Linkowanie wewnętrzne - jak wykonać je poprawnie?

linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne jest podstawą dobrze zoptymalizowanej strony internetowej. To także fundament pod prawidłowe działania prowadzone w jej obrębie, ale także poza nią. Dzięki poprawnej strukturze podstron oraz odpowiedniemu podlinkowaniu każdej z nich możliwe jest osiągnięcie sukcesu w postaci większej widoczności w Google oraz zwiększeniu ruchu na stronie. Zobacz, jak powinno wyglądać prawidłowe linkowanie wewnętrzne.
Ponad 3600 portali, 1500 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Chcąc mieć na swojej stronie poprawnie wykonane SEO, nie można zapominać o linkowaniu wewnętrznym. Budowanie poprawnego linkowania wewnętrznego powinno zacząć się już na etapie budowania strony internetowej oraz rozpisywania struktury treści.

Jeżeli z jakiegoś powodu jeszcze tego nie zrobiłeś, zrób to teraz!

 

Struktura strony

Rozpisz sobie strukturę – nawet na kartce papieru - w podobny sposób jak na poniższej makiecie:

Przy większych stronach rozpisanie takiej struktury jest pomocne podczas wyboru najważniejszych punktów strony internetowej. Wybór ich jest kluczowy dla wykonania poprawnego linkowania wewnętrznego.

Może się okazać, że zamiast linkować podstronę z przedstawieniem produktów (oferta) zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie linkowanie produktów w sklepie. Wybranie odpowiedniego miejsca które będzie przyjmować ruch z wyników organicznych jest bardzo ważne. Z jednej strony takie podstrony muszą być bardzo dobrze przygotowane pod SEO, treść tam zawarta także musi spełniać wszystkie założenia bycia SEO przyjazną, ale co chyba najważniejsze – treści te muszą zaciekawić użytkownika na tyle, aby nakłonić go do zrealizowania postawionego przez stronę celu. W przypadku sklepu internetowego taki celem na pewno będzie dokonanie zakupu.

 

Czym właściwie jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to działanie mające na celu ułatwienie użytkownikom oraz robotom indeksującym nawigowanie po stronie internetowej. Prawidłowo wykonane linkowanie wewnętrzne powinno pozwalać dotrzeć z jednego miejsca strony w inne w maksymalnie krótkim czasie.

Mówiąc o czasie, chodzi nam zarówno o czas wczytywania witryny i czas w jakim można znaleźć interesujący nas link, ale także o ilość kliknięć czy przeładowań strony wymaganych, aby dotrzeć z punktu A do punktu B.

Przykładowo - jak wiele kliknięć w sklepie internetowym należy wykonać, aby dotrzeć ze strony głównej do konkretnego produktu. Czasem będzie to jedno kliknięcie, bo produkt będzie akurat promowany na stronie głównej, a innym razem będą to nawet 4 kliki:

Strona główna > Kategoria > podkategoria > produkt > konkretny kolor/rodzaj/rozmiar produktu

 

Rożne idee linkowania wewnętrznego

Istnieją różne filozofie i możliwości linkowania wewnętrznego, skupiające się na różnych aspektach. Można jednak wyróżnić 3 główne typy:

  • Skupienie się na robotach indeksujących – struktura strony i linkowanie wewnętrzne zostają tak skonstruowane, że z dowolnej podstrony można dotrzeć praktycznie w każde inne miejsce na stronie. Możliwe jest to poprzez umiejętne wykorzystanie rozwijanych menu oraz umieszczanie linków w treści. Problemem tego typu działania jest fakt, że wszystkie linki po których ma „przejść” robot muszą być widoczne w kodzie jako czysty HTML. Nie powinny być to linki dynamiczne obsługiwane poprzez JavaScript, jQuery czy inne tego typu technologie. Nie da się jednak ukryć, że ta technika jest bardzo prosta do zastosowania przy małych stronach. Przy większych – jest praktycznie niemożliwa do wprowadzenia. Zbyt duża ilość linków wewnętrznych oraz przeładowanie słowami kluczowymi może spowodować nałożenie kary w ramach algorytmu Panda. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do ukarania z powodu „czystego spamu”.

  • Skupienie się na użytkownikach – użytkownicy, podobnie jak roboty indeksujące Google lubią docierać do konkretnych, interesujących ich treści szybko i w możliwe krótki sposób. Dodatkowo użytkownik musi otrzymać jasne komunikaty, gdzie powinien kliknąć, aby otrzymać interesującą go treść. 

    Plusem jest jednak to, że użytkownik może korzystać z dynamicznie dostarczanych linków, czy to poprzez JavaScript, czy nawet flash.

  • Sztuka kompromisu – jest to najtrudniejsze do zrealizowania, ale dające najwięcej korzyści podejście. Zdecydowanie takie rozwiązanie to najlepszy sposób linkowania wewnętrznego. Podstrony, które mają być widoczne w wynikach wyszukiwania są linkowane w sposób pomocny robotom. Elementy przydatne tylko użytkownikom linkowane są w sposób wygodny dla użytkownika, czyli nic nie stoi na przeszkodzie, aby link był wstawiany w treść dynamicznie.

 

Jak wykonać prawidłowe linkowanie wewnętrzne metodą kompromisów?

  1. Linkuj ze starszych treści do nowszych

    Szczególnie przydatne przy serwisach z poradnikami czy aktualnościami. Jeżeli posiadasz już pokaźną liczbę artykułów napisanych w przeszłości, staraj się nowo dodane treści podlinkować z pomocą tych wcześniej dodanych. Wystarczy 3-5 linków zawierających dokładne słowo kluczowe, na które próbujesz pozycjonować. Jeżeli artykuł będzie tematycznie zbieżny z aktualnie pisanym, będzie to dodatkowy atut.

  2. Podobne produkty i upselling

    W przypadku sklepów internetowych popularne są moduły „podobne produkty” oraz „użytkownicy kupujący X kupili również…”. Moduły te są świetne z dwóch powodów. Z jednej strony zwiększają szansę, że użytkownik zdecyduje się na dokupienie czegoś (lub po prostu na zakup) a z drugiej strony, poprawiane jest linkowanie wewnętrzne.

  3. Mapa witryny

    Mocno wskazane jest, aby na stronie internetowej, która posiada dużą strukturę – czyli ponad 100 podstron – pojawiła się mapa witryny. Są dwie drogi tworzenia takich map:

    a)Plik XML o odpowiedniej strukturze, który posiada wylistowane wszystkie możliwe podstrony

    b)Plik HTML, który jest niejako miejscem skatalogowania wszystkich podstron. Problemem takiego katalogu jest sytuacja gdy Google potraktuje taki katalog jako wartościową treść i zacznie wyświetlać różne powiązane z naszą stroną zapytania.

  4. Linkowanie do detalu

    Z jakiegoś powodu przyjęło się, aby boksy zawierające tytuł, miniaturkę oraz lead posiadały 3 osobne linki kierujące do jednej podstrony.

    Chodzi o sytuację, gdy niebieski boks będący tytułem linkuje do tego samego miejsca co lead (szary boks), a także miniaturka wpisu (największy boks), zamiast rozwiązać to jednym linkiem, który obejmowałby wszystkie 3 elementy. Jest to niepotrzebne "rozwadnianie" tzw. mocy strony (PageRank).

  5. Czytaj więcej

    Staraj się wystrzegać zwrotu „czytaj więcej” jako anchor textu do linkowania w głąb tekstu. Zamiast tego, postaraj się tak zaprojektować wygląd strony aby było oczywiste, że kliknięcie tytułu, miniaturki czy leada tekstu powodować będzie przeniesienie użytkownika na detal artykułu.

    Poprzez stosowanie w niemal każdym miejscu swojej strony anchor textu „czytaj więcej” sprawiasz, że algorytmy Google mogą mieć problem z wyborem odpowiedniej podstrony dla zapytań które odnosiłby się do Twojej strony, ponieważ dla wszystkich treści najlepszym słowem kluczowym byłoby „czytaj więcej”.

  6. First Link Count

    Legendarna właściwość algorytmu Google oraz robotów indeksujących. Chodzi o to, że jeżeli na podstronie istnieje więcej niż jeden link kierujący do jednej i tej samej podstrony, wzięty pod uwagę zostanie tylko ten napotkany jako pierwszy. Reszta zostanie zignorowana. Negatywnym skutkiem złamania zasady First Link Count jest fakt, że „moc strony” (PageRank) jest mimo wszystko dzielona na każdy napotkany link, nawet jeżeli tylko jeden z nich jest wykorzystywany.

    Nie ma niestety potwierdzenia, że FLC faktycznie działa. Warto jednak mimo wszystko starać się przestrzegać tej zasady – przynosi ona więcej pożytku niż mogłoby się wydawać.

 

Jak powinny wyglądać odnośniki w linkowaniu wewnętrznym?

W zależności od celu, jaki sobie założymy – pozycjonowanie konkretnych podstron na konkretne słowa kluczowe czy tylko przekierowywanie ruchu z jednego artykułu na drugi – linki wyglądać będą trochę inaczej.

W przypadku linkowania na konkretne słowo kluczowe zalecane jest linkowanie krótkich fraz, które są albo dokładnie słowem kluczowym na którym nam zależy, albo bliskim synonimem. Można zastosować metodę, że na każde 5 linków:

  • 2 są dokładnym słowem kluczowym
  • 2 są synonimem do naszego słowa kluczowego
  • 1 jest ogólnym słowem opisującym tematykę (np. zdrowie, komputery), lub po prostu nazwą marki.

W przypadku kierowania ruchu z jednego artykułu na drugi warto wybierać takie fragmenty tekstu, które będą zachęcały do kliknięcia dalej lub które umożliwią nam wstawienie odpowiedniego wezwania do działania (CTA).

Pamiętaj!

Za nic w świecie nie ukrywaj linków przed użytkownikami i robotami, na przykład poprzez nadawanie im takiego samego koloru jak tło. Jest to działanie, które bardzo szybko może sprawić, że Twoja strona zostanie ukarana.

 

 

Polecane artykuły
dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?

Wasze komentarze (7)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Kominiarz

    Gorzej jak ma się one page ;( kominiarz-lublin.pl

    2017-04-28, 19:25
  • Ostium

    Lepiej linkować np. z oferty do pod-oferty, czy z pod-oferty do oferty. Oferta wiadomo wyżej w hierarchii strony. bramyostium.pl

    2017-04-28, 19:24
  • Krzysiek

    Bardzo ciekawy artykuł. Faktycznie warto linkować ze starszych artykułów do nowych. U mnie dało dobre efekty. beautypoland.com

    2017-02-17, 12:49
  • Marek

    W przypadku sklepu internetowego warto stosować linkowanie poprzez anachor text do innych treści np. wpisu na blogu ? Jeżeli mamy opis np. felgi samochodowej i konkretną felgę opisujemy na blogu.

    Drugie pytanie czy linkujecie z nowych treści publikowanych na stronie do starszych ? Czy tylko ze starszych do nowych ? ulotkazdrowia.pl

    2017-02-16, 17:04
  • Marcin

    Najlepszym rozwiązaniem będzie chyba linkowanie wewnętrzne polegające na umieszczeniu linka w starszych artykułach, kierując na nowe treści. Nie dość, że jest to dobre miejsce według Google to każdy użytkownik czytając jeden art być może zainteresuje się drugim. Ciekawi mnie tylko kwestia oddzielnego linkowania Tytuł-Lead-Miniaturka? Dlaczego lepiej jest linkować oddzielnie... kolumna24.pl

    2016-12-08, 17:25
  • Artur

    No przyznam, że poległem na anchorze czytaj to. Nie używam go w takiej formie, ale często zdarzy mi się wykorzystywać np. button "zamów teraz" i z niego linkuję np. 5x ze strony głównej (przy czym nie mówimy o sklepach ;) . Rzeczywiście, jakby się głębiej zastanowić to takie działanie obniża moc linku. Natomiast jeśli weźmiemy pod uwagę wartość dla użytkownika, to taki komunikat jest o wiele bardziej klarowny niż np. zamów wycenę teraz, czy zamów opinię rzeczoznawcy teraz. Coś za coś ;) pozycjoner-stron.pl

    2016-10-07, 14:54
  • Monika

    Anchor text - najlepsza rzecz jak dla mnie kontrola-zarzadcza.edu.pl

    2016-09-27, 09:43