LinkedIn - przewodnik dla początkujących

LinkedIn - Przewodnik dla początkujących
Aktywnie poszukujesz pracy? Rozwijasz swój biznes? Pragniesz pozyskiwać klientów lub kandydatów do pracy? Jeśli choć na jedno z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, LinkedIn jest portalem społecznościowym skrojonym na miarę Twoich potrzeb. Jeśli chcesz zaznaczyć w nim swoją profesjonalną obecność, ten przewodnik został stworzony właśnie dla Ciebie.
Ponad 38300 portali, 11400 influencerów, 680 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

LinkedIn – co to jest?

LinkedIn od 2003 roku funkcjonuje na mapie globalnych mediów społecznościowych, sukcesywnie wzbogacając się o nowych użytkowników. Tych globalnie jest już ponad 740 mln, a na rynku polskim ponad 4,6 mln.1 Pierwotnie służył głównie celom rekrutacyjnym, łącząc ze sobą korporacje, z talentami, które chciały wcielić w swoje szeregi. Dziś za jego pośrednictwem można zrobić o wiele więcej:

  • zbudować markę osobistą,
  • zwiększyć widoczność marki firmowej,
  • pozyskać klientów lub partnerów biznesowych,
  • czy rozwijać swoją zawodową sieć kontaktów.

Na LinkedInie z powodzeniem utworzysz profil osobisty oraz firmowy, skorzystasz z dobrodziejstw kont premium, a nawet uruchomisz kampanie reklamowe. Jest to portal społecznościowy, jak każdy inny z małym wyjątkiem: tu konwersacje niemal zawsze mają profesjonalny, zawodowy wydźwięk.

Dlaczego warto założyć konto na LinkedIn?

Niewątpliwie jest to portal społecznościowy, który od momentu swojego powstania odnotowuje systematyczne przyrosty użytkowników. W dodatku, z różnych źródeł możemy dowiedzieć się, że np.:

  • co minutę 3 osoby znajdują pracę na LinkedInie,
  • 80 proc. leadów b2b generowanych w social mediach pochodzi z tego medium,
  • 52% kupujących wskazuje LinkedIna jako najważniejszy kanał komunikacji przy podejmowaniu decyzji zakupowych2.

Jest to miejsce, w którym ludzie, jak nigdzie indziej otwarci są na nowe możliwości rozwoju zawodowego, realizację nowych projektów czy aktywny networking. W czasach pandemii koronawirusa LinkedIn stał się również jednym z głównych miejsc do budowania marki pracodawcy z wyboru czy podejmowania działań social sellingowych.

LinkedIn, a Praca

Szukasz pracy? Nie może Cię zabraknąć na LinkedInie. To właśnie tu rekruterzy aktywnie poszukują kandydatów otwartych na nowe zawodowe propozycje. W dodatku musisz mieć świadomość, że HR-owcy nie tylko prowadzą bezpośrednią rekrutację w tym serwisie, ale również sprawdzają profile kandydatów, od których aplikacje otrzymali inną, bardziej „tradycyjną” drogą. Warto zatem poświęcić chwilę na to, by zbudować na LinkedInie swój profesjonalny profil, by być przygotowanym na ewentualny reaserch i… ciekawe propozycje zawodowe.

LinkedIn - strona główna

Źródło: LinkedIn.com

Pamiętaj, że samo założenie profilu i aktywność w serwisie są darmowe. Aby rozpocząć swoją przygodę z LinkedInem wystarczy podać adres e-mail i hasło składające się przynajmniej z 6 znaków, a następnie po potwierdzeniu rejestracji, przystąpić do tworzenia własnego profilu.

Twój profil na LinkedIn

Optymalizacja profilu na Linked In nie jest tak szybka, jak w pozostałych mediach społecznościowych, ponieważ tutaj mamy do uzupełnienia wiele dodatkowych sekcji, których nie ma na Facebooku czy na Instagramie. W tym kanale możemy przedstawić swoją markę osobistą z wielu perspektyw, wzbogacając swój profil o takie elementy, jak np.:

  • doświadczenie zawodowe,
  • licencje,
  • certyfikaty,
  • nagrody,
  • patenty,
  • projekty,
  • publikacje,
  • kursy,
  • wykształcenie,
  • czy wolontariat.

Profil zawiera również bardzo ważne we współczesnym świecie biznesu sekcje umiejętności wraz z możliwością ich potwierdzania, jak również rekomendacje, wzmacniające wiarygodność marki osobistej.

Na co zwrócić uwagę?

Nie da się więc ukryć, że możliwości autoprezentacji na łamach LinkedIna jest naprawdę bardzo wiele. Warto jednak wiedzieć, że dodawanie do profilu wszystkich sekcji oferowanych przez portal mijałoby się z celem. Wówczas Twój profil byłby niemal nieskończenie długi, a przeczytanie go w całości przez odbiorcę stałoby się mało prawdopodobne.

Najkorzystniej jest poświęcić godzinę lub maksymalnie dwie na to, by od A do Z wypełnić tylko te najważniejsze sekcje na LinkedInie, tj.:

  • zdjęcie profilowe,
  • zdjęcie w tle,
  • nagłówek zawodowy,
  • informacje kontaktowe,
  • informacje,
  • polecane,
  • doświadczenie,
  • wykształcenie,
  • umiejętności,
  • oraz rekomendacje.

Polecam Ci zrobić to w desktopowej wersji serwisu, ponieważ aplikacja mobilna jest pod tym względem niestety mało intuicyjna.

Porady dla użytkowników – jak zoptymalizować swój profil na LinkedIn?

Zadbaj o pierwsze wrażenie

Użytkownicy odwiedzający Twój profil na LinkedInie w pierwszej kolejności zobaczą dwa elementy graficzne: zdjęcie profilowe oraz towarzyszące mu zdjęcie w te, a następnie przeniosą swój wzrok na nagłówek zawodowy oraz sekcję z informacjami kontaktowymi.

Pierwszy widok profilu na Linked In

Pierwszy widok profilu na LinkedInie

Zdjęcie profilowe powinno być wykadrowane maksymalnie do linii ramion, ponieważ w mniejszych formatach, np. przy postach lub komentarzach, fotografia całej sylwetki nie byłaby wystarczająco czytelna dla odbiorców. Zadbaj o to, by było jak najbardziej aktualne i nie zawierało elementów rozpraszających uwagę od Twojej twarzy.

W przypadku zdjęcia profilowego postaw na fotografię lub grafikę, która już na pierwszy rzut oka odzwierciedli Twoje zawodowe zainteresowania. Pamiętaj, że tzw. cover photo możesz zmieniać tak często, jak chcesz, więc powinno zawsze korespondować z Twoim aktualnym celem na LinkedInie.

Nagłówek zawodowy służy z kolei do zaprezentowania aktualnego stanowiska oraz innych obszarów związanych z Twoimi kompetencjami. Najlepiej jest więc stworzyć go według następującej struktury:

Nazwa aktualnie piastowanego stanowiska (opcjonalnie z nazwą firmy) / Słowo kluczowe 1 / Słowo kluczowe 2 / Słowo kluczowe 3 i tak dalej, aż do wyczerpania limitu 220 znaków.

Natomiast w sekcji informacje kontaktowe, jak sama nazwa wskazuje, pozostaw do siebie jakieś namiary, np. w postaci:

  • linków do stron www, z którymi jesteś powiązany,
  • służbowego nr telefonu,
  • czy adresu e-mail.

Pamiętaj, że dobre wrażenie można zrobić tylko raz, więc poświęć tym sekcjom naprawdę sporo uwagi.

Sekcja Informacje

Kolejnym elementem Twojego zawodowego profilu na LinkedInie, powinna być sekcja informacje, będąc w praktyce odpowiednikiem biogramu. W tym miejscu do dyspozycji masz aż 2000 znaków, by przedstawić się potencjalnym przyszłym pracodawcom lub klientom.

Korzystnie jest uwzględnić w tym miejscu odpowiedzi na następujące pytania:

  • kim jestem teraz pod względem zawodowym?
  • jak wyglądała moja dotychczasowa ścieżka kariery (najważniejsze elementy)?
  • z jakich osiągnieć zawodowych jestem najbardziej dumny?
  • jak można się ze mną skontaktować?

Swój biogram podziel na akapity, najlepiej kierując się zasadą, że jedna myśl odpowiada jednemu akapitowi. Uwzględnij w nim też koniecznie emoji, które ożywią przekaz i sprawią, że będzie jeszcze bardziej przyjazny w odbiorze.

A może Polecane?

Kolejnym elementem graficznym na Twoim profilu może być sekcja Polecane, która umożliwia podzielenie się niemal dowolnym formatem załączników. W tym miejscu możesz zarówno przypiąć swoje najlepsze posty opublikowane na LinkedInie, jak również zamieścić:

  • zdjęcia,
  • materiały video,
  • dokumenty i prezentacje w formatach PDF lub Power Point,
  • czy linki.

Sekcja Polecane na Linked In

Sekcja Polecane na LinkedInie

Dzięki niej Twój profil stanie się nie tylko bardziej atrakcyjny wizualnie, ale również wiarygodny, ponieważ załączniki w niej umieszczone, mogą stanowić namacalny dowód na to, że np. posiadasz dane certyfikaty, czy posiadasz określone kompetencje.

Doświadczenie zawodowe

Sekcja związana z doświadczeniem zawodowym jest elementem Twojego profilu na LinkedInie, które najbardziej przypomina strukturę CV. W tym miejscu możesz podzielić się z innymi użytkownikami serwisu informacjami na temat Twojej dotychczasowej ścieżki kariery.

Sekcja ta pozwala na określenie:

  • nazwy firmy (i jej logo, jeśli posiada company page w tym serwisie),
  • stanowiska,
  • formy zatrudnienia,
  • lokalizacji,
  • widełek czasowych (od – do),
  • listy obowiązków zawodowych.

Od niedawna użytkownicy serwisu zyskali też możliwość zaznaczenia w tym miejscu, że są mamą, tatą lub rodzicem opiekującym się dziećmi. W ten sposób serwis chce podkreślić, że „urlop” rodzicielski czy wychowawczy, jest również pełnowartościową pracą.

Wykształcenie

Na LinkedInie istnieje możliwość podzielenia się również informacjami dotyczącymi swojego wykształcenia. Nie ma jednak sensu publikować tutaj danych dotyczących szkół podstawowych, gimnazjów czy liceów. Najlepiej jest skupić się w tym miejscu na studiach oraz na studiach podyplomowych. Sekcja ta umożliwia zarówno nakreślenie od kiedy do kiedy zdobywało się dany tytuł naukowych w konkretnej uczelni, jak również opisanie swojej ścieżki edukacyjnej czy zaprezentowanie dyplomu jej ukończenia.

Umiejętności

Każdy użytkownik LinkedIna ma ponadto możliwość wzbogacenia swojego profilu o maksymalnie 50 umiejętności, które w dalszym kroku mogą być potwierdzane przez innych ludzi posiadających konto w tym serwisie. Dodane umiejętności w tym medium, klasyfikowane są automatycznie do kilku kategorii, takich jak:

  • znajomość branży,
  • narzędzia i technologie,
  • umiejętności interpersonalne,
  • inne umiejętności.

Przy każdej z nich widnieje zarówno liczba potwierdzeń, jak i lista osób potwierdzających.

Dzięki tej sekcji wzmacniana jest wiarygodność marki osobistej, co może stanowić czynnik zachęcający do podjęcia z Tobą rozmów biznesowych czy rekrutacyjnych.

Rekomendacje

Nie da się jednak ukryć, że potencjalnie łatwo jest zdobyć potwierdzenia umiejętności na LinkedInie, ponieważ wiąże się to jedynie z kilkoma kliknięciami myszką. O wiele trudniej jest otrzymać rekomendacje od innych użytkowników, które stanowią wyraźny dowód na to, że jesteś specjalistą lub ekspertem w jakiejś dziedzinie i są wisienką na torcie każdego profesjonalnego profilu osobowego.

Rekomendacje w serwisie można otrzymać na dwa sposoby:

  • proaktywnie prosząc o ich wystawienie innego użytkownika,
  • czekając, aż inny użytkownik wystawi je nam sam z siebie.

Otrzymaną rekomendację można zaakceptować, co wiąże się bezpośrednio z jej pojawieniem się na profilu, jak również poprosić o jej edycję lub całkowicie ją odrzucić.

Przy każdej rekomendacji widoczne są dodatkowo informacje o osobie wystawiającej (zdjęcie profilowe, imię i nazwisko oraz nagłówek zawodowy), a także data wystawienia rekomendacji wraz z informacją o charakterze relacji zawodowej występującej pomiędzy rekomendowanym a rekomendującym.

Pamiętaj o tym, by samodzielnie inicjować proces pojawiania się rekomendacji na Twoim profilu, ponieważ nic, tak jak one, nie wzmocni wiarygodności Twojej specjalistycznej czy eksperckiej marki na LinkedInie.

Czy potrzebuję konta premium?

LinkedIn oferuje kilka rodzajów kont premium dla użytkowników indywidualnych, których rodzaj jest bezpośrednio powiązany z celem, jaki chce się osiągnąć na tej platformie. Najpopularniejsze konta premium to Sales Navigator oraz Recruiter Lite. Pierwsze z nich skierowane jest głównie do osób, które pragną za pomocą LinkedIna poszukiwać leady, a drugie nakierowane jest na efektywną rekrutację przyszłych pracowników.

Konta premium wzbogacają dotychczasowe doświadczenie na LinkedInie o szereg nowych możliwości, ale warto po nie sięgnąć dopiero wtedy, gdy w pełni opanuje się darmowe funkcje dostępne w serwisie, a ich potencjał okaże się dla danego użytkownika niewystarczający.

Wybrany rodzaj konta premium można za darmo testować przez miesiąc, ale wiążę się to z podpięciem karty kredytowej i koniecznością pamiętania o uprzednim anulowaniu subskrypcji na kolejny okres rozliczeniowy. W przeciwnym razie z Twojego konta bankowego znikną pieniądze, a są to niemałe kwoty, oscylujące wokół 300 zł miesięcznie.

Czy sam profil na LinkedInie wystarczy?

LinkedIn jest portale społecznościowym, a więc cechuje się tym, że jest współtworzony przez swoich użytkowników. W praktyce oznacza to, że profil stanowi jedynie solidny fundament pod przyszłe działania wykonywane w tym serwisie, takie jak:

  • budowanie sieci kontaktów,
  • prowadzenie profilu firmowego i korzystanie z narzędzi reklamowych,
  • budowanie marki osobistej poprzez publikowanie własnych treści i wchodzenie w interakcje pod publikacjami innych użytkowników.

Największą szansę na powodzenie w tym kanale komunikacji mają osoby, które odwiedzają serwis przynajmniej 1-2 razy w tygodniu, aktywnie korzystając z jego możliwości.

Sam profil jest więc podstawą, bez której nie można zacząć efektywnej działalności na LinkedInie, ale nie odrobi za nas całej pracy.

Filarem Twojego przyszłego sukcesu na LinkedInie i gwarantem realizacji celów, jest aktywna obecność na LinkedInie i dzielenie się swoją wiedzą zarówno w postaci własnych postów, jak i komentarzy pod cudzymi publikacjami.

Dzięki temu Twój profil będzie bardziej widoczny dla innych użytkowników, a przed Tobą otworzy się wiele zawodowych drzwi.

  • Autor: Dagmara Pakulska

    Marketer, szkoleniowiec i wykładowca z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży. Doradza małym i dużym firmom w świecie internetu i mediów społecznościowych, budując strategie angażującej komunikacji. Współpracowała m.in. z takimi markami, jak TVN, Shell, BIK, czy Jeronimo Martins Polska. Od 4 lat prowadzi na Facebooku profil pod nazwą Niby-Prasówka, na której dzieli się codzienną porcją newsów ze świata marketingu i social media.

Wasze komentarze (13)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Barbara Harasimowicz

    Witam przeczytałam Państwa informacje sa super mam pytanie czy osoby prowadzące działalnosć gospodarczą mogą być w Panstwa Linkedin ja prowadzę zakład fryzjerski zatrudniam 4 pracowników cz mam szansę byc w Lkinkedin?

    2021-08-26, 13:46
  • Honorata

    Dzień dobry,
    Mam pytanie? W trakcie zakładania konta dostałam informacje , że moje konto jest tymczasowo zablokowane. Co mogę zrobić aby je odblokować? Będę wdzięczna za pomoc. Pozdrawiam

    2021-06-04, 10:40
  • Anna Bujała

    Dodałabym jeszcze, że dość istotnym sposobem na zaistnienie w serwisie jest aktywność w postaci (sensownego) komentowania wpisów osób ze swojej branży. W ten sposób tworzy się dialog, zamiast monologu w postaci tylko profilu i własnych postów. Ja bardzo sobie cenię szczere dyskusje w serwisie. I jeszcze odnośnie odpowiedniej prezentacji wizualnej - warto pamiętać, jakie rozmiary powinny mieć zdjęcia w tle i do wpisów.

    trafero.pl

    2020-03-11, 10:22
  • Michał

    Wartościowy artykuł.

    deptor.pl

    2019-11-24, 16:10
  • Marcin

    Domyślny dobór proponowanych ofert pracy jest taki sobie. U mnie zdarzają się wciąż propozycje z wymaganym językiem, którego znajomości nie podałem. Ponadto choć jedynie podałem znajomość obsługi komputera to mam też propozycje dla programistów/informatyków.

    debinski.edu.pl

    2019-09-24, 07:25
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2019-09-03, 15:02
  • Afterweb

    Cenne porady ! :)

    afterweb.pl

    2018-11-14, 15:47
  • Alekso

    Dawka korzystnych informacji, zwłaszcza przy pisaniu pracy dyplomowej

    2018-04-10, 23:00
  • Wizzman

    Dodałbym jeszcze rozróżnienie ze względu na podział do czego ma nam słuzyc profil na LinkedIn. Jeśli do szukania rpracy, zwracamy uwagę na jedno, ale jeśli do np. poszukiwania klientów (i to z podziałem na B2C i B2B) to profil należałoby uzupełnić nieco inaczej i troszkę inaczej go używać.

    blogpowypadkowy.pl

    2015-12-23, 11:23
  • jagnaa

    Zgadzam się z Damianem znajomości są niezastąpione. Jednak jeśli się ich nie ma lub ma nieodpowiednie to nie warto siedzieć z założonymi rękoma tylko działać. I czy to na Linkedinn czy na goldenline czy jeszcze jakkolwiek inaczej ale warto popróbować. A jeśli juz się za to zabrać to warto poczytać jak to zrobić dobrze już od samego początku stąd takie informacje jak tutaj są bardzo przydatne. Na sam koniec jeszcze najważniejsza - spora dawka szczęścia i praca będzie.

    2015-05-25, 13:36
  • Damian

    Dobry artykuł, wszystko informacje w jednym miejscu, jednak moim zdaniem i tak najważniejsze w poszukiwaniu pracy są znajomości ;).

    online.krakow.pl

    2015-02-21, 23:37
  • Paweł

    Zdecydowanie wolę Goldenline, ale wiadomo, to już zależy kwestia gustu, oba portale są fajne :)

    microlight.pl

    2015-02-18, 17:19
  • Filip

    Szkoda, że tak mało tam wykwalifikowanych pracowników fizycznych. Specjaliści wyższego i średniego szczebla to nie wszystko.

    volt-rom.pl

    2015-02-17, 12:57
Polecane artykuły
Widok z panelu Google Ads, dawniej Google AdWords
Google Ads - poznaj tajniki reklamy w Google

W samej tylko Polsce z wyszukiwarki Google korzysta ponad 96% użytkowników Internetu. Nic więc dziwnego, że kampanie reklamowe w Google to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingu w sieci. Pozwalają na precyzyjnie dotarcie do odbiorców z naszymi usługami i produktami. Poznaj wszystkie możliwości reklamowe systemu Google Ads i uruchom pierwszą kampanię.