywriterzy stają się coraz bardziej zaznajomieni nie tylko z tekstem, ale również z marketingiem internetowym jako takim.
Chcąc przekonać klienta do współpracy, nie wystarczy już tylko dać słowo. W jakie elementy marketingu warto zainwestować? Wszystko zależy od tego, jak chcesz pozyskiwać klientów. Niezbędne stają się strona internetowa lub profil na LinkedIn i regularna publikacja własnych treści. Twoją najlepszą reklamą na LinkedIn będą Twoje posty, które będą angażować i tym samym przyciągać klientów.
Jak szukać klientów jako copywriter?
Zanim zaczniesz szukać klientów jako copywriter, przygotuj swoje portfolio. W portfolio copywritera powinny znaleźć się próbki tekstów, jakie oferuje. Bardzo dobrze sprawdza się prosty PDF z linkami do tekstów, jeśli prezentujemy głównie teksty internetowe. Alternatywą może być prezentacja lub folder ze zgromadzonymi tekstami (oczywiście również pogrupowanymi w foldery według kategorii tekstu).
Co jeszcze powinniśmy zaprezentować? Z punktu widzenia klienta ważny będzie przejrzysty, jasny do odczytania cennik. Może on być stworzony na kilka sposobów. Możesz wycenić każdy z formatów osobno, np. hasło reklamowe, artykuł na bloga, teksty na strony internetowe, nazwy firm, itp. Możesz również wycenić godzinę pracy.
Sukces w zawodzie copywritera
O tym, czy zostaniemy dobrym copywriterem, który skutecznie będzie prowadził własną działalność, decyduje wiele czynników: nieustanna chęć rozwoju i zdobywania doświadczenia, umiejętności dotarcia do wartościowych klientów, umiejętność organizowania własnej pracy.
Bardzo ważnym czynnikiem, którego nie możemy pominąć, jest umiejętność postrzegania siebie jako firmy, której głównym zadaniem jest utrzymać się i przynieść dochód. Z doświadczenia wiem, że zawsze warto poszukiwać nowych, dobrze płacących klientów. Nie warto jednak skakać od jednego zlecenia do drugiego. Czas pozyskania nowego klienta, przygotowania ofert i wdrożenia się może być bardzo długi. Ten etap jest pracochłonny i wymaga dużo pracy, która może zakończyć się fiaskiem, jeśli potencjalny klient nie zdecyduje się nawiązać współpracy. Jak wyjść z opresji w takiej sytuacji? Jak zadbać o stabilność działalności?
Mój sposób to zapewnienie odpowiedniego workflow. To znaczy dbałość o to, by nasza „firma” posiadała zawsze 1-2 stałych klientów, którzy stale wysyłają pewną partię zleceń co miesiąc. Stała obsługa zawsze powinna być naszym celem po to, aby utrzymać działalność firmy w podstawowym zakresie.
Obsługa stałego klienta powinna wynosić minimum 50% naszego czasu. Poza tym możemy pozyskiwać zlecenia sporadycznie, często o wyższych stawkach, i starać się podnieść rentowność działalności dzięki pojedynczym współpracom, mając jednak tę stabilną podstawę, jaką zapewnia długofalowa współpraca ze stałym klientem. Nawet jeśli zdecydujemy się nieco obniżyć dla niego stawki, taka sytuacja będzie najbardziej pożądana.
Jak się rozwijać jako copywriter?
Każdy copywriter powinien rozwijać przynajmniej dwie umiejętności: stawać się coraz bardziej wyspecjalizowany w zakresie tego, co robi, oraz rozwijać umiejętności pozyskiwania coraz bardziej wartościowych klientów.
W zawodzie copywritera rozwój jest bardzo ważny. Możesz się rozwijać, czytając książki, przeprowadzając dogłębną analizę własnych tekstów, analizując teksty reklamowe, strony internetowe i dobre teksty, zapisując się na kursy online na temat copywritingu, rozwijając swój styl pisania.
Z drugiej strony warto pracować nad marketingiem oraz pozyskiwaniem klientów premium, uczestniczyć w kursach marketingowych i kursach sprzedażowych. Każdy, kto oferuje swoje usługi, powinien umieć je sprawdzać i dotyczy to także copywriterów i osób pracujących przez Internet.
Zobacz również pozostałe artykuły z tej serii:
– Jak pisać, by zainteresować odbiorców
– Dziennikarz a copywriter – czym się różnią
– Redakcja i korekta – poprawianie błędów oraz sprawdzanie pisowni
– Zarobki copywriterów, dziennikarzy, korektorów i redaktorów
– Jak NIE powinna wyglądać współpraca z copywriterem
Książki o copywritingu, które warto znać
Jeśli rozważasz pracę jako copywriter, możesz sięgnąć do wielu źródeł (także książkowych), które przybliżą Ci, na czym polega ta praca. Poniżej znajdziesz kilka przydatnych pozycji:
- Maciej Dutko – Copywriting internetowy
- Piotr R. Michalak, Jakub Woźniak – Sztuka pisania perswazyjnych tekstów
- Dorota Jędrzejewska, Rafał Niemczyk – Copywriting. Jak sprzedawać słowem
- Jason Hunt – Social media start
- Joe Vitale – Hipnotyczny marketing
- David Ogilvy – On advertising
- Ann Handley – Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podcasty, wideo…
- Joseph Sugarman – The adweek copywriting handbook
- Anne Lamott – Bird by bird
- Claude Hopkins – Tajniki warsztatu legendarnego copywritera
- Joanna Wrycza-Bekier – Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów do Internetu
- Barbara Stawarz – Content marketing po polsku
Warto również obserwować najlepsze polskie fanpage'e marek na Facebooku, strony firm na LinkedIn, a także czytać media i portale branżowe takie jak Media i Marketing, Brief, Press. By pisać wciągające teksty i rozwijać się w zawodzie copywritera, musimy starać się być na bieżąco z informacjami ze świata reklamy, marketingu i nowych kampanii. Dobrych copywriterów jest tak naprawdę niewielu i są polecani przez klientów, dlatego że współpraca z nimi to coś więcej niż tworzenie treści.