Finanse, przychody i formy rozliczeń w marketingu cyfrowym 2022

Zaktualizowano: 2022-09-26
Finanse w digital marketingu
W naszej ankiecie pytaliśmy pracowników i właścicieli agencji o finanse: jak rozliczają się z klientami, jakie stosują marże, ale także z jakimi wyzwaniami się zmagają, by utrzymać się na rynku? Poznaj wyniki badania i dowiedz się więcej o opłacalności biznesu agencyjnego.
Ponad 54800 portali, 11300 influencerów, 970 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Co się opłaca? Finanse agencji

Aż 38% agencji digitalowych obsługuje zamówienia bez względu na minimalną kwotę zlecenia. Innymi słowy – współpracuje z klientami, których budżet na projekt nie przekracza kilkuset złotych. 44% wszystkich firm z branży zdecyduje się podpisać umowę, jeśli kwoty na fakturze będą oscylować w przedziale 500–2000 złotych. 12% oczekuje minimalnego wpływu na poziomie 2000–5000 złotych, a 3% przedsiębiorstw zainteresuje się współpracą, jeśli kapitał na kampanię reklamową wyniesie nie mniej niż 5 tysięcy złotych.

Wymagana minmalna kwota budżetu, od której agencja podpisuje umowę z klientem

Pożądana kwota minimalna budżetu klienta agencji - wykres

Warto przy tym zauważyć, że mało która agencja operuje na 100-procentowych marżach. Średni narzut dla ponad połowy z nich to 21-40% wartości zlecenia. Co piąta firma kreatywna pobiera mniej, przy czym dla prawie wszystkich podmiotów digitalowych to bieżące przychody stanowią podstawowe źródło finansowania.

Średni narzut na usługach w agencji
Średni narzut na usługach agencji - wykres

Tylko 2% udziałowców rozwija biznes przy użyciu prywatnych oszczędności, a zaledwie 1% podpiera się kredytami lub korzysta ze wsparcia inkubatorów przedsiębiorczości.

Co ciekawe, aż 59% usługodawców działa jako jednoosobowa działalność. 33% z nich funkcjonuje na rynku jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółki akcyjne, cywilne, komandytowe i jawne trafiają się niezwykle rzadko.

Wśród modeli rozliczeń dominują stałe kwoty, naliczane niezależnie od efektów działań promocyjnych. Stosuje je aż 42% przedsiębiorców. Prawie połowa mniej kwalifikuje stawki jednostkowe za poszczególne usługi związane z audytem, opracowaniem strategii działania, kreacją materiałów reklamowych, wdrożeniem planu oraz późniejszą analityką kampanii. 11% agencji swoje wynagrodzenie oblicza na podstawie wartości zlecenia.

Uwarunkowania społeczne i gospodarcze są przychylne dla polskich agencji digitalowych, które powinny spodziewać się dynamicznego wzrostu w kolejnych latach. Koniunktura na usługi z dziedziny reklamy cyfrowej powinna zwiększyć szansę na utrzymanie stałych usługobiorców, stymulując pozyskanie nowych klientów. Perspektywa ta będzie zarezerwowana jednak dla tych firm, które zapewnią dobre warunki pracownikom, redukując przy tym rotacje kadrowe. Proces rekrutacji będzie coraz bardziej kosztowny i czasochłonny, co może w znaczny sposób ograniczać rozwój agencji digital marketingowych.

Wyzwania i prognozy dla branży digital 

Sektor reklamy przełamał spadki związane z pierwszą falą pandemii (marzec-czerwiec 2020) i do końca 2021 roku wypracował indeks wzrostu na poziomie 16,2%. Obecnie tylko ok. 15% agencji marketingu cyfrowego zmaga się z falą spadkową oraz przychodami niższymi niż przed kryzysem. Połowa firm deklaruje wzrost wpływów, co znajduje odzwierciedlenie w rocznych podsumowaniach rynku. Na reklamę wydano rekordowe 10,5 mld złotych, a najważniejszym kanałem promocji ponownie okazał się internet.

Przychody w czasie pandemii -porównanie - wykres

Perspektywy wyglądają dobrze, jednak w praktyce efektywna odpowiedź na zmieniający się rynek i potrzeby konsumenta nie zawsze przychodzi łatwo. Jak o prowadzeniu intratnego biznesu w tej branży wobec ostatnich zmian wypowiedzą się eksperci?

Komentarz

Mateusz Buczkowski
Marketing Manager w Green Parrot
 

Pandemia, wojna, inflacja, rewolucje prawne – to wszystko z pewnością nie ułatwia prowadzenia biznesu. Nie omija to także agencji marketingowych, które dodatkowo mierzą się z martechowymi przemianami i wciąż ewoluującym rynkiem usług digitalowych. Jeśli chodzi o kluczowe wyzwania, jakie stoją obecnie przed agencjami, wymieniłbym cztery.

Pierwsze to stały i możliwie przewidywalny pipeline leadów – nadeszły czasy, w których nie można przepalać agencyjnego budżetu marketingowego na lekki i miękki PR-owy content – zamiast tego należy inwestować w precyzyjne rozwiązania z zakresu performance do pozyskiwania odpowiedniej ilości projektów.

Drugie wyzwanie to niedobór twardych kompetencji. Kanałów social media czy performance, podobnie jak rozwiązań technologicznych na styku designu, codingu i UX, które muszą umieć „dowozić” agencje digitalowe, jest coraz więcej – konieczny jest wewnętrzny, regularny knowledge sharing i kompleksowa baza wiedzy, aby nadążyć za branżowymi nowinkami i aktualizacjami, a przede wszystkim potrzebami najbardziej świadomych klientów.

Trzecia rzecz to niedobór talentów – agencje muszą szukać nowych modeli współpracy z topowymi talentami, których nie utrzymają na etacie, bo lepiej im na freelansie, a których oczekują topowi klienci w formie „on demand” na godziny.

Wyzwanie nr 4 to natomiast maksymalna automatyzacja i optymalizacja pracy. Every-day routine, kreacje, copy, raportowanie czy analityka muszą działać efektywniej i szybciej za sprawą połączenia odpowiedniego toolstacka, marketing automation oraz AI.


Co istotne, agencje digital marketingowe nie powinny narzekać na brak klientów w najbliższej przyszłości. Zdaniem analityków Statista rynek reklamy online rośnie w 2022 roku o kolejne 9,1%. Tendencja zwyżkowa utrzyma się też w czterech kolejnych latach. Jest to związane ze spadkiem zainteresowania tradycyjnymi środkami przekazu na rzecz nowych mediów (web i mobile) oraz specyfiką reklamy cyfrowej.

Komentarz

Bartosz Zieliński - COMMPLACE

Bartosz Zieliński
Dyrektor Zarządzający COMMPLACE
 

Wyzwania w agencjach digitalowych występują permanentnie. Rynek przyśpiesza, jest dynamiczny, odbiorca i technologie wciąż ewoluują. Zmiana jest zatem stałą.

Wyzwania należy jednak traktować jak szanse. Kluczowe obszary dotyczą czasu i rozwoju. Pytanie strategiczne, jakie powinien zadać sobie CEO agencji digital, dotyczy tego, czy finansować rozwój z własnej kieszeni, czy poprzez poszukiwania inwestorów i źródła zewnętrzne.

Kolejny obszar dotyczy organizacji pracy. Od ponad 2 lat część pracy agencji digital przeniosła się do wirtualnej rzeczywistości. Co to oznacza? Konieczność ułożenia na nowo procesów przy pracy zdalnej lub częściowo zdalnej. Obsługa klienta online, sprzedaż usług online, skuteczny onboarding nowego pracownika zdecydowanie różnią się od wersji stacjonarnej. Powyższe zagadnienia wymagają od agencji digital marketingu poprawy kompetencji cyfrowych wszystkich pracowników. A tych zaczynamy rekrutować z różnych części kraju i świata, co również może być szansą na prowadzenie do organizacji osób, których w klasycznym modelu nie moglibyśmy zatrudnić.

Innym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, są rosnące koszty kampanii digitalowych. Przybywa zainteresowanych ofertą reklam w sieci. Klienci zainteresowani są liczbami i zdecydowanie chcą widzieć efekty. Rolą agencji jest jednak nie tylko uzyskanie ciekawych wyników, ale i odpowiednie ich zaprezentowanie oraz edukacja. Nie należy stawiać na ilość kampanii i narzędzi, a jakość.

Dodajmy do tego także kwestie wizerunkowe. Hejt dotyka coraz większą liczbę firm, a te oczekują od agencji digital ekspertyzy i wsparcia przy budowaniu dobrego wizerunku.

Na koniec – internet otwiera firmom drzwi do innych rynków. Wejście na nie wymaga od naszych klientów przemyślanej analizy i planu. Od agencji digital natomiast – przetarcia im szlaków i bycia rzetelnym partnerem w marketingu eksportowym.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Zarobki i zatrudnienie w agencjach
Zarobki i struktura zatrudnienia w agencjach 2022

Agencje digital marketingowe notują spory wzrost, rynek reklamy zyskuje na popularności, co firmom daje duże możliwości rozwoju na najbliższe lata. Wyzwaniem dla tego rodzaju działalności jest pozyskanie wartościowych pracowników i przekonanie ciekawą ofertą nowych klientów. Z tego artykułu, opartego na wynikach naszej ankiety, dowiesz się więcej na temat struktury zatrudnienia i zarobków w agencjach marketingowych w 2022 r.

Agencje digital w Polsce 2022
Sytuacja agencji digital marketingowych w Polsce 2022

Obecna sytuacja na rynku, choć dynamicznie się zmienia, sprzyja rozwojowi agencji marketingowych. Zapytaliśmy ich pracowników i właścicieli o to, jak wyglądają obecnie ich usługi, na czym koncentrują wysiłki i jakie w związku z tym są plany rozwoju. Sprawdź, jak w tym kontekście prezentują się wyniki naszej ankiety i przeczytaj komentarz eksperta.

Tworzenie zespołu w agencji digital marketingowej od pierwszego pracownika
Tworzenie zespołu w agencji digital marketingowej od pierwszego pracownika

Początki wielu firm wyglądają podobnie: założyciel-specjalista postanawia oferować swoje usługi na własny rachunek. Z czasem zdobywa nowych klientów i z jednoosobowej działalności staje się pracodawcą. Taką samą ścieżką przechodzą założyciele małych agencji digital marketingu, a decyzja o przejściu do modelu pracy zespołowej wymusza na nich zmianę sposobu myślenia o biznesie.