LinkedIn – przewodnik dla początkujących

LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy wykorzystywany głównie do kontaktów zawodowo-biznesowych. Niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz oraz od tego, czy jesteś na szczycie firmowej hierarchii, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w zawodzie – warto założyć konto na tej platformie. To nic nie kosztuje, a możesz zyskać interesujące możliwości rozwoju zawodowego i znalezienia lepszej pracy. Zapraszamy do naszego przewodnika po serwisie LinkedIn!
Jak zacząć?
W dobie rekrutacji 2.0. korzystanie z narzędzi udostępnianych przez takie serwisy jak GoldenLine czy LinkedIn jest na porządku dziennym. Firmy i headhunterzy nie tylko prowadzą bezpośrednio rekrutacje na tych portalach, ale też sprawdzają na nich profile kandydatów, od których otrzymali aplikacje „tradycyjną” drogą. Warto zatem poświęcić chwilę na to, by zbudować tu swój profil i być dobrze przygotowanym na ewentualny research i… ciekawe propozycje zawodowe.
źródło: linkedin.com
Jeśli masz już konto na GoldenLine, z pewnością od razu zauważysz, jak wiele łączy te dwa serwisy. Na obydwu równie łatwo (i bezpłatnie) założysz profil, który trzeba następnie odpowiednio uzupełnić. LinkedIn oferuje użytkownikom dwa rodzaje kont: standardowe konto Basic oraz płatne konta Premium (np. Sales Navigator, Recruiter Lite) dla specjalistów od rekrutacji i tych, którzy chcą korzystać z większego zakresu usług LinkedIn.
Jeśli Twoim celem jest stworzenie i utrzymanie profilu zawodowego online, bezpłatne konto Basic zupełnie wystarczy. Pozwala ono m.in. odszukać swoich znajomych z pracy czy z uczelni, zbudować sieć kontaktów zawodowych oraz stworzyć profesjonalną tożsamość w wirtualnym świecie. LinkedIn daje też możliwość bezpłatnego wypróbowania konta Premium przez 30 dni.
Profil na LinkedIn można uzupełnić przeróżnymi informacjami pogrupowanymi w kategorie:
- wykształcenie
- doświadczenie zawodowe
- wolontariat
- członkostwo w organizacjach
- kursy
- wyróżnienia i nagrody
- wyniki testów
- patenty
- projekty
- publikacje
- certyfikaty
- zainteresowania
- ważne dla mnie akcje
- podsumowanie
- wskazówki dotyczące nawiązania kontaktu.
Na co warto zwrócić uwagę?
Jak widzimy, możliwości profesjonalnej autoprezentacji jest tu bardzo wiele – tylko od użytkownika portalu zależy, jak je wykorzysta. Bardzo interesującą opcją jest możliwość zamieszczania na swoim profilu rekomendacji i proszenia o nie. Nic lepiej nie potwierdza zadeklarowanych umiejętności i osiągnięć niż referencje. Rekomendacji można udzielać współpracownikom, partnerom biznesowym, studentom – wszystko zależy od woli wystawiającego referencje. W LinkedIn nie ma limitu otrzymywanych i udzielanych rekomendacji. Jak zatem zdobyć taką rekomendację?
źródło: linkedin.com
Po najechaniu kursorem na obrazek w prawym górnym rogu pojawia się menu, z którego wybieramy opcję „Wyświetl profil”. Nowy widok należy przewinąć w dół, aż ukaże się okienko „Rekomendacje”. Z jego pomocą możemy wygodnie otrzymywać i udzielać rekomendacji oraz prosić o nie.
W ramach zarządzania swoim profilem można też m.in. zmienić swoje zdjęcie profilowe, dodać aplikacje czy zadecydować, kto będzie widział nasze kontakty. Dostęp do tych możliwości uzyskamy po kliknięciu w rozwijanym menu opcji „Ustawienia i prywatność”.
Poza udzieleniem rekomendacji możesz też poprosić znajomych o potwierdzenie Twoich umiejętności – na każdym profilu, obok wybranej przez użytkownika umiejętności, można potwierdzić ją używając znaku plusa.
By natomiast dodać umiejętność do własnego profilu należy, będąc zalogowanym, przejść do podglądu swojego profilu i odnaleźć okno "Rekomendowane umiejętności i potwierdzenia".
Co jeszcze oferuje LinkedIn:
- importowanie kontaktów z kont pocztowych
- segregowanie i tagowanie znajomych
- wyświetlanie statystyk np. na temat liczby osób odwiedzających dany profil
- wyszukiwanie absolwentów danej uczelni czy kierunku studiów
- wyszukiwanie ofert pracy
- uczestnictwo w grupach tematycznych
- wyszukiwarkę i ranking uczelni wyższych
źródło: linkedin.com/linkedin-for-students
- śledzenie liderów opinii i kanałów informacji
- aktualizację profilu o każdej porze dnia i nocy
- profesjonalną pomoc dla użytkowników portalu
- i wiele więcej…
Porady dla użytkowników – jak zoptymalizować swój profil?
Kiedy już zapoznacie się z możliwościami serwisu LinkedIn, być może przyda się Wam wsparcie w zakresie optymalnego uzupełnienia swojego profilu. Oto, co radzą eksperci od wizerunku w social mediach i portalach networkingowych:
1
Po pierwsze – wykorzystaj LinkedIn, by opowiedzieć o sobie ciekawą historię, która zainteresuje pracodawców i head hunterów. Marketing narracyjny jest bardzo przydatnym narzędziem również w budowaniu swojej e-reputacji i wizerunku w sieci.
2
Po drugie – nie wahaj się chwalić swoimi osiągnięciami, przesadna skromność nie pomoże Ci wyróżnić się spośród innych kandydatów. Sukcesem wartym podkreślenia mogą być specjalistyczne publikacje, uczestnictwo w prestiżowym projekcie, ale też wolontariat w hospicjum.
3
Po trzecie – zadbaj o właściwe zdjęcie, które będzie doskonałą wizytówką Twojego profilu: „W nagłówku zamieść zdjęcie, które nie tylko przyciągnie uwagę odbiorców, ale będzie także szansą na ekspozycję dla Twojej marki. LinkedIn oferuje wprawdzie wykorzystanie zdjęć stockowych, ale znacznie lepsze okaże się użycie grafiki przygotowanej specjalnie na potrzeby profilu. Możesz zatrudnić do tego niedrogiego freelancera, którego znajdziesz w serwisach typu Fiverr. Grafika powinna zawierać najważniejsze informacje, które chcesz przekazać odbiorcom oraz wezwanie do akcji, które zachęci ich do nawiązania z Tobą kontaktu. Przejrzyj profile innych osób w poszukiwaniu inspiracji.” (źródło: blog.getresponse.pl)
4
Po czwarte – dodaj do swojego profilu multimedia. Profesjonalna prezentacja, materiał wideo lub inny przekaz wizualny sprawią, że Twój profil będzie bardziej atrakcyjny i pozostanie na dłużej w pamięci.
5
Po piąte – poświęć chwilę na stworzenie spersonalizowanych zaproszeń (wysyłanych na pocztę e-mail). Każdy z nas lubi czuć się wyjątkowo. Zastanów się, co masz do przekazania konkretnym osobom i dlaczego chcesz, by byli wśród Twoich znajomych. Może imponują Ci ich dokonania zawodowe albo macie za sobą inspirującą konwersację?
6
Po szóste – znajdź wartościowe grupy oraz osoby o podobnych poglądach i sposobie myślenia. Pamiętaj, by nie tylko oferować czy zachwalać swoje usługi, ale też być użytecznym dla innych członków społeczności. Na LinkedIn możesz należeć nawet do 50 grup.
7
Po siódme – korzystaj ze słów kluczowych, aby zoptymalizować swój profil pod kątem wyszukiwarek: „Jeśli ktoś będzie poszukiwał w serwisie osób świadczących określone usługi, np. „projektant stron w WordPress“ lub „strateg marki“, warto żeby właśnie takie słowa kluczowe znalazły się w Twoim opisie. Wykorzystaj te frazy w tytule swojego profilu, podsumowaniu i doświadczeniu zawodowym.” (źródło: blog.getresponse.pl)
8
Po ósme – zastanów się nad tym jaka jest Twoja grupa docelowa. To pod jej kątem przgotuj zawartość swojego profilu.
9
Po dziewiąte – publikuj artykuły, aby dotrzeć do większej ilości odbiorców. Dobrze opracowana strategia dotycząca dystrybucji treści może okazać się kluczem do sukcesu. Do publikacji można wykorzystać Publishera – bloga funkcjonującego w ramach LinkedIn.
10
Po dziesiąte – twórz treści, które mogą okazać się przydatne dla innych użytkowników serwisu. Warto pamiętać, że dużą popularnością cieszą się artykuły dotyczące m.in. marketingu, zarządzania, obsługi klienta czy prowadzenia biznesu.