Analiza linków przychodzących

analiza linków przychodzących
Dla kogoś, kto nigdy wcześniej nie interesował się link buildingiem, temat analizy linków może wydać się nieco skomplikowany. W naszym artykule w przystępny sposób przedstawiliśmy temat szeroko rozumianego pozyskiwania linków oraz ich analizy. Ponadto podpowiadamy z jakich narzędzi warto korzystać i jak dbać o bezpieczne linkowanie.
Dwudniowe szkolenie SEO & CM we Wrocławiu 27-28.11.2017 w cenie 776 zł.
Zapisz się

Od czego zacząć?

Analizę linków przychodzących warto rozpocząć od Google Search Console. To darmowe narzędzie od Google pozwala między innymi zbadać linki przychodzące znalezione przez roboty indeksujące Google. Z GSC dowiemy się także o ewentualnych negatywnych skutkach pozyskiwania linków. Informacje te znajdziemy w zakładce „Ruch związany z wyszukiwaniem”, wybierając opcję „Linki do Twojej witryny”.

Niestety, narzędzie to jest dobre tylko do pobieżnej analizy linków. Nie otrzymamy w GSC pełnych informacji na temat odnośników jakie kierują do naszej strony. Nawet w przypadku gdy otrzymamy karę za tzw. słaby profil linków GSC przedstawi nam tylko kilka(naście) przykładowych. To pokazuje, jak bardzo musimy uważać gdzie dodajemy linki! Może się okazać, że otrzymamy karę za odnośnik, o którego istnieniu zapomnieliśmy lub w ogóle nie mamy pojęcia, że istnieje. Dlatego należy korzystać też z innych narzędzi.

Warto zwrócić uwagę, że monitorowanie linków przychodzących to nie tylko wystrzeganie się negatywnych sytuacji. Prowadząc skuteczną kampanię content marketingową mogą pojawić się także te zdecydowanie pozytywne odnośniki, które również warto mieć „na oku”. Może się okazać, że uzyskamy link z wartościowego miejsca które nie dość, że dostarczy nam jakościowy ruch, to jeszcze polepszy naszą widoczność w wynikach wyszukiwania.

O wyższą widoczność w wynikach wyszukiwania można zadbać także poprzez założenie wizytówki w Google Moja Firma. Zobacz jak założyć wizytówkę w GMF.

Dzięki informacji na temat pozyskanego odnośnika możemy skontaktować się z właścicielem serwisu, który do nas linkuje i poprosić go o np. dodanie ciekawego wezwania do działania. Za sprawą dobrego CTA (wezwania do działania) istnieje szansa, że ruch pozyskany przez link będzie jeszcze mocniej skupiony na wykonaniu działania na naszej stronie.
 

Alternatywa dla GSC

Jak jednak otrzymać informacje o odnośnikach, jeżeli w Google Search Console nie mamy pełnego widoku na nasz profil linków? Na szczęście wyszukiwanie odnośników jest możliwe nie tylko przez roboty Google, ale również przez inne narzędzia, zupełnie niezwiązane z wyszukiwarką. Istnieją dwa systemy, które są aktualnie najpopularniejsze – Ahrefs oraz Majestic (dawniej MajesticSEO).

Ponieważ Majestic posiada nieco lepszą ofertę niż Ahrefs i jest dostępny w polskiej wersji językowej, dalsza analiza linków zostanie oparta włąśnie o to narzędzie. 

Podstawowy opis działania systemu Majestic dostępny jest w e-booku jak stworzyć samodzielnie audyt SEO. System jest intuicyjny i prosty w obsłudze, a największą trudnością jest wyciągnięcie odpowiednich wniosków z otrzymanych danych. Bez podstawowej wiedzy trudno jest z otrzymanych informacji wydedukować, czy wyświetlone w Majestic linki są dobre dla naszej strony, czy też nie.

Umiejętność rozróżniania linków na dobre i złe, czy nawet toksyczne jest bardzo ważna w budowaniu skutecznej, bezpiecznej oraz długofalowej strategii promocji strony w wynikach wyszukiwania Google. Jest to o tyle istotne, że przy ciągłych zmianach i aktualizacjach algorytmu odpowiedzialnego za wyświetlanie wyników wyszukiwania warto skupiać się tylko na pozyskiwaniu dobrych jakościowo linków. Dzięki temu pozycjonowanie w google będzie względnie bezpieczne.
 

Co to jest „dobry link”?

Dobrym linkiem przyjęło się nazywać te odnośniki, które zwiększają naszą widoczność w wyszukiwarce, czyli mówiąc wprost – pomagają pozycjonować naszą stronę. A gdyby spojrzeć na link z trochę innej, szerszej perspektywy?

Dobry link – w kontekście działań content marketingowych – to taki, który będzie wspierał nasze działała SEO, a także kierował ruch do naszej strony. Dobrze, aby taki odnośnik był umieszczony na zaufanej witrynie. Dzięki temu możemy być niemal pewni, że nie zostanie nałożona na nas kara od Google i z naszą stroną nie wydarzy się nic złego.
 

Jak dzielić linki?

Przykładowy podział linków. Linki mogą być:

  • Brandowe
  • Z dokładnym słowem kluczowym
  • Z powiązanym słowem kluczowym
  • Inne
     

Linki brandowe

Linki brandowe to takie, które zawierają w sobie nazwę strony lub firmy. Najczęściej takie odnośniki są nieszkodliwe niezależnie od ich ilości i jakości. Najczęstsze teksty jakie można znaleźć w ramach takich linków to:

  • Nazwa firmy
  • Adres strony
  • Nazwa produktu + nazwa firmy

Zazwyczaj „zdrowy” profil linków zawiera przeważającą ilość odnośników brandowych. Wykres w Majestic wyglądać może na przykład tak:

 

Linki z dokładnym słowem kluczowym

Jeszcze przed pierwszymi większymi aktualizacjami w wyszukiwarce Google – Pingwinem – często można było spotkać strony internetowe, które posiadały ewidentnie sztucznie wygenerowane linki. Były one pozyskiwane z takim wyrachowaniem, że patrząc po procentowym udziale danego słowa kluczowego w wykresie, można było określić, jak duże jest zaangażowanie specjalisty SEO w dane słowo kluczowe. Nierzadko pojawiały się wykresy, gdzie widniało tylko 10 słów kluczowych, a każde z nich miało 10% udziału w puli.

Takie przypadki można znaleźć obecnie bardzo rzadko z dwóch powodów – jest to już nieopłacalne i nie powoduje podniesienia pozycji w wyszukiwarce, a osoby, które kiedyś stosowały te techniki po prostu zmieniły sposób działania. Naturalnie niektóre osoby nadal działają w taki sposób. Dla nich polecamy artykuł jak pozyskiwać linki poprzez Content Marketing.

Jak wygląda link z dokładnym słowem kluczowym czyli tak zwany „exact match anchor”?

  • Salon kosmetyczny kraków
  • Pożyczki bez bik
  • GeForce 4 MX sterowniki pobierz

Tekstami linków są tak sformułowane słowa kluczowe, aby jak najlepiej odpowiadały zapytaniom zadawanym przez użytkowników do wyszukiwarki.

Przykładowy profil linków, który jest ewidentnie sztucznie tworzony:

Taki profil linków może powodować problemy w postaci filtrów i kar nakładanych przez Google.

 

Linki z powiązanym słowem kluczowym

Prowadząc działania mające na celu pozyskanie linków każdy stara się, aby odnośniki te wyglądały naturalnie, czyli jakby dodał je niezależny od nas użytkownik. 

Użytkownicy najczęściej nie potrafią wstawiać linku, który będzie wspierał nasze starania o bycie wyżej w wyszukiwarce. Dla internaurty nie ma znaczenia, czy link będzie wyglądał:

  • Kliknij tutaj
  • Adresstrony.pl
  • Nazwa firmy
  • To powinno Ci pomoc w twoim problemie

Link jest odpowiedzią na jakąś potrzebę. Często te potrzeby realizowane są w komentarzach czy forach dyskusyjnych, gdzie spotkać można duże skupiska użytkowników. Takie odnośniki są bardzo przydatne. Z jednej strony „wzmacniają” one naszą stronę w wynikach wyszukiwania, najczęściej wspierając długoogonowe słowa kluczowe, z drugiej jednak pokazują, jak bardzo nasza witryna jest rozpoznawalna wśród użytkowników.

 

Inne

Pisząc „inne” mam na myśli anchory, które pojawiają się z różnych powodów. Czasem jest to kwestia użytkowników, a czasem nieumiejętnie prowadzonej kampanii linkowania. Mowa o linkach, które najczęściej wyglądają tak:

  • Czytaj więcej
  • Kliknij tutaj

Należy oczywiście rozróżnić linki z wezwaniem do akcji (CTA), jak na przykład „sprawdź nową ofertę”. Takie odnośniki najczęściej można spotkać na przykład w kampaniach content marketingowych. Sprowadzają one ruch, ale także zwiększają widoczność w wyszukiwarce.
 

Coś jeszcze o linkach

Linki poza tym, że mogą być tekstowe, mogą być także multimediami. Linki mogą być także widoczne dla użytkowników i robotów Google. Powinno się unikać sytuacji, gdy link jest widoczny tylko dla robotów Google, a nie jest widoczny dla użytkownika. W skrajnych przypadkach może doprowadzić to do nałożenia kary ze strony wyszukiwarki.

Linki mogą mieć atrybuty follow oraz nofollow. Domyślnie odnośniki posiadają atrybut „follow” czyli – mówiąć żargonem – przekazują moc z jednej strony na drugą. Linki oznaczone jako nofollow nie przekazują mocy. 

Do pozycjonowania stron najczęściej wykorzystuje się linki przekazujące moc.
 

Jaki profil linków jest bezpieczny i zapewni nam sukces?

Nie ma odpowiedzi na to pytanie. Pamiętaj, że poza profilem linków bardzo ważne jest też to, jak zoptymalizowana jest Twoja strona! To w zasadzie od tego zależy ile będziesz musiał włożyć pracy w linkowanie.

Dobrze jednak podchodzić do linków jak do łącz, które mogą przekazać ruch z jednej strony do drugiej. Po prostu wyobraź sobie, że jutro zostanie wyłączona wyszukiwarka Google. Jak wtedy będziesz kierował ruch do swojej strony?

Jeżeli nie jesteś pewny czy Twój profil linków jest odpowiedni, być może to odpowiedni moment, aby odezwać się do doświadczonego specjalisty SEO. Zobacz jak znaleźć dobrą agencję SEO.
 

 

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Rafał

    Ten artykuł to dobre uzupełnienie tego co napisał na swoim blogu ostatnio Zgred. awarie.wroclaw.pl

    2016-10-29, 17:32
  • Łukasz

    Jak zwykle, bardzo przydatny artykuł. :) dobrepromo.pl

    2016-10-25, 12:40
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?