Współczynniki efektywności w Content Marketingu

Zaktualizowano: 2014-04-30
content marketing efektywność
Efektywność działań marketingowych jest bardzo ważnym wskaźnikiem. W content marketingu jest wiele współczynników, które umożliwiają mierzenie efektywności kampanii. W tym wpisie zdradzamy na co należy zwrócić uwagę przy ocenie rentowności działań oraz w jaki sposób powinny one być mierzone.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Content Marketing to ciekawa i zauważalnie zyskująca na popularności dziedzina marketingu. Liczba form CM, jakie możemy wykorzystywać w celu zwiększania atrakcyjności naszych treści jest bardzo duża. Począwszy od zwyczajnych tekstów, ebooków, infografik, widgetów, analiz, poprzez aplikacje, na formie video kończąc.

Każdy marketer, bez względu na to, czy prowadzi kampanie efektywnościową, czy kreatywną (pod względem kreacji), ostatecznie rozliczany jest z osiąganych efektów. Dokładnie rzecz ujmując – ze wskaźników efektywności (tzw. KPI), które na samym początku przyjęły się jako cel podjętych działań. Tak więc jeśli chcemy przeznaczyć budżet na działania Content Marketingowe, musimy umieć wyznaczać i realizować KPI związane z tą dziedziną marketingu. Ten artykuł nie jest gotowym wzorcem - stanowi raczej zbiór "punktów zaczepienia", które powinny służyć jako wskazówki, w którym kierunku warto pójść w związku z analityką prowadzonych działań. Wyodrębniliśmy 8 wskaźników, które powinny ułatwić każdej osobie określenie KPI dla swoich działań.

 

1. Unikalni użytkownicy (UU).

Jednym z najbardziej uniwersalnych sposobów mierzenia efektów prowadzonych działań CM jest pomiar ruchu na stronie  www. Jeśli działania Content Marketingowe generują odwiedziny w serwisie, oznacza to, że content przez nas tworzony odpowiada na potrzeby naszych użytkowników. Liczbę unikalnych użytkowników możemy analizować w cyklach dniowych, tygodniowych, miesięcznych, kwartalnych itd. Co bardzo ważne, wskaźnik UU powinien być analizowany w parze ze średnim czasem pozostawania przez użytkowników na stronie www, a także ze współczynnikiem odrzuceń. To powinno nam dać pełny obraz odbioru naszych treści przez odwiedzających.

2. Zachowanie użytkownika na stronie www.

Liczba unikalnych użytkowników określa CZY nasza treść spełnia zapotrzebowania internautów. Dzięki UU otrzymujemy informację, czy tematy, które poruszamy, interesują ludzi, czy odnajdują oni naszą treść w google, serwisach branżowych, i czy np. chętnie udostępniają sobie nawzajem treści przez nasz tworzone. Natomiast wskaźnik analizujący zachowanie użytkownika na naszej witrynie mówi nam o tym, JAK nasza treść spełnia zapotrzebowanie internautów. Na przykład jeśli średni czas spędzany przez użytkownika w serwisie jest krótki, oznacza to, że tekst jest mało interesujący, za długi, nieczytelny, albo nie trafił z komunikatem do odpowiedniego odbiorcy. W kontekście analizy zachowania użytkownika na stronie www warto chociażby sprawdzić jeszcze bounce rate (współczynnik odrzuceń), który mówi nam, czy osoba, która trafiła na podstronę, na którą ją kierowaliśmy, dalej przeglądała serwis, czy opuściła ją z poziomu pierwszej podstrony czy artykułu, na który dotarła. Testowanie i optymalizacja bounce rate może nam pomóc  zwiększyć dostępność, polepszyć dostęp, a w rezultacie – zwiększyć czas pozostania na stronie. Do tematu na pewno wrócimy w szerszej analizie  w następnych wpisach.

zachowanie użytkowników na stronie www

 

3. Share-owanie/ linki przychodzące.

Kolejnym miernikiem naszych działań Content Marketingowych może być liczba linków przychodzących. Wskaźnik ten możemy różnie interpretować, w zależności od działań, jakie przy jego użyciu mierzymy. Dla wieloetapowej kampanii, w której komunikujemy się z naszymi odbiorcami na kilku płaszczyznach, może to być suma wszystkich aktywności o charakterze PR - a więc zarówno artykuły, notki prasowe, linkowanie do strony naszej akcji, aktywności w obrębie social media, jak również udostępnienia. Bardzo przydatne w pomiarze wyników prowadzonych działań mogą być narzędzia takie jak Brand24, czy Newspoint. Tak więc sumarycznie będzie to ilość aktywności w obrębie internetu, gdzie zostały użyte wyróżnione przez nas "keywordy".

 

4.  Komentarze i interakcje.

Zainteresowanie tworzonymi przez nas materiałami można przedstawiać na wiele sposobów. Na przykład przedstawiamy sumaryczną liczbę komentarzy oraz interakcji w obrębie publikowanego materiału. Komentarze czy dyskusje możemy mierzyć zarówno w obrębie serwisu jak i mediów społecznościowych. Powyższe dane mogą posłużyć jako informacja o tym, jak tworzona przez nas treść angażuje użytkowników, czy wzbudza zainteresowanie. Analizując wpisy, które cieszą się największą popularnością i generują wiele komentarzy, jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć preferencje naszych czytelników.

 

5. Pobrania.

Jest to dobry wskaźnik w odniesieniu do form Content Marketingu edukacyjnego (takich jak raporty, ebooki), a także contentu bawiącego, takiego jak widgety czy aplikacje. W ten sposób możemy mierzyć popularność naszego materiału. Jest to bardzo szybki sposób, aby sprawdzić, jak wartościowy jest materiał i czy działania przez nas podjęte powodują, że ludzie przekazują sobie informacje dalej.

 

twitty

6. Ilość odbiorców / followersów / abonementów.

Bardzo często w strategii Content Marketingowej ważnym elementem jest tworzenie społeczności, czyli grupy osób, które są przychylnie nastawione do tworzonej przez nas wartości. Ta grupa jest ważną częścią naszych czytelników - to aktywni uczestniczy dyskusji, na których marka zawsze może liczyć. W zależności od naszego modelu biznesowego, wskaźnik może mierzyć followersów (w przypadku social media), odbiorców (w przypadku prenumeraty newslettera), czytelników (poprzez RSS), albo też abonentów (w przypadku contentu płatnego).

 

7. CPC (cost per click) i CPL (cost per lead).

Są to wskaźniki używane w performance marketingu, jednak mogą one być przydatne również w odniesieniu do działań Content Marketingowych. Na przykład CPL uzyskany przy promocji zapisu na landing page, za który oferujemy ebooka, może określać atrakcyjność naszej "marchewki". Podobnie ma się sytuacja w przypadku współczynnika CPC. Zrozumienie, poprzez te współczynniki, w jaki sposób, albo jakie treści bardziej interesują naszych użytkowników, pozwalają skutecznie optymalizować kampanie, czyli zwiększać zyski.

 

CPC i CPL

 

8. Wzrost.

Ten współczynnik pozostawiliśmy na sam koniec nie bez przyczyny. Pod względem nazewnictwa czy definicji można byłoby go ująć w ramy "Growth Hackingu", czyli działań mających na celu wzrost, wyrażany np. poprzez zwiększenie trwałej liczby użytkowników odwiedzających serwis, bez użycia płatnych form reklamowych. Jest to mix narzędzi, które mają na celu doprowadzić do wzrostu w naszym biznesie. Możemy również rozpatrywać go w odniesieniu do wszystkich elementów, które wymieniliśmy w tym artykule. Metodyka jest bardzo prosta: za punkt zero przyjmujemy moment, w którym rozpoczynamy pracę z danym zagadnieniami Content Marketingowymi. Na tę chwilę możemy mieć daną liczbę followersów w SM, daną liczbę czytelników odwiedzających bloga etc..

Jako KPI wyznaczone są dane wartości większe o x% od wartości poczatkowej. W marketingu efektywnościowym właśnie współczynnik wzrostu jest częstym powodem, dla którego klienci zmieniają agencje.

Niniejszy artykuł, jak wspomniano na samym początku, nie jest ścisłym wyznacznikiem danych wskaźników efektywnościowych, ale pewnego rodzaju sugestią która ma pomóc wejść na właściwe tory osobom, które chcą planować KPI dla działań Content Marketingowych.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
guest posting
Guest posting: Jak wykorzystać artykuły gościnne do budowania wizerunku i link buildingu?

Szukasz sposobu na zwiększenie widoczności w sieci i przyciągnięcie nowych odbiorców? A może chcesz wzmocnić wizerunek eksperta w branży lub zacząć go budować? Guest posting może być odpowiedzią na Twoje potrzeby! Nie tylko umożliwi Ci dotarcie do nowych grup odbiorców, ale także pomoże w budowaniu reputacji eksperta w twojej branży i zdobycie cennych linków. Sprawdź jak rozpocząć swoją przygodę z artykułami gościnnymi!

email marketing
Email marketing w pigułce. Jak stworzyć skuteczną kampanią mailingową?

Skuteczny email marketing kieruje trafny komunikat do odpowiednich osób we właściwym czasie. Dobrze skrojona strategia powinna odpowiadać potrzebom konsumentów i ich zmieniającym się zachowaniom. Z tego artykułu dowiesz się jak prowadzić działania email marketingowe w swoim biznesie w swojej firmie - od pozyskania bazy klientów po budowanie relacji z potencjalnymi klientami prowadzącymi do zakupu.

Siła Topic Cluster w pozycjonowaniu witryny - strategia planowania treści

Planowanie treści to kluczowy etap, który często decyduje o ich późniejszym sukcesie. Algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają, jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna. Topic clustery, które w kontekście SEO czy pozycjonowania publikowanych w sieci treści, odgrywają bardzo ważną rolę. Czym są, w jaki sposób je tworzyć i jak prawidłowo implementować je w tworzonych treściach - tego dowiesz się z tego artykułu.