SEO oczami kobiet - co nas zaskoczyło? Międzynarodowy raport 2023


Sporo mówi się od kilku lat o kobietach w IT (np. akcje typu #girlswhocode), ale niewiele uwagi poświęcano dotychczas branży SEO. Czas to zmienić!
Inicjatywa już zaczęła wychodzić od samych kobiet, które zrzeszają się na wielu różnych poziomach: od grup facebookowych (jak Sisters in SEO), po konferencje (Women in Tech SEO czy Women in STEM Leadership Summit). Dlaczego coraz więcej jest wydarzeń skupionych wokół kobiet? Z rozmów z ich pomysłodawczyniami wynika, że chciały być traktowane poważne, zamiast być kwiatkiem do kożucha, zapraszanym na panel tylko ze względu na płeć.
Odnoszące sukcesy specjalistki są inspiracją dla innych, ale też mogą im udzielić praktycznego wsparcia. Dr. Marieke van de Rakt, gdy w latach 2019-2021 była dyrektorką Yoast, które dostarcza audytu SEO dla 13 mln. stron na świecie, prowadziła programy coachingowe dla kobiet w swojej organizacji, ułatwiając im przebicie szklanego sufitu. A jednak nawet ona przyznawała, że proporcje płci wśród zatrudnionych w jej firmie (szczególnie na kluczowych stanowiskach) były wówczas zachwiane. A jak jest dziś? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w naszym raporcie na temat sytuacji pań w branży SEO.
To ile właściwie jest tych kobiet w branży SEO...?
Nie ma danych mówiących, ile konkretnie osób pracuje w branży Search Engine Optimisation w Polsce. Zakładając jednak, że w każdej z kilkuset agencji marketingu internetowego pracuje od jednego do kilku SEO-wców, i dodając do tego wolnych strzelców, można bezpiecznie przyjąć, że to co najmniej kilka tysięcy osób. W przywoływanym badaniu WhitePress® wzięło udział 1500 osób z branży, a przecież nie byli to wszyscy jej przedstawiciele. Co trzecia osoba była kobietą.
To zbiega się z wynikami badań, które pokazują, że wbrew powszechnie obowiązującej opinii, proporcjonalnie najwięcej kobiet w branży SEO jest w Grecji i w krajach Europy Wschodniej: na Litwie, Łotwie, w Estonii, Polsce i Ukrainie.
Potwierdza to pochodząca z Ukrainy Julia Nesterets, CEO i współzałożycielka JetOctopus.com
Nigdy nie odczuwałam żadnych ograniczeń związanych z płcią na Ukrainie, i to pracując w różnych sferach. Tak samo było z SEO.