Jakim rokiem był 2014 dla polskiej branży SEO?


Dotychczasowe masowe pozyskiwanie linków zastąpiło tworzenie i wdrażanie kompleksowej strategii marketingowej zwiększającej widoczność strony w wyszukiwarce. Stopień trudności działań SEO wszedł na kolejny poziom, co może przyczynić się do oczyszczenia rynku z nierzetelnych firm oferujących usługi na niskim poziomie. Jest to zjawisko pozytywne zarówno dla branży jak i dla klientów.
Mijający rok stał pod znakiem aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google – począwszy od aktualizacji związanych z wyglądem i treściami na stronach (Page Layout 3.0, Panda 4.0, Panda 4.1), poprzez aktualizacje związane z wyświetlaniem wyników wyszukania (Autorship Removed), aktualizacje dotyczące stron i wyrażeń kluczowych do pozycjonowania których najczęściej używano metod spamerskich (Pay Day Loan 2.0, Pay Day Loan 3.0), kończąc na aktualizacji uderzającej w sposoby pozyskiwania linków (Penguin 3.0).
Łącznie mniejszych i większych aktualizacji w tym roku było co najmniej trzynaście! Tak więc średnio raz w miesiącu specjaliści z dziedziny SEO mieli powody do poważnych rozmyślań i analiz. Należy pamiętać, że w tym roku mieliśmy do czynienia z nowym zjawiskiem, którym było zamrożenie wyników wyszukania na około trzy miesiące.
Zmiany w algorytmie Google - rok 2014 - pobierz plik w formacie PDF.
Wszystkie powyższe okoliczności spowodowały konieczność zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń niektórych pozycjonerów i zwrócenie się w kierunku działań metodami white hat. Optymalizacja i użyteczność witryny, dbałość o merytoryczną treść oraz linki wysokiej jakości przenoszące ruch, to elementy na których należało się skupiać.
Potrzeba zapewnienia budżetu na pozyskanie linków wysokiej jakości, poprzez m.in. działania content marketingowe rewolucjonizuje systemy rozliczeń za usługi SEO w Polsce. Z dotychczasowego bardzo popularnego rozliczenia za efekt, coraz więcej firm przechodzi na rozliczenie abonamentowe lub abonament połączony z rozliczeniem za efekty. Dzięki temu możliwy będzie rozwój tych firm i konsolidacja rynku, lepsze wyszkolenie – podnoszenie poziomu wiedzy i zakup specjalistycznych narzędzi. W związku z powyższym w perspektywie kilu lat nasze SEO ma szansę dogonić zachodnie standardy.
Analizując kierunek w jakim zmienia się wyszukiwarka Google, ciężko przewidzieć czym zaskoczy nas w 2015 roku, jednak z całą pewnością można powiedzieć, że nie będzie łatwiej. Tworzenie kanałów promowania merytorycznej treści, pozyskiwanie wysokiej jakości źródeł linków, testowanie rożnych rozwiązań optymalizacyjnych oraz budowanie i aktywizacja społeczności, to działania na które w nadchodzącym roku firmy oferujące usługi SEO powinny kłaść duży nacisk.