Ile warta jest Twoja strona internetowa?

Zaktualizowano: 2022-10-03
Ile jest warta Twoja strona internetowa
Masz stronę internetową, prowadzisz sklep lub bloga, ale zastanawiasz się nad sprzedażą? Przygotowaliśmy artykuł, z którego dowiesz się, jak wycenić portal i co wpływa na jego wartość. Poznasz również wady i zalety różnych opcji wystawienia strony na sprzedaż.
Ponad 55100 portali, 11300 influencerów, 980 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Spis treści

  1. Przyczyny sprzedaży stron internetowych
  2. Dlaczego ktoś chciałby kupić moją stronę lub bloga
  3. Jak wycenić stronę internetową. Co wpływa na jej wartość?
  4. Gdzie wystawić stronę na sprzedaż
  5. Sprzedaż strony - o czym warto pamiętać
 

Obecnie dość popularnym na Zachodzie Europy trendem jest handel stronami internetowymi, które mogą pochwalić się historią i wartościowym contentem. Zajmują się tym firmy, które wyszukują strony z potencjałem i dbają o wszystkie aspekty takiego procesu kupna-sprzedaży. W Polsce zjawisko to dopiero raczkuje, ale i tutaj właściciele portali i kupujący mogą liczyć na wsparcie odpowiednich podmiotów. Skorzystanie z ich pomocy jest bardzo ważne, jeśli zamierzasz zyskownie i zgodnie z prawem sprzedać swój portal, sklep albo bloga.

Przyczyny sprzedaży stron internetowych

Zacznijmy od tego, dlaczego wydawcy czy blogerzy decydują się na sprzedaż swoich stron internetowych? Przyczyn może być naprawdę wiele. Bardzo często prowadzenie bloga czy strony początkowo ma charakter hobbystyczny, realizowane jest “po godzinach”. Z czasem jednak okazuje się, że wartościowe treści przyciągają użytkowników, pojawiają się oczekiwania na częstsze publikacje, a założyciel nie ma opcji na to, aby zająć się prowadzeniem bloga na pełen etat.

Kolejnym powodem jest realizacja kilku projektów jednocześnie lub rozpoczęcie pracy nad nowym przedsięwzięciem, które uniemożliwia realizowanie działalności portalu na dotychczasowym poziomie. W przypadku sklepów internetowych sprzedaż serwisu może wiązać się np. z zakończeniem działalności sklepu stacjonarnego, z którym był powiązany lub po prostu brakiem czasu na prowadzenie dodatkowego biznesu. Zdarza się również, że strony internetowe tworzone są po prostu z zamiarem ich sprzedania.

Dlaczego ktoś chciałby kupić moją stronę lub bloga

Zastanawiasz się, dlaczego ktoś chce kupić taką stronę z historią? Częstym powodem jest zakup serwisu na potrzeby linkbuildingu. Portal, który istnieje na rynku odpowiednio długo, ma już odpowiedni Page Rank i generuje ruch, a dodatkowo jest tematycznie pokrewny do naszej domeny, można wykorzystać do zbudowania “zaplecza”, linkującego do naszej strony. Dlatego sporym zainteresowaniem cieszą się strony z bogatym contentem oraz blogi.

Również ze względu na SEO strona internetowa z dobrą przeszłością może być pod wieloma względami lepsza niż nowa, jeśli startujemy z biznesem i nie chcemy zaczynać od najniższych pozycji w Google. Wzięciem cieszą się też sklepy internetowe, które można odkupić razem z asortymentem, klientami i odpowiednią pozycją w wyszukiwarce.

To najpopularniejsze przyczyny, ale oczywiście może być ich o wiele więcej. Zazwyczaj kupujący poszukują stron, odpowiadających ich konkretnym potrzebom. Jeśli więc zamierzasz sprzedać swój portal lub bloga i uzyskać odpowiednią cenę, spróbuj zadać sobie pytanie, kim są osoby, które najprawdopodobniej zainteresują się Twoją witryną? Jakie potrzeby zaspokaja i jakie możliwości przyniesie potencjalnemu kupującemu? Gdy zrozumiesz swoich odbiorców, możesz łatwiej do nich dotrzeć i zaprezentować stronę w najkorzystniejszym świetle

Jak wycenić stronę internetową. Co wpływa na jej wartość?

Wiesz już, dlaczego klient mógłby skusić się na Twoją stronę. Jak jednak samodzielnie oszacować jej wartość? Pod uwagę weź czynniki, takie jak:

  • popularność witryny,
  • ruch na stronie,
  • jakość i unikalność treści,
  • pozycja w wyszukiwarkach,
  • liczba odwiedzających,
  • rodzaj strony,
  • jej wiek,
  • struktura linków.

Poza tymi parametrami, bardzo ważnym elementem jest też silnik strony internetowej. O wiele łatwiej jest sprzedać stronę, działającą w oparciu nie o autorskie rozwiązania, tylko popularne oprogramowanie typu open source takie jak np. Wordpress, czy Prestashop. Dzięki temu nabywca nie będzie miał problemów z dalszą obsługą takiej witryny ze względu na prostotę zarządzania oraz mnogość dostępnych wtyczek.

Przyjrzyj się także dochodom Twojej witryny w ciągu ostatniego roku, aby zorientować się, jaki zarobek może przynieść nowemu właścicielowi. Punktem wyjścia może być przelicznik: dochód miesięczny razy 12-36 miesięcy. Jeśli Twoja strona generuje zyski to na pewno łatwiej będzie Ci ją wycenić i sprzedać.

Gdzie wystawić stronę na sprzedaż

Istnieje kilka opcji wystawienia strony na sprzedaż. Każda z nich ma swoje wady i zalety.

Serwisy ogłoszeniowe i portale aukcyjne

Swoją witrynę możesz wystawić na przykład na ogólnokrajowym bądź tematycznym popularnym serwisie z ogłoszeniami czy portalu aukcyjnym. Jednak efekty mogą okazać się mizerne, a dodatkowo wybierając tę opcję jesteś skazany sam na siebie przede wszystkim w kwestiach prawnych oraz negocjacji.

Samodzielny kontakt z kupującymi

Skutecznym rozwiązaniem może być również marketing bezpośredni, czyli samodzielne wyszukiwanie podmiotów potencjalnie zainteresowanych Twoją stroną i wysyłanie do nich propozycji sprzedaży. Wadą tej opcji jest pracochłonność i fakt, że część klientów może uznać Twoje działania za spamowanie. Możesz także mieć problem z samodzielnym oszacowaniem wartości portalu. I na koniec - nawet jeśli ustalisz korzystną dla siebie stawkę, to ponieważ to Ty wychodzisz z propozycją sprzedaży, kupujący jest poniekąd na wygranej pozycji i może negocjować obniżenie ceny witryny.

Brokerzy stron internetowych

Ostatnim ze sposobów jest skorzystanie z pomocy brokerów stron internetowych. Ta opcja jest bardzo wygodna, gdy nie masz czasu na poszukiwanie klienta na własną rękę i ciężko Ci określić cenę swojej strony. Taki pośrednik dokona szczegółowej oceny technicznej, przeprowadzi też audyt Twojej strony przy użyciu profesjonalnych narzędzi. Wraz z wiedzą i doświadczeniem opartym na poprzednich transakcjach pozwoli to na przygotowanie optymalnej dla Ciebie wyceny portalu czy bloga. Jego praca obejmuje też pozyskanie potencjalnych klientów, obsługę prawną i przeprowadzenie Cię przez transakcję kupna-sprzedaży.

Komentarz

Mateusz Godzin, kupimystrone.pl

Mateusz Godzic

Pośrednik sprzedaży witryn, właściciel firmy kupimystrone.pl

Warto skorzystać z pomocy pośrednika podczas sprzedaży strony internetowej, ponieważ cały proces jest dość skomplikowany i złożony. Trzeba mieć dużą wiedzę techniczną dotyczącą oprogramowania, pozycjonowania i biznesu oraz znać się na kwestiach prawnych, związanych z tego typu sprzedażą.

Dlatego w takich działaniach po naszej stronie zaangażowanych jest zawsze kilka osób, w tym prawnik specjalizujący się w licencjach, nowych technologiach i internecie. 

Sprzedaż strony - o czym warto pamiętać

Pamiętaj, że gdy wystawisz swoją witrynę na sprzedaż potencjalni kupujący będą oczekiwali od Ciebie rzeczowych informacji. Dlatego zbierz wszystkie ważne dane dotyczące Twojej witryny, które wymieniliśmy wcześniej w akapicie Jak wycenić stronę internetową?

Przygotuj także wszystkie elementy związane z logowaniem do serwera oraz zorientuj się, jak wygląda procedura przenoszenia domeny od Twojego dostawcy, aby potencjalny klient wiedział, ile będzie musiał czekać po zakupie. Jeśli przez ten proces przechodzisz sam, warto skorzystać z pomocy prawnej, taka sprzedaż może się bowiem wiązać z dużą ilością kruczków prawnych, takich jak np. prawo autorskie, licencje itp.

  • Autor: Mateusz Godzic

    Pośrednik sprzedaży witryn

    kupimystrone.pl

    Od 20 lat związany z branżą internetową. Ekspert obeznany w tworzeniu stron internetowych i kreowaniu obrazu oraz procesach biznesowych. Fan optymalizacji i automatyzacji. Obecnie prowadzi projekt kupimystrone.pl. Prywatnie miłośnik podwójnego espresso, muzyki elektronicznej oraz fotografii

  • Autor: Anna Halama

    Performance Marketing Specialist

    Marketingowiec z 16-letnim doświadczeniem. Specjalizuje się w realizacji kampanii Facebook i Google Ads oraz prowadzeniu profili marek w social mediach. Jest zawsze na bieżąco z aktualnymi trendami, żadna aktualizacja algorytmów Google czy FB jej nie umknie. Prywatnie mól książkowy, wielbiciel sztuki i górskich wędrówek.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Ile zarabiają polscy blogerzy i influencerzy
Ile kosztuje influencer marketing?

W artykule staramy się trzeźwym okiem spojrzeć na kwestię zarobków polskich influencerów oraz realnych kosztów kampanii. Odpowiedź jednak wcale nie jest prosta, a na ostateczną wycenę wpływa zazwyczaj wiele czynników. Poznaj te najważniejsze!