Ocena szkodliwości linków - jakie parametry warto przeanalizować?

szkodliwość linków
Warto mieć pełną kontrolę nad linkami, które prowadzą do naszej strony. Analizując kampanie link-buildingowe, warto przejrzeć każdy link i sprawdzić czy bardziej niż pomagać - nam nie szkodzi. Możemy zrobić to oczywiście przy pomocy programów do automatycznej analizy linków, jednakże i tak warto wiedzieć, jak zrobić to samodzielnie.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Jeszcze kilkanaście lat temu zdobywanie jak największej ilości linków było głównym zadaniem osób zajmujących się link-buildingiem. Z roku na rok, coraz bardziej liczyła się nie tyle ilość linków, co ich jakość. Od momentu wprowadzenia kar ręcznych za łamanie wskazówek Google dla Webmasterów, możemy się dowiadywać z wiadomości o odmowie wycofania działań ręcznych, jakie linki są przez Goolge uznawane za szkodliwe. Mimo, iż istnieje wiele programów, które pomagają w automatycznej ocenie szkodliwości linków, to warto wiedzieć jak samodzielnie przeanalizować każdy ze zdobytych linków pod kątem ich szkodliwości. Prezentujemy krótki spis czynników, które warto analizować przeglądając linki kierujące do naszej strony.
 

Ocena jakości linków - co brać pod uwagę?

Z przeglądem linków możemy mieć do czynienia w wielu sytuacjach - zarówno zbierając szkodliwe linki do zgłoszenia ich w Disavow Tool(Narzędziu do zrzekania się linków), jak i robiąc standardowy audyt linków strony, czy kontrolując prace osób, którym zlecamy link-building.
Przeglądając każdy link na pewno warto zwrócić uwagę na dwie grupy czynników:

  • te związane bezpośrednio z domeną, z której pochodzi linki
  • te związane z samym linkiem, jego formą

Poniżej krótka analiza wszystkich czynników linków, które warto przeanalizować, oceniając linki pod kątem ich szkodliwości.

 

Czynniki związane z domeną, z której pochodzi link

W grupie tej znajdują się zarówno czynniki, które możemy sprawdzić “na oko”, jak i wyliczane na podstawie różnych algorytmów parametry, do których dostęp będziemy mieć dzięki specjalnym narzędziom(zarówno płatnym, jak i darmowym).

PageRank - metoda oceny jakości strony wg Google, ocena przyjmuje wartości od 0 do 10, początkowo strona otrzymuje ocenę N/A(not assigned = nie przypisana). Google od pewnego czasu coraz bardziej zmniejsza częstotliwość aktualizacji tego czynnika i nie wiadomo czy jeszcze doczekamy się aktualizacji PageRank’u. Niemniej jednak, większość stron istniejących w Internecie ma nadane oceny PageRank. Budzić nasze podejrzenie powinny przede wszystkim domeny, które istnieją w sieci długi czas i nie mają nadanego PageRank(wartość N/A) lub mają najniższy PageRank(0). Wartość PageRank sprawdzić możemy najszybciej za pomocą wtyczek do przeglądarek np. Page Rank Status

Zwracany kod odpowiedzi HTTP - możemy wyróżnić tutaj 3 główne grupy kodów statusów HTTP, które są najczęściej spotykane:

  • 200 - poprawnie działająca strona
  • 301, 302 - zawartość przeniesiona na inny adres, przekierowania również możemy uznawać za linki, co ważne przekierowanie powinno zostać wykonane z użyciem kodu 301, ponieważ tylko ten status przenosi “moc” danego linka na przekierowany adres
  • 4xx - błąd po stronie klienta, najczęściej są to błędy związane z niedziałającym adresem URL, linki z takich stron nie mają żadnej wartości
  • 5xx - błąd po stronie serwera, często jest wynikiem tymczasowej awarii lub przeciążenia serwera, jednak w przypadku dłuższego nie działania strona taka może być nawet usunięta z indeksu, przez co link z niej również przestaje mieć jakąkolwiek wartość

Kod odpowiedzi  HTTP sprawdzić możemy za pomocą licznych narzędzi dostępnych w sieci, np. HTTP Header Check

Indeksacja strony - ilość podstron danej domeny zaindeksowanych w Google najszybciej sprawdzimy wpisując w tejże wyszukiwarce zapytanie “site:domena” . Wynik 0 powinien nas bardzo mocno zaniepokoić, gdyż oznacza on dwie rzeczy: strona nie została jeszcze zaindeksowana(mniej prawdopodnoba opcja) lub strona została ukrana przez Google banem(usunięciem z indeksu) za nieprzestrzeganie regulaminu wyszukiwarki. Z pewnością nie chcemy linków, pochodzących z takich stron.

Rodzaj strony - tych możemy wyróżnić wiele, najczęściej spotykane to.:

  • strony firm/organizacji/instytucji - linki jak najbardziej pożądane i mające dużą wartość
  • portale społecznościowe - czyli Facebook, Twitter, Google+, linki również jak najbardziej pożądane i uznawane za naturalne, o ile nie są dodawane przez sztucznie stworzone profile
  • portale tematyczne - czyli wszystkie serwisy z newsami/artykułami w obrębie danej tematyki, w większości przypadków będą to również dobre linki
  • blogi - z tych linki pozyskiwane są na różne sposoby, np. wzmianki w artykule, link partnerski(“polecam inne blogi”, “zobacz też”), link z podpisie w komentarzach, linki takie(o ile nie używane w nadmiarze) są raczej nieszkodliwe
  • fora internetowe - na forach użytkownicy mogą polecać nasze treści innym użytkownikom i jest to jak najbardziej naturalna forma zdobywania linków, jako szkodliwe powinniśmy uznać linki ze stopek, jeżeli jest ich dużo i posiadają anchor text taki jak pozycjonowane frazy
  • katalogi stron - istnieje tylko pewna liczba katalogów stron, które są wysokiej jakości, za szkodliwe powinniśmy uznać linki ze słabych katalogów stron, w których anchor texty są tzw. exact match(takie same jak pozycjonowane strony)
  • niskiej jakości strony zapleczowe, precle - są to strony niegdyś masowo stawiane w celu pozyskiwania nowych linków, wyróżniać się będą niską jakością(słaby wygląd, często używane motywy),  treściami pozbawionymi sensu, dużą liczbą linków wychodzących z anchorami exact match, linki z takich miejsc częściej mogą zaszkodzić, niż pomóc.

Język strony - w zależności od charakteru prowadzonej przez nas działalności oraz jej zasięgu, możemy pozyskiwać linki ze stron pochodzących z różnych państw. Jeżeli jednak skupiamy się na dotarciu do klientów/czytelników z Polski i mamy treści na stronie wyłącznie w języku polskimi, to duże ilości linków z pochodzących ze stron obcojęzycznych powinny przykuć naszą uwagę

Ocena wizualna - często strony o niskiej jakości można rozpoznać gołym okiem. Warto spojrzeć np. czy na stronie oprócz tekstu występują także grafiki, czy wszystkie treści są w jednym języku, czy wszystkie elementy strony działają. W przypadku stron słabo wyglądających, można mieć podejrzenie, że są to niskiej jakości strony zapleczowe albo np. tzw farmy linków.

System CMS/Skrypt - najpopularniejsze systemy CMS to Wordpress, Joomla i Drupal. To, na jakim skrypcie lub systemie CMS jest “postawiona” strona możemy sprawdzić najczęściej po przeczytaniu tekstów w stopce(np. w przypadku Wordpress’a - "Powered by Wordpress"). Obawy powinny wzbudzać tzw. skrypty SEO czyli np. seokatalog, webmini, easydir.

Liczba linków wychodzących - bardzo duża liczba linków zewnętrznych wychodzących z jednej strony może świadczyć o tym, że strona jest niskiej jakości. Liczbę linków wychodzących możemy sprawdzić za pomocą wtyczek do przeglądarki, np. LinkParser

Parametry jakościowe z systemów do analizy linków
Istnieje kilka bardzo znanych narzędzi, które pozwalają na ocenę jakości witryn internetowych pod kątem SEO. Każdy z systemów posiada swoje algorytmy oceny. Najczęściej używane serwisy do analizowania linków to:

  • MajesticSEO
    • Citation Flow(0-100) - obliczany na podstawie liczby cytowań danej domeny
    • Trust Flow(0-100) - obliczany na podstawie liczby cytowań z domen oznaczonych jako “zaufane”
  • Ahrefs
    • URL Rank(0-100) - określany na podstawie jakości i ilości linków prowadzących do strony
    • Ahrefs Domain Rank(0-100) - algorytm oceny działający podobnie do Google PageRank, dający informację jak bardzo wg Ahrefs dana domena jest wpływowa
  • OpenSiteExplorer
    • Domain Authority(0-100) - ocena w skali logarytmicznej, określa prawdopodobieństwo sukcesu rankowania w wynikach wyszukiwania w Google, wyliczanego metodami uczenia maszynowego na podstawie korelacji wartości pewnych czynników z pozycją w Google, odnosi się do całej domeny
    • Page Authority(0-100) - j.w. jednak dotyczy tylko pojedynczej strony

Oczywiście im wyższa wartość każdego z tych czynników, tym lepiej. Pełne korzystanie z możliwości wyżej wymienionych systemów jest płatne, ale w każdym z nich jednorazowe sprawdzenie parametrów domen i linków jest darmowe.

Treści w witrynie - zwrócić uwagę powinniśmy przede wszystkim na to, czy nie wyglądają na generowane automatycznie(napisane w sposób niezrozumiały dla człowieka), przez oprogramowanie do generowania treści(np. metodą łańcuchów Markowa). Tego typu treści są dość łatwo wykrywane przez wyszukiwarkę, a strony automatycznie uznawane za słabej jakości.

Oryginalność treści na stronie - często może się okazać, że dobrej jakości treści są “zapożyczone”. Duplikacja treści obniża wartościowość danej strony, a tym samym linków z niej wychodzących. Oryginalność treści sprawdzić można za pomocą narzędzia CopyScape

Data rejestracji domeny - w tej kwestii budzić podejrzenie powinny przede wszystkim linki, które pochodzą z domen zarejestrowanych niedawno, jeżeli domena jest “świeża” i posiada duża liczbę linków wychodzących, mogła być założona tylko w celu zdobywania linków. Wiek domeny możemy bardzo szybko sprawdzić w narzędziu Domain Age Tool

Ostrzeżenie o wirusach lub malware - powinniśmy wystrzegać się linków ze stron, które są zawirusowane. Przeglądarki wyświetlają stosowne ostrzeżenie przed wejściem na taką stronę. Serwisy, które przez dłuższy czas są oznaczone jako zawirusowane są usuwane z indeksu Google.

Strony z małym ruchem - bardzo mały ruch lub zerowy ruch na stronie może świadczyć o tym, że ma małą wartość pod kątem SEO lub została stworzona tylko do dodawania linków, więc powinniśmy się bliżej przyjrzeć linkom pochodzącym z takich stron.
Ruch na danej stronie sprawdzimy za pomocą narzędzia: Similiar Web

Tematyka - naturalnym jest, że większość pozyskiwanych linków pochodzi ze stron w podobnej tematyce do tej o jakiej traktuje nasz serwis. Duża ilość linków ze stron zupełnie niepowiązanych tematycznie jest nienaturalna i na pewno warto się jej bliżej przyjrzeć.

 

Czynniki związane z samym linkiem

Grupa parametrów, które związane są bezpośrednio z linkiem, jego formą, miejscem umieszczenia.

Anchor text -  jest to po prostu tekst, który jest linkiem. Wyróżnić możemy takie podstawowe typy anchor textów:

  • brandowe - nazwa firmy lub domeny, jak najbardziej naturalna forma linków
  • adres URL - czysty adres URL, również naturalna forma linka
  • nawigujące - np. “tutaj”, “więcej”, “kliknij”, naturalna forma linka
  • exact-match - anchor taki jak pozycjonowana fraza kluczowa, np. “kredyty”, należy ich używać bardzo rozważnie, gdyż to właśnie zdobywanie linków z anchorami exact-match jest najczęstszą przyczyną filtrów od Google

Liczba linków z tej strony - przeglądając linki z danej strony warto sprawdzić, ile linków wychodzi z danej stron do naszej. Linki typu site-wide(link na każdej podstronie) mogą szkodzić.

Parametr - linki z parametrem nofollow nie przekazują żadnej “mocy”(tzw. link-juice), więc teoretycznie nie szkodzą stronie

Umiejscowienie linka - patrząc na to, z jakiego miejsca na stronie wychodzą linki, warto sprawdzić czy nie są to linki z systemów SWL(kilka linków obok siebie, najczęściej w stopce lub sidebarze), które mogą szkodzić stronie.

Otoczenie linka - istnieje tzw. “szkodliwe sąsiedztwo”, wystrzegać się powinniśmy przede wszystkim linków, które są w otoczeniu linków do stron porno, viagry etc.

 

Wasze komentarze (7)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Oppen

    Całkiem zgrabnie napisane, faktycznie wiele wiedzy wynika z tego artykułu. Osobiście myślę że nie warto dawać na siłę linków ale swoją drogą dobrze gdyby google przestało już brać pod uwagę linki zupełnie a treści i jakieś oceny ludzi.

    open-youweb.com

    2018-03-26, 23:30
  • Malwina

    Dzięki za te bardzo cenne informacje, przydadzą się

    pomocwpisaniu.pl

    2016-04-06, 16:44
  • Darek Jurek

    podejrzewam że nikt na świecie oprócz google nie ma tak dużej bazy zgłaszanych domen do dis jak cemper

    2014-07-11, 13:24
  • Szymon Słowik

    A też ostatnio popełniłem taki wpis (ale na większym poziomie ogólności - dla początkujących i amatorów), w którym piszę o tym, jakie linki są bezpieczne (wiadomo, że o tym słowie można by długo dyskutować i w temacie SEO jest trochę nie na miejscu, ale wiadomo o co chodzi), a jakie stanowią realne zagrożenie: http://takaoto.pro/linki-zewnetrzne-dlaczego-jakiego-typu-i-skad-je-pozyskiwac/

    Dodałbym jeszcze do powyższego zestawienia parę słów na temat linków graficznych i parametrów alt i title - z mojego doświadczenia wynika, że są bardzo jakościowe zarówno ze względu na czyste SEO, jak i na generowanie ruchu (ludzie chętnie w nie klikają).

    2014-07-09, 21:33
  • Marek Swatek

    A czy wy korzystacie ze wszystkich trzech programów do "badania" linków ? Ja używam tylko ahrefs-a i wydaje mi się to wystarczające.

    2014-07-09, 10:13
  • Sebastian Miśniakiewicz

    Darek, cholernie drogie narzędzie. Ja tam wolę SEO Odkurzacz - kilka słów o nim: http://goo.gl/nEaK26
    Obecnie wdrażana będzie wersja przyrostowa plus kilka dodatkowych usprawnień, w których mam spory udział.
    Też są wskaźniki - poza tym można je samodzielnie ustawiać - a tego już w LRT nie ma :)
    No i cena - LRT jest mega drogi, dla mnie osobiście cena jest z kosmosu, może i dobra na anglojęzyczny rynek, ale nie u nas

    2014-07-08, 12:26
  • Darek Jurek

    dobra robota, dodał bym jeszcze...http://www.linkresearchtools.com/ i ichniejsze wskaźniki, co do wartości linka i bezpieczeństwa pozyskania go z danej domeny

    2014-07-08, 11:04
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?