Zarobki i struktura zatrudnienia w agencjach 2022

Zaktualizowano: 2022-09-26
Zarobki i zatrudnienie w agencjach
Sytuacja agencji digital marketingowych znacznie się poprawiła po pierwszym kryzysie pandemicznym, jednak pomimo wzrostu, problemem okazuje się pozyskiwanie nowych klientów oraz wykwalifikowanych pracowników, co ma związek z brakiem zasobów finansowych oraz ofertą zbliżoną do konkurencji. W kolejnym artykule na podstawie badania ankietowego przyglądamy się strukturze zatrudnienia i zarobków w agencjach marketingowych w 2022 r.
Ponad 55100 portali, 11300 influencerów, 980 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Kto pracuje w agencjach digital marketingowych?

Digital marketing to młody sektor reklamowy, wykazujący wysoki odsetek wymiany (rotacji) pracowników. Widać to wyraźnie w demografii personelu – aż 52% kadry stanowią osoby, których wiek nie przekracza 30 lat. Mniej więcej tyle samo zatrudnionych wskazuje na staż pracy krótszy niż 2 lata.

W grupie kierowniczej dominują mężczyźni, a wśród managerów i specjalistów rozkład płci staje się wyrównany. Istotne różnice w wynagrodzeniach na podobnych stanowiskach zajmowanych przez kobiety są marginalne. Agencje chętnie nawiązują też współpracę z freelancerami, zwłaszcza gdy koszty zatrudnienia pełnoetatowego stanowią dla firmy ryzyko finansowe. Statystycznie aż 85% dużych i małych podmiotów skorzystało już z outsourcingu kompetencji.

Dominująca płeć w kadrze zarządzającej - wykres

Zarobki w agencjach 

Na wysokość zarobków w branży wpływa wiele czynników, takich jak miejsce zamieszkania czy staż pracy, co więcej, szybko rosnąca inflacja zdaje się pogłębiać zróżnicowanie stawek. Z naszej ankiety wynika, że średnia wysokość pensji w agencji digital marketingowej kształtuje się na poziomie 2 501–3 500 złotych, a pułap 6 tysięcy złotych przekracza tylko 4% juniorów.

Zarobki w agencjach digital marketingowych - wykres

Znacznie wyższego wynagrodzenia oczekują specjaliści i managerowie, których doświadczenie w branży jest dłuższe niż 5 lat.

Staż pracy a wynagrodzenie - wykres

Ponad połowa z nich zarabia 6 000 – 10 000 złotych, a płace 9% dochodzą do nawet 15 tysięcy złotych. Tylko do 1% najlepszych pracowników trafiają wypłaty w przedziale 15 001 – 20 000 zł. Podane kwoty dotyczą jednak umów o pracę. W przypadku kontraktów B2B, które w Polsce pozostają dominującą formą współpracy z agencjami digital marketingowymi, są one wyższe o ok. 60-70%.

Nieco inaczej kształtują się pensje na stanowiskach wyższego szczebla, stanowiących 17,7% wszystkich pracowników. Honoraria kadr zarządzających czasami przekraczają 30 tysięcy złotych i rzadko spadają poniżej 4 tysięcy złotych. Podobnie wyglądają miesięczne kompensaty trafiające do właścicieli agencji digitalowych.

Kluczowa wartość pracowników - perspektywy na przyszłość 

Choć po pierwszej fali pandemii branża odbiła się z zyskiem, nie obyło się bez wyzwań związanych z pozyskiwaniem nowych klientów oraz wykwalifikowanych pracowników. Prawie co trzecia agencja zgłaszała trudności z finalizacją kolejnych zleceń oraz wypełnianiem wakatów. Przeszkodę dla 11% stanowiła oferta pokrywająca się z usługami konkurencji oraz brak zasobów finansowych do rozwijania działalności. Na granicy rentowności działało tylko 7,8% branży.

Komentarz

Bartosz Majewski
CEO Casbeg
 

Obecnie największym wyzwaniem dla agencji digital jest systematyczna migracja najlepszych talentów na stronę klienta. Nie jest żadną tajemnicą, że w porównaniu z dużymi korporacjami czy np. szybko rosnącymi spółkami SaaS agencje są relatywnie mniej atrakcyjnym miejscem do pracy. Dotyczy to szczególnie najlepszych jednostek, dlatego często słyszymy o kolejnych transferach. Pula talentu, którą dysponują agencje, ulega systematycznej erozji, bo gdy tylko ktoś zacznie reprezentować naprawdę wysoki poziom, który mógłby zracjonalizować podwyżki stawek, to znika z puli talentu agencyjnego.

Efektem ubocznym tego zjawiska jest to, że agencje jako rynek mają trudności z podnoszeniem stawek, co zwiększyłoby ich zdolność do utrzymywania najlepszych ludzi. Najlepsi odchodzą, więc nie ma kim podnosić stawek. Nie ma kim podnosić stawek, więc najlepsi odchodzą. Naturalnie są chlubne wyjątki, ale trend jest niezmienny.

  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Agencje digital w Polsce 2022
Sytuacja agencji digital marketingowych w Polsce 2022

Obecna sytuacja na rynku, choć dynamicznie się zmienia, sprzyja rozwojowi agencji marketingowych. Zapytaliśmy ich pracowników i właścicieli o to, jak wyglądają obecnie ich usługi, na czym koncentrują wysiłki i jakie w związku z tym są plany rozwoju. Sprawdź, jak w tym kontekście prezentują się wyniki naszej ankiety i przeczytaj komentarz eksperta.

Tworzenie zespołu w agencji digital marketingowej od pierwszego pracownika
Tworzenie zespołu w agencji digital marketingowej od pierwszego pracownika

Początki wielu firm wyglądają podobnie: założyciel-specjalista postanawia oferować swoje usługi na własny rachunek. Z czasem zdobywa nowych klientów i z jednoosobowej działalności staje się pracodawcą. Taką samą ścieżką przechodzą założyciele małych agencji digital marketingu, a decyzja o przejściu do modelu pracy zespołowej wymusza na nich zmianę sposobu myślenia o biznesie.