Marketingowe podsumowanie 2018 roku

Zaktualizowano: 2019-01-03
podsumowanie roku 2018 w marketingu internetowym
Początek roku sprzyja podsumowaniom, które stanowią podwaliny noworocznych postanowień – również w świecie marketingu. Poniżej przedstawiamy trendy i wydarzenia, które w 2018 roku zawładnęły branżą kreatywną. Co istotne, wiele z nich z pewnością trwać będzie również w roku 2019. Zapraszamy do lektury!
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Wzrost wydatków na reklamę online

Jak wynika z danych przedstawionych przez IAB Polska, w pierwszym półroczu 2018 polscy marketerzy wydali na reklamę online niemalże 17 proc. więcej niż w 2017, osiągając pułap 2,17 mld zł. Internetowi reklamodawcy nie zwalniają tempa w finansowaniu działań promocyjnych w sieci. Rosnące i coraz lepiej rozdysponowywane budżety marketingowe w 2018 były nie tylko zasługą coraz lepszych wyników sprzedażowych polskich marek, ale również umiejętnego wykorzystania coraz bardziej rozbudowanych, funkcjonalnych i skutecznych narzędzi do automatyzacji marketingu.

infografika online marketing wydatki 2018 rok
 

RODO

W Polsce RODO, a w Europie GDPR – to tematy, które spędzały w 2018 sen z powiek niejednemu marketerowi. Konieczność wprowadzenia zmian w komunikacji z odbiorcami sprawiła, że wiele marek odłożyło na długi czas swoje standardowe, marketingowe aktywności, by zająć się wdrażaniem zasad wynikających z nowego rozporządzenia o ochronie danych. Ostatecznie, okazało się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują, a wdrożenie reguł marketingu za przyzwoleniem przypominało egzamin maturalny, którym każdy straszy, a ostatecznie zdecydowana większość go zdaje ;)
 

Human First

O ile w kontekście 2017 dużo mówiło się o koncepcji Mobile First (która notabene przesmyknęła również do 2018), o tyle 2018 był zdecydowanie rokiem Human First. Marketing z ludzką twarzą stał się rzeczywistością i wiele marek faktycznie zaczęło szczerze komunikować się ze swoimi konsumentami lub chociaż zbierać więcej danych na ich temat, by personalizować komunikację. Choć wielu wróżyło rychły upadek modeli B2B i B2C, H2H (human to human) nie zastąpił ich całkowicie, a stał się kolejnym. Dowodem na fakt istnienia podejścia Human First było również działanie Google, które – za pomocą najpopularniejszego narzędzia do analityki Google AnalyticsGoogle Analytics – pozwoliło parować dane z desktopu i mobile'u, dotyczące tego samego użytkownika.
 

Ważna natura

Tematy związane z naturą stały się w 2018 ważnym punktem w strategiach komunikacyjnych wielu marek. Projekt „Podlaskie. Zasil się naturą”, wspieranie ruchu ZeroWaste, akcje antySMOGowe i podejmujące kwestie zmian klimatycznych, kwestie związane z ekologią i dbaniem o środowisko itp. były na językach wielu osób z branży kreatywnej i stały się dla wielu marek sposobem na rozpoczęcie lub jeszcze większe propagowanie podejścia CSR. Odpowiedzialne społecznie akcje i kampanie połączyły polskich marketerów.

podlaskie travel
 

Mikroinfluenerzy

Znane, wielkie osobowości Internetu w 2018 ustąpiły miejsca mikroinfluencerom, z którymi marekterzy o wiele chętniej i częściej nawiązywali współprace. Mniejsi twórcy zdobyli sobie serca branży kreatywnej dzięki dużej autentyczności i faktycznemu wpływowi na swoje grupy odbiorców. Wielu mikroinfluencerom akcje prowadzone ze znanymi markami pozwoliły stać się bardziej rozpoznawalnymi, a markom przyniosły rzeczywiste efekty – często sprzedażowe. Marketerzy w 2018 pozwolili również internetowym liderom opinii na więcej swobody w realizacji kampanii, co przyniosło pozytywne rezultaty dla każdej ze stron.
 

Muserzy

Na scenie wpływowych internautów, obok mikroinfluencerów, w 2018 duże i pozytywne zamieszanie zrobili muserzy, czyli gwiazdy popularnej – szczególnie wśród nastolatków – aplikacji TikTok (dawniej Musica.ly). Nic dziwnego, że aplikacja obecnie należy do grona trzech, najczęściej używanych aplikacji społecznościowych na świecie, a start-up, który za nią stoi – do najwyżej wycenianych na świecie. Marketerzy zauważyli ogromny potencjał muserów i zaczęli realizować pierwsze kampanie z nastoletnimi gwiazdami (np. Miss Sporty i Julia Kostera).
 

Chatboty

Sporą popularnością wśród marketerów w 2018 cieszyły się również chatboty, których rozwój powinniśmy obserwować również w 2019. Od najprostszych wdrożeń, po zaawansowane, chatboty stały się dla wielu marek rzeczywistym pomocnikiem (jeśli nie namiastką zastępcy) w kontakcie i obsłudze klienta. Pozwoliły również na dystrybuowanie większej ilości treści do faktycznie zainteresowanych odbiorców i na stawienie czoła wciąż spadającym zasięgom organicznym Facebooka.
 

Reklama jedynym sposobem na zasięg na Facebooku

A skoro o zasięgach organicznych na Facebooku mowa, te w 2018 drastycznie spadły i marketerzy musieli skupić się na organizowaniu treści sponsorowanych, by w jakikolwiek sposób udało im się dotrzeć do odbiorców. Trend był tak silny, że na kontach niektórych z marek nie sposób było zauważyć postów innych niż reklamowe. Silna potrzeba wspierania komunikacji formatami sponsorowanymi sprawiła, że wielu marketerów musiało z rozwagą realizować kampanie i wydatkować budżety, ponieważ momentami stawki Facebook Ads drastycznie rosły.
 

Social commerce

Marketplace i coraz mocniej rozwinięte sklepy na facebookowych fanpage'ach, boty na Messengerze, sklep na Instagramie i oznaczanie produktów w Instastories, zakładka Shop&Cop na Snapchacie – media społecznościowe w 2018 zgarnęły duży kawałek tortu w sprzedaży e-commerce'owej. Marketerzy zauważyli, że generowanie ruchu w sklepach internetowych wyłącznie z wyszukiwarki nie jest już jedyną słuszną drogą i zaczęli wykorzystywać do swoich celów rosnący potencjał portali społecznościowych.
 

Żegnamy Google AdWords, witamy Google Ads

Wydarzeniem z 2018, o którym warto wspomnieć w kontekście marketingu, była zmiana w nazewnictwie głównego narzędzia reklamowego od Google. Popularne Gogle AdWords zmieniły się w Google Ads i w zasadzie na tym cała zmiana się zakończyła. Wciąż dostępnymi formatami są: reklamy w wyszukiwarce, reklamy na stronach parnetrskich, reklamy video i reklamy aplikacji. Choć zastąpienie Google AdWords przez Google Ads wprowadziło sporo szumu w branży, w rzeczywistości niewiele zmieniło.
 

Subskrypcja sposobem na retencję

W 2018 sprzedaż w modelu subskrypcyjnym powróciła na marketingowe salony. Allegro Smart, Showmax czy Netflix to najważniejsze produkty, które w minionym roku zawładnęły sercami i portfelami polskich konsumentów, a marketerom udowodniły, że dobrze znana subskrypcja potrafi być doskonałym sposobem na utrzymanie wysokiego poziomu retencji klientów. Ten trend z pewnością znajdzie też swoje miejsce w 2019, zwłaszcza że Polacy są chętni do płacenia za możliwość subskrypcji.

model subskrypcji przeżywa swój renesans
 

Fake news

I na koniec marketingowych trendów 2018, pojawi się ten najbardziej przykry, jaki były fake newsy. Już nie clickbaitowe tytuły, a całkowicie lub częściowo zmyślone informacje stały się odciskiem na pięcie wielu marketerów. Liczba fake newsów połączona z liczbą fake influencerów sprawiły, że wielu internautów przestało ufać treściom, jakie konsumuje w sieci. Celowa dezinformacja wprowadziła wiele zamieszania w polskim Internecie – miejmy nadzieję, że w 2019 odejdzie w niepamięć.

  • Autor: Żaneta Głuchowska

    Z wykształcenia specjalistka ds. komunikacji wizerunkowej i brandingowiec. Zawodowo i z powołania – marketingowiec i copywriter.

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Marek Swatek

    działo się bardzo dużo. Z mniejszych technicznych rzeczy można jeszcze dopisać nową wersję Google Search Console, wymuszanie ssl-a w Google Ads, mocny nacisk na dane strukturalne. Ciekawe co przyniesie kolejny rok :)

    extraseo.pl

    2019-01-05, 22:34
  • Ania

    @Seweryn dzięki za czujność :)

    2019-01-04, 08:13
  • Seweryn

    Bardzo ciekawy artykuł. Trzecia linijka, piąte słowo ;)

    2019-01-04, 08:10
Polecane artykuły
LinkedIn - Przewodnik dla początkujących
Jak działa LinkedIn - przewodnik dla początkujących

Portale networkingowe są najlepszym sposobem na znalezienie pracy w swoim zawodzie. Największym z nich jest LinkedIn - ponad 300 milionów zarejestrowanych. Chciałbyś zacząć korzystać z tego portalu, ale nie wiesz jak? Na co warto zwrócić uwagę i jak zoptymalizować swój profil, tak, by potencjalny pracodawca sam nas znalazł?