Jak tworzyć treści zgodne z Google Helpful Content?

Zaktualizowano: 2023-09-19
Google Helpful Content
Google Helpful Content to aktualizacja algorytmu wprowadzona w sierpniu 2022, która miała na celu premiować wartościowe treści odpowiadające na pytania użytkowników. Nieco ponad rok później, Google ogłosił kolejne zmiany, wprowadzające m.in. nowe podejście do treści AI. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć, aby tworzyć treści zgodne z wytycznymi Helpful Content i jak najnowsza aktualizacja może płynąć na widoczność strony w wyszukiwarce!
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Spis treści:

Co to jest Google Helpful Content?

Google Helpful Content to system promujący oryginalne i przydatne treści, stworzone z myślą o odbiorcy, a nie… o algorytmach. Dosyć paradoksalne, prawda? :) Żeby spełnić wymagania Google, nie powinniśmy myśleć o jego algorytmach. W praktyce Helpful Content to nic innego jak po prostu wartościowe treści. System obniża rangę tekstów stworzonych jedynie z myślą o zajmowaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, nagradza natomiast strony zawierające pomocne treści. Helpful Content stanowi istotny czynnik rankingowy dla Google.

Wprowadzenie Google Helpful Content Update miało przede wszystkim na celu zmniejszenie widoczności stron, które zawierają stosunkowo dużo niskiej jakości treści. Aktualizacja początkowo została wprowadzona dla stron w języku angielskim, następnie rozszerzono ją na pozostałe języki. Razem z aktualizacją algorytmu we wrześniu 2023 Google podkreślił istotę dostarczania treści przynoszących wartość dla użytkowników, niezależnie od tego, czy artykuł został stworzony przez sztuczną inteligencję, czy przez człowieka.

W dalszej części artykułu opisujemy wszystkie zmiany, które pojawiły się razem z aktualizacją September 2023 Helpful Content.

Jak działa Helpful Content?

Skąd Google wie, które treści są przydatne dla użytkownika? Nie mamy potwierdzonej przez Google odpowiedzi, ale możemy przypuszczać, że wykorzystywane są czynniki behawioralne, czyli opisujące zachowania użytkownika - jak porusza się na stronie, jak szybko z niej wychodzi, czy wybiera kolejny adres w poszukiwaniu odpowiedzi. Na poniższym przykładzie wytłumaczę, na czym polega system Helpful Content w praktyce.

Adam chce sprawdzić w Internecie, w jakim dniu oraz o której godzinie będzie mecz jego ulubionego zespołu. Wpisuje więc w wyszukiwarkę frazę „Kiedy zespół X gra z drużyną Y?”. Po załadowaniu się propozycji zauważa, że jeden z nagłówków artykułu posiada identyczne pytanie, które sam wpisał w okno wyszukiwarki. Adam nie zastanawiając się długo, klika w propozycje i próbuje odszukać informacji, których potrzebuje. Okazuje się, że w artykule szczegółowo rozpisany jest pojedynek między dwoma drużynami: statystyki, przewidywania ekspertów, analizy etc. Pod koniec obszernej publikacji pojawia się jednak informacja, że nieznany jest jeszcze termin meczu i musimy uzbroić się w cierpliwość.

Powyżej opisany przykład, to nic innego jak clickbait. Czytelnik oczekuje krótkiego i konkretnego newsa, który rozwieje jego wątpliwości, tymczasem otrzymuje długą formę tekstową, która w żaden sposób nie odpowiada na jego pytanie. Tytuł wprowadza użytkownika w błąd, ponieważ publikacja nie daje odpowiedzi na postawione w wyszukiwarce pytanie. Jeśli zależy nam rzetelności, jego treść powinna poinformować czytelnika, że właśnie nieznana jest data rozgrywanego meczu np. „Nieznany jest termin meczu między X i Y, ale już nie możemy się go doczekać”. Taki nagłówek, jak najbardziej jest kompatybilny z treścią umieszczoną pod nim, w której autor ekscytuje się rozgrywką m.in. przytaczając statystyki, wypowiedzi ekspertów oraz własne spostrzeżenia.

Na szczęście takie frustrujące sytuacje, z którymi miał do czynienia Adam, zostały znacznie zminimalizowane, kiedy to 5 grudnia 2022 r. Helpful Content został wprowadzony do oceny tekstów w języku polskim.

Google chce dostarczać użytkownikom konkretnych i przydatnych odpowiedzi w jak najkrótszym czasie. Kiedy jest w stanie wyciągnąć informację z treści, serwuje odpowiedź bezpośrednio w wyszukiwarce. Są to tak zwane wyróżnione fragmenty lub bezpośrednie odpowiedzi, które znacznie skracają drogę odbiorcy do uzyskania odpowiedzi.

Jak tworzyć zgodnie z wizją Google Helpful Content?

Pisanie treści zgodnie z zasadami proponowanymi przez aktualizację Google Helpful Content to tworzenie contentu, który spełnia oczekiwania odbiorców. Jak w takim razie pisać teksty na stronę, żeby jej pozycja w wyszukiwarce Google była jak najwyższa? Poniżej wymieniliśmy najważniejsze czynniki, którymi powinieneś się kierować, jeśli chcesz, żeby Twoje treści były uznane za wartościowe przez niedawno wprowadzone aktualizacje.

  • Pisz prawdę, przed napisaniem treści nie pozwól sobie na jedynie powierzchowny research.
  • Nic na siłę, frazy kluczowe są ważne, ale nie mogą być umieszczane bez refleksji. Taką nienaturalność z łatwością wychwyci Google Helpful Content.
  • Jeśli nie do końca znasz się na danym temacie, odpuść i zaufaj specjalistom. Zainwestowanie w dobrego copywritera lub eksperta w danej dziedzinie może zaprocentować wysokim miejscem w rankingu Google.
  • Pisz konkrety, ale nie bój się wyróżnić. Dobrze jeśli Twoja treść oferuje coś więcej, czego czytelnik nie znajdzie na konkurencyjnych portalach.
  • Nigdy nie kopiuj zdań z innych serwisów. Inspiruj się, ale w żadnym przypadku nie kradnij cudzej własności.
  • Wprowadzaj dane strukturalne z biblioteki schema.org.
  • Wszystkie podstrony Twojej witryny powinny być zaopatrzone w pomocny i wysokiej jakości content.
  • Twórz pomocne i wiarygodne treści — pisanie tekstów, które odpowiadają wyłącznie na wyszukiwania to nie wszystko.
  • Nie bój się korzystać z pomocy sztucznej inteligencji do tworzenia treści. Dla Google najważniejsze jest to, czy treści są oryginalne i przynoszą wartość dla użytkownika. Pamiętaj jednak, aby weryfikować informacje, które serwują chatboty AI.
  • Zwróć uwagę na jakość treści, które publikujesz w ramach współpracy. Teksty afiliacyjne czy artykuły sponsorowane publikowane w ramach witryny głównej i subdomenach mogą być uwzględnione w sygnałach rankingowych dla całej witryny.

Najważniejsze informacje dot. Google Helpful Content i implementacji zmian treści na stronach internetowych

Helpful Content system - najnowsza aktualizacja

Google Helpful Content został wprowadzony po raz pierwszy w sierpniu 2022 roku. Wówczas aktualizacja algorytmu dotyczyła tylko stron w języku angielskim. Kolejna została uruchomiona 5 grudnia 2022 roku i obejmowała wszystkie języki. Najnowsza aktualizacja, wdrożona we wrześniu 2023 zmieniła przede wszystkim podejście do treści generowanych przez AI.


Definicja po aktualizacji September 2023 Helpful Content. Źrodło: Google

We wcześniejszych wytycznych podkreślano, że priorytetowo traktowane są treści tworzone przez ludzi. Ta część wytycznych została usunięta, co sygnalizuje zmianę w podejściu do treści AI.

Definicja przed aktualizacją September 2023 Helpful Content. Źrodło: Google

Zmiana została wprowadzona także w zakresie tworzenia treści przez ekspertów.

Przed aktualizacją September 2023 Helpful Content. Źrodło: Google

Najnowsza aktualizacja zawiera zapis o weryfikacji treści przez specjalistów w danej dziedzinie. Google daje zielone światło na tworzenie tekstów przez osoby bez specjalistycznej wiedzy pod warunkiem, że treści są sprawdzane przez ekspertów.


Po aktualizacji September 2023 Helpful Content. Źrodło: Google

Jeśli zdarzyło Ci się zaktualizować datę, bez wprowadzania znaczącej zmiany treści to wiedz, że od teraz Google nie będzie rankował wyżej takich stron. W eksperymencie przeprowadzonym pod koniec 2022 roku sprawdzaliśmy, jak aktualizacja daty publikacji artykułów wpływa na widoczność stron w wyszukiwarce. Z badań wynikało, że algorytm Google przydziela pewną wartość za „aktualność” artykułów tylko na podstawie daty.

Od teraz wszelkie aktualizacje, które nie dodają wartości dla użytkownika, jak również dodawanie lub usuwanie artykułów, tylko po to, by strona sprawiała wrażenie „świeżej”, mają nie mieć wpływu na pozycję w rankingu.

Źrodło: Google

Kolejna aktualizacja dotyczy treści tworzonych przez osoby trzecie, publikowanych na naszej witrynie głównej lub subdomenie, takich jak teksty afiliacyjne czy sponsorowane. Google przypomina, że treści te mogą być uwzględnione w sygnałach rankingowych dla całej witryny, dlatego jeśli nie spełniają kryteriów Helpful Content, lepiej zablokować ich indeksowanie.


Źrodło: Google

Jak sprawdzić, czy publikowane przez Ciebie treści są tworzone zgodnie z wytycznymi Google? Na ich stronie znajdziesz listę pytań, na które warto sobie odpowiedzieć razem ze wskazówkami dotyczącymi tworzenia treści przydatnych, rzetelnych i ukierunkowanych na użytkownika.

Moja strona traci… Co mam teraz zrobić?

Branża SEO ma to do siebie, że uwielbia zmiany. Stagnacja to słowo, które nie ma racji bytu. Dlatego, jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa osiągała, jak najwyższe wyniki w rankingu, nie możesz pozwolić sobie na wytchnienie. Szkolenia i aktualizacje to chleb powszedni tej specjalizacji.

Jeśli posiadasz doskonale zoptymalizowaną stroną, ale „zapomniałeś” tworzyć treści, które są użyteczne dla internauty, to biorąc pod uwagę obecne i nadchodzące zmiany, obsługiwany przez Ciebie portal może, delikatnie mówiąc, zostać dość surowo potraktowany. Być może już zauważyłeś, że witryna zaczęła mieć zdecydowanie słabsze wyniki niż dotychczas, mimo że Twoim zdaniem, ale również ekspertów z branży, strona jest dopracowana z punktu widzenia SEO.

Co masz zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie panikować, potem pracować i uzbroić się w cierpliwość. Poniżej przygotowaliśmy najważniejsze zasady, którymi powinieneś się kierować, kiedy znajdziesz się przy etapie „pracować”.

  • Jeśli chcesz spełnić wytyczne postawione przez Helpful Content Update, sprawdź, czy treści umieszczone na stronie są aktualne i odpowiadają na wszelkie pytania oraz wątpliwości użytkowników. Dobrym rozwiązaniem jest wysłanie wpisu zaufanym osobom, które ocenią, czy rzeczywiście jest on konkretny i spełnia oczekiwania. W razie negatywnych odczuć, uzupełnij i zaktualizuj daną treść.
  • W przypadku, gdy Twój artykuł jest krótki, nieuzupełniony, przeanalizuj, czy nie możesz połączyć np. dwóch wpisów w jeden.
  • Dokładnie zapoznaj się ze wszystkimi artykułami dostępnymi na Twojej platformie. Mając wątpliwości, że któryś z wpisów jest napisany wyłącznie po to, żeby wysoko rankował w wyszukiwarce Google, a jego zawartość merytoryczna jest na niskim poziomie, czym prędzej go usuń. Dlaczego? Helpful Content Update jest zmianą site-wide i słaby content może mieć negatywny wpływ na widoczność całej domeny.
  • Opieraj się na prawdzie i sprawdzonych źródłach. Tekst napisany pod wpływem trendów jest ok, ale pod warunkiem, że temat, który poruszyłeś w artykule, jest Ci rzeczywiście bliski i się na nim znasz. Poza tym nigdy nie pisz treści, opierając się na domysłach, zrób porządny research na podstawie cenionych i sprawdzonych źródeł. Wprowadzanie w błąd odbiorców to jeden z grzechów głównych, którego nie toleruje nowa aktualizacja algorytmu od Google.
  • Clickbaitowe tytuły — posiadasz je na swojej stronie? Jeśli tak, to zamień obecne tytuły na takie, które rzeczywiście są powiązane z treścią umieszczoną pod głównym nagłówkiem.
  • Weryfikuj artykuły, które generujesz z wykorzystaniem sztucznej inteligencji

Jak widzisz, trochę tego jest, ale uwierz, że warto popracować nad zawartością swojej witryny internetowej. Lepiej poświęcić na to więcej czasu, niż iść na łatwiznę. Warto szczegółowo rozbudowywać zagadnienia i iść w kierunku jakości, a nie ilości. Zwróćmy też uwagę, że zgodnie z wytycznymi nowej aktualizacji, jeśli Twoja witryna zostanie zaklasyfikowana do stron publikujących niepomocny content, jej widoczność w wyszukiwarce może być znacznie słabsza przez wiele miesięcy. Dopiero potwierdzenie przez algorytm, że niepomocne treści nie powróciły na stronę przez dłuższy czas, sprawi, że klasyfikacja (jako strony dostarczającej niepomocnych treści) zostanie usunięta.

Główne cele aktualizacji Google helpful Content przedstawione w formie graficznej

Co dalej z Helpful Content?

Pod koniec sierpnia 2022 Google zaczął wdrażać nową aktualizację algorytmu Helpful Content. Wówczas weryfikacji zostały poddane jedynie anglojęzyczne strony. 5 grudnia 2022 r. „sprawiedliwość” dosięgnęła także portale w pozostałych językach, a 14 września 2023 wprowadzono kolejne aktualizacje. Tworzenie treści przydatnej dla użytkownika, to stały i niezwykle istotny sygnał rankingowy w ocenie stron. Weź pod uwagę, że lepiej dotrzeć do mniejszej liczby internautów, ale skutecznie, niż do szerszej grupy odbiorców, od których nie pozyskamy leadów.

  • Autor: Paulina Bajorowicz

    International SEO Specialist

    www.whitepress.com/pl

    Zawodowo od ponad 5 lat związana z SEO i Content Marketingiem. Obecnie odpowiedzialna za pozycjonowanie marki WhitePress® w Polsce i na rynkach zagranicznych. Z pasji fotografka, miłośniczka sztuk wizualnych, entuzjastka kawowych eksperymentów i alternatyw.

  • Autor: Szczepan Ciesielski

    Copywriter/dziennikarz

    Doświadczenie zdobywałem m.in. w redakcjach i agencjach marketingowych. W wolnych chwilach piszę o skokach narciarskich oraz o innych interesujących sprawach, które moim zdaniem są warte szczegółowego poznania i rozpisania. Kreowanie nowych pomysłów, media i zabawa słowem zawsze były, są i pewnie zostaną mi bardzo bliskie.

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Piotrek

    Pod tekstem o (między innymi) budowaniu pozycji eksperta nagle pojawiają się wpisy o tym, jak to X i Y ekspercko prowadzą innych za rękę na szkoleniach. Hmm...

    2024-01-17, 09:11
  • Filip Nocny

    Na moich szkoleniach Uczestnicy pytają, skąd Google wie, że treści są wartościowe. Od dawna specjaliści SEO przekazują domysły graniczące z pewnością, że liczą się dane behawioralne - zaangażowanie, czas spędzony na podstornie, przekliki po linkach wewnętrznych, współczynnik odrzuceń. Właściwie to nigdy oficjalnie ze strony Google nie było potwierdzenia, że tak właśnie jest. Zmiana podejścia do treści generowanej przez AI jest zapowiedziana. Czas pokaże, czy będzie oceniana na równi z contentem tworzonym przez człowieka. Jeśli tak, to będzie to dalsza cześć rewolucji. Pozdrawiam wszystkich!

    filipnocny.pl

    2023-09-22, 08:58
  • Robert Sadowski

    Zawsze na naszych szkoleniach i webinarach przekazywałem, że marketer tworzy content pod użytkownika, a nie dla robota wyszukiwarki. To było przez lata maga ważne, a teraz szczególne zapunktuje. Ciekawe, jak bardzo pozmieniają się pozycje na konkurencyjne frazy? Jedna z lepszych aktualizacji algorytmu Google, jeśli faktycznie będzie w stanie wykryć ten "lewy" content.

    newspoint.pl

    2022-12-19, 23:05
Polecane artykuły
Audyt SEO
Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z. Na czym polega audyt SEO?

Audyt SEO to proces oceny strony internetowej, mający na celu zidentyfikowanie obszarów wymagających optymalizacji dla lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Na czym polega analiza strony internetowej i jakie aspekty należy wziąć pod uwagę? Z naszego artykułu dowiesz się jak przeprowadzić skuteczny audyt, jaki moment jest najlepszy, aby się na niego zdecydować, oraz poznasz najlepsze praktyki dotyczące analizy witryny.

Aktualizacje algorytmu Google
Ostatnie aktualizacje algorytmu Google

Wyszukiwarka Google dostaje miliardy zapytań każdego dnia w 150 obsługiwanych językach. Aby dostarczać wyszukującym wyniki odpowiadające na wpisywane hasła, wykorzystuje dziesiątki, jeżeli nie setki, algorytmów. Wszystkie te systemy są stale poprawiane, aby dostarczane w wynikach wyszukiwania treści były lepiej dostosowane do potrzeb użytkowników. Sprawdź najnowsze i najważniejsze aktualizacje Google i przekonaj się, jak wpływają na świat SEO!

alternatywne wyszukiwarki internetowe
Niezależne i alternatywne dla Google wyszukiwarki internetowe

Szukasz alternatywy dla Google? Poznaj inne wyszukiwarki internetowe i odkryj różne sposoby wyszukiwania informacji! Wyszukiwarki bez cenzury, niezależne, stawiające na prywatność czy innowacyjność - istnieje wiele alternatyw, które mogą lepiej odpowiadać na zróżnicowane preferencje i oczekiwania użytkowników Internetu. W tym artykule przedstawiamy 12 alternatywnych wyszukiwarek internetowych dla Google, które warto znać.