Reklama notariuszy i komorników sądowych

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Podobnie, jak w przypadku adwokatów i radców prawnych również notariuszy oraz komorników sądowych obowiązują ograniczenia w kwestii promocji własnej działalności. Są one uregulowane przez Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza i Kodeks Etyki Zawodowej Komornika Sądowego, których naruszenie może skutkować rozmaitymi konsekwencjami.
Ponad 3500 portali, 1400 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Reklama jest wynalazkiem wolnego rynku i skutecznym narzędziem konkurencji. Poza aspektem informacyjnym jej celem jest przede wszystkim promowanie przedsiębiorców i świadczonych przez nich usług. Zgodnie z założeniami uczciwa reklama przynosi korzyści przedsiębiorcom, jak również konsumentom, natomiast reklama bezprawna może prowadzić do powstania rozmaitych szkód i traktowana jest jako czyn nieuczciwej konkurencji.

W przypadku niektórych profesji prawo zakazuje stosowania reklamy

W odniesieniu do niektórych zawodów reklama jest wprost zakazana, co podyktowane jest różnymi względami, w tym przede wszystkim charakterem danej profesji oraz jej szczególnym celem.

Notariusze i komornicy sądowi nie mogą się reklamować

W kontekście zakazu reklamy przyjrzyjmy się bliżej zasadom obowiązującym notariuszy i komorników sądowych. W obu przypadkach obowiązuje zakaz stosowania reklamy. Dlaczego? Odpowiedzi należy upatrywać w tym, że zarówno notariusze, jak i komornicy działają jako tzw. osoby zaufania publicznego. Ponadto komornicy sądowi są funkcjonariuszami publicznymi, natomiast notariusze korzystają z ochrony przysługującej takim funkcjonariuszom. Zakaz reklamy wynika z faktu, że przedstawiciele obu tych profesji działają w imieniu państwa i dokonują czynności urzędowych, chociaż pamiętajmy, że jedni i drudzy są przedsiębiorcami i podlegają wpisowi do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, a dodatkowo notariusze mogę działać w formie spółek cywilnych lub partnerskich.

Przepisy dotyczące notariuszy

Zgodnie z obowiązującym Kodeksem Etyki Zawodowej Notariusza, uprawianie reklamy osobistej w jakiejkolwiek postaci stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, wobec czego jest niedozwolone. Notariusze nie mogą zabiegać o klientów kosztem merytorycznej jakości czynności i z przekroczeniem przez granic własnego doświadczenia oraz własnej wiedzy fachowej. Informacje na temat notariuszy mogą być przekazywane środkom przekazu jedynie przez organy samorządu zawodowego.

Regulacje dotyczące komorników

Zgodnie z obowiązującym Kodeksem Etyki Zawodowej Komornika Sądowego, stosowanie przez komorników reklamy, w tym osobistej, w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Ponadto komornicy nie mogą w żaden sposób wpływać na wybór komornika przez wierzycieli, korzystać z pośredników, czy też inspirować lub redagować relacji medialnych dotyczących czynności służbowych ze swoim udziałem.

 

sposoby promocji działalności komorników i notariuszy

 

Nieuczciwa konkurencja

W obu przypadkach reklamowanie się jest czynem nieuczciwej konkurencji, przez co przepisy rozumieją działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które stanowi zagrożenie lub naruszenie interesów konsumentów lub przedsiębiorców. W rezultacie uprawianie przez notariuszy i komorników reklamy może prowadzić nie tylko do ich odpowiedzialności dyscyplinarnej, ale także cywilnoprawnej, w tym również odszkodowawczej na gruncie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

 

Komornicy i notariusze, a strony internetowe

Komornicy mają prawo do informowania o wykonywaniu zawodu i prowadzonej przez siebie kancelarii, ale wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej. Informacja ta nie może jednak wprowadzać w błąd, mieć charakteru oferty, dotyczyć innych komorników oraz zawierać elementów porównawczych. 

Jeszcze niedawno, bo na gruncie przepisów ze stycznia 2015 roku, strony internetowe notariuszy mogły być tworzone i prowadzone wyłącznie przez Krajową Izbę Notarialną. Obecnie notariusze są uprawnieni do korzystania z usług dowolnych operatorów, niemniej ich strony internetowe mogą mieć wyłącznie informacyjny charakter.

 

Content marketing i social media

Co ciekawe, Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza wprost wskazuje, że notariusze są uprawnieni do korzystania z Internetu, w tym również z portali społecznościowych, jednakże powinni to robić w sposób gwarantujący oddzielenie wykonywania zawodu od swoich spraw prywatnych i innej działalności zawodowej lub społecznej. W mojej cenie należy przyjąć, że notariusze mogą ponadto pisać specjalistycznego bloga, jednak pod warunkiem, że będzie on dotyczył np. czynności notarialnych, czy kwestii prawnych związanych z notariatem, a nie odnosił się ściśle do danego notariusza i prowadzonej przez niego działalności. Przeglądając strony internetowe, stosunkowo często można spotkać się z blogami notariuszy.

Wspomniane kwestie nie zostały uregulowane w odniesieniu do komorników. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że są oni funkcjonariuszami publicznymi, ich działalność w sieci powinna być powściągliwa. Jeżeli aktywność w mediach społecznościowych, to tylko bez związku z wykonywanym zawodem. Pisanie bloga uznałbym raczej ze niedopuszczalne, co zdaje się z resztą potwierdzać praktyka wskazująca, że komornicy nie korzystają z tej formy aktywności. Dopuszczalne jest natomiast informowanie na stronach internetowych np. o rodzajach czynności notarialnych, wysokości opłat, czy zamieszczenie wzorów dokumentów, z których można korzystać w toku egzekucji.

Polecane artykuły
bezpieczeństwo wordpress
Zabezpieczanie strony firmowej opartej o CMS WordPress

System zarządzania treścią - CMS - jest obecnie powszechnie stosowany na stronach firmowych. Rozwiązanie jest nie tylko szybkie i proste w obsłudze, ale przede wszystkim przyjazne dla osób niezwiązanych zawodowo lub hobbystycznie z branżą informatyczną. Musimy jednak pamiętać, że jak każdy system może on paść ofiarą hakerów. Przedstawiamy poradnik, który przedstawia wskazówki przydatne do zabezpieczenia CMS strony.

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Asia

    Straszne błędy językowe mają Państwo w tym artykule: Regulacje dotyczące komornikom - komorników (?)

    2017-03-10, 14:00