Jak robić „Piękny e-commerce”? Recenzja książki Kamili Gębik

Zaktualizowano: 2022-01-05
Książka Piękny e-commerce - recenzja
W Mikołajki 2021 swoją premierę miało drukowane wydanie Kamili Gębik poświęcone tematyce e-commerce w branży beauty i fashion. Świeżo po lekturze książki dzielimy się wrażeniami i sprawdzamy, jak udało się autorce rozprawić z tym trudną tematyką.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty w Internecie? Kamili Gębik to pierwsza polska książka o e-commerce poświęcona stricte branżom beauty i fashion. Już po spisie treści widać, że mamy tu do czynienia z kompleksowym podejściem do zagadnienia. Od pomysłu na produkt, poprzez wybór domeny i oprogramowania, aż po logistykę, metody promocji online i zaawansowane technologie wychodzące naprzeciw współczesnemu klientowi e-sklepu. 

Dla kogo powstał Piękny e-commerce?

Wydanie ma podręcznikowy charakter i to jego duży plus – autorka nie tylko wyjaśnia terminy i funkcjonujące na rynku mechanizmy, ale także podaje wiele konkretnych porad i tricków.

Poza pierwszym rozdziałem, który ma charakter wprowadzający, każda część książki zawiera sporo praktycznych informacji, przede wszystkim dla osób planujących przeniesienie sprzedaży do sieci lub otworzenie własnego sklepu online. Będzie to również dobrze usystematyzowana wiedza dla tych już działających w e-commerce i poszukujących inspiracji bądź wskazówek dla rozwoju biznesu.  

Czego dowiesz się z książki?

Na wstępie otrzymujemy dawkę wiedzy o historii sprzedaży w internecie, ale także spojrzenie bardzo aktualne – autorka wyjaśnia, jak pandemia koronawirusa wpłynęła i nadal wpływa na branżę, dlaczego to ważne z punktu widzenia właściciela e-sklepu i do jakich zmian dokonujących się na rynku trzeba się dostosować, by gonić konkurencję.

Najwięcej praktycznych treści, które możemy porównać i analizować z własnymi doświadczeniami, dostarczają rozdziały: 2 (prowadzi przez cały proces zakładania e-sklepu), 3 (o metodach zwiększania sprzedaży) i 4 (nowoczesne rozwiązania stosowane w e-commerce). 

Piąty rozdział książki odnosi się natomiast do przyszłości i jest to według mnie równie ciekawa – choć z innych powodów – część publikacji. Świadomość kierunków, w jakich zmierza sprzedaż online, zaawansowanych technologii i stopniowo już realizowanych niezwykłych wizji zakupów przyszłości nie tylko działa na wyobraźnię, ale także dostarcza cennych wniosków do planowania strategii rozwoju własnego e-commerce. 

W ostatnim rozdziale autorka stawia na inspirację – szuka odpowiedzi na pytanie o sposób na sukces w branży fashion i beauty, prezentując wypowiedzi licznych ekspertów i praktyków e-commerce.

Pod względem treści znalazłam więc sporo branżowej wiedzy, popartej cytowaniami i statystykami z różnych źródeł. Nie zabrakło rozwinięć ważnych terminów i zjawisk. Dowiesz się, czym są i jakie miejsce mają w e-commerce: dynamic pricing, mobile, personalizacja sprzedaży, live shopping, marketing automation, ECO trendy, dropshipping, płatności odroczone, omnichannel, recommerce, sprzedaż subskrypcyjna, technologia blockchain, marketplace’y, q-commerce, social commerce, influencer marketing, TikTok shopping, voice-commerce, Augmented Reality, Virtual Reality i Artifical Intelligence… i znacznie więcej.

Nie tylko teoria

To nie wszystko. W książce podobały mi się liczne przykłady różnych rozwiązań i działań, które autorka czerpie z własnych doświadczeń. Łatwiej uzmysłowić sobie wagę np. odpowiedniej komunikacji w social mediach, gdy otrzymujemy konkretny przykład treści z wyjaśnieniem, jak i dlaczego przyciąga ona uwagę potencjalnego klienta. 

Bardzo cenne dla czytelnika są również wypowiedzi eksperckie, których w tej pozycji znalazło się wiele. Swoimi opiniami i wnioskami podzielili się przedstawiciele firm: Apart, Decathlon, Mosquito, Sephora, Yes, Go Sport, Victoria’s Secret, ING i innych.

Co ważne, Kamila Gębik niejednokrotnie podkreśla wagę analityki i sama dba o to, by w książce twardych danych nie zabrakło. Twierdzenia, które prezentuje czytelnikowi, popiera nie tylko doświadczeniem, ale także statystykami i wynikami aktualnych badań przeprowadzanych na skalę kraju i globalnie. 

Jak się czyta Piękny e-commerce

Na pewno nie jest to książka, którą „połkniesz” w jeden wieczór. Tematyka jest szeroka, a omawiane mechanizmy wymagają niekiedy szczegółowych wyjaśnień. Ogrom informacji moim zdaniem autorce udaje się dość zgrabnie podzielić i ustrukturyzować, choć zdarzają się powtórzenia i nieco chaotyczne fragmenty. 

Wydanie jest bardzo schludne, co uprzyjemnia lekturę – czytając, docenia się jakość papieru i wygodny dla oka skład. Według mnie w treści stosunkowo mało jest elementów wizualnych, poza ilustracjami na otwarcie rozdziału nie znajdziemy grafik ani screenów, co w książce poświęconej branży beauty i fashion jest dość zaskakujące. Z drugiej strony, wydanie w obecnej formie ma ponad 300 stron – dodatkowe elementy zapewne znacząco zwiększyłoby tę i tak już imponującą objętość.

Treściowo jest to na pewno „kawał dobrej roboty”, fakty przeplatane są ciekawostkami z branży, a liczne źródła zamieszczone w tekście przekonują, że dane zebrano rzetelnie. Jeśli mowa o źródłach, być może wygodniejsze w czytaniu byłyby tradycyjne przypisy, to jednak raczej kwestia indywidualna i nie wpływa w żaden sposób na merytorykę. 

Podsumowując, książkę Kamili Gębik mogę zdecydowanie polecić wszystkim osobom zainteresowanym e-commerce w obszarze beauty i fashion jako dobrze skondensowany zbiór branżowej wiedzy. 

Więcej o autorce i publikacji dowiesz się na stronie: https://pieknyecommerce.pl/

  • Autor: Patrycja Kosek

    Digital Marketing Specialist

    www.whitepress.com/pl

    Digital Marketing Manager w WhitePress®. Z wykształcenia filolog klasyczna, polonistka, redaktorka i korektorka, od 5 lat rozwija się w obszarze content marketingu i optymalizacji treści, prowadziła liczne projekty link buildingowe w oparciu o metody outreach. Nie wyobraża sobie świata bez dobrej kawy, książek i muzyki.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Omnichannel –  poznaj tę strategię sprzedaży
Omnichannel – czy warto prowadzić sprzedaż w tym modelu?

Strategia Omnichannel zakłada wypracowanie standardów, w ramach których klient, doświadczając interakcji z naszą marką za pomocą dowolnego kanału komunikacji, zawsze otrzyma tę samą ofertę, cenę oraz zachętę do skorzystania z naszej oferty. W jaki sposób wprowadzić zasady strategii i czy jest to propozycja dla każdego przedsiębiorstwa?

marketing automation na czym to polega
Marketing automation - na czym to polega?

Chcesz dotrzeć do nowych klientów i zwiększyć sprzedaż swoich produktów i usług? A może zależy Ci na utrzymaniu obecnych dzięki spersonalizowanym treściom i dopasowanym rekomendacjom? Zautomatyzuj swoje działania w obszarze marketingu za pomocą dedykowanych narzędzi, oszczędzając swój czas i pieniądze.