LinkedIn – przewodnik dla początkujących

Poszukując pracy warto skorzystać z możliwości, jakie dają profesjonalne portale networkingowe. Jednym z najpopularniejszych na świecie, zrzeszającym 300 milionów członków, jest LinkedIn. Dlaczego warto mieć tam konto? Zapraszamy do przewodnika po rejestracji i korzystaniu z tego portalu.
Szkolenie Influencer Marketing w Warszawie 6.02 w cenie 400 zł.
Zapisz się

LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy wykorzystywany głównie do kontaktów zawodowo-biznesowych. Niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz oraz od tego, czy jesteś na szczycie firmowej hierarchii czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w zawodzie – warto założyć konto na tej platformie. To nic nie kosztuje, a możesz zyskać interesujące możliwości rozwoju zawodowego i znalezienia lepszej pracy. Zapraszamy do naszego przewodnika po serwisie LinkedIn!

 

Jak zacząć?

W dobie rekrutacji 2.0. korzystanie z narzędzi udostępnianych przez takie serwisy jak GoldenLine czy LinkedIn jest na porządku dziennym. Firmy i headhunterzy nie tylko prowadzą bezpośrednio rekrutacje na tych portalach, ale też sprawdzają na nich profile kandydatów, od których otrzymali aplikacje „tradycyjną” drogą. Warto zatem poświęcić chwilę na to, by zbudować tu swój profil i być dobrze przygotowanym na ewentualny research i… ciekawe propozycje zawodowe.

https://pl.linkedin.com/


Jeśli masz już konto na GoldenLine, z pewnością od razu zauważysz, jak wiele łączy te dwa serwisy. Na obydwu równie łatwo (i bezpłatnie) założysz profil, który trzeba następnie odpowiednio uzupełnić. LinkedIn oferuje użytkownikom dwa rodzaje kont: standardowe konto Basic oraz płatne konta Premium (np. Sales Navigator, Recruiter Lite) dla specjalistów od rekrutacji i tych, którzy chcą korzystać z większego zakresu usług LinkedIn. Jeśli Twoim celem jest stworzenie i utrzymanie profilu zawodowego online, bezpłatne konto Basic zupełnie wystarczy. Pozwala ono m.in. odszukać swoich znajomych z pracy czy z uczelni, zbudować sieć kontaktów zawodowych oraz stworzyć profesjonalną tożsamość w wirtualnym świecie. LinkedIn daje też możliwość bezpłatnego wypróbowania konta Premium przez 30 dni.
Profil na LinkedIn można uzupełnić przeróżnymi informacjami z takich dziedzin jak:

  • wykształcenie
  • doświadczenie zawodowe
  • wolontariat
  • członkostwo w organizacjach
  • kursy
  • wyróżnienia i nagrody
  • wyniki testów
  • patenty
  • projekty
  • publikacje
  • certyfikaty
  • zainteresowania
  • ważne dla mnie akcje
  • podsumowanie
  • wskazówki dotyczące nawiązania kontaktu.

 

Na co warto zwrócić uwagę?

Jak widzimy, możliwości profesjonalnej autoprezentacji jest tu bardzo wiele – tylko od użytkownika portalu zależy, jak je wykorzysta. Bardzo interesującą opcją jest możliwość zamieszczania na swoim profilu rekomendacji i proszenia o nie. Nic lepiej nie potwierdza zadeklarowanych umiejętności i osiągnięć niż referencje. Rekomendacji można udzielać współpracownikom, partnerom biznesowym, studentom – wszystko zależy od woli wystawiającego referencje. W LinkedIn nie ma limitu otrzymywanych i udzielanych rekomendacji. Jak zatem zdobyć taką rekomendację?

 

https://www.linkedin.com/settings/?trk=nav_account_sub_nav_settings

 

Po najechaniu kursorem na obrazek w prawym górnym rogu pojawia się menu, z którego wybieramy „Ustawienia prywatności”. Wyświetla się strona taka jak na print screenie powyżej ,a  na niej jedną z opcji jest „Zarządzaj rekomendacjami”. Z jej pomocą możemy wygodnie otrzymywać i udzielać rekomendacje oraz prosić o nie. W ramach zarządzania swoim profilem można też m.in. zmienić swoje zdjęcie profilowe, dodać aplikacje czy zadecydować, kto będzie widział nasze kontakty. Poza udzieleniem rekomendacji możesz też poprosić znajomych o potwierdzenie Twoich umiejętności – na każdym profilu obok wybranej przez użytkownika umiejętności można potwierdzić ją używając znaku plusa, np.

 


Co jeszcze oferuje LinkedIn:

  • importowanie kontaktów z kont pocztowych
  • segregowanie i tagowanie znajomych
  • wyświetlanie statystyk np. na temat liczby osób odwiedzających dany profil
  • wyszukanie absolwentów danej uczelni czy kierunku studiów
  • wyszukiwanie ofert pracy
  • uczestnictwo w grupach tematycznych
  • wyszukiwarkę i ranking uczelni wyższych

https://www.linkedin.com/edu/?trk=nav_responsive_sub_nav_edu

 

  • śledzenie liderów opinii i kanałów informacji
  • aktualizację profilu o każdej porze dnia i nocy
  • profesjonalną pomoc dla użytkowników portalu
  • i wiele, więcej…

 

Porady dla użytkowników – jak zoptymalizować swój profil?

Kiedy już zapoznacie się z możliwościami serwisu LinkedIn, być może przyda się Wam wsparcie w zakresie optymalnego uzupełnienia swojego profilu. Oto, co radzą eksperci od wizerunku w social mediach i portalach networkingowych:

  • Po pierwsze – wykorzystaj LinkedIn, by opowiedzieć o sobie ciekawą historię, która zainteresuje pracodawców i head hunterów. Marketing narracyjny jest bardzo przydatnym narzędziem również w budowaniu swojej e-reputacji  i wizerunku w sieci.
  • Po drugie – nie wahaj się chwalić swoimi osiągnięciami, przesadna skromność nie pomoże Ci wyróżnić się spośród innych kandydatów. Sukcesem wartym podkreślenia mogą być specjalistyczne publikacje, uczestnictwo w prestiżowym projekcie, ale też wolontariat w hospicjum.   
  • Po trzecie – zadbaj o właściwe zdjęcie, które będzie doskonałą wizytówką Twojego profilu: „W nagłówku zamieść zdjęcie, które nie tylko przyciągnie uwagę odbiorców, ale także będzie szansą na ekspozycję dla Twojej marki. LinkedIn oferuje wprawdzie wykorzystanie zdjęć stockowych, ale znacznie lepsze okaże się użycie grafiki przygotowanej specjalnie na potrzeby profilu. Możesz zatrudnić do tego niedrogiego freelancera, którego znajdziesz w serwisach typu Fiverr. Grafika powinna zawierać najważniejsze informacje, które chcesz przekazać odbiorcom oraz wezwanie do akcji, które zachęci ich do nawiązania z Tobą kontaktu. Przejrzyj profile innych osób w poszukiwaniu inspiracji.” (źródło: http://blog.getresponse.pl/30-krokow-osiagniecia-sukcesu-linkedin-2015.html)
  • Po czwarte – dodaj do swojego profilu multimedia. Profesjonalna prezentacja, materiał wideo lub inny przekaz wizualny sprawią, że Twój profil będzie bardziej atrakcyjny i zostanie na dłużej w pamięci.   
  • Po piąte – poświęć chwilę na stworzenie spersonalizowanych zaproszeń (wysyłanych na pocztę e-mail). Każdy z nas lubi czuć się wyjątkowo. Zastanów się, co masz do przekazania konkretnym osobom i dlaczego chcesz, by byli wśród Twoich znajomych. Może imponują Ci ich dokonania zawodowe albo macie za sobą inspirującą konwersację?
  • Po szóste – znajdź wartościowe grupy oraz osoby o podobnych poglądach i sposobie myślenia. Pamiętaj, by nie tylko oferować czy zachwalać swoje usługi, ale też być użytecznym innym członkom społeczności. Na LinkedIn możesz być członkiem nawet 50 grup.
  • Po siódme – korzystaj ze słów kluczowych, aby zoptymalizować swój profil pod kątem wyszukiwarek: „Jeśli ktoś będzie poszukiwał w serwisie osób świadczących określone usługi np. „projektant stron w WordPress“ lub „strateg marki“, warto żeby właśnie takie słowa kluczowe znalazły się w Twoim opisie. Wykorzystaj te frazy w tytule swojego profilu, podsumowaniu i doświadczeniu zawodowym.” (źródło: http://blog.getresponse.pl/30-krokow-osiagniecia-sukcesu-linkedin-2015.html
  • Po ósme – zastanów się nad grupą docelową i pod tym kątem buduj zawartość swojego profilu.
  • Po dziewiąte – publikuj artykuły, aby dotrzeć do większej ilości odbiorców. Dobrze opracowana strategia dotycząca dystrybucji treści może okazać się kluczem do sukcesu. Do publikacji można wykorzystać Publishera – bloga funkcjonującego w ramach LinkedIn.
  • Po dziesiąte – twórz treści, które mogą okazać się przydatne dla innych użytkowników serwisu. Warto pamiętać, że dużą popularnością cieszą się artykuły dotyczące m.in. marketingu, zarządzania, obsługi klienta czy prowadzenia biznesu. (źródło:  http://blog.getresponse.pl/30-krokow-osiagniecia-sukcesu-linkedin-2015.html)
     
Wasze komentarze (6)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Ryszard Ruliński

    Witam serdecznie
    Nie wiem ,czy pod własciwy adres piszę,ale jeżeli pod zły adres to bardzo proszę o przekazanie moich pytań pod właściwy adres.
    Mam konto Premium ,które kończy mi sie 2.09.2017.Co zrobić i czy sa mozliwosci bycia na Waszym portalu bezpłatnie,podobno jest konto Basic ? Jestem po raz pierwszy na Waszym portalu i wiekowym człowiekiem i niedoinformowanym-szczerze mówiac -mało skorzystaem i nie umiem obsługiwać.
    Mam kilka pytań;
    1.Dlaczego e-maile na adres ;groups-noreply@linkedin.com są blokowane,cofane, nawet te na które się odpowiada.Dzieje sie tak niemal w 100%
    2.Na moim profilu napisalem ,ze poszukuję kapitał-kredytu lub inwestora-wspólnika do uruchomienia Wytwórni Zdrowych Batonów lub do uruchomienia innowacyjnej produkcji dostaję oferty tylko osób poszukujących pracy/narazie nie potrzebuję/ a chciałbym otrzymywać oferty kredytodawców i inwestorw.Czy to jest mozliwe?
    3. Czy mozna tak zrobić,zeby informacje otrzymywać tylko na pocztę e-mailową a nie na inMail.Czasami informacje tej poczty i i informacjeLinkedin blokują mi cały ekran i nie moge tego usunąć.Jak to usunąć-niepotrzebne informacje?
    Bardzo proszę o pilną- szybką odpowiedz -będę ogromnie wdzięczny,za co z góry bardzo dziękuję.
    Z poważaniem.
    Serdecznie pozdrawiam.
    Ryszard Ruliński
    59-700 Bolesławiec
    ulica.Leśna 20
    tel.+48 792 900 770 niestety tylko po polsku -za wczesnie się urodziłem
    e-mail; r.rulinski@interia.eu lub dodatkowo bruksela@interia.eu

    2017-09-02, 13:15
  • Wizzman

    Dodałbym jeszcze rozróżnienie ze względu na podział do czego ma nam słuzyc profil na LinkedIn. Jeśli do szukania rpracy, zwracamy uwagę na jedno, ale jeśli do np. poszukiwania klientów (i to z podziałem na B2C i B2B) to profil należałoby uzupełnić nieco inaczej i troszkę inaczej go używać. blogpowypadkowy.pl

    2015-12-23, 11:23
  • jagnaa

    Zgadzam się z Damianem znajomości są niezastąpione. Jednak jeśli się ich nie ma lub ma nieodpowiednie to nie warto siedzieć z założonymi rękoma tylko działać. I czy to na Linkedinn czy na goldenline czy jeszcze jakkolwiek inaczej ale warto popróbować. A jeśli juz się za to zabrać to warto poczytać jak to zrobić dobrze już od samego początku stąd takie info jak tutaj czy np tu http://cenabiznesu.pl/-pozycjonowanie-zacznij-od-linkedin są bardzo przydatne. Na sam koniec jeszcze najważniejsza - spora dawka szczęścia i praca będzie.

    2015-05-25, 13:36
  • Damian

    Dobry artykuł, wszystko informacje w jednym miejscu, jednak moim zdaniem i tak najważniejsze w poszukiwaniu pracy są znajomości ;). online.krakow.pl

    2015-02-21, 23:37
  • Paweł

    Zdecydowanie wolę Goldenline, ale wiadomo, to już zależy kwestia gustu, oba portale są fajne :) microlight.pl

    2015-02-18, 17:19
  • Filip

    Szkoda, że tak mało tam wykwalifikowanych pracowników fizycznych. Specjaliści wyższego i średniego szczebla to nie wszystko. volt-rom.pl

    2015-02-17, 12:57
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

reklama lekarzy i aptekarzy
Czy reklama lekarzy i aptek jest dopuszczalna?

Oprócz prawników zakaz reklamy obowiązuje również lekarzy, apteki i punkty apteczne, a mimo to nie można powiedzieć żeby gabinety lekarskie "świeciły pustkami". Podobnie sytuacja ma się z aptekami - przybywa ich coraz więcej i nie narzekają na brak klientów. W jaki sposób mogą oni promować swoją działalność?