Czas wyłożyć „kawę na ławę” i zacząć rozróżniać, kiedy mamy do czynienia z reklamą natywną, kiedy z artykułem.
„Nie musi być idealnie, wystarczy, że będzie dobrze” – w takich słowach można zdefiniować prawidłową kampanię reklamową. Każdy wie, że idealna reklama nie istnieje, bo nigdy nie dopasujemy treści do każdego z odbiorców. Nagle jednak - zupełnie po cichu, ni stąd ni zowąd, pojawiło się pojęcie reklamy natywnej, które mówi o „idealnie dopasowanych treściach”. O co do licha chodzi i jak to jest? Czas jasno sobie odpowiedzieć, czym jest reklama natywna.
Dziś nie da się precyzyjnie określić, kiedy po raz pierwsza pojawiła się reklama natywna. Występuje ona w wielu formach i z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że zanim została stricte nazwana była już obecna w wielu kampaniach reklamowych. Jej „popularność” gwałtownie wzrosła w odpowiedzi na zachowania użytkowników i zmianę algorytmów Google.
Dlaczego o reklamie natywnej zrobiło się głośno?
- Reklama banerowa przestała mieć sens. Całkowita liczba pobrań wtyczki Adblock to ponad 310 milionów. Z danych udostępnionych na stronie rozszerzeń dla przeglądarki Firefox, wynika że liczba użytkowników Adblocka Plus to średnio 20 milionów.
- Standardowe treści sponsorowane są omijane przez użytkowników, a ich content jest nachalny, a dla niektórych nawet „niesmaczny”.
- Google zmieniło algorytm wyszukiwania stawiając na dobre jakościowo treści. W przypadku reklamy natywnej ma to olbrzymie znaczenie, bo ta jest też po części content marketingiem.
- Gdyby zapytać przeciętnego użytkownika, jaka powinna być idealna reklama, ten zapewne odpowiedziałby, że nie może być nachalna, powinna być delikatnie wpasowana w content, sugerująca, a nie nakłaniająca do zakupu. Taka właśnie jest reklama natywna.
Reklama natywna – co to jest
Nie ma jednoznacznej, książkowej definicji reklamy natywnej, dlatego pokusiliśmy się o przejrzystą definicję.
Reklama natywna to rodzaj płatnej treści reklamowej, wyrażonej w formie standardowego tekstu, grafiki, zdjęcia, wpisu w social media, lokowania produktu, treści video lub CAPTCHA, której celem jest zwrócić uwagę użytkownika na dany produkt lub usługę, ale w delikatny, wyważony, subtelny sposób, a całość – chcąc spełniać definicję reklamy natywnej – powinna być idealnie wpasowana w layout strony, na której promowana treść jest publikowana i współgrać całościowo z contentem. Celem reklamy natywnej – obok promocji treści – jest minimalizowanie naszego poczucia dyskomfortu podczas korzystania ze stron internetowych i serwisów.