Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z


Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO to usługa, której celem jest utworzenie dokumentu zawierającego szereg zaleceń, uwag oraz porad dla badanej strony internetowej. Zebrane w audycie SEO uwagi wykorzystywane są przez programistów, redakcję oraz inne powiązane ze stroną osoby do wykonywania jeszcze lepszej pracy skupionej na poprawnym SEO.
Niezależnie od tego dla jakiej strony internetowej będzie przeprowadzany audyt SEO i przez kogo taka usługa zostanie wykonana, zazwyczaj cele audytu SEO są podobne, na przykład:
- przegląd wszystkich istotnych ze względu na SEO elementów na danej stronie,
- ocena optymalizacji i dostosowania każdego z istotnych dla SEO elementów,
- wskazanie mocnych i słabych punktów optymalizacji serwisu,
- wskazówki dotyczące możliwości poprawy optymalizacji danego elementu,
- wykrycie problemów w dostosowaniu strony do wytycznych dla Webmasterów.
Posiadanie poprawnie zoptymalizowanej strony jest o tyle istotne, że coraz więcej uwagi ze strony wyszukiwarki Google kierowane jest w stronę bycia przyjazną dla użytkowników oraz robotów indeksujących. Aby strona była przyjazna zarówno dla użytkownika, jak i dla robotów, konieczne jest przystosowanie jej do najnowszych trendów użyteczności oraz dostosowanie jej do wytycznych dla webmasterów (w przypadku wyszukiwarki Google).
Kiedy wykonać audyt SEO?
Istnieje kilka newralgicznych sytuacji, kiedy wykonanie audytu SEO powinno być brane pod uwagę.
1. Proces tworzenia strony internetowej
W sytuacji gdy planujemy stworzyć nową stronę internetową, dobrze jest pokazać grafikę lub makietę specjaliście SEO. Pozwoli to wzbogacić dokumentację strony o dodatkowe uwagi dla programistów i koderów. Dzięki temu już na etapie pisania strony można wystrzec się wielu błędów a także wykorzystać możliwe szanse.
Taki audyt jest bardzo specyficzny, ponieważ często bazuje na materiałach, które nie są możliwe do sprawdzenia przez dostępne narzędzia. Dużo elementów należy zweryfikować samodzielnie. Audyt SEO makiety to niejako sprawdzian umiejętności SEOwca.
Nie ma praktycznie szans, aby wykonać dla makiety strony darmowy audyt SEO. Nie istnieje żadne narzędzie, które analizowałoby makietę strony i na jej podstawie określało szanse i zagrożenia. Dlaczego też taki audyt musimy zlecić lub wykonać samodzielnie.
Wykonanie audytu SEO w tym momencie potrafi ustrzec stronę przez najróżniejszymi problemami, które w późniejszym czasie mogą okazać się nie do poprawy.
2. Moment utworzenia strony internetowej
To niestety jeden z najpopularniejszych wariantów. Specjaliście SEO prezentowana jest gotowa strona internetowa z prośbą o wykonanie audytu SEO. Najczęściej uwagi sprowadzają się do zgłoszenia podstawowych problemów, w tym na przykład z meta znacznikami czy nasyceniem słów kluczowych.
Audyt takiej świeżo utworzonej strony najczęściej skupia się głównie na aspektach technicznych, które mogą zostać wykorzystane przez właściciela „teraz” lub po prowadzeniu dalszych czynności promocyjnych w Internecie.
Często wykonywanie audytu strony jest tylko sztuką dla sztuki, ponieważ właściciel witryny i tak nie ma już zabezpieczonego budżetu na wprowadzenie ewentualnych poprawek na stronie. Audyt SEO jest więc dokumentem który zostaje utworzony i trafia od razu do szuflady.
Wykonywanie audytu SEO w tym momencie może być w przypadku niechętnego na zmiany właściciela strony bardzo problematyczne czy wręcz bezsensowne. Jeżeli jednak mamy świadomość, że audyt SEO może wciąż wpłynąć pozytywnie na planowaną promocję strony w sieci – warto wykonać taki audyt.
Można także spróbować wykonać audyt samodzielnie, wykorzystując do tego pomoc zawartą w tym artykule lub korzystając z jednego z kilku narzędzi pomocnych w takich działaniach.
3. Moment wprowadzenia kluczowych zmian
Audytów analizujących wprowadzenie kluczowych zmian można wykonać tak naprawdę ile się chce. Najczęściej jednak chodzi przede wszystkim o usługę zbadania kondycji witryny przed operacją, przeprowadzenia zmian, a następnie przeprowadzenia analizy po wprowadzeniu zmian.
Najczęściej właściciele decydują się na taki audyt SEO w momencie zmiany wyglądu strony na nowy. Nierzadko zmieniana jest struktura strony na inną, bardziej kompleksową i odpowiednią do zmieniającej się oferty firmy. Zdarzają się także sytuacje, gdy właściciel strony zmienia domenę lub łączy kilka serwisów w jeden. Możliwości jest mnóstwo.
Audyt SEO w takim sytuacjach zazwyczaj polega na znalezieniu szans, zagrożeń i analizy słów kluczowych, które warto wykorzystać, by nową lub zmienioną treścią „zaatakować” w wynikach wyszukiwania. Audyt SEO w takim przypadku raczej nie będzie kompleksową oceną całej witryny, a jedynie analizą konkretnego kawałka strony.
Możliwe jest wykorzystanie do tego celu kilku narzędzi, które pomogą analizować nawet część strony lub chociażby słowa kluczowe. Można także spróbować wykonać audyt samemu.
4. Eliminacja zagrożeń/kar
Różnie toczy się życie witryny. Czasem kilka nie do końca przemyślanych decyzji może sprawić, że strona zostanie ukarana przez wyszukiwarkę. Może być to kara za treści, linki przychodzące lub chociażby zgłoszenie problemu włamania na stronę.
Audyt SEO zostanie tu zamieniony na analizę oraz zestaw działań mających na celu usunięcie problemu. Może to być przygotowanie – po ówczesnej analizie – pliku do narzędzia do zrzekania się linków, analiza treści na stronie i sporządzenie zaleceń ich poprawy albo diagnostyka strony oraz usunięcie źródła i efektów włamania.
Wszystko jednak zaczyna się od analizy SEO, z tą jednak różnicą, że najczęściej efekt prac nie jest sporządzony w formie dokumentu.
5. Przejęcie klienta po innej agencji/specjaliście SEO lub rozpoczęcie działań
Najczęściej zmiana firmy/osoby odpowiedzialnej za pozycjonowanie czy też po prostu promocję w sieci wymaga zweryfikowania działań tamtej osoby. Nie chodzi jednak o sprawdzenie czy rzeczy pisane w raporcie faktycznie się wydarzyły (chociaż jest to istotne) lecz czy prowadzona do tej pory strategia była dobra i planowana na dłuższy czas.
Także rozpoczęcie przygody z promowaniem strony w Internecie powinno być oparte o dobrze przemyślaną strategię poprzedzoną audytem SEO witryny, konkurencji i wszystkiego co może się przydać podczas dalszych działań.
Audyt SEO w tym wypadku to głównie analiza konkurencji, analiza widoczności strony w wynikach wyszukiwania i w zależności od strony być może także audyt samej strony. Najczęściej audyt wykonywany w takiej sytuacji jest najbardziej kompleksowy.
Oczywiście to nie jest tak, że w innych przypadkach nie można wykonać kompleksowego audytu, jednak w tym konkretnym jest to bardzo mocno wskazane.
Można tak wymieniać kolejne przypadki w których warto wykonać audyt SEO. Są to chyba jednak najważniejsze momenty, kiedy powinno się „uśmiechnąć” do specjalisty SEO i przeprowadzić audyt.
Jak w ogóle powinien wyglądać audyt?
Nie ma jednego szablonu dla audytu SEO. Dokument jaki zostanie utworzony to korelacja wiedzy, doświadczenia i estetyki specjalisty SEO. Najczęściej jednak audyt SEO to dokument tekstowy przypominający składem książkę. Posiada on spis treści, ilustracje, wyjaśnienia, przypisy oraz szereg innych rozwiązań spotykanych w książkach i publikacjach – często naukowych.
W ramach Nowej Koncepcji SEO przygotowaliśmy i oddaliśmy do pobrania audyt SEO za darmo. Zobacz, jak wyglądał nasz audyt SEO:
Warto zwrócić uwagę, że jest to przykładowy audyt. Jest on odpowiedzią na to, czego oczekiwała osoba zlecająca. Audyt miał na celu odpowiedzieć na pytania:
- Jaka jest widoczność strony w wynikach wyszukiwania?
- Czy lepiej poprawić obecną stronę pod kątem SEO czy może jednak przepisać ją od nowa?
- Jakie są szanse i zagrożenia dla strony?
Audyt SEO strony lokale-wesele.pl, mimo tego, że miał być przede wszystkim stworzony w celach edukacyjnych/poglądowych, spełnił swoje oczekiwania także jako dokument pomocny w podjęciu ważnych, strategicznych dla życia strony decyzji.
Ile kosztuje audyt SEO?
Czy można otrzymać audyt SEO za darmo? W bardzo skrajnych przypadkach – tak! I nie mówimy tu zupełnie o „wyplutych” przez automat analizach a o pełnoprawnym dokumencie, który pomoże naszej stronie!
Można natrafić na specjalistów SEO, którzy budują dopiero swoje portfolio lub na agencje, które przeprowadzają różnego rodzaju akcje promocyjne. Naturalnie, sytuacje takie nie dzieją się za często. Prawdopodobnie szybciej będzie samemu nauczyć się audytowania strony, co w zasadzie nie jest niemożliwe! Warto wziąć pod uwagę, że darmowy audyt, utworzony przez początkującego specjalistę SEO, może zawierać błędy w postaci złych zaleceń i wniosków lub błędnych założeń. Wdrożenie takiego audytu może koniec końców przynieść więcej złego niż dobrego.
Typowy audyt SEO kosztuje zazwyczaj od 500-600zł. Najczęściej w tej cenie znajduje się wliczone 10-20 roboczogodzin, jakie specjalista SEO musi poświęcić na analizę strony oraz wszystkich czynników z nią związanych. Kwota audytu zależy od wielkości strony. Wielkość strony określna się poprzez ilość podstron i ilość różnych widoków podstron (strona główna, produkt, kategoria itp.), ale także poprzez siłę marki. Można spotkać audyty SEO, które kosztować będą nawet i kilka tysięcy złotych. Są to jednak rozbudowane analizy badające każdy element strony pod wieloma kątami i możliwościami. Takie audyty można spotkać przy naprawdę dużych i znanych markach.
Jak wykonać audyt SEO za darmo samemu?
Jeżeli z różnych względów nie chcesz wydawać pieniędzy na audyt SEO lub po prostu chcesz nauczyć się jak wykonywać audyty – nie ma problemu! Istnieje wiele narzędzi oraz poradników, które pomogą przebrnąć Ci przez meandry audytowania własnej (lub cudzej) strony internetowej.
A tematów do zbadania jest sporo. Przykładowe punkty, które warto poruszyć w audycie to:
- Analiza obecnej widoczności strony w wynikach wyszukiwania
- Na jakie frazy strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania?
- Jakie pozycje strona zajmuje na istotne słowa kluczowe?
- Tytuły stron
- Czy są poprawnie skonstruowane?
- Czy nie powtarzają się w obrębie witryny?
- Opisy meta description
- Czy są poprawnie skonfigurowane?
- Czy się nie duplikują?
- Nagłówki H1-H6
- Czy są stosowane?
- Czy są używane we właściwy sposób?
- Adresy URL
- Czy nie powodują duplikacji treści na stronie?
- Czy przekierowania są poprawnie wdrożone?
- Nakierowanie na słowa kluczowe
- Czy odpowiednie strony są zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych?
- Czy nie występują sytuacje, w których kilka stron jest zoptymalizowanych pod to samo słowo kluczowe?
- Grafiki
- Czy ich rozmiar nie powoduje wolniejszego ładowania się strony?
- Czy grafiki mają poprawnie skonfigurowane opisy alternatywne?
- Instrukcje dla robotów
- Czy na stronie znajduje się mapa witryny?
- Czy na stronie jest wgrany plik robots.txt?
- Unikalność treści
- Czy wszystkie treści na stronie są unikalne?
- Które treści na stronie mogą być skopiowane?
- Linkowanie wewnętrzne
- Czy jest wykonane optymalnie?
- Czy linki w menu są widoczne dla robota Google?
- Szybkość ładowania strony
- Czy strona ładuje się wystarczająco szybko?
- Co opóźnia czas ładowania stron?
Jeżeli potrzebujesz wszystkich informacji na temat audytu SEO zebranych w jednym miejscu – mamy coś dla Ciebie! Przygotowaliśmy niedawno ebook, w którym opisujemy krok po korku jak wykonać samodzielnie audyt SEO zupełnie za darmo! Co prawda, dobrze byłoby mieć dostępy do niektórych narzędzi, ale w większości przypadków poratować się można kontami testowymi/trialowymi.
Zobacz lub pobierz nasz poradnik jak wykonać audyt SEO samodzielnie:
Jakie są efekty po wprowadzeniu audytu SEO?
Kluczowe dla każdego audytu SEO jest wdrożenie zapisanych w nim uwag. Bez wdrożenia poprawek audyt pozostanie jedynie kawałkiem bezwartościowego papieru.
Niezależnie od tego czy audyt wykonamy sami, otrzymamy darmowy audyt SEO czy też wykupimy usługę u specjalisty SEO, efektem wdrożenia zaleceń z audytu powinno być na przykład:
- poprawa pozycji na ważne słowa kluczowe,
- zwiększenie ruchu z wyników wyszukiwania,
- zwiększenie wskaźnika zwrotu z inwestycji,
- zwiększenie sprzedaży w przypadku sklepu internetowego.
Przykładowy wykres ruchu z kanału „organic” w Google Analytics dla średniej wielkości strony wygląda w taki sposób:
Widać tu znaczny przyrost ruchu na przestrzeni kilku miesięcy od wprowadzenia audytu. Czasem rozwiązanie kilku prostych problemów potrafi sprawić, że strona rozwija w pełni swoje skrzydła, nieraz podwajając dotychczasowy ruch.
O co zapytać przed wykonaniem usługi?
Rozmawiając ze specjalistami SEO, którym chcemy zlecić wykonanie audytu, warto zadać kilka podstawowych pytań. Dobrze jest zweryfikować odpowiedzi specjalisty z powyższą listą lub z elementami ujętymi w naszym przykładowym audycie i poradniku samodzielnego przygotowywania audytu.
Przykładowe pytania jakie można zadać:
- Jaki jest zakres wykonywanej usługi?
- Jakie elementy strony zostaną zbadane?
- Jakie jest doświadczenie osoby wykonującej usługę (poprzednie zlecenia, efekty)?
Kiedy widoczne będą efekty i jak je monitorować?
Czas po jakim będą widoczne efekty zależy głównie od tego, ile i jak istotnych usprawnień zostało wprowadzonych. Pierwsze efekty mogą być zauważalne już po kilku tygodniach, a najpóźniej po kilku miesiącach. W jaki sposób monitorować wpływ audytu SEO na kondycję naszej strony? Przede wszystkim poprzez:
- śledzenie pozycji kluczowych fraz w narzędziach typu SaaS lub w rozwiązaniach serwerowych,
- śledzenie liczby wejść z wyników wyszukiwania (Google Analytics, Google Search Console).
Co po audycie SEO?
Audyt to usługa, która sprawia, że dalsza promocja strony jest dużo prostsza. Co więcej, audyt SEO często jest też swego rodzaju zarysem strategii dla dalszej promocji strony. Po wykonaniu audytu SEO warto przejść do działań takich jak reklama płatna, pozycjonowanie czy content marketing. Wykonując te czynności po audycie SEO mamy pewność, że użytkownik prawie na pewno trafi z wyników wyszukiwania dokładnie tam, gdzie chcemy.
audyt SEO - zrób to sam