Sytuacja agencji digital marketingowych w Polsce 2022

Zaktualizowano: 2022-09-26
Agencje digital w Polsce 2022
W ankiecie dla agencji zadaliśmy kilka pytań o obecną sytuację na rynku. Sprawdziliśmy, jaki zakres usług oferują agencje, na czym się koncentrują i jakie odnotowują przychody. Zapytaliśmy także eksperta, jak zmiany, również gospodarcze w kraju i na świecie wpływają na biznes agencyjny i czego można się w związku z tym spodziewać w najbliższej przyszłości.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Rok 2021 nie był zaskoczeniem dla analityków śledzących trendy rynku reklamowego. Kanały mobilne i online ponownie wykazały największą dynamikę wzrostu, która wyniosła 35% w USA i nawet 41% w Wielkiej Brytanii (IAB Polska). Internet wchłonął ponad 450 mld dolarów – 59% globalnych wydatków reklamowych – a lwia część budżetów trafiła do firm świadczących usługi w zakresie komunikacji interaktywnej. A jak wygląda sytuacja agencji digital marketingowych w Polsce?

Udział agencji digitalowych w rynku reklamowym

Zdecydowana większość agencji działających w Polsce oferuje wyspecjalizowane usługi związane z komunikacją online. Prawie 33% z nich koncentruje się na SEO i performance marketingu, 14,4% buduje wizerunek marek w sieci z pomocą contentu, a 11% prowadzi działania promocyjne w mediach społecznościowych. Kompleksową obsługę klientów w różnych kanałach cyfrowych prowadzi jedynie 7% podmiotów, funkcjonujących pod kategorią agencji 360.

Wysokość przychodów w branży związania jest przede wszystkim z liczbą klientów, a nie formą prawną czy kierunkiem profesjonalizacji. Ponad połowa firm pracujących dla maksymalnie 15 klientów zarabia statystycznie nie więcej niż 250 tysięcy złotych. Zyski rosną znacząco, gdy liczba usługobiorców przekracza 50. Ok. 84% rozwiniętych agencji wykazuje wtedy przychody na poziomie 1-5 milionów złotych, podczas gdy podobne wyniki w grupie jednoosobowych działalności digitalowych wypracowuje jedynie 3% przedsiębiorców z zamożnymi klientami w portfolio.

Wpływ liczby klientów agencji  na zarobki - wykres

Wartym odnotowania jest fakt, że prawie 57% dochodów pochodzi od nabywców zagranicznych. Mimo to agencje niechętnie decydują się inwestować w ekspansję i wyjście poza rynek lokalny. Decyzja o kierowaniu oferty na gospodarki zewnętrzne podejmowana jest przeważnie w pierwszym roku funkcjonowania firmy.

Ekspansja - plan inwestycyjny a długość istnienia agencji

Rozwój biznesów agencyjnych

Jak wynika z naszej ankiety, plany związane z lokowaniem kapitału obejmują przede wszystkim wszelkie formy budowania przewagi konkurencyjnej. 24,2% agencji digitalowych stawia na rozwój nowych usług, 20,5% rozszerza zakres działań marketingowych, 15,6% zastanawia się nad korzystniejszym modelem biznesowym, a 11,6% tworzy własne narzędzia i platformy technologiczne z myślą o ich sprzedaży oraz obsłudze w przyszłości. Tylko 2,6% tego typu podmiotów nie przewiduje żadnych inwestycji rozwojowych.

Rozwój biznesu - planu inwestycyjne

Sytuacja na rynku, zwłaszcza w ostatnich latach dynamicznych zmian (pandemia i związany z nią kryzys gospodarczy), w przypadku branży digital marketingu sprzyja rozwojowi usług. Wobec postępującej digitalizacji biznesów rośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy poprawią widoczność firmy w sieci i zadbają np. o tzw. user experience serwisu, dostosowany do nowoczesnego klienta. Potencjał ten należy rozsądnie wykorzystać, co jednak nie jest łatwe w dobie szybkiego wzrostu inflacji i kosztów prowadzenia działalności. Co na ten temat mówią eksperci?

Komentarz

Łukasz Jaworski

Marketing Manager w LTB

Rok 2022 jest niezwykle dynamiczny – sytuacja międzynarodowa odbija się na wielu polskich przedsiębiorstwach, wprowadzając elementy niepewności w kontekście planowania rozwoju biznesu. Tak naprawdę najważniejsze wyzwania dla agencji marketingowych są tożsame z wyzwaniami innych przedsiębiorców. Dynamiczność zmian, wysoka inflacja, niepewność odnośnie do sytuacji gospodarczej kraju, w tym cen energii energetycznej – to wszystko odbija się na sposobie podejścia klientów do kwestii marketingu. Z jednej strony możemy oczekiwać zmniejszonych budżetów reklamowych oraz finansowo mniej agresywnych kampanii, z drugiej – po okresie pandemii wzrosło przekonanie managerów, zarządów i właścicieli firm, że kierowania swojej aktywności w digital to słuszna decyzja.

Cały e-commerce, bądź też ogólnie digital, będzie zatem na fali wznoszącej, podobnie jak podejście osób odpowiedzialnych za rozwój biznesów. W kwestii operacyjnej największym problemem dla agencji jest wzrastająca presja podnoszenia wynagrodzeń oraz brak specjalistów na rynku pracy. Mogą być to główne czynniki hamulcowe dla rozwoju agencji marketingowych w 2022 i 2023 roku. Pomimo turbulencji i niepewności liczę jednak na dalszy wzrost kierowania strumienia pieniędzy w digital.

  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Zarobki i zatrudnienie w agencjach
Zarobki i struktura zatrudnienia w agencjach 2022

Agencje digital marketingowe notują spory wzrost, rynek reklamy zyskuje na popularności, co firmom daje duże możliwości rozwoju na najbliższe lata. Wyzwaniem dla tego rodzaju działalności jest pozyskanie wartościowych pracowników i przekonanie ciekawą ofertą nowych klientów. Z tego artykułu, opartego na wynikach naszej ankiety, dowiesz się więcej na temat struktury zatrudnienia i zarobków w agencjach marketingowych w 2022 r.

Tworzenie zespołu w agencji digital marketingowej od pierwszego pracownika
Tworzenie zespołu w agencji digital marketingowej od pierwszego pracownika

Początki wielu firm wyglądają podobnie: założyciel-specjalista postanawia oferować swoje usługi na własny rachunek. Z czasem zdobywa nowych klientów i z jednoosobowej działalności staje się pracodawcą. Taką samą ścieżką przechodzą założyciele małych agencji digital marketingu, a decyzja o przejściu do modelu pracy zespołowej wymusza na nich zmianę sposobu myślenia o biznesie.