Link building od A do Z

Link builidng - co to jest i jak działa budowanie linkowania.
Link building, czyli budowanie profilu linków, jest kluczowym elementem strategii pozycjonowania strony internetowej. O czym należy pamiętać, projektując strategię linkowania? Skąd pozyskiwać linki do strony, zwłaszcza jeżeli mamy ograniczony budżet na działania SEO?
Ponad 35800 portali, 11500 influencerów, 660 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Co to jest link?

Link, nazywany także hiperłączem, odnośnikiem czy odsyłaczem, ułatwia poruszanie się użytkowników i robotów wyszukiwarek po stronach internetowych.

Siła oddziaływania poszczególnych linków na pozycjonowanie strony jest zależna od m.in. formy odnośników i atrybutów w HTML-u, czyli elementów niewidocznych na pierwszy rzut oka dla przeciętnego internauty, ale odczytywanych przez roboty i analizowanych za pomocą narzędzi SEO przez specjalistów.

Linkowanie wewnętrzne

Jeżeli odnośniki prowadzą do innych podstron w obrębie domeny, mamy do czynienia z linkowaniem wewnętrznym, do którego zaliczamy m.in.:

  • umieszczanie linków do produktów w rankingach porównujących różne modele,
  • lokowanie linków do usług w artykułach eksperckich na blogu firmowym,
  • menu z kategoriami i podkategoriami na stronie głównej sklepu internetowego.

 

Linkowanie wewnętrzne - przykład

Przykład linkowania wewnętrznego do artykułu eksperckiego.
Źródło: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/pozycjonowanie-seo

 

Specyficznym rodzajem linków wewnętrznych są odsyłacze prowadzące do poszczególnych segmentów treści w obrębie tej samej podstrony. Mowa oczywiście o spisie treści z odnośnikami kierującymi do nagłówków. To rozwiązanie przyspiesza znalezienie pożądanej informacji przez użytkownika i ułatwia przeanalizowanie struktury treści robotom wyszukiwarki.

 

Przykład linkowania ze spisu treści

Przykład spisu treści w artykule blogowym.
Źródło: https://delante.pl/lsi-keywords-czym-sa-semantyczne-slowa-kluczowe/

Ponadto elementy spisu treści mogą wyświetlać się w SERP-ach, zwiększając ekspozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Linki w wynikach wyszukiwania

Kiedy internauta kliknie jeden z trzech dodatkowych odnośników, przeniesie się od razu do pożądanego obszaru w artykule.

 

Linkowanie zewnętrzne

Linki zewnętrzne, nazywane również linkami wychodzącymi, to odnośniki kierujące do strony z innych domen.

Linkowanie zewnętrzne - przykład

Przykład linkowania zewnętrznego w artykule marketingowym. Link z atrybutem rel=”nofollow” nie przekazuje mocy pozycjonerskiej, ale pozwala na zareklamowanie platformy dla sklepów internetowych.
Źródło: https://nowymarketing.pl/a/35014,sklep-internetowy-w-modelu-saas-czy-open-source.

 

Budowa profilu linków zewnętrznych wpisuje się w strategię SEO off-site (działań pozycjonerskich prowadzonych poza wspieraną witryną). Backlinki należą do jednych z najważniejszych czynników rankingowych, mających realny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Oczywiście linkowanie wewnętrzne nie pozostaje bez znaczenia, ale można powiedzieć, że w oczach Google ważniejsze jest to, co mówią o nas inni.

Nawet jeżeli przeprowadzimy optymalizację techniczną witryny i wypełnimy kluczowe podstrony wartościowym contentem, prawdopodobnie nie zdobędziemy wysokich pozycji w SERP-ach na konkurencyjne i konwertujące frazy, nie wspierając się backlinkami z solidnych źródeł. Przemyślane linkowanie zewnętrzne wzmacnia autorytet domeny, przenosząc tzw. link juice.

Nie da się ukryć, że link building jest jednym z najkosztowniejszych działań – w jego skład wchodzi nie tylko praca specjalisty SEO, ale także koszt pozyskiwania linków zewnętrznych i tekstów, w których są osadzane. Z tego powodu wycena pozycjonowania strony jest uzależniona w dużej mierze od wyników audytu SEO. Raport obejmuje m.in. analizę aktualnej struktury linków i estymację liczby backlinków niezbędnych do uzyskania wymarzonych efektów w wyszukiwarce.

Co zrobić, kiedy chcemy poznać orientacyjny stopień trudności w pozycjonowaniu strony na określone słowo kluczowe? Możemy sprawdzić wskaźnik Keyword Difficulty używając narzędzi SEO. Oczywiście wynik nie zastępuje precyzyjnej analizy, ale pozwala na wstępną selekcję fraz pod kątem ich konkurencyjności.

Keyword Difficulty - Semrush

Wskaźnik Keyword Difficulty w Semrush dla frazy „kredyt”. Narzędzie sugeruje, że strona pozycjonująca się na tę frazę potrzebowałaby backlinków z 59 różnych domen – oczywiście wysokiej wartości.

 

Najważniejsze atrybuty w linkach

Linki nofollow

Link z atrybutem rel="nofollow" sugeruje robotom indeksującym, aby nie podążały za nim. Jeżeli link nofollow prowadzi z domeny A do domeny B, nie przekazuje wartości pierwszej strony dla drugiej. Aktualnie Google postuluje, aby używać nowszych atrybutów: rel="sponsored" dla płatnych linków i rel="ugc" dla linków wygenerowanych przez osoby komentujące treści blogowe czy wypowiadające się na forach internetowych.

Chociaż wydawałoby się, że specjaliści SEO dążą przede wszystkim do pozyskiwania odsyłaczy wzmacniających autorytet domeny, linki z atrybutem rel="nofollow" mają zastosowanie w linkowaniu wewnętrznym. Doskonałym przykładem jest linkowanie podstron ze strony głównej – poza głównym menu czy stopką. Jeżeli nie chcemy osłabiać mocy danego landingu, możemy oznaczyć część odnośników jako nofollow. Klient sklepu internetowego nie odczuje różnicy, ale roboty indeksujące otrzymają stosowną informację.

Linki dofollow

Są najbardziej pożądane przez specjalistów SEO ze względu na dzielenie się autorytetem domeny. Każdy link pozbawiony atrybutów rel="nofollow", rel="ugc" czy rel="sponsored" jest uznawany za link przenoszący moc strony, więc stosowanie atrybutu rel="dofollow" jest tak naprawdę zbędne.

Pamiętajmy, że struktura linków składająca się przede wszystkim z odnośników przekazujących link juice i mających anchory exact match, omówione w dalszej części artykułu, wygląda nienaturalnie. Jeśli profil backlinków mocno wskazuje na manipulowanie wynikami wyszukiwania Google, ryzykujemy efektami odwrotnymi do pożądanych.

Linki UGC

Linki typu User Generated Content mają zastosowanie chociażby w komentarzach na blogach i wypowiedziach na forach, w których dyskutanci umieszczają linki do własnych stron. W takim przypadku link powinien zawierać atrybut rel="ugc", zastępujący starszy, bardziej ogólny atrybut rel="nofollow".

Cel pozostał ten sam – zapobieganie masowemu spamowaniu w dyskusjach online w celu manipulowania pozycjami w SERP-ach. Oficjalne wytyczne Google podają, że atrybut może zostać usunięty z linków wstawianych przez godnych zaufania członków społeczności czy subskrybentów platformy.

Linki sponsorowane

Google postuluje oznaczanie linków sponsorowanych, czyli opłacanych w celach reklamowych, atrybutem rel="sponsored", który ma odgrywać rolę dotychczasowego atrybut rel="nofollow". W tej kategorii plasuje się zarówno zamawianie linków w istniejących już treściach w różnych serwisach, jak i kupowanie publikacji nowych artykułów tematycznych z linkami.

Jak znaleźć wydawców publikujących linki sponsorowane dofollow? To proste – WhitePress® umożliwia reklamodawcom błyskawiczne zweryfikowanie portali tematycznych pod kątem rodzaju linków.

Linki sponsorowane - zamawianie w serwisie WhitePress

Funkcja zamawiania linków sponsorowanych w gotowych artykułach za pośrednictwem WhitePress®. Reklamodawca zyskuje dostęp także do informacji o estymowanym ruchu organicznym, wskaźnikach jakości domeny, m.in. Trust Flow, ocenie merytorycznej i technicznej serwisu.

 

Rodzaje anchorów w linkach tekstowych

Anchor (anchor text, kotwica, odnośnik tekstowy) jest treścią, pod którą znajduje się link. Niesie wartość zarówno dla użytkownika strony internetowej, jak i robota wyszukiwarki.

Czytelnik widzi wyróżniający się fragment tekstu, umożliwiający wygodne eksplorowanie sklepu internetowego (np. sprawdzanie podobnych produktów) czy bloga (np. poznawanie obco brzmiących pojęć). Anchory wpływają na pozycjonowanie – sygnalizują robotom tematykę podlinkowanej strony i ułatwiają indeksowanie nowych treści.

Załóżmy, że chcemy umieścić link do artykułu z tytułem „Rebranding agencji – kiedy ma sens i jak go przeprowadzić?” w innym poradniku dla agencji marketingowych. W zależności od przyjętej strategii linkowania możemy to zrobić na kilka sposobów oraz wzbogacić linki tekstowe o dodatkowe atrybuty określające relacje między linkami.

Anchor exact match

W anchorze exact match używamy słowa kluczowego w dokładnym dopasowaniu, czyli formie nieodmienionej, która jest wpisywana w wyszukiwarkę przez użytkowników.

Ten rodzaj kotwic ma najsilniejszy wpływ na pozycjonowanie adresu URL na pożądane słowo kluczowe. Ze względu na ten fakt należy utrzymywać porządek w profilu linków wewnętrznych i zewnętrznych, czyli unikać stosowania tego samego anchora exact match (np. „content marketing”) dla wielu adresów URL (np. strony głównej, podstrony z usługą i artykułu blogowego).

Nieprzemyślane linkowanie z anchorami EMA sprzyja kanibalizacji słów kluczowych, czyli pozycjonowaniu co najmniej dwóch adresów URL na tę samą frazę. Efektem są niepożądane rotacje w pozycjach strony w wynikach wyszukiwania.

W powyższym przypadku anchorem EMA jest „rebranding agencji”.

Struktura URL - anchor text

Czytelnik artykułu widzi tekst z aktywnym linkiem.

Jeżeli artykuł powinien się otworzyć w nowej karcie przeglądarki, należy uzupełnić kod HTML o target="_blank" i rel="noopener". Ten atrybut jest ściśle związany ze znacznikiem target="_blank", ponieważ zabezpiecza użytkownika przed otwarciem strony, której treść mogła zostać podmieniona w wyniku działań cyberoszustów.

W przypadku linkowania do innej domeny można użyć również atrybutu rel="norefferer". Ten element sygnalizuje robotom wyszukiwarki, aby nie przekazywały podlinkowanej witrynie lokalizacji odnośnika. W efekcie odwiedziny użytkownika mogą zostać zarejestrowane w Google Analytics, ale źródło ruchu pozostaje niezidentyfikowane. Linki z atrybutem rel="norefferer" przekazują moc strony – nie są zastępstwem atrybutu rel="nofollow".

Atrybuty Noreferrer Noopener

Po drobnej modyfikacji w kodzie użytkownik widzi ten sam anchor EMA, ale artykuł otwiera się w nowej karcie.

Anchor partial match

W anchorze partial match wykorzystujemy słowo kluczowe „rebranding agencji” w formie odmienionej lub nieodmienionej ale połączonej z innymi wyrazami. Ten typ odnośnika można zestawić z CTA (Call To Action), czyli wezwaniem do działania, motywującym czytelnika do otworzenia strony.

PMA - Partial Match Anchor

Anchor zero match

Anchor zero match nie zawiera słowa kluczowego. Zerowe dopasowanie oznacza, że umieszczamy odnośnik pod dowolną frazą. W tym przypadku warto wymyślić chwytliwe CTA, wywołując potężną ciekawość poprzez lukę informacyjną czy złożenie obietnicy korzyści.

ZMA - Zero Match Anchor

Pamiętajmy, że roboty wyszukiwarki analizują nie tylko treść odnośnika, ale także otoczenie hiperłącza. Jeżeli decydujemy się na użycie anchora ZMA, użyjmy słowa kluczowego we wcześniejszym lub następującym zdaniu. Im bliżej, tym lepiej.

Anchor brandowy

Anchor brandowy oznacza, że treść odnośnika zawiera nazwę firmy lub marki.

Anchor Brandowy

Czy warto stosować anchor z brandem w linkach zewnętrznych, czy należy go uznać za zmarnowanie potencjału publikacji w domenie atrakcyjnej pod kątem SEO? To zależy.

Musimy przeanalizować, jak chcemy budować świadomość marki wśród nowych odbiorców, co jest szczególnie istotne w przypadku firm dopiero wchodzących na rynek. Jeżeli chcemy pozyskiwać klientów z ruchu organicznego, lepszym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie wybranych podstron na konwertujące słowa kluczowe i wzmiankowanie brandu w publikacjach zewnętrznych, w których umieścimy wypowiedź eksperta z firmy.

Nagi adres URL

Jeśli chcemy urozmaicić profil linków, możemy zastosować odnośniki pozbawione wyżej wymienionych anchorów. Wtedy odsyłaczem zostaje adres URL, który powinien mieć przyjazną dla użytkownika formę.

Nagi adres URL - Naked URL

Niezależnie od tego, czy linkujemy materiał o charakterze edukacyjnym, czy promujemy landing sprzedażowy, adres URL z przypadkowym ciągiem znaków i liter nie zachęci czytelnika do zapoznania się z treścią. Struktura powinna jasno komunikować zarówno lokalizację (np. bazę wiedzy WhitePress®), jak i zawartość podstrony (np. temat artykułu w oryginalnej lub minimalnie zmienionej formie, ale wciąż SEO friendly).

Anchor jako atrybut alt obrazka

Kiedy wykorzystujemy linki graficzne, czyli osadzamy odnośniki pod banerami, infografikami czy zdjęciami, anchorem zostaje atrybut alt, czyli tekst alternatywny. W idealnym rozwiązaniu ten krótki opis odzwierciedla także zawartość obrazka.

 

Na czym polega link building i dlaczego jest ważny?

Link building polega na zdobywaniu linków do domeny z zewnętrznych źródeł, np. serwisów informacyjnych, portali branżowych czy blogów tematycznych, w celu zdobycia wyższych pozycji linkowanych podstron w wynikach wyszukiwania Google. Te działania należą do SEO off-site, aczkolwiek w przypadku kreatywnego link buildingu zahaczamy nawet o growth hacking, czyli niebanalne działania marketingowe, których celem jest m.in. wzrost sprzedaży w krótkim czasie.

Udoskonalenie algorytmów wyszukiwarki sprawiło, że specjaliści SEO określają nie tylko liczbę linków niezbędnych do skutecznego pozycjonowania witryny, ale także ich jakość. Parametry domen, z których są pozyskiwane odsyłacze, mają wpływ na ocenę linkowanej witryny. Linki o charakterze spamerskim mogą obniżyć pozycję domeny w SERP-ach.

 

Pozyskiwanie linków - sposoby

Wśród dominujących metod pozyskiwania linków wewnętrznych należy wymienić backlinki z artykułów sponsorowanych oraz linkowanie domeny z PBN, czyli Private Blog Networks, nazywanych potocznie stronami zapleczowymi.

O ile nazwa „zaplecze” jednoznacznie kojarzy się z serwisami, które powinny być ukrywane za wszelką cenę przed użytkownikami ze względu na słabą jakość treści, o tyle współczesne zaplecza nie odbiegają jakością contentu od przeciętnej strony internetowej i nie są niekontrolowanymi źródłami niskojakościowych linków.

Fatalna opinia na temat stron zapleczowych to efekt działań pozycjonerów przed erą licznych usprawnień algorytmów Google, skutecznie walczących ze spamerskimi odnośnikami. Ponadto pamiętajmy, że zaplecze wzmacniające witrynę musi cechować się autorytetem w oczach Google – w przeciwnym razie zaszkodziłoby witrynie. Z tego powodu strony zapleczowe powstają najczęściej na bazie wygasłych domen z historią.

Jakie inne metody pozyskiwania linków warto znać?

  • Publikowanie wartościowego contentu na blogu firmowym w celu naturalnego wygenerowania backlinków przez osoby polecające artykuły. Dzięki temu rozwiązaniu budujemy także topical authority, czyli autorytet tematyczny domeny, która zaczyna być postrzegana jako źródło eksperckiej wiedzy.
  • Guest posting, czyli wpisy gościnne u ekspertów z branży. Najlepszym rozwiązaniem jest zamieszczanie artykułów u specjalistów świadczących usługi nie konkurencyjne, ale komplementarne. Biuro architektoniczne mogłoby umieścić poradnik o projektowaniu salonu na blogu sklepu z wyposażeniem wnętrz. Z kolei sklep mógłby zaprezentować inspiracje z bestsellerowymi produktami na stronie projektantów. Dobrym pomysłem byłoby zaoferowanie zniżek dla klientów – przy zakupie usługi lub produktu.
  • Broken link building, czyli wyszukiwanie niedziałających linków w wartościowych serwisach, powiadamianie ich właścicieli i zaproponowanie zastąpienia nieaktywnego linku nowym, wiodącym do naszej domeny.
  • Sponsorowanie wydarzenia branżowego w celu popularyzowania marki i umieszczenia linków na stronach znanych firm.
  • Publikowanie eksperckich prezentacji na Slideshare.
  • Śledzenie wzmianek o marce, produktach i usługach. Jeżeli narzędzie do monitorowania określonych słów związanych z firmą wykryje wzmiankę w serwisie, w którym warto umieścić link, warto poprosić o uzupełnienie odnośnika.

Linki z artykułów sponsorowanych

Jednym z najprostszych sposobów na pozyskiwanie linków sponsorowanych jest kupowanie publikacji za pośrednictwem specjalnych platform, które przyspieszają i ułatwiają kontaktowanie się reklamodawców z wydawcami.

WhitePress® umożliwia filtrowanie serwisów według wielu parametrów, np. tematyki, rodzaju portalu, rankujących słów kluczowych, estymacji ruchu organicznego, wskaźnika przepływu linków Trust Flow, średniej wartości UR Rating czy ceny publikacji.

 

Oferta WhitePress - lista filtrowana

Podstawowe parametry dla serwisów publikujących artykuły sponsorowane z linkami dofollow.

 

Artykuły sponsorowane powinny być uwzględnione w strategii content marketingowej. Dzięki współpracy specjalisty SEO z content managerem możemy uzyskać wartościową publikację, która nie tylko wzmocni autorytet domeny, ale także zwiększy ruch na stronie, zwłaszcza jeśli pokusimy się o stworzenie emocjonującego artykułu z dużym potencjałem viralowym.

Linki z mediów społecznościowych a SEO

Chociaż linki z social mediów nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, szkoda tracić ich potencjał. Jeżeli marka jest obecna w mediach społecznościowych, powinna ulokować link do strony głównej w biogramie i informacjach kontaktowych.

Niezależnie od tego, czy udostępnimy link w grupie na Facebooku, czy w relacji na Instagramie, możemy zwiększyć liczbę odwiedzin strony i skutecznie budować świadomość marki wśród potencjalnych klientów. Pamiętajmy także, że odnośniki z mediów społecznościowych urozmaicają profil linków, czyniąc go bardziej naturalnym.

Ponadto publikowanie wartościowych treści w social mediach może przyczynić się do pozyskiwania wartościowych backlinków w przyszłości, za które musielibyśmy zapłacić niemałe kwoty.

 

Czym są niechciane linki i jak się ich pozbyć?

Problem z niechcianymi linkami pojawia się najczęściej po kupieniu domeny z długą historią. Dzięki analizie profilu backlinków możemy się dowiedzieć, że witryna jest „wspierana” odnośnikami niskiej jakości, które pogarszają jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Wśród przyczyn takiej niekorzystnej sytuacji należy wymienić m.in. uczestnictwo w systemie wymiany linków lub niedostateczne umiejętności pozycjonerskie.

Niechciane linki, nazywane także toksycznymi, mogą powstawać także wskutek włamań na inne serwisy i depozycjonowania, czyli nieetycznych działań konkurencji.

Na szczęście istnieje sposób na zrzeczenie się linków do witryny – wystarczy użyć zaawansowanej funkcji udostępnianej przez Google. Dzięki tej metodzie nie musimy tracić czasu na – często bezskuteczne – próby kontaktu z osobami zarządzającymi źródłami szkodliwych odnośników.

Zrzekanie się linków za pomocą Disavow Tool

Google podkreśla, że ręczne zrzeczenie się linków zewnętrznych jest niezbędne, kiedy zostają spełnione dwa warunki:

  • profil backlinków zawiera wiele niskojakościowych, spamerskich lub sztucznych odnośników;
  • właściciel witryny obawia się ukarania ręcznymi działaniami, które doprowadzą do obniżenia pozycji adresów URL w wynikach wyszukiwania.

Co należy zrobić, aby usunąć niechciane linki za pomocą Disavow Tool?

  1. Przygotować plik tekstowy z listą domen lub stron. Obowiązuje kodowanie UTF-8 lub 7-bitowy kod ASCII. Jeden plik .txt może zawierać 100 000 wierszy (łącznie z przerwami między pozycjami i komentarzami do linków), a jego rozmiar nie powinien przekraczać 2 MB.
  2. Gotowy plik należy przesłać za pośrednictwem Disavow Tool: https://search.google.com/search-console/disavow-links. Funkcja jest dostępna wyłącznie dla właściciela danej usługi w Google Search Console.
  3. Narzędzie przeanalizuje plik i wykaże ewentualne błędy do wyeliminowania. Po ich poprawieniu należy przesłać listę ponownie.
  4. Jeśli przesyłanie pliku zakończy się sukcesem, pozostaje czekać na efekty. Zmiany w indeksie mogą zostać wdrożone nawet po kilku tygodniach.

 

Link building – podsumowanie

Link building to długofalowy proces, który polega na systematycznym budowaniu naturalnego – a przynajmniej naturalnie wyglądającego – profilu linków zewnętrznych i czuwaniem nad prawidłową strukturą linków wewnętrznych.

Przemyślane linkowanie nie tylko wzmacnia autorytet domeny i wspiera rywalizację o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google, ale także generuje wartościowy ruch. W efekcie marki budują świadomość wśród klientów oraz zwiększają szanse na sprzedaż produktów i usług.

WhitePress® jako platforma łącząca wydawców z reklamodawcami ułatwia pozyskiwanie wartościowych backlinków z różnych źródeł: serwisów lokalnych, portali branżowych czy blogów tematycznych. Proces wyboru miejsca publikacji linków sponsorowanych został skonstruowany tak, aby określenie wartości poszczególnych wydawców i stosunku ceny do jakości linków było uproszczone dla właścicieli stron, którzy nie rozpoczęli do tej pory współpracy ze specjalistami SEO.

  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły