Content Marketing 2014/2015 - Podsumowanie i prognozy

content marketing w 2015
W 2013 roku Content Marketing definiowany był jako tworzenie i rozpowszechnianie materiałów edukujących i popularyzujących markę za pomocą wielu kanałów medialnych, aby przyciągnąć i utrzymać klientów. Jak widzimy go teraz? Zapraszam do analizy raportu Content Marketing Institute dla firm działających w modelu B2C w Ameryce Północnej.
Ponad 4900 portali, 4600 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Ameryka uznawana jest za kolebkę wszelkich przemian związanych z marketingiem, dlatego warto śledzić przemiany, jakie następują na tym rynku, by obrać własną ścieżkę rozwoju biznesu. W artykule przedstawię uniwersalne tendencje, które - mam nadzieję - pomogą Wam w dokonaniu wyboru właściwego kierunku rozwoju strategii marketingu treści na przyszły rok. Gotowi? Cel, Pal!

 

Definicja i obecny obraz

W mijającym roku pojęcie Content Marketingu zostało redefiniowane i stało się pełnoprawną dziedziną biznesu, która posiada swój cel i plan. Content Marketing Institute przedstawia następującą odnowioną definicję:

"Content Marketing to strategiczne działania marketingowe skoncentrowane na tworzeniu oraz dystrybucji wartościowych i spójnych treści w celu utrzymania jasno określonej publiczność, a także wpłynięcia na konwersję poprzez przyciąganie klientów i egzekwowanie od nich oczekiwanych działań."

Według wspomnianych badań 77% marketerów wprowadziło do swojej strategii działania związane z tworzeniem i dystrybucją wysokiej jakości treści. Mimo że wynik ten jest niższy niż rok temu (90%), to jednak, przyglądając się mu przez pryzmat zmiany definicji, jest to całkiem satysfakcjonujący rezultat. A jak ma się do tego poziom zadowolenia wobec efektywności stosowania praktyk Content Marketingu? 37% respondentów zauważa, że wprowadzane działania przynoszą efekty. Mimo że wartość ta nie jest zbyt wysoka, to fakt, że z każdym rokiem rośnie  (2011 - 32%, 2014 - 34%) pozwala patrzeć na nią optymistycznie. Ważną kwestią jest również fakt, że 45% przedsiębiorców posiada w swojej firmie zespół odpowiedzialny za marketing treści. Ponadto aż 69% marketerów tworzy więcej wartościowych treści niż w latach ubiegłych, a aż 59% uważa, że zwiększyło wydatki na Content Marketing.

 

Wartą uwagi kwestią, po zmianie definicji Content Marketingu, jest obecność udokumentowanej strategii. Przyglądając się sposobowi prowadzenia blogów firmowych przez polskie firmy, które realizują za jego pomocą jedynie wymagania SEO, spodziewałem się, że wyniki badań przeprowadzonych po drugiej stronie oceanu będą podobne. Niestety, uniwersalna reguła: to co ma plan, przynosi wymierne korzyści,  nie ma tutaj racji bytu. Zaledwie 27% posiada odpowiedni dokument, a 50% sporządza strategię jedynie w formie werbalnej. Jednak posiadanie taktyki działań to jedno, a wprowadzanie jej w życie to drugie. Tutaj również dane nie przedstawiają się zbyt optymistycznie. Według wspomnianego raportu, jedynie 34% kieruje się ściśle przygotowanym planem. Większość respondentów uważa strategię jedynie za pewien zarys działań i nie przestrzega jej w 100%.

 

Cele realizowane poprzez Content Marketing

Ostatnim ogniwem definicji Content Marketingu jest: "egzekwowanie od klientów oczekiwanych działań". Na co możemy mieć wpływ poprzez przygotowywanie atrakcyjnych z punktu widzenia użytkownika treści? Poniżej przedstawiam uszeregowane cele, które można osiągnąć poprzez wprowadzenie działań Content Marketingu w porządku ich ważności dla marketerów.

  • Budowanie lojalności klientów 88%
  • Wzmacnianie zaangażowania 88%
  • Poszerzanie świadomości marki 87%
  • Sprzedaż 77%
  • Budowanie aktywnych zwolenników (customer evangelism) 69%
  • Pozyskiwanie leadów (lead generation) 69%
  • Lead nurturing* 61%
  • Up-selling** i cross-selling*** 50%

*  pozyskiwanie potencjalnych klientów i doprowadzanie ich do wykonania transakcji.
**  technika handlowa mająca na celu doprowadzenie do sprzedaży droższego produktu.
***  technika handlowa polegająca na sprzedaży produktu powiązanego z innym zakupem.

 

Jak mierzona jest efektywność?

Według moich spostrzeżeń, dla wielu firm głównym wyznacznikiem skuteczności realizacji wszelkich działań marketingu w Internecie jest pozycja strony w wyszukaniach Google. Jakość ruchu jest drugorzędna. Wydaje mi się, że wpływ na taką ocenę ma niewiedza i postrzeganie strony internetowej nie jako narzędzia, a jako czegoś, co "zbawia świat" samą swoją obecnością. Brak badania innych wskaźników przekłada się również na obieraną przez firmy taktykę marketingu treści, w której kierują się intuicją, a nie realizowaniem potrzeb klientów. W Ameryce Północnej wspomniana tendencja jest również dostrzegalna. Poniżej wyniki badań - ranking najczęstszych odpowiedzi na pytanie o to, który wskaźnik jest używany do badania efektywności działań Content Marketingowych:

  • Ruch na stronie - 62%
  • Sprzedaż - 54%
  • Współczynnik konwersji - 39%
  • Pozycja w SEO - 39%
  • Czas spędzany na stronie - 38%
  • Pozytywny feedback od klienta - 35%
  • Wzrost subskrybentów - 34%

 

Prognozy

Na koniec raportu zostały przedstawione prognozy i realizowane dotychczas inicjatywy związane ze strategią Content Marketingu. Jak zaznaczyłem na początku, rynek amerykański jest liderem przemian gospodarczych, dlatego warto przeanalizować zarówno plany, jak i dotychczasowe działania przy formowaniu strategii marketingu treści na przyszły rok.

 

W przeciągu 12 miesięcy firmy pracowały nad:

  • poprawą konwersji odwiedzających stronę firmy: 65%
  • tworzeniem bardziej atrakcyjnych / wyższej jakości treści: 62%
  • poprawą storytellingu 61%
  • optymalizacją treści: 61%
  • organizowaniem treści na stronie: 61%
  • opracowaniem wizualnego contentu: 60%
  • lepszym rozumieniem swojej publiczności: 58%
  • rozwojem strategii mailingowej: 56%
  • znalezieniem więcej sposobów na budowanie treści bazujących na istniejących źródłach: 54%
  • różnorodnością treści: 53%

 

  Jeśli chodzi o zagadnienia, nad którymi firmy chcą pracować w przyszłym roku, respondenci wybrali kolejno:

  • Poprawę strategii dla urządzeń mobilnych: 38%
  • Automatyzację marketingu / zdobywanie leadów: 38%
  • Mierzenie wskaźnika ROI w Content Marketingu: 37%
  • Lepsze rozumienie, jaka treść jest skuteczna: 35%
  • Wykorzystanie treści pisanych przez klientów: 35%
  • Pracę nad różnorodnością treści: 29%
  • Tworzenie bardziej atrakcyjnych / wyższej jakości treści: 27%
  • Lepsze rozumienie swojej publiczności: 27%
  • Rozwój strategii mailingowej: 26%
  • Opracowanie wizualnego contentu: 26%
  • Poprawę konwersji odwiedzin strony firmy: 24%
  • Optymalizację treści: 23%

 


Artykuł na podstawie raportu Content Marketing Institute pt: B2C Content Marketing Benchmarks, Budgetsand Trends–NorthAmerica:  http://contentmarketinginstitute.com/2014/10/2015-b2c-consumer-content-marketing/

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Jak zostać profesjonalnym copywriterem
Jak zostać copywriterem i pracować zdalnie

Pierwsze kroki w zawodzie copywritera bywają niezbyt przyjemne. Frustrujące może być zarówno samo poszukiwanie klientów, jak i konieczność rywalizowania z wieloma konkurentami, którzy drastycznie zaniżają stawki. Jak odnaleźć wartościowych klientów przy tak nasyconym rynku? Obszerny poradnik dla copywriterów dopiero rozpoczynających swoją karierę.