Katalogowanie stron w erze Pingwina

Zaktualizowano: 2014-04-20
katalogowanie stron
Jeszcze kilka lat temu katalogowanie stron było nieodłącznym, a często nawet jedynym elementem w strategii pozycjonowania. Jednak w branży SEO kilka lat to cała epoka i Ci, którzy nie dostosują sposobu swoich działań do obecnych algorytmów Google szybko wypadną z obiegu. Czy katalogowanie nadal jest wartościowe? Z pewnością tak - jednak tylko robione z głową i z wyczuciem.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Rodzaje katalogów

Przeglądając różnego rodzaju katalogi, możemy wyróżnić kilka różnych typów katalogów stron:

  • płatne katalogi tematyczne
  • katalogi branżowe
  • katalogi firm
  • katalogi na skryptach SEO (seokatalog, donmini, wpkat)

 

Innym podziałem katalogów jest także podział ze względu na sposób płatności

 

  • płatność w formie wysłania SMS
  • płatność w formie zakupu multikodu
  • brak płatności - darmowy katalog
     

Gdzie warto dodawać strony

Biorąc pod uwagę jedynie zwykłe, nie-zapleczowe strony internetowe lista dobrych katalogów, do których warto dodawać strony stale się kurczy. Część z katalogów zostaje porzucona przez ich właścicieli, którym brakło cierpliwości do stałej moderacji strony, a część zostaje ukarana przez Google usunięciem z indeksu wyszukiwarki. Zdobywając dobre linki do naszej strony internetowej lepiej od razu odpuścić sobie katalogi darmowe, dostępne dla automatów i niemoderowane. W SEO jeżeli jakieś miejsce jest dostępne dla wszystkich bardzo szybko traci na swojej wartości.

Przebrana wersja listy katalogów Cezzy’ego znajduje się pod adresem: http://goo.gl/aql30f

Katalogi z opublikowanej listy to już jedne z ostatnich wartościowych miejsc jeżeli chodzi o katalogi, do których warto dodawać strony. Katalogi oparte na skryptach SEO (seokatalog,webmini) możemy już spokojnie sobie darować, jeżeli chodzi o linkowanie stron nie będących zapleczami. Linki z miejsc ogólniedostepnych i niemoderowanych często stają się przyczyną kar od Google.

Jakie katalogi z tej listy są szczególnie wartościowe? Na pewno te, które należą do największych portali, ponieważ w tym przypadku mamy gwarancję, że katalogi takie zawsze będą starannie moderowane, dobrze wyglądające i mogą dać nam nie tylko linka, ale także dodatkowy ruch na stronę. Takie katalogi to:

 

O czym warto pamiętać dodając do katalogów

Przy dodawaniu strony do katalogów trzeba pamiętać o kilku ważnych kwestiach, ponieważ nawet dodając stronę do mocnych i zaufanych katalogów możemy sobie zaszkodzić robiąc to w niewłaściwy sposób. Najważniejsze z zasad którymi powinniśmy się kierować przy dodawaniu do katalogów:

  • Odpowiedni tytuł wpisu - w większości katalogów tytuł do wpisu będzie anchorem linka, który poprowadzi do naszej strony. W dobie Pingwina nie warto już stosować anchorów tzw. exact match (czyli np. prawnik Warszawa), dużo lepszym rozwiązaniem będzie anchor brandowy (np. whitepress.pl) lub brandowy z dopisaną nazwą usługi (np. whitepress.pl - content marketing). Dodając do katalogu najczęściej otrzymamy kilka linków(z każdej kategorii i tagu, do jakiej nasza strona jest przypisana)

  • Unikalny opis - dodając do katalogu warto także zastosować unikalne opisy, unikniemy wtedy zjawiska duplicate content. Oczywiste jest, że ciężko napisać opisać działalność jednej firmy na 100 różnych sposobów, jednak warto chociaż minimalnie różnicować dodawane opisy stron

  • Ustawienie odpowiednich tagów i kategorii -  w większości katalogów pozyskujemy kilka linków do naszej strony, ponieważ jest ona sklasyfikowana do kilku kategorii i tagów. Dlatego też warto wykorzystać maksymalnie ilość możliwych do przypisania kategorii.

  • Rozłożenie linkowania w czasie - jeżeli chcielibyśmy dodać stronę do wszystkich katalogów z zamieszczonej przez nas listy, warto odpowiednio rozłożyć to w czasie. Najlepiej dodawać po kilka linków tygodniowo, by cały proces wyglądał na bardziej naturalny. W przypadku nowych stron proces taki powinien przebiegać jeszcze ostrożniej.

  • Podlinkowanie i indeksacja - jeżeli wpis w danym katalogu nie będzie zaindeksowany, jego wartość pod względem SEO jest dla nas zerowa. Dlatego też po dodaniu strony do katalogu warto sprawdzić jego indeksację. W przypadku katalogów na popularnych domenach, powinna ona nastąpić po kilku dniach. Jeżeli jednak nie następuje po kilku dniach, pomocne może się okazać delikatne podlinkowanie - np. dodanie paru linków z zaplecza, czy opublikowanie linka w jednym z portali społecznościowych. Lepiej nie próbować masowego linkowania wpisu w katalogu - jeżeli zostanie to zauważone przez właściciela katalogu, istnieje duża szansa, że nasz wpis zniknie, żeby nie szkodził całemu katalogowi.
     

Koszty

Jeżeli będziemy chcieli dodać swoją stronę do całej listy katalogów, poniesiemy koszt około 450 zł brutto(zakładając, że w katalogach gdzie istnieje kilka wersji wpisu wybieramy najtańszą jego wersję. Do tego dochodzi koszt tekstów opisów, ponieważ najczęściej opisy takie są zlecane copywriterom. W większości katalogów minimalna długość opisu to 300 znaków, więc zlecając teksty na zewnątrz będziemy musieli zapłacić za 30 tys. znaków tekstu u copywriterów.

Istnieje też kilka firm, które oferują dodawanie strony do takich katalogów:

  • sklep TheFirst oferuje dodanie do 20 katalogów TrustRank za 196,80 zł brutto

  • sklep Pozycjonusz oferuje dodanie minimalnie 30, maksymalnie 100 katalogów TrustRank od 220 zł brutto

Zlecając katalogowanie w każdym ze sklepów podajemy wytyczne, zgodnie z którymi chcemy, żeby nasza strona była dodawana czyli: kategorie, opis, tytuły wpisów, tagi.

 

  • Autor: Karol Soja

    Head of SEO w Vestigio

    vestigio.agency

    Fan tabelek i wykresów, analiza danych to jego ulubiona część SEO. W branży od 2012 roku, przed Vestigio zdobywał doświadczenie w Money.pl, Wirtualnej Polsce, Eactive. W życiu codziennym entuzjasta biohackingu i sportów zimowych.

Wasze komentarze (41)

Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Ja`cOol

    A pamiętacie erę Ql-Webów? To był raj.
    jacool.pl
    Zgłoś komentarz

    2023-06-04, 20:02
  • Dawid Wieczorek

    Niestety katalogi na onecie, wp i w gazeta.pl już od jakiegoś czasu nie działają. W obecnym momencie zostało maksymalnie 15-20 katalogów, które mogą coś dać.
    dawidwieczorek.pl
    Zgłoś komentarz

    2021-10-28, 09:57
  • Pan Wentylator

    Ciekawy artykuł. Niektórzy mówią że katalogowanie nic już nie dają. Ja uważam że jeśli dodajemy do katalogów swoją stronę, musi mieć ona unikalną treść, bez spamu ani nie wygenerowaną przez programy dodające do katalogów. Wtedy jest jakiś efekt. Wiadomo że czasy pozycjonowania za pomocą samych katalogów już minął.
    kosowski.net.pl
    Zgłoś komentarz

    2020-12-04, 10:21
  • Manley

    Linki słabo jakościowo mogą bardzo zaszkodzić. Era linków z katalogów za sms się skończyła.
    manley.pl
    Zgłoś komentarz

    2020-05-08, 10:54
  • Dynio

    Dzięki za artykuł właśnie zaczynam bawić się w dodawanie linku do katalogów, Zobaczymy jakie efekty przyniesie :)
    workoutathletes.com
    Zgłoś komentarz

    2018-12-23, 15:18
  • Adam

    jak dla mnie katalogowanie nie ma sensu. Robiłem testy i wychodzi na to że dodanie strony do 20 "dobrych" katalogów nic nie daje.
    prawo-mieszkaniowe.info
    Zgłoś komentarz

    2018-12-06, 21:08
  • Maciek

    Artykuł faktycznie juz wiekowy, ale nadal dodawanie strony do katalogów działa jako jeden z elementów pozycjonowania. Szkoda że niektórzy "pozycjonerzy" traktują katalogowanie jako jedyny sposób.
    memento.zagan.pl
    Zgłoś komentarz

    2018-10-04, 07:40
  • Mariusz

    Niestety onet.pl i gazeta.pl wyłączyli możliwość dodawania do ich katalogów
    aptekakamagra.pl
    Zgłoś komentarz

    2018-08-08, 12:03
  • Mamusia

    Katalogowanie działa już co raz słabiej, co nie znaczy że nie działa wcale. Listę by się przydało odświeżyć :)
    mlodamama.weebly.com
    Zgłoś komentarz

    2018-05-28, 14:28
  • Jarek

    Temat już trochę przykurzony, jednak mimo upływu czasu wartościowy gdyż katalogi dalej są potrzebne. W moim odczuciu zmieniło się nieco ich zastosowanie i np. u Nas służą głównie do "startu" site'a. Trzeba ich jednak odpowiednio używać, pilnować kategorii. Jeśli tematem są nieruchomości to katalog musi choć w części nawiązywać do tematu mieszkań, budownictwa itp. Warto było by przejrzeć listę bo np. katalog onetu już nie istnieje.
    mieszkanieplus.edu.pl
    Zgłoś komentarz

    2018-02-27, 12:54
  • Piotrex

    Można się tutaj dużo nauczyć.
    zespolpiotrex.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-12-19, 14:34
  • Paweł Strzebiecki

    Lepiej się skupić na innych linkach niż tych z katalogów.
    alfabet-sukcesu.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-11-07, 13:57
  • Lena

    Katalogi to powoli przeszłość. Patrząc na to, w jaki sposób google prezentuje wyniki wyszukiwania na interesującą nas frazę uważam, że nawet 100 kiepskich linków z katalogów nic nie pomoże. Pomijam juz fakt kupowania tego za 5 złotych w ilości hurtowej.
    rosyjski.waw.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-09-28, 08:45
  • Marek

    Dobrą metodą na zdobycie linków jest wstawienie artykułów z linkiem w moderowanych blogach
    poradniki24h.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-09-02, 19:27
  • Candyweb.pl

    Obecnie zrobiła się spora konkurencja jeżeli chodzi o sprzedaż linków w pakietach. Fakt faktem trzeba uważać aby nie pogrążyć swojej strony przez korzystanie z nieodpowiedzialnych serwisów.
    candyweb.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-08-31, 20:49
  • Mikołaj

    Dobrym pomysłem jest też sprawdzenie dawanej mocy przez te katalogi. Można sprawdzić sobie backlinki konkurencji, która już to robiła i zobaczyć, czy dany link przenosi moc, czy też nie.
    iclinica.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-06-05, 10:08
  • neo

    google co chwilę robi przetasowanie wyników, tak aby nie było stabilizacji i trzeba było płacić za adwordsy,
    branża seo - udaje, że wie co zrobić żeby osiągnąć cel, ale dla haseł gdzie wyniki sięgają 1mln to już jest czysta loteria.
    a koszty pozycjonowania są wyższe niż reklama bezpośrednio w googlu
    artykuly-promocyjne.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-06-02, 20:11
  • TamGdzieTaniej

    Korzystaliśmy z oferty pozycjonujsz'a ale nie było większych efektów :(
    blog.tamgdzietaniej.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-05-03, 19:22
  • Portalzdrowie

    Ceny za usługi SEO są zbyt wysokie w porównaniu do ich jakości, mało która firma jest przejrzysta dla klienta i nie oszukuje go, a jak już się znajdzie uczciwą firmę to ceny są jeszcze bardziej z kosmosu. Niestety Google doprowadziło do tego, że przeciętny człowiek bez dużego zaplecza finansowego nie jest w sanie się wybić w wynikach wyszukiwania. Znam firmy, które SEO sobie już dawno podarowały i 99% ruchy w ich serwisach pochodzi z reklam, są to jednak firmy posiadające swoje produkty, a nie serwisy np. informacyjne.
    Zgłoś komentarz

    2017-03-05, 11:43
  • karina

    Dużo widzę komentarzy, że katalogowanie już nie daje / bądź nadal daje dużo wartości w linkach.
    Ale "już nie daje" tyle co kiedyś wcale nie oznacza, że psuje...

    pozdrowienia
    zokongo.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-02-22, 12:44
  • Andrzej

    Katalogowanie słabo się sprawdza w obecnych czasach...
    alexandra265.wordpress.com
    Zgłoś komentarz

    2017-02-05, 14:47
  • Ula Manufaktura Mieszkan

    Przeczytałam i sprawdzę . Które z tych katalogów żyją do dzisiaj.
    Zgłoś komentarz

    2017-01-26, 13:34
  • Bankier

    Dzięki za rady. Chociaż to nieco już stary wpis.
    narodowyprogram.pl
    Zgłoś komentarz

    2017-01-25, 15:55
  • Biuro Tłumaczeń Slavis

    Najważniejsze, żeby obecnie uważać na dokładne anchory, bo ostatni update momentalnie takie coś wyłapuje.
    slavis.net
    Zgłoś komentarz

    2016-11-03, 11:28
  • Kto

    Czy warto zlecić dodanie do katalogów na przykład na Allegro?
    kto-dzwoni.blogspot.com
    Zgłoś komentarz

    2016-10-23, 22:08
  • GosiaT

    Świetny artykuł. Dziękuję.
    go4healthtravel.com
    Zgłoś komentarz

    2016-10-20, 13:35
  • Stolica Lokalnie

    warto wspomnieć jeszcze o katalogu interii
    stolicalokalnie.pl
    Zgłoś komentarz

    2016-08-17, 00:33
  • Roman

    Na pewno warto wykorzystać te najlepsze jako jeden z wielu elementów pozycjonowania.
    fotobu.pl
    Zgłoś komentarz

    2016-07-08, 12:41
  • LapajSEO

    Katalog powinien mieć fajną szatę graficzną oraz być przede wszystkim UŻYTECZNY.. prędzej czy później dodawanie masowo do katalogów nawet z Low Risk doprowadzi do filtra.
    statlook.pl
    Zgłoś komentarz

    2016-07-08, 09:57
  • doradca finanswyo

    nie wiem czy te katalogi jeszcze coś dają, szczególnie jeśli chodzi o branżę finansową
    middlers.pl
    Zgłoś komentarz

    2016-04-23, 18:51
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-01-31, 16:53
  • karol

    @endriu taki katalog jest warty mniej niż 0.
    nowapozycja.pl
    Zgłoś komentarz

    2015-09-02, 09:03
  • endriu

    warto też dodać ten katalog mocny z pr5

    startnauam.pl
    startnauam.pl
    Zgłoś komentarz

    2015-03-08, 20:27
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2015-02-15, 19:14
  • Otak

    Jest kilka katalogów darmowych lecz moderowanych, do których warto dodać wpisy.
    Zgłoś komentarz

    2014-04-26, 13:26
  • Karol

    A co jest złego w ogólnotematycznych katalogach :)?
    Zgłoś komentarz

    2014-04-24, 11:02
  • Tomek

    Strony dodajemy nie jak leci ..tylko do tematycznych/branżowych katalogów !!! I tak sklep internetowy dodajemy do katalogu sklepów np do www.zakupyprzezinternet.info
    Zgłoś komentarz

    2014-04-23, 17:39
  • Tomek

    Na liście są katalogi, które od lat nie akceptują wpisów, może warto ją przejrzeć też pod tym kątem.
    Zgłoś komentarz

    2014-04-22, 12:14
  • Irmina

    @naiwna - a czy gdzieś tu jest napisane, że katalogowanie to recepta na sukces i jedyna rzecz,którą trzeba zrobić żeby się wbić w TOPy :)?
    Zgłoś komentarz

    2014-04-22, 11:46
  • naiwna

    Wy katalogujcie...a moje strony będą szybowały pod szczyty ;) Gratuluję artykułu...taki na czasie jest ;-)
    Zgłoś komentarz

    2014-04-21, 09:10
  • Lexy

    Warto wejść na jakiś spis katalogów i przejrzeć te najstarsze. Jeśli przetrwały (nadal są prowadzone, zaindeksowane i nie mają wyzerowanego PR), to warto mu się przyjrzeć i dodać do swojej listy.
    Zgłoś komentarz

    2014-04-21, 07:14
Polecane artykuły
sxo
Search Experience Optimization: podstawy UX i wykorzystanie ich w SEO

SXO oznacza działania mające na celu poprawę doświadczenia użytkownika na stronie internetowej, które pozytywnie wpływają na jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Prawidłowo wykonany UX pokrywa się w znacznym stopniu z dobrymi praktykami SEO, dlatego te działania powinny iść ze sobą w parze, aby dzięki efektowi synergii, wzmacniać zalety obu technik. Dowiedz się, czym dokładnie jest SXO i jak wdrożyć jego elementy na swoją stronę!

anchor tekst
Anchor tekst - czym jest i jakie ma znaczenie w strategii SEO?

Anchor tekst, czyli klikalna część linku, to na pozór banalny element, który odgrywa ważną rolę zarówno w nawigacji po sieci, jak i w pozycjonowaniu stron. Dowiedz się, dlaczego kotwice są ważne dla SEO i jak je stosować, aby zbudować naturalny profil linków oraz poprawić widoczność witryny w wyszukiwarce Google na odpowiednie słowa kluczowe. Poznaj rodzaje anchorów, najlepsze praktyki ich używania i przykłady zastosowań!

search generative experience
Search Generative Experience - jak SGE wpłynie na wyniki wyszukiwania?

SGE potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, eliminując potrzebę klikania w linki. Jest to znaczący zwrot w technologii wyszukiwania, skupiający się bardziej na interakcji z wyszukiwarką. 14 maja rewolucja w Google została ogłoszona dla wszystkich użytkowników w USA. Nie znamy jeszcze globalnej daty wdrożenia Search Generative Experience, ale jedno jest pewne: czekają nas znaczące zmiany w SERPach i optymalizacji stron internetowych.