GoldenLine i Linkedln – czyli jak zrobić karierę z pomocą mediów społecznościowych

GoldenLine i Linkedln
Coraz więcej osób poszukując pracy korzysta z mediów społecznościowych. Jakie portale będą najskuteczniejsze w zauważeniu nas przez potencjalnego pracodawcę lub profesjonalnego rekrurera oraz czym są personal branding i e-reputacja? Jakie są zalety poszukiwania pracownika przez Internet i dlaczego rekrutacja 2.0. staje się taka popularna? I czy poszukując pracownika w ten sposób możemy przy okazji wypromować także naszą firmę? Czyli słowo o employer branding.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Portale społecznościowe dawno przestały być jedynie źródłem rozrywki i dzielenia się zainteresowaniami czy poglądami. Dziś takie serwisy jak GoldenLine czy LinkedIn to obowiązkowe miejsca w sieci dla wszystkich, którzy poważnie myślą o swojej karierze zawodowej. Dlaczego są takie popularne – zarówno wśród osób poszukujących pracy, jak i tych, którzy prowadzą rekrutacje oraz zajmują się budowaniem marki pracodawców?


LinkedIn vs GoldenLine

Uruchomiony w maju 2003 roku, LinkedIn jest międzynarodowym serwisem społecznościowym służącym głównie nawiązywaniu kontaktów zawodowych oraz poszukiwaniu pracy i pracowników. W 2013 roku, czyli dokładnie 10 lat później, portal miał już 260 milionów aktywnych użytkowników w ponad dwustu krajach na świecie, w tym Polsce.


Umiejętnie zbudowany profil zawodowy na LinkedIn daje możliwość nawiązania interesujących kontaktów branżowych. Nie zapominajmy też, że do profilu dostęp mają rekruterzy z całego świata. Jeśli stwierdzą, że dany kandydat spełnia ich oczekiwania, mogą zaproponować mu pracę lub udział w rekrutacji. Bywa więc, że dzięki LinkedIn to praca znajduje nas, a nie na odwrót.
Poza podstawowymi danymi na temat wykształcenia i doświadczenia zawodowego, przebytych kursów czy szkoleń można tu pochwalić się również innymi osiągnięciami, niebanalnym hobby czy uczestnictwem w ciekawych projektach. Bardzo przydatną funkcją jest możliwość wystawiania referencji. Dzięki nim zawarte w profilu informacje kandydata są bardziej wiarygodne. Podobnie jak inne portale społecznościowe LinkedIn pozwala dołączać do różnych grup tematycznych. Jest to nie tylko świetna okazja do poznania ludzi ze swojej branży i twórczej wymiany poglądów, ale też dobry sposób na zaistnienie w sieci i poza nią jako ekspert w swojej dziedzinie. 


Portal GoldenLine, nazywany polskim odpowiednikiem LinkedIn, powstał w 2005 roku. Każdego miesiąca odwiedza go niemal dwa miliony internautów, by przeglądać ogłoszenia rekrutacyjne, dzielić się swoimi opiniami na temat zarobków i pracodawców oraz uczestniczyć w dyskusjach na łamach różnego rodzaju grup. Raczej nie powinny dziwić statystyki dotyczące użytkowników tych portali. Są to głównie osoby z wyższym i średnim wykształceniem, w wieku 25-34 lat, mieszkające w dużych miastach1. Warto przy okazji omawiania portalu GoldenLine wspomnieć o bardzo interesującym blogu prowadzonym pod adresem http://blog.goldenline.pl – na którym można znaleźć wiele ciekawych informacji na temat rynku pracy, prowadzenia rekrutacji czy działań HR:

 

http://blog.goldenline.pl/



Znajdź pracę dzięki social media

Statystyki2 pokazują wyraźnie, że coraz więcej internautów korzysta z takiej formy poszukiwania pracy, jaką proponują GoldenLine i Linkedln:

  • 36% internautów choć raz znalazło pracę dzięki mediom społecznościowym, z czego 63% dzięki GoldenLine
  • 82% kandydatów ma swój profil w mediach społecznościowych
  • 62% pracodawców ma swój profil w mediach społecznościowych.

Jako serwisy najbardziej pomagające w karierze zawodowej wskazywane są:

  • GoldenLine
  • LinkedIn
  • Profeo
  • YouTube
  • NK
  • Twitter.

Wygoda i skrócenie dystansu między kandydatem a rekruterem to zalety internetowej rekrutacji, nazywanej też niekiedy rekrutacją 2.0. Portale networkingowe zastępują tradycyjne sposoby poszukiwania nowych pracowników. Kandydat nie musi już z mozołem przeglądać kolejnych ogłoszeń i słać listów motywacyjnych, ale wcale nie oznacza to, że praca znajduje go zawsze sama. Jedne wyzwania zostały zastąpione przez inne. Dziś kluczową kwestą jest umiejętne zarządzanie swoim wizerunkiem w sieci i rozsądne zbudowanie profilu zawodowego (bądź kilku profili). Personal branding czy też e-reputacja jest dziś cennym dobrem, które wymaga szczególnej uwagi.

Internet w sposób zasadniczy ułatwił dziś pracę headhunterom, poznającym w ten sposób osobę, która stara się o ciekawe stanowisko. To z sieci dowiadują się o niej więcej niż przedstawi ona sama w nadesłanym CV i liście motywacyjnym. 89% headhunterów przed spotkaniem z kandydatem surfuje po sieci, zbierając informacje na temat swojego rozmówcy, poznając jego osobowość, zachowania, sekrety, fascynacje. I… często rezygnuje ze spotkania. 70% headhunterów przyznało, że zrezygnowało ze spotkania z kandydatem właśnie po zapoznaniu się z informacjami, które ten pozostawił na swój temat w sieci, po znalezieniu na profilach prywatnych tekstów i zdjęć świadczących o stylu życia i np. krytyki na temat poprzednich pracodawców.3

Rozsądek i selekcja materiałów które umieszczamy w Internecie, zwłaszcza w takich portalach jak GoldenLine czy Linkdelkn, są wskazane. Warto również pamiętać, że nasz profil jest widoczny nie tylko dla potencjalnego pracodawcy, ale ma do niego dostęp także nasz obecny szef. Większość użytkowników tych portali na szczęście ma świadomość szans i zagrożeń, jakie niesie przeniesienie części życia społecznego do sieci. Zdają sobie sprawę z tego, że jeśli w realnym życiu chcą być kojarzeni z rzetelnością, profesjonalizmem i kompetencjami, muszą pamiętać, by ich wizerunek w sieci niósł podobne przesłanie.      

 

Znajdź pracownika i wypromuj firmę (employer branding)

Po drugiej stronie wirtualnego rekrutacyjnego stołu mamy pracodawców oraz firmy szukające dla nich kandydatów do pracy. Pojawienie się Internetu i portali typu GoldenLine i LinkedIn całkowicie zmieniło tryb ich pracy i dostarczyło nowych możliwości w zakresie selekcji kandydatów. Nastały czasy rekrutacji 2.0., która pozwala w krótkim czasie dotrzeć do dużej liczby kandydatów i to nawet takich, którzy być może nigdy nie dowiedzieliby się o prowadzonej akurat rekrutacji. Teraz to headhunetrzy mogą zrobić pierwszy krok, jeśli kandydat odpowiada poszukiwanemu przez nich profilowi i zaproponować mu spotkanie.


Jak pokazują wyniki badań prowadzonych przez Adecco Poland w naszym regionie, to właśnie Polska przoduje jeśli chodzi o korzystanie z mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. 

Polska wiedzie prym w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej. Portal, który najczęściej jest wymieniany przez rekruterów, czyli LinkedIn, jest stworzony przede wszystkim dla kadry średniego i wyższego szczebla. Takie portale służą najczęściej do weryfikacji kompetencji i doświadczenia zawodowego kandydatów" – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Posachowicz, konsultant departamentu rekrutacji stałych Adecco Poland, firmy świadczącej usługi z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim oraz doradztwa personalnego.”4

Interesujące jest również, że nie tylko małe firmy posiłkują się pomocą social media w poszukiwaniu odpowiednich kandydatów do pracy. Najchętniej z możliwości portali społecznościowych w prowadzonych rekrutacjach korzystają firmy zatrudniające 10-50 pracowników (66,1%). W przypadku większych firm te odsetki są następujące: te zatrudniające 50-250 osób – 47,4%, natomiast jeszcze większe przedsiębiorstwa – 51,8%. Jak łatwo się domyślić, social media są narzędziem najchętniej wykorzystywanym w agencjach rekrutacyjnych (60%). Przepytywani przez Adecco rekruterzy potwierdzili również, że dzięki mediom społecznościowym otrzymują więcej aplikacji, a czas rekrutacji jest skrócony do minimum.

Pojęciem mocno związanym z e-rekrutacją jest employer branding, czyli dbanie o wizerunek firny jako rzetelnego i pożądanego pracodawcy. Na obecnym rynku pracy zatem nie tylko pracownik jest marką (personal branding), ale też pracodawca, któremu zależy na przekonaniu do siebie najlepszych kandydatów. Dlatego dzisiejsi rekruterzy powinni być jednocześnie specjalistami od social media marketingu, employer brandingu oraz PR. Wdrożenie spójnych działań kreujących pozytywny wizerunek firmy w serwisach Web 2.0. nie jest zadaniem łatwym, ale może mieć kluczowe znaczenie zarówno w bieżących procesach rekrutacyjnych, jak i w całościowym postrzeganiu przedsiębiorstwa przez otoczenie.
 

„Dzięki rozwadze i zaplanowanym decyzjom osób realizujących praktyki PR-owe w social media, firma jest w stanie odnieść długoterminowy sukces. Warto pamiętać, że nie wystarczy sama obecność w mediach społecznościowych. Aby kampania wizerunkowa sprawnie funkcjonowała, potrzeba również wiarygodnego zaangażowania i profesjonalizmu”.5

 

Podsumowanie

Portalom GoldenLine i LinkedIn udało się znaleźć swoją niszę wśród coraz liczniejszych portali społecznościowych i osiągnąć sukces. Fakt, że z proponowanych przez nie usług chętnie korzystają zarówno pracodawcy, headhunterzy, jak i poszukujący pracy dowodzi, że portale networkingowe są potrzebne. Kontakty nawiązane w wirtualnej rzeczywistości, podobnie jak wysłane aplikacje czy przedstawione rekomendacje, mogą w realnym świecie zaowocować nową, lepszą pracą czy innymi interesującymi propozycjami. Zatem nasza odpowiedź na pytanie, czy media społecznościowe pomagają w zrobieniu kariery, brzmi: zdecydowanie tak. Warto mieć tę świadomość, by nie ominęły nas ciekawe szanse i nowe możliwości zawodowe.

 

Źródła:

[1] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/linkedin-z-milionem-polskich-internautow-goldenline-z-1-7-mln-jacy-to-uzytkownicy-analiza/page:2

[2] Raport portalu GazetaPraca.pl „Social Media w rekrutacji” 2013.

[3] E. Mistewicz, Marketing narracyjny, Gliwice 2011, s. 124.

[4] http://www.biznes.newseria.pl/news/media_spolecznosciowe,p1573084135

[5] http://www.callcenternews.pl/2014/11/03/rola-social-media-marketingu-w-nowoczesnej-rekrutacji/

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Tomasz Pilas

    Dziękuje za cenne informacje. Ciekawi mnie czy jest raport związany z poszukiwaniem kandydatów w branży Architektura Wnętrz? Szczególnie poszukiwanie pracy przez osoby kończącą studia, szkolenie, kurs i zaczynających swoją przygodę z projektowaniem wnętrz. Myślę, że raport opublikowany na Państwa stronie to cenna wiedza dla poszukujących pracy w Internecie. Pozdrawiam i dziękuje.

    eduarthouse.pl

    2018-05-09, 09:58
  • Piotr

    Przydałby się artykuł o GoldenLine i LinkedIn dla początkujących.

    2015-02-13, 10:32
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2015-02-10, 13:49
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Pozyskiwanie klientów i zwiększanie sprzedaży
Jak pozyskać wartościowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

W ciągu ostatnich kilku lat sprzedaż bardzo się zmieniła. To, co skutecznie oddziaływało na konsumentów jeszcze kilka lat temu, dziś nie przynosi już efektów. Wraz z dynamicznym rozwojem nowych mediów i technologii zmieniły się też przyzwyczajenia i preferencje odbiorców. Jak odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości? Odpowiedzią może być poznanie nowoczesnych technik sprzedażowych.