Centrum pomocy Facebooka - jak i po co z niego korzystać

Zaktualizowano: 2015-01-30
Centrum pomocy Facebook - główne sekcje
Facebook został zaprojektowany tak, aby korzystanie z niego było łatwe, nie wymagało specjalistycznej wiedzy, aby serwis był dostępny dla jak najszerszego grona użytkowników. Czasem jednak pojawia się jakiś problem (np. ze spamem publikowanym przez innych użytkowników czy też z prowadzeniem działań reklamowych). Wówczas można korzystać z pomocy specjalistów, lecz zanim się podejmie taką współpracę, warto sprawdzić, czy wiedza, której szukamy nie jest ogólnodostępna, a problem można rozwiązać kilkoma kliknięciami.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Facebook to narzędzie intuicyjne, z którego obsługą radzą sobie dzieci i emeryci. Niemniej czasem, chcąc skorzystać z bardziej zaawansowanych funkcji, jak tworzenie strony (popularnie zwanej fanpage) lub prowadzenie działań reklamowych, użytkownicy natrafiają na pewne trudności.

Oczywiście, jak w przypadku każdego medium, są specjaliści, którzy chętnie świadczą usługi doradcze, pomagają w kampaniach marketingowych etc. Jednak czasem, podejmowane działania wcale nie wymagają profesjonalnej pomocy, a wystarczy skorzystać z pomocy... Facebooka.

Serwis z Palo Alto posiada rozbudowany system wsparcia, dostępny pod adresem https://www.facebook.com/help/. Warto orientować się, jakiego rodzaju informacji można się tam spodziewać. Do dyspozycji użytkowników są dostępne następujące sekcje:

  1. Zarządzanie hasłem
  2. Zobacz, co nowego na Facebooku
  3. Zgłaszanie problemów
  4. Tworzenie strony na Facebooku
  5. Tworzenie reklam na Facebooku
  6. Zarządzanie kampaniami reklamowymi

panel pomocy Facebook

Pierwsza rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, to fakt, że Centrum pomocy jest dostępne również dla użytkowników niezalogowanych. Dzięki temu można uzyskać wszelkie niezbędne informacje nie posiadając konta. Ma to jeszcze większe znaczenie w przypadku użytkowników, którzy są zarejestrowani, lecz mają trudności z zalogowaniem (np. zapomnieli hasła). Dla nich przeznaczony jest pierwszy dział Centrum pomocy – Zarządzanie hasłem.
 

Zarządzanie hasłem

W tym menu można znaleźć odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące problemów z logowaniem, bezpieczeństwem, prywatnością oraz resetowaniem lub zmianą hasła. Należy się tu udać w przypadku, gdy podejrzewane jest przejęcie konta przez innego użytkownika. Zanim zacznie się panikować, warto przejść do sekcji Zarządzanie hasłem > Logowanie i wybrać odpowiednie pytanie (lub kliknąć w ten link: https://www.facebook.com/help/203305893040179):

ochrona zaatakowanego konta Facebook


Zobacz, co nowego na Facebooku

Centrum pomocy Facebooka to nie tylko narzędzie pozwalające rozwiązywać problemy natury technicznej. Korzystając z menu Zobacz, co nowego na Facebooku można zapoznać się z wieloma ciekawymi, dodatkowymi opcjami, jak na przykład:

  • film wspomnieniowy (lookback) lub przegląd roku (Year in review),
  • funkcja „znajomi w pobliżu” wykorzystująca geolokalizację,
  • aplikacja Paper i inne.

Osoby lubiące trzymać rękę na pulsie będą z pewnością zainteresowane sekcją Najpopularniejsze (ang. Trending), która pozwala obserwować aktualnie najciekawsze i najbardziej angażujące treści w obrębie serwisu.

Funkcja zapowiada się ciekawie i z pewnością będzie przydatna dla wielu użytkowników. Póki co nie jest jeszcze u nas w pełni dostępna (więcej na ten temat), lecz powinna zawitać niedługo także do Polski.

W panelu Co nowego... znaleźć można także informacje o pozyskiwaniu środków przez fundacje i stowarzyszenia non-profit za pośrednictwem Facebooka. Opcja ta powinna zainteresować wszystkich przedstawicieli NGO.


Zgłaszanie problemów

Kolejną sekcją w Centrum pomocy jest dział Zgłaszanie problemów. Można tu znaleźć wszelkie niezbędne informacje w dotyczące zgłaszania naruszeń regulaminu. Wielu użytkowników nie ma świadomości, że obraźliwe treści w obrębie Facebooka można zgłosić moderatorom, którzy je usuną, jeśli prośba będzie uzasadniona. Warto korzystać z tej możliwości, ponieważ poprawia jakość serwisu, chroni dzieci i bardziej wrażliwych użytkowników. Zgłaszać można w zasadzie wszelkie rodzaje treści dostępne w serwisie: profile, posty, zdjęcie i filmy, wiadomości, strony, grupy, reklamy, eventy, komentarze etc.


Tworzenie strony na Facebooku

Sekcja Tworzenie strony na Facebooku, przeznaczona jest dla wszystkich osób, które chcą założyc tzw. fanpage. Warto zapoznać się z dostępnymi w tej sekcji informacjami, aby uniknąć najczęściej popełnianych błędów. W Centrum pomocy można znaleźć odpowiedź na wszystkie najważniejsze pytania odnośnie zakładania strony, jej nazwy, moderowania aktywności użytkowników, zarządzania przez kilka osób i podziału ról.

Dzięki tym informacjom można uniknąć wielu błędów, jak na przykład zakładanie firmowego profilu w formie użytkownika, a nie strony (tak, to się nadal zdarza) lub nieodpowiedniego dysponowania uprawnieniami, co może skutkować utratą kontroli nad stroną.

W sekcji Tworzenie strony na Facebooku znajdują się także istotne informacje dotyczące analizy skuteczności strony. Dział Statystyki strony opisuje wszelkie dostępne dla administratora informacje, które pozwalają mierzyć jej zasięgi, wywoływane zaangażowanie oraz analizować zgromadzoną w postaci fanów społeczność. Zapoznanie się z tym widokiem jest szczególnie polecane osobom, które zlecają prowadzenie działań promocyjnych zewnętrznej agencji social media lub freelancerowi. Potrafiąc analizować dostępne dane można lepiej komunikować się ze specjalistami, efektywniej ich rozliczać i weryfikować podejmowane przez nich działania.


Tworzenie reklam na Facebooku

Tworzenie reklam na Facebooku to również sekcja przeznaczona dla osób zarządzających stronami. Zapoznanie się z dostępnymi tu informacjami także jest wskazane dla osób korzystających z pomocy agencji, jak i osób, które samodzielnie korzystają z systemu reklamowego Facebooka.

W Podstawowych informacjach o reklamach można dowiedzieć się, jak korzystać w pełni z możliwości reklam na Facebooku, które znacząco wykraczają poza opcje Promuj post lub Promuj stronę dostępne z poziomu fanpage. Facebook publikuje wszelkie informacje niezbędne do korzystania z Kreatora reklam (a także bardziej zaawansowanego narzędzia, jakim jest Power Editor), dzięki czemu praktycznie każdy użytkownik posiadający stronę może przeprowadzić własną kampanię. System pod względem technicznym nie jest specjalnie skomplikowany.

Wiedza dotycząca obsługi systemu reklamowego Facebooka nie jest w żaden sposób ukryta i zastrzeżona jedynie dla osób „z branży”. Oczywiście pomoc specjalistów jest jak najbardziej wskazana w przypadku dużych budżetów lub gdy chcemy maksymalizować efektywności reklam. Jednak dla osób, które chcą przeznaczyć na promocję niewielkie kwoty, współpraca z agencją może być nieopłacalna. Wówczas należy zapoznać się ze wskazanym panelem.


Zarządzanie kampaniami reklamowymi

Ostatnim działem jest Zarządzanie kampaniami reklamowymi. System reklamowy Facebooka, jakkolwiek nie jest specjalnie skomplikowany (jest dostępny w języku polskim, w panelu jest mnóstwo wskazówek dla użytkowników, nie wymaga znajomości specjalistycznej nomenklatury), daje bardzo wiele możliwości. Dlatego też tworzeniu reklam i zarządzaniu kampaniami poświęcono dwie osobne sekcje w Centrum pomocy. Osobom prowadzącym działania promocyjne zalecane jest prześledzenie punkt po punkcie tego panelu. Często można znaleźć tu odpowiedzi na pytania, które czasem zadają nawet praktycy w specjalistycznych grupach związanych z marketingiem w social media.


Od czego zacząć?

Nie wiedząc, gdzie szukać pomocy można skorzystać z dość sprawnie działającej wyszukiwarki tematów, która znajduje się w każdym widoku Centrum pomocy, w górnej części ekranu:

Wyszukiwarka pomocy Facebook

Ponadto z poziomu widoku użytkownika również można skorzystać z podręcznego menu pomocy:

Oprócz omówionego powyżej Centrum pomocy, które dedykowane jest użytkownikom komputerów stacjonarnych, Facebook udostępnia także panele informacyjne dla innych urządzeń i środowisk (zobacz listę https://www.facebook.com/help/list/): smartfonów, przeglądarek mobilnych, systemu Android, urządzeń Apple (osobno iPhone i iPad), dla Windows i ogólnie dla wszystkich telefonów.

Mało kto w pełni zapoznaje się z instrukcjami od A do Z. Nie ważne, czy to instrukcja pralki, czy panelu reklamowego na Facebooku. Taką już mamy chyba naturę. Jak już zostało powiedziane, Facebook jest bardzo intuicyjnym narzędziem, niemniej warto poszerzać i weryfikować swoją wiedzę. Poświęcenie paru chwil na ten cel pozwoli w przyszłości zaoszczędzić stres i pieniądze wydawane na specjalistów (którzy nieraz sami szukają odpowiedzi właśnie w Centrum pomocy).

 

Wasze komentarze (8)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Elżbieta Pająk

    Moje konto zostało zawieszone a raczej zniknęło. Możliwe że zostało znakowane. 2 razy pobrano mi z konta pieniądze na fb. Proszę o pilny kontakt. Sprawa jest poważna.

    2023-11-24, 09:57
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2023-04-19, 10:56
  • Bogusław

    Nie wiem dlaczego 6 stycznia 2020 roku zostało zablokowane moje logowanie się na facebooku.

    Nie wiem dlaczego 6 stycznia 2020 roku zostało zablokowane moje korzystanie z facebooka? Wciąż nie mogę się zalogować. Proszę o bardzo pilną odpowiedź.

    facebook.com

    2020-01-12, 13:08
  • marysia1051

    Facebook robi co mu się podoba ,,,a strona panel pomocy nie wiem po co jest ??? po zablokowaniu konta [ aż 19 razy w ciągu 2 miesięcy aż konto zablokowali ] pisałam o weryfikację odwoływałam się i nikt mi nic nie odpowiedział a zaznaczam że nie naruszyłam standardy społeczności taki jest Facebook i tak traktuje swoich użytkowników

    2019-09-23, 05:43
  • anna kuczmanska

    witam prosze o pomoc w sierpniu tego roku na stronach facebuka reklamowała sie firma sprzedajaca sprzet oraz kamerki mini .ja zamowiłam taką kamerke z ich strony .niestety jest zepsuta .chciala bym ja oddać odzyskac pieniadze .niestety nie mam tej strony usunela mi sie i nie moge jej znależ na faktorze nie ma danych do zwrotu .bardzo prosze o pomoc tylko wy mozecie pomóc mi w odzyskaniu pieniedzy .Ania Kuczmanska

    2019-09-18, 09:16
  • Antoni

    Fb jako firma podmiot gospodarczy mający siedzibę w Polsce nie podaje swojego adresu mailowego, adresu biura - ulica , miasto telefon ! Natomiast FB żąda od użytkowników kopii dokumentów takich jak : dowód osobisty ,paszport, wydruk z banku ,umowa najmu mieszkania itp. jest to ewidentnie wyłudzanie danych osobowych. Do tego FB blokuje lub usuwa strony użytkownikom bez podania przyczyny lub enigmatyczne inf. ,że coś tam zostało naruszone ,a kiedy się chcesz odwołać ta opcja jest blokowana przez FB Nic nie funkcjonuje ,a FB powinien się zająć prokuratura za wyłudzanie danych osobowych !

    2019-07-18, 14:21
  • Halina

    nie moge otworzyc facebooka, wyswietla mi sie"blad wczytywania strony" od 2 dni

    2018-10-14, 06:20
  • Renata

    Jak jest problem zgłaszany na stronie fb nie ma reakcji oprócz podziękowania i obietnica zajęcia się sprawą ....Obecnie fb działa kiepsko np.nie widać nowych postów , jakieś bzdurne komunikaty o konieczności dodawania nowych znajomych aby zobaczyć więcej postów,zdjęć itd . Było ok od lat a teraz szkoda gadać......

    2018-06-16, 11:07
Polecane artykuły
LinkedIn - Przewodnik dla początkujących
Jak działa LinkedIn - przewodnik dla początkujących

Portale networkingowe są najlepszym sposobem na znalezienie pracy w swoim zawodzie. Największym z nich jest LinkedIn - ponad 300 milionów zarejestrowanych. Chciałbyś zacząć korzystać z tego portalu, ale nie wiesz jak? Na co warto zwrócić uwagę i jak zoptymalizować swój profil, tak, by potencjalny pracodawca sam nas znalazł?