Marketing szeptany - praktyka SEO i narzędzia


Marketing szeptany według Wikipedii to: działania marketingowe mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem „spontanicznego” przekazu ustnego. Jak większość definicji, ta jest o wszystkim i o niczym. Zwróćmy jednak uwagę na słowo „spontaniczność”. Spontaniczność ta mogłaby w zasadzie wykluczyć wszelkie działanie biznesowe, czyli planowane. My jednak naciągniemy tą definicję i przyjmiemy, że przekaz musi tylko wyglądać na „naturalny” lub „spontaniczny”.
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany to rodzaj marketingu którego celem jest dotarcie do użytkownika z promowanymi treściami poprzez różnego rodzaju dyskusje prowadzone w Internecie. Marketing szeptany może być prowadzony jawnie, poprzez ambasadora marki, lub niejawnie, poprzez zwykłe konta użytkowników (czasem fikcyjne, stworzone specjalnie na potrzeby działań marketingu szeptanego).
Zadania marketingu szeptanego
Jakie można wyróżnić główne zadania buzz marketingu:
Dodatkowo firmy często dążą również do:
- promocji produktów, firmy, strony internetowej
- prowokowania naturalnego ruchu na stronie
- zamieszczania linków (element SEO).
Czy tę drugą listę możemy jeszcze przyporządkować do marketingu szeptanego? Przyjmijmy, że jeżeli robiony „z głową”, to tak. Trzeba jednak pamiętać o tym, że źle stosowany i naciągany może być szkodliwy. Po pierwsze może wywoływać negatywne odczucia, a po drugie może stać się w ocenie Google nielegalnym sposobem na pozyskiwanie linków.
Wymagania i kodeks marketingu szeptanego
Jeżeli już teraz zamierzacie wejść na popularne forum i założyć wątek „Polecamy usługi naszej firmy, która specjalizuje się w...” to lepiej zmieńcie plany. Po pierwsze to nie jest marketing szeptany, a spamowanie i nachalna reklama, po drugie natomiast taki wątek powisi na stronie najwyżej parę minut. Każdy rzetelny administrator wyrzuci go do kosza.
Oczekiwania administratorów zaczynają być bardzo zbliżone do tego, co musimy robić, aby nasze działania wyglądały na spontaniczne i naturalne. I takie też powinny być nasze posty. Jeżeli chcemy, żeby nasz post pozostał na forum na dłużej, powinniśmy zastosować kilka podstawowych zasad:
- musimy mieć historię „normalnych” postów na konkretnym forum, aby nikt nie zakładał, że jesteśmy spamerami
- wszystkie nasze posty muszą być zgodne z tematyką forum i odpowiedniego działu
- dużo lepiej jest kontynuować wątki, niż zakładać nowe
- nie zamieszczajmy linków w każdym poście
- bezpieczniej dodawać linki bez „anchorów” i bardzo, bardzo naturalnie
- linkujemy to, czego dotyczy post, czyli np. artykuł na naszej stronie, a nie stronę główną
- spróbujmy faktycznie pomagać użytkownikom, a nie tylko sprzedawać im usługi
- nigdy nie oszukujmy, nie wprowadzajmy postami w błąd!
Bardzo ładnie zasady marketingu szeptanego są opisane w Kodeksie Marketingu Szeptanego na stronie slideshare:
Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego from Streetcom Polska
Polecamy też listę dyskusyjną Marketing szeptany w goldenline oraz Złote Zasady Brandle.
Jak zlecać marketing szeptany?
Usługa może być realizowana na bardzo różnym poziomie jakości. Jeżeli jeden post szeptacz wycenia na 50 groszy, to liczmy się z tym, że albo spamuje, albo dopiero stawia swoje pierwsze kroki. Zdecydowanie nie polecamy zamawiania tak wycenionych usług. Nasze doświadczenia wskazują, że dodanie 10 dobrych postów, które:
- wyglądają na naturalne i spontaniczne
- są umieszczone we właściwych miejscach
- są na temat i cechują się poprawnością językową
- są odpowiedzią na dyskusję tematyczną
musi kosztować od 25 do 80 zł.
Nawet zlecając usługę za 5 zł za post, będziemy naciągani przez usługodawców na wiele sposobów. Oto najczęściej popełniane grzeszki szeptaczy:
- szeptacz nie posługuje się poprawną polszczyzną
- szeptacz nie zaznajomił się z produktem, tematem, i pisze bzdury
- szeptacz zakłada konto na danym forum i od razu dodaje komercyjne wątki
- szeptacz publikuje posty na forum nieaktywnym, gdzie jest np. 5 użytkowników
- szeptacz nie szuka odpowiednich miejsc do puplikacji, tylko zakłada nowe wątki
- szeptacz pisze dokładnie ten sam tekst na wielu forach
- szeptacz pisze o dziedzinie niespójnej z tematyką forum lub grupy
- szeptacz pisze na forum już od dawna zaspamowanym
Jeżeli zależy nam przede wszystkim na linkach, to dodatkowo:
- szeptacz dodaje posty na stronach, o których Google już dawno zapomniał (site=0)
- szeptacz dodaje posty z linkami nofollow
- szpetacz dodaje posty na strony, do których Google nie ma dostępu (wymagają zalogowania).
Mimo wszystko i tak warto zlecać usługi marketingu szeptanego na zewnątrz. Szeptacz z doświadczeniem posiada historię na setkach for dyskusyjnych, ma odpowiednie wyczucie przy pisaniu postów, robi to szybko i przez to stosunkowo tanio.
Brandle.pl – platforma wspomagająca zarządzanie marketingiem szeptanym
To niesamowite, że w zasadzie tylko jedna firma przygotowała narzędzie wspomagające marketing szeptany. Oczywiście istnieją narzędzia do analizy wyników, znaleźć można też wiele platform ogólnych pośredniczących, lecz Brandle.pl podejmuje to zagadnienie najszerzej.
Kreator kampanii w platformie Brandle.
Jakie są w skrócie możliwości tej platformy:
- tworzenie kampanii ukierunkowanych na konkretne strony, produkty, klientów
- poszukiwanie i wybór szeptacza, który zrealizuje kampanię (widzimy jego ceny, historię przeprowadzonych kampanii oraz opinie o nim)
- podgląd wyników postowania z ich rozbudowaną analizą
- dostęp do listy polskich forów dyskusyjnych – podzielonej tematyczne i np. według rodzajów linków (follow, nofollow)
- możliwość komunikacji z szeptaczem poprzez platformę.
Przykładowy ekran, w którym widzimy śledzenie postępu wybranej kampanii:
Śledzenie postępu kampanii w platformie Brandle.
Wszystkie te funkcje realizowane są przez Brandle.pl bardzo starannie, dosyć wygodnie i przejrzyście.
Brandle.pl z naszego punktu widzenia ma jednak jedną wielką wadę – musimy się rozliczać z szeptaczami samodzielnie. Jest to złe z kilku powodów:
- z punktu widzenia szeptacza: zamiast przygotować jeden rachunek lub umowę robi się to z każdym klientem!
- my, jako klienci, musimy podpisywać umowy o dzieło, rachunki, faktury – przedpłata i faktura byłaby znacznie wygodniejsza
- klienci mogą oszukiwać i nie płacić za usługi szeptaczom
- Brandle.pl dopuszcza do bezpośredniego kontaktu z szeptaczami i staje się... zbędny.
Tak więc gorąco zachęcamy do wprowadzenia tej funkcji :-)
Platforma udostępnia nam zestaw przydatnych statystyk.
Platforma brandle.pl oczekuje od nas niewygórowanych opłat abonamentowych, rozpoczynających się od kwoty 27 zł. W zamian za to zyskujemy dostęp do sprawdzonych szeptaczy, listę forów, porządne raportowanie i analizę wyników.
Marketing szeptany w pozycjonowaniu
Nie wyobrażamy sobie, żeby postowanie na forach było podstawowym sposobem pozyskiwania linków. Siła tych linków jest raczej umiarkowana. Szeptanie jako forma uzupełniająca może jednak przynosić pozytywne efekty, przyspieszać indeksowanie podstron (artykułów) i być w miarę bezpieczne, przy zachowaniu podstawowych zasad:
- wykorzystujemy linki „gołe” lub brandowe
- linkujemy z wątków powiązanych tematycznie
- linkujemy podstrony (np. z artykułami), a nie stronę główną
- dywersyfikujemy fora i wybieramy te odpowiednie, niezaspamowane
- dodajemy posty z linkami w sposób równomierny, tak, żeby chociaż wyglądały na naturalne lub spontaniczne.