Marketing szeptany - praktyka SEO i narzędzia

marketing szeptany
Jedną z najbardziej skrzywdzonych przez pozycjonerów form marketingu jest marketing szeptany. Większość osób z branży SEO nie rozumie tego pojęcia. Warto pamiętać, że działania spamerskie nie są tożsame z buzz marketingiem. Więc czym tak na prawdę jest marketing szeptany i czy można wykorzystać go do pozyskiwania linków? Opowiemy o dobrych praktykach "szeptania" i o narzędziu brandle.pl.
Ponad 3600 portali, 1500 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Marketing szeptany według definicji przyjętej przez Wikipedię to: działania marketingowe mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem bezpośredniego „spontanicznego” przekazu ustnego. Jak większość definicji, ta jest o wszystkim i o niczym, my jednak zwrócimy uwagę na słowo "spontaniczność". I ta spontanicznośc w zasadzie mogłaby wykluczyć wszelkie działanie biznesowe, czyli planowane. Jednak naciągniemy tą definicję i przyjmiemy, że przekaz musi wyglądać na "naturalny" lub "spontaniczny".

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to rodzaj marketingu którego celem jest dotarcie do użytkownika z promowanym treściami poprzez różnego rodzaju dyskusje prowadzone w Internecie. Marketing szeptany może być prowadzony jawnie poprzez ambasadora marki lub nie jawnie przez zwykłych użytkowników, czasem tworzonych specjalnie na potrzeby działań marketingu szeptanego.

 

Zadania marketingu szeptanego

Co jest zadaniem "buzz marketingu"?

  • wywołanie pozytywancyh reakcji konsumentów
  • prowokowanie rozmów o produkcie, usłudze lub marce
  • udział w dyskusji, tak aby wywoływać pozytywne opinie
  • pomoc oficjalna przy problemach, wywołująca poczucie "opieki" i odpowiedzialności.

Dodatkowo firmy dążą to:

  • promocji produktów, firmy, strony internetowej
  • prowokowanie naturalnego ruchu na stronie
  • zamieszczenia linków (element SEO).

Czy ta druga lista to jeszcze marketing szeptany? Przyjmijmy, że jeżeli robiony "z głową"  tak. Jednak trzeba pamiętać o jednym, że źle stosowany i naciągany może być szkodliwy. Po pierwsze może wywoływać negatywne odczucia, po drugie może stać się w ocenie google nielegalnym sposobem na pozyskiwanie linków.

 

Wymagania i kodeks marketingu szeptanego

Jeżeli teraz macie w planie wejście na popularne forum i założyć wątek "Polecamy usługi naszej firmy, która specjalizuje się w..." to zmieńcie plany. Po pierwsze to nie jest marketing szeptany, a spamowanie i nachalna reklama, po drugie taki wątek pobędzie na stronie najwyżej parę minut. Każdy rzetelny administrator wyrzuci go do kosza.

Oczekiwania administratorów zaczynają być bardzo zbliżone do tego co musimy robić, aby nasze działania wyglądały na spontaniczne i naturalne. I takie powinny być nasze posty. Jeżeli chcemy, żeby nasz post został na dłużej to powinniśmy przyjąć kilka zasad:

  • musimy mieć historę "normalnych" postów na konkretnym forum, żeby nikt nie zakładał, że jesteśmy spamerami
  • wszystkie nasze posty muszą być na temat zgodny z forum i odpowiednim działem
  • dużo lepiej jest kontynuować wątki, niż zakładać nowe
  • nie zamieszczajmy linków w każdym poście
  • bezpieczniej dodawać linki bez "anchorów" i bardzo, bardzo naturalnie
  • linkujemy to czego dotyczy post, czyli np. artykuł na naszej stronie, a nie stronę główną
  • spróbujmy pomagać użytkownikom, a nie tylko sprzedawać im usługę
  • nie oszukujmy, nie wprawdzajmy postami w błąd!

Bardzo ładnie zasady marketingu szeptanego są opisane w Kodeksie Marketingu Szeptanego na stronie (slider): http://www.slideshare.net/Streetcom/kodeks-etyki-marketingu-szeptanego-1221906.

Polecamy też listę dyskusyjną: http://www.goldenline.pl/forum/marketing-szeptany/

Złote zasady Brandle.pl:  http://panel.brandle.pl/images/download/3_zlote_zasady_brandle_pl.pdf

 

Jak zlecać?

Ta usługa może być realizowana na bardzo różnym poziomie jakości. Jeżeli jeden post szeptacz wycenia na 50 groszy, to liczmy się z tym, że albo spamuje, albo dopiero zaczyna się tym zajmować. Zdecydowanie nie polecamy zamawianie tak wycenionych usług. Nasze doświadczenia wskazują, że dodanie 10 dobrych postów, które:

  • wygladają na naturalne, spontaniczne i profesjonalne
  • są umieszczone w dobrych miejscach
  • są na temat i cechują się poprawnością językową
  • są odpowiedzią na dyskusję tematyczną

musi kosztować od 25 do 80 zł.

Nawet zlecając usługę za 5 zł za post będziemy naciągani przez usługodawców na wiele sposobów. Oto najczęściej popełniane grzeszki szeptaczy:

  • szeptacz nie posługuje się poprawnie jezykiem polskim
  • szeptacz nie zaznajomił się z naszym produktem, tematem i pisze bzdury
  • szeptacz zakłada konto na danym forum i od razu dodaje komercyjne wątki
  • szeptacz publikuje posty na forum nieaktywnym, gdzie jest np. 5 użytkowników
  • szeptacz nie szuka miejsc do pisania, tylko zakłada nowe wątki
  • szeptacz pisze ten sam tekst na wielu forach
  • szeptasz pisze o temacie niespójnym z forum lub grupą
  • szeptacz pisze na forum zaspamowanym już bardzo dawno temu

Gdy zależy nam na linkach to dodatkowo:

  • szeptacz dodaje posty na stronach, o których google już dawno zapomniał (site=0)
  • szeptacz dodaje posty z linkami nofollow
  • szpetacz dodaje posty na strony, do której google nie ma dostępu (wymagają zalogowania).

Jednak i tak warto zlecać tą usługę na zewnątrz. Szeptacz z doświadczeniem ma historię na setkach for dyskusyjnych, ma odpowiednie wyczucie przy pisaniu postów, robi to szybko i przez to stosunkowo tanio.

 

Brandle.pl - platforma wspomagająca zarządzenia marketingiem szeptanym

To niesamowite, że w zasadzie tylko jedna firma przygotowała narzędzie tak wspomagające marketing szeptany. Oczywiście są narzędzia do analizy wyników, wiele platform ogólnych pośredniczących, ale Brandle.pl podejmuje to zagadnienie najszerzej.

Jakie są możliwości tej platformy (skrót):

  • tworzenie kampanii dedykowanych konkretnym stronom, produktom, klientom
  • poszukiwanie (wybieranie z listy) szeptacza, który zrealizuje kampanie (widziemy opinie, ceny, historie)
  • podgląd wyników postowania z rozbudowaną analizą
  • dostęp do listy polskich for dyskusyjnych podzielonej tematyczne i np. ze względu na rodzaj linków (follow, nofollow)
  • możliwość komunikowania sie z szeptaczem poprzez platformę.

Przykładowy ekran w którym widzimy śledzenie postępu wybranej kampanii:

brandle-marketing szeptany

To wszystko jest realizowane przez Brandle.pl bardzo starannie, dość wygodnie i przejrzyście.

Brandle.pl z naszego punktu widzenia ma jednak jedną wielką wadę - to my musimy się rozliczać z szeptaczami sami. To jest złe z kilku powodów:

  • z punktu widzenia szeptacza zamiast zrobić jeden rachunek lub umowę to robi to z każdym klientem!
  • my jako klienci musimy podpisywać umowy o dzieło, rachunki, faktury - przedpłata i faktura byłaby wygodniejsza
  • klienci mogą oszukiwać i nie płacić za usługi szeptaczom
  • Brandle.pl dopuszcza do bezpośredniego kontaktu z szeptaczami i staje się ... zbędny.

Tak więc gorąco zachęcamy do wprowadzenia tej funkcji :-)

Platforma www.brandle.pl oczekuje od nas niewygórowanych opłat abonamentowych, które rozpoczynają się od 27 zł.  Za to zyskujemy dostęp do sprawdzonych szeptaczy, listę for, porządne raportowanie i analizę wyników. 
 

Marketing szeptany w pozycjonowaniu

Nie wyobrażamy sobie, żeby postowanie na forach było podstawowym sposobem na pozyskiwanie linków. Siła tych linków  jest umiarkowana. Szeptanie jako forma uzupełnieniająca może jednak przynieść efekty, przyspieszyć indeksowanie podstron (artykułów) i być w miarę bezpieczna przy zachowaniu podstawowych zasad:

  • stosujemy linki "gołe" lub brandowe
  • linkujemy z dobrze tematycznie dobranych wątków
  • lepiej linkować podstrony (np. z artykułami) niż stronę główną
  • dywersyfikujmy fora i wybieramy te dobre i niezaspamowane
  • dodajmy posty z linkami równomiernie i tak, żeby przynajmniej wyglądały na naturalne lub spontaniczne.
Polecane artykuły
dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?

Wasze komentarze (18)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Rafał

    Brandle to fajne rozwiązanie. Generalnie cena za 1 wpis (co prawda różnej jakości) to średnio 2zł. Panel do logowania nic specjalnego. Jednak wydaje mi się że w porównaniu do innych agencji marketingu szeptanego, jeżeli komuś nie zależy na wysokiej jakości to idealne rozwiązanie. Agentów znajdziesz w każdej cenie - w mniejszej - w większej, to wszystko tak naprawdę zależy wyłącznie od Ciebie.

    Zresztą, prawda jest taka że wszystko jest warte tyle - ile ktoś jest w stanie za to zapłacić. itimedia.eu

    2017-04-06, 13:14
  • Adam

    To jest trudna sztuka żeby tak napisać treść, aby nie została odebrana jako forma reklamy, a naturalne polecenie. Rzeczywiście większość ludzi mylnie to kojarzy z zasypywaniem for i blogów postami i komentarzami zachwalającymi jakiś produkt, jaki to był wspaniały. Robią to także Ci profesjonalni, bo np. pełno jest takich postów i komentarzy dodawanych przez banki, nie mówiąc już o pożyczkach, a przeciętny użytkowniki internetu w 5 sekund się zorientuje, że to reklama.

    Przy okazji powiem, że jestem pod wrażeniem tego jak się rozwijacie, bo podobnych firm jest coraz więcej, ale są daleko z tyłu za Wami. antyhaczyk.blogspot.com

    2017-02-16, 09:48
  • Marcel

    Drogi autorze tego tekstu. Piszesz o stosowaniu "poprawnej polszczyzny" - sugeruę w pierwszej kolejności przeczytać swój tekst i poprawić własne błędy językowe. Potem można wytykać innym.

    2016-12-14, 08:33
  • Misiek

    A u mnie w zakresie obowiązków pracownica ma prowadzić szeptankę. Przyznam, że pierwsze efekty widoczne były dopiero po kilku miesiącach. automatyka-sklep.eu

    2016-11-10, 21:59
  • Krystian

    W SEO oczywiście też watro zainwestować, ale szeptany przyda się tak samo do promocji. w Poznaniu polecam CleverAgency. Naprawdę są skuteczni i mają spore doświadczenie w branży, dlatego współpracuję już od roku.

    2016-03-09, 15:10
  • ewrik

    Dopiero zaczynam i nie znam niektórych pojęć,głównie chodzi mi o nazwę "gołe" linki-jak one wyglądają?Brandowe to rozumiem,że zawierają nazwę firmy/marki,itp.,ale nie mam pojęcia co to jest "goły" link.
    I jeszcze jedno pytanko:Czy,gdy dodając post na jakimś forum,w podpisie wstawię link do strony zleceniodawcy kampanii-ten link będzie zaliczany przez Brandle,bądź agencję jako napisany post z linkiem czy link musi znajdować się koniecznie w treści postu?

    2016-03-07, 07:12
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-03-01, 10:43
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-02-29, 14:51
  • Aleksandra1

    Bardzo fajny artykuł, ciekawie napisany i zawierający sporą dawkę przydatnych informacji :) Ja ze swojej strony mogę dorzucić jeszcze inny tekst http://alterweb.pl/-content-marketing-narzedzia-do-pisania, który w równie interesujący sposób przedstawia podstawowe narzędzia do pisania, ale z pewnością jest zwięźlejszy :)
    Pozdrawiam

    2015-12-16, 14:48
  • Darek

    Moje opinie o Brandle są naprawdę złe. Testowałem to narzędzie i to typowe wyrzucani kasy w błoto. Lepiej, taniej, wygodniej i szybciej jest na własna rękę znaleźć ludzi, choćby na oferii. Zwyczajnie nie polecam

    2015-11-16, 20:41
  • Dawid

    brandle.pl ciekawe narzędzie, zarejestrowałem się, sprawdziłem jak to wygląda i wygląda zacnie, jednak jeszcze nie zacząłem korzystać z usług. marketing.z-plusem.pl

    2015-10-29, 14:23
  • kento

    Brakuje też uczciwych Agencji, większość nie płaci za zlecone prace, a jeśli już zapłaci to po kilkumiesięcznym upominaniu się. Znam to z doświadczenia. Nie warto pracować w Brandle. Od Agentów wymaga się wiele, ale zapłacić nie ma komu i...najlepiej płacić po 10 groszy za post. Brandle nie pomaga w odzyskaniu pieniędzy. Kto chce zostać agentem niech się porządnie zastanowi, oni zatrudniają tylko swoich. Inni którzy dobrze piszą rzadko dostają propozycje.

    2015-04-29, 14:26
  • kajkus

    Walenie linkami nie ma żadnego związku z MSZ.

    2014-12-29, 10:49
  • Pi314

    Jeżeli ktoś zakłada nowy wątek i od razu w jego treści daje linka to nie ma to perspektywy.
    Co innego jak ktoś zakłada wątek, żeby potem dopiero w środku linkuje to jest ok.

    2014-12-19, 16:04
  • kajkus

    Pisanie, że zakładanie nowych wątków jest be to jedna wielka bzdura. Pisał to ktoś mający pojęcie o temacie?

    2014-12-19, 11:21
  • Marta z Brandle.pl

    Borysie:

    Ad. 1. W celu oznaczenia agentów ignorowanych, wystarczy oznaczyć ich czerwonym kolorem, a na liście agentów wybrać filtry, aby nie wyświetlać tych osób.

    Ad. 2. O cenach ciężko dyskutować, bo z kolei w moim odczuciu są bardzo niskie ;)

    Ad. 3. "przetestowałem kilku agentów od 1 zł do 3 zł za wpis" - niestety wybierając najtańsze usługi, niezależnie od branży, można liczyć na tak samo niską jakość. Musimy pamiętać, że rejestracja wykonawców jest otwarta i tym samym w bazie mogą znaleźć się zarówno osoby początkujące (głównie te ze wspomnianymi przez Ciebie stawkami), jak i doświadczone. Te, które radzą sobie najlepiej, mają odznaczenie w postaci wyróżnienia. Oznacza to, że są to osoby terminowe, których jakość pracy jest wysoka i które zostały docenione przez współpracujące z nimi agencje... ale one nie mają tak niskich stawek.

    Naprawdę staramy się wyświetlać jak najwięcej informacji pomocnych w wyłapaniu najlepszych wykonawców. Ale z doświadczenia wiem, że niezadowoleni są głównie ci, którzy pomijają te informacje, a patrzą tylko na jak najniższy koszt usługi.

    Ad. 4. Główne pytanie, to czy w założeniach kampanii zaznaczyłeś, że ma być realizowana równomiernie? Bo jeśli wybrałeś opcję "bez znaczenia", to posty mogły być napisane nawet ostatniego dnia.

    Ad. 5. Niestety nie jestem w stanie się odnieść do tak ogólnych informacji :)

    Ad. 6. Jeśli nie oznaczyłeś postów jako błędne, to system nie ma jak wykryć, że nie powinien ich wliczyć do płatności. Sama przed chwilą dla pewności sprawdziłam, czy ta opcja cały czas poprawnie działa i tak - po oznaczeniu posta jako błędny, zmniejsza się zarówno liczba postów napisanych przez agenta, jak i liczba postów do rozliczenia.

    Ad. 7. Często osoby się pokrywają :) Nie ma co ukrywać, mało kto ograniczy się do reklamy tylko w 1 serwisie tym bardziej, jeśli nic ich to nie kosztuje. Zauważ, że do zleceń na takich serwisach często zgłaszają się wykonawcy, którzy od razu dopisują, że realizują kampanie przez Brandle.pl :)

    Ad. 8. A możesz dokładnie napisać, czego oczekujesz po narzędziu? Z Twojej wypowiedzi widzę, że kilka uwag wynika z braku wykorzystania dostępnych funkcji (np. ignorowanie agentów, wyliczanie wynagrodzenia za kampanię, nie wiem też czy w założeniach kampanii zaznaczyłeś jej równomierną realizację).

    2014-05-09, 10:14
  • Borys

    Co do Blandle.pl to mam trochę inne odczucia:
    1. Brakuje kilku funkcjonalności, np. można dodać agenta do ulubionych ale nie można ignorować, brakuje czarnej listy.
    2. Cena 27 zł za kampanię jest moim zdaniem wygórowana, bo w sumie płaci się za mało funkcjonalny panel oraz listę agentów.
    3. Brak naprawdę wiarygodnych agentów i to nie zależy od ceny, przetestowałem kilku agentów od 1 zł do 3 zł za wpis i nie ma różnicy.
    4. Większość agentów po zaakceptowaniu kampanii zapomina o niej, i "dowala" wszystkie wpisy ostatniego dnia, a częć nawet nie zakończyła kampanii.
    5. Sam panel jest mało funkcjonalny, potrzebne informacje nie są zebrane w jednym miejscu.
    6. panel przekłamuje, np. zamowilem u agenta 15 postów w cenie 2 zł za wpis. Większość było złych i agent poprawił. Ale w panelu mam 28 postów w cenie 2 zł i do zapłaty 56 zł. Za co te 56 zł, skoro były to poprawki?
    7. Takich smaczków jest wiele w panelu i dlatego uważam, że cena za dostęp jest absolutnie zawyżona, nieadekwatna do jakości. To juzna Zlecenia Przez Net można znaleźć lepszych i tańszych agentów bez płacenia haraczu.
    8. Na dzień dzisiejszy to popularnośc Brandle bierze się nie z jego faktycznej przydatnoci tylko z braku sensownej alternatywy.

    2014-03-19, 15:07
  • monikaDK

    bardzo dobry artykuł :) powinnien pojawiać się zaraz przy rejestracji nowych agentów :)

    2014-03-17, 11:11