Jak zostać copywriterem i pracować zdalnie


Moja przygoda z copywritingiem zaczęła się w 2012 roku – właśnie dzięki temu zawodowi zaczęłam pracować zdalnie i podróżować po świecie. Wcześniej byłam początkującym dziennikarzem, następnie pracowałam w magazynie marketingowym „Brief”, a przez kolejne cztery lata zajmowałam się pozyskiwaniem klientów dla warszawskiej agencji reklamowej. To doświadczenie, zwłaszcza doświadczenie w pozyskiwaniu klientów, do dziś wykorzystuję w pracy jako copywriter.
Pewnego dnia, gdy byłam bez pracy, ale wiedziałem już, że nie chcę wracać za biurko, zastanawiałam się, co mogę zrobić, by pracować zdalnie. Na kartce papieru spisałam wszystkie moje umiejętności i zastanowiłam się, w jaki zawód się łączą. Rezultat był jasny: copywriter.
Do dziś pracuję jako copywriter dla takich klientów jak IKEA, Getin Bank, Multikino, dr Irena Eris – dla dużych polskich firm i międzynarodowych agencji z Londynu, New Delhi, Tel Awiwu czy Kopenhagi. Swojej decyzji nie żałuję w żadnym wypadku.
Jako że początek ścieżki zawodowej mistrzów słowa bywa czasem wyboisty, w poniższym artykule chciałam podzielić się z Tobą własnymi doświadczeniami. Z dalszej treści dowiesz się, jak możesz przygotować się do zawodu copywritera, poznasz sposoby na pozyskanie pierwszych zleceń, a następnie pierwszych dużych klientów.
Na czym polega praca copywritera?
Wiele osób myśli, że praca copywritera to tylko pisanie tekstów. To nie do końca prawda. Copywriterzy to również osoby odpowiedzialne za kreację – za koncepcję kampanii reklamowych, nie tylko sam tekst.
W potocznej opinii funkcjonuje bardzo wiele mitów na temat zawodu copywritera. Przyjmuje się, że taka osoba musi przede wszystkim umieć dobrze pisać. Moim zdaniem najważniejsze jest to, aby zrozumieć, że copywriting to rzemiosło – obowiązkowa jest zatem znajomość funkcjonujących w świecie reklamy formatów copywritingowych, takich jak np. body copy, tagline, slogan, CTA (ang. call to action). Ważna jest także znajomość psychologii sprzedaży, socjologii i trendów w marketingu.
Podstawowe umiejętności copywritera
Świat reklamy i biznesu jest czymś zupełnie innym niż realia literackiej prozy, wypracowań szkolnych, czy nawet dziennikarstwa, dlatego każdy, kto chce nauczyć się zawodu i zostać profesjonalnym copywriterem, musi liczyć się ze zmianą sposobu myślenia. Tutaj na niewiele zdadzą się umiejętności nabyte przy okazji pisania standardowych treści, nieukierunkowanych na sprzedawanie.
W poniższej infografice wyróżniono typowe formaty reklamowe, które powinien umieć stworzyć każdy copywriter:
Zalety i wady pracy copywritera
Praca copywritera daje wiele możliwości, zwłaszcza tym, którzy świetnie opanowali warsztat, wybrali dochodową specjalizację i potrafią samodzielnie dotrzeć do wartościowych klientów. Dużą jej zaletą jest możliwość pracy zdalnej. To, na jaką elastyczność będziemy mogli sobie pozwolić, w rzeczywistości zależy od poziomu zarobków, jakie uda nam się wypracować. Współpraca z niskobudżetowymi klientami wiąże się z koniecznością nadrabiania wysoką liczbą zleceń, przez co znaczna część copywriterów pracuje więcej, niż standardowe osiem godzin.
Aby faktycznie zarabiać w tym zawodzie i osiągnąć zarobki powyżej 3500 zł netto warto dobrze przemyśleć nie tylko swoją ofertę i portfolio, ale również strategię dotarcia do klientów z wysokim potencjałem zakupowym.
Odczuwalną wadą zawodu jest stale rosnąca konkurencja. Bardzo często copywriterami zostają osoby „z przypadku”, które nie znają warsztatu. Konkurują one zazwyczaj poprzez drastyczne zaniżanie obowiązujących stawek, co moim zdaniem psuje rodzimy rynek. Dotyczy to zwłaszcza ofert na portalach ze zleceniami typu Oferia, czy Useme. Z takich portali warto korzystać na początku ścieżki copywritera, po to, by przyzwyczaić się do pracy jako freelancer. Z czasem jednak warto przestawić się na samodzielne pozyskiwanie klientów, np. poprzez portal LinkedIn.
Oczywiście można jeszcze wskazać co najmniej kilka wad zawodu copywritera, np. brak czasu na odpoczynek, ciągłe myślenie o pracy, wysokie ryzyko pracoholizmu, jednak w większości sprowadzają się one do problemu efektywnego gospodarowania własnym czasem. O równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym musimy w tym przypadku zadbać sami. Na szczęście przy każdym nowym zleceniu coraz łatwiejsze jest odnalezienie tzw. work-life balance.
Jak zostać copywriterem i gdzie szukać zleceń?
Pierwszym krokiem na drodze do zostania profesjonalnym copywriterem jest zaznajomienie się z typowym warsztatem copywritera. Pomogą w tym liczne książki, poradniki oraz kursy online. Ważne, by sprawnie operować wszystkimi formatami reklamowymi oraz potrafić wytłumaczyć klientowi różnicę między nimi.
Początki kariery copywritera bywają trudne i frustrujące. Poza niewielką liczbą zleceń zniechęcająca może być rownież zaniżająca stawki konkurencja.
Następnie warto przygotować ofertę i cennik. Wystarczy zwykły plik PDF, w którym opisane zostaną wszystkie formaty, jakie potrafisz stworzyć oraz Twoje widełki cenowe. W zależności od wielkości firmy klienta oraz stopnia specjalizacji w danym temacie można podawać niższą lub wyższą cenę. Bardzo ważne, by cennik był przejrzysty i łatwy do zrozumienia.
Stawiając pierwsze kroki w zawodzie, warto wykonać kilka prac pro publico bono. Można na przykład zgłosić się od organizacji pozarządowej i zaoferować jej bezpłatną współpracę. Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie się na portalach dla freelancerów, typu Oferia czy Useme. Na początku trzeba niestety wykazać się cierpliwością. Te pierwsze zlecenia to czas budowania portfolio i zdobywania podstawowej praktyki w zawodzie i obsłudze klienta.
Wchodzimy poziom wyżej, czyli specjalizacja
Kluczem do powodzenia w zawodzie copywritera jest dziś specjalizacja, dlatego im wcześniej zdecydujesz się na wybór głównej branży, do której będziesz kierować swoją ofertę, tym lepiej. Niezbędnymi umiejętnościami są również pozyskiwanie klientów i sprzedaż. Dzięki specjalizacji oraz umiejętności pozyskiwania klientów, m.in. znajomości zasad działania takich portali jak LinkedIn, można samodzielnie dotrzeć do właściwych klientów, którzy są zainteresowani współpracą.
Swoją specjalizację wybrałam po mniej więcej czterech miesiącach pracy jako copywriter. Przeanalizowałam całe moje doświadczenie i zdecydowałam, że najbardziej interesuje mnie branża kosmetyczna i farmaceutyczna. Wybierając dziedzinę, w której będę się specjalizować, brałam również pod uwagę potencjał zakupowy firm w poszczególnych branżach. Zarówno firmy kosmetyczne jak i farmaceutyczne operują dużymi budżetami marketingowymi, a właśnie do takich klientów chcę docierać z moją ofertą.
Po kilku tygodniach wytrwałego poszukiwania klientów zaczęłam współpracę z dyrektorem marketingu jednej z największych polskich firm kosmetycznych. Było to świetne rozwiązanie, ponieważ zapewniło mi stały dopływ zleceń i stabilność w dłuższej perspektywie czasu. Klienta tego udało mi się pozyskać właśnie dzięki specjalizacji.
Poszukiwanie wartościowych klientów bez dobrze przemyślanej strategii jest jak szukanie igły w stogu siana.
Zdjęcie: Katerina Radvanska.
Przydatne źródła wiedzy dla copywriterów
Jeśli rozważasz pracę jako copywriter, możesz sięgnąć do wielu źródeł (także książkowych), które przybliżą Ci, na czym polega ta praca. Poniżej znajdziesz kilka przydatnych pozycji:
- David Ogilvy – On advertising
- Ann Handley – Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podcasty, wideo…
- Joseph Sugarman – The adweek copywriting handbook
- Anne Lamott – Bird by bird
- Claude Hopkins – Tajniki warsztatu legendarnego copywritera
- Joanna Wrycza-Bekier – Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów do Internetu
- Barbara Stawarz – Content marketing po polsku
- Maciej Dutko – Copywriting internetowy
- Piotr R. Michalak, Jakub Woźniak – Sztuka pisania perswazyjnych tekstów
- Dorota Jędrzejewska, Rafał Niemczyk – Copywriting. Jak sprzedawać słowem
- Jason Hunt – Social media start
- Joe Vitale – Hipnotyczny marketing
Jak pozyskać klientów jako copywriter?
Sama znajomość warsztatu i specjalizacja to dopiero połowa elementów niezbędnych do tego, by odnieść sukces w zawodzie. Drugą połową równania jest umiejętność dotarcia do właściwych klientów oraz nawiązania z nimi współpracy – czyli po prostu umiejętność sprzedaży.
W moim przypadku kwestia dotarcia do właściwych klientów była priorytetowa. Z czasem całkowicie zrezygnowałam z oferowania usług poprzez portale ofertowe, ponieważ proponowane na nich stawki są zwykle bardzo niskie. Samodzielne dotarcie do klientów pozwoliło mi pracować za stawki kilkanaście razy wyższe niż te obowiązujące na owych portalach.
Dlatego też, jeżeli interesuje Cię praca jako copywriter, nie zapomnij o tym, by nauczyć się również umiejętności pozyskiwania wartościowych klientów i sprzedaży Twoich usług. To znakomity sposób na budowę stabilności finansowej w tym zawodzie i szansa na zdecydowanie wyższe stawki od tych, które oferowane są początkującym freelancerom.
Zobacz również pozostałe artykuły z tej serii:
– Jak pisać, by zainteresować odbiorców
– Dziennikarz a copywriter – czym się różnią
– Redakcja i korekta – poprawianie błędów oraz sprawdzanie pisowni
– Zarobki copywriterów, dziennikarzy, korektorów i redaktorów
– Jak NIE powinna wyglądać współpraca z copywriterem