Ile zarabia copywriter? Zarobki copywriterów 2021

Zarobki copywriterów
W 2018 roku opublikowaliśmy wyniki mini badania ankietowego, dotyczącego zarobków osób zajmujących się słowem pisanym: dziennikarzy, korektorów, redaktorów oraz copywriterów. W WhitePress® na co dzień współpracujemy właśnie z tą ostatnią grupą, a co za tym idzie, ta część artykułu budziła największe emocje. Dlatego zaktualizowaliśmy dla Was dane i sprawdziliśmy, jak kształtują się zarobki copywriterów dziś — w 2021 roku.
Jesteś copywriterem lub dziennikarzem? Pisz treści na własnych zasadach i zarabiaj lepiej!
Załóż konto

Na czym polega zawód copywritera?

Żeby dobrze podejść do tematu, najpierw musimy wyjaśnić kim jest copywriter.

Copywriter to tak naprawdę bardzo stary zawód, w nowoczesnej odsłonie. Hasła reklamowe największych marek powstały przecież nie wczoraj — przykładem niech będzie slogan Nike “Just Do It”, który w oryginale powstał już w 1988 roku!

Oczywiście copywriterzy nie tylko wymyślają hasła, ale także tworzą inne teksty związane z marketingiem. W dużym skrócie ich zadaniem jest pisanie wszelkich treści, które mają charakter komercyjny: mają zainteresować, poinformować, zachęcić odbiorcę do zostania klientem.

W ofercie copywriterów znajdziemy więc najróżniejsze formy tekstów: od haseł reklamowych po obszerne artykuły eksperckie. O tym, co tworzą nasi ankietowani, dowiesz się z dalszej części artykułu.

Podstawowym problemem w zawodzie copywritera nie jest jednak to, czym się zajmuje, lecz to… że może to robić właściwie każdy. Przecież żeby zacząć, wystarczy po prostu umieć pisać. Niski próg wejścia może przekładać się na niską jakość usługi i obsługi, a to z kolei wpływa na opinię klienta o całej branży.

Dlatego, zanim ktoś podejmie decyzję o chęci pisania treści na zlecenie pod wpływem chwili (lub skusi się opisanymi poniżej zarobkami), zachęcamy, by najpierw dowiedzieć się, jak zostać copywriterem i pozyskać klientów?

Copywriter – zarobki

Kiedy wiemy już, czym zajmuje się copywriter i na czym polega jego praca, dowiedzmy się, jakie stawki obowiązują w branży i ile rzeczywiście on zarabia. W 2018 roku weryfikowaliśmy zarobki copywriterów, dziennikarzy, korektorów i redaktorów, w tegorocznej edycji skupiamy się na pierwszej spośród tych grup zawodowych.

W tym celu możemy po prostu sięgnąć po jeden z wielu raportów płacowych, które odpowiadają na pytanie o zarobki w różnych zawodach. Jednak zawsze warto korzystać z kilku źródeł! W tym przypadku drugim będą własne mini badania.

Ile zarabia copywriter w 2021? Źródła ogólnodostępne

Najprostszą odpowiedzią na pytanie o zarobki copywritera jest „to zależy”. I zależy naprawdę od wielu czynników!

Na początek zajrzyjmy do ogólnodostępnych informacji.

  • Według portalu Pracuj.pl mediana zarobków copywritera w 2021 roku wynosi ok. 5300 zł brutto, a więc w przypadku umowy o pracę byłoby to ok. 3850 zł netto.[1]
  • Justyna Szymczyk z portalu PoradnikPracownika.pl informuje, że przyjmuje się, że copywriter na etacie średnio zarabia ok. 3000 zł netto - zarobki zaczynają się od 2 379 zł netto i do przedziału 3 655 zł uznawane są za bardzo dobre.[2]
  • Natomiast według Ogólnopolskich Badań Wynagrodzeń mediana zarobków copywriterów utrzymuje się na poziomie 4000 zł brutto, co oznacza dla etatowca ok. 2908 zł netto.[3]

Ile zarabia copywriter w 2021? Wyniki badań własnych

W ramach weryfikacji ogólnodostępnych informacji stworzyliśmy ankietę. Została ona udostępniona w grupach na Facebooku, które gromadzą copywriterów. Badanie trwało łącznie tydzień, przeprowadzone zostało w październiku 2021.

Ankieta zawierała łącznie 10 pytań, dotyczących nie tylko samych zarobków, ale również zakresu usług, formy rozliczania i wycen zleceń. Na pytania odpowiedziało w sumie 124 respondentów.

Zanim jednak przejdziemy do informacji dotyczących zarobków, przyjrzyjmy się bliżej respondentom. Zapytaliśmy ich o różne czynniki, od których zależy to, ile dochodu uzyskają - o formę i zakres wykonywania usług, o ich doświadczenie, o ich sposób rozliczania z klientami. Dzięki tym informacjom łatwiej będzie zrozumieć wyniki dotyczące samych dochodów.

Copywriter – etatowiec czy freelancer?

Pierwszym czynnikiem, który ma ogromne znaczenie w przypadku przyglądania się zarobkom copywriterów, jest przede wszystkim forma świadczenia przez nich usług. Zupełnie inne dochody przedstawi etatowiec, pracujący za określoną odgórnie stawkę, a inną osoba realizująca zlecenia na własne konto.

W badaniu wzięło udział łącznie 124 osób, z czego:

  • aż 75% (a więc 93 osoby) to freelancerzy,
  • jedynie 7,3% (9 osób) to etatowcy,
  • 15,3% (19 osób) łączy etat z freelancingiem po godzinach.

Formy wykonywania zawodu przez copywritera

W tym miejscu warto podkreślić, że copywriter to zawód pozwalający na dużą swobodę realizacji zadań. Osoba taka może pracować skąd i kiedy chce: jeśli ma taką ochotę i możliwości może swoje zlecenie wykonywać zarówno z Chorzowa czy Poznania, jak i z Nowego Jorku czy Hawany. Może pracować od 8 do 16, jak przyjęło się u nas na etatach w biurach lub w zupełnie inny sposób, np. po godzinie z godzinną przerwą, w nocy czy nad ranem.

Wybór ten zależy od indywidualnych upodobań - a im bardziej dopasowujemy style pracy do swojego życia (a nie odwrotnie), tym lepszym rozwiązaniem jest praca jako freelancer.

Ile tygodniowo pracuje copywriter?

Z elastycznym trybem pracy, dominującym wśród copywriterów, bezpośrednio łączy się zagadnienie czasu przeznaczonego na realizację zadań. Aby łatwo było wszystkim sobie to wyobrazić i porównać z własnymi doświadczeniami, zapytaliśmy ankietowanych o to, ile średnio czasu tygodniowo poświęcają na copywriting.

Standardowy etat wynosi 40 roboczogodzin w tygodniu.

Na pytania odpowiedziało 124 osób, z czego:

  • powyżej 40 godzin w tygodniu pracuje 22,4%,
  • w przedziale 20-40 godzin w tygodniu pracuje 38,4%,
  • w przedziale 10-20 godzin w tygodniu pracuje 20,8%,
  • do 10 godzin w tygodniu pracuje 18,4%.

Ile czasu copywriter poświęca na copywriting miesięcznie

Liczby te oznaczają, że pomimo braku etatu i pracy w trybie freelance, duża część copywriterów dąży do takiej optymalizacji, by pracować mniej niż gdyby byli zatrudnieni w innej firmie. Wyniki pokazują też, że często eksperci od pisania wpadają w pułapkę “im więcej będę pracować, tym więcej zarobię”, pracując więcej godzin niż gdyby robili to na etacie.

Ile lat doświadczenia ma copywriter?

Kolejnym bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na dochody copywritera, jest jego doświadczenie. Z założenia im ono dłuższe, tym powinno być szersze portfolio zrealizowanych zleceń - oczywiście nie musi jednak tak być. Dla uproszczenia jednak zapytaliśmy po prostu o lata doświadczenia w tworzeniu treści pisanych.

Spośród 124 ankietowanych:

  • 17,6% pracuje jako copywriter krócej niż rok,
  • 20,8% pracuje jako copywriter w przedziale rok-2 lata,
  • 32% pracuje jako copywriter w przedziale 2-5 lat,
  • 22,4% pracuje jako copywriter w przedziale 5-10 lat,
  • 7,2% pracuje jako copywriter powyżej 10 lat.

Jak długo wykonujesz zawód copywritera?

 

Jak mówią liczby, w badaniu wzięło udział sporo copywriterów, którzy dopiero wkroczyli na tę zawodową drogę (22 osoby zaznaczyły, że wykonują zawód copywritera krócej niż rok, zaś do 2 lat w zawodzie pracuje kolejne 26 osób). Co ciekawe, warto zauważyć, że duża część spośród tych respondentów podjęła decyzję o spróbowaniu takiej ścieżki kariery już w trakcie pandemii!

Czym jest copywriting, czyli co pisze copywriter?

Dochody copywritera różnią się też w zależności od tego… co pisze. Zupełnie inne zarobki przedstawi osoba specjalizująca się w treściach SEO, inne w copywritingu kreatywnym, a jeszcze inne tworząca wpisy do social media.

Dlatego sprawdziliśmy, jakiego rodzaju copywritingiem zajmują się nasi respondenci. W przypadku znacznej większości widzimy, że jest to klasycznie pojmowany copywriting, czyli tworzenie wszelkiego rodzaju tekstów: od opisów w sklepie internetowym, poprzez teksty sprzedażowe i na strony www, aż po artykuły mniej i bardziej eksperckie.

Jakiego typu zlecenia otrzymujesz jako copywriter? Ankieta.

Jak rozlicza się copywriter?

Kiedy copywriter jest zatrudniony na etat, nie ma problemu z formą rozliczania się za pracę; po prostu ma umowę o pracę i dostaje swoją wypłatę. Jednak jak widać w wynikach naszej ankiety, lwia część respondentów pracuje jako freelancerzy - i w tym przypadku sprawa się komplikuje. Dzieje się tak dlatego, że najprościej rzecz ujmując: mogą rozliczać się na wiele sposobów.

Spójrzmy więc na możliwości rozliczania się przez copywriterów:

  • Copywriter na etacie - umowa o pracę,
  • Copywriter z własną działalnością gospodarczą - wystawienie rachunku/faktury, umowa o dzieło, umowa zlecenie,
  • Copywriter bez własnej działalności gospodarczej - umowa o dzieło, umowa zlecenie, wystawianie faktur przez podmioty trzecie (głównie Useme).

Warto wspomnieć o innym popularnym sposobie wystawiania faktur, bez posiadania własnej działalności gospodarczej - od pewnego czasu powodzeniem cieszy się portal zrzeszający freelancerów i klientów Useme.com. Podkreślamy jednak: nie jest to sposób na bezpłatne wystawianie faktur lub na kombinowanie z mniejszym kosztem faktury. Wartość umowy w Useme to kwota netto zleceniodawcy (doliczany jest do niej VAT), a kwota brutto freelancera (od niej odliczana jest prowizja portalu oraz zaliczka na podatek dochodowy).

Jak najczęściej rozliczają się copywriterzy - ankieta.

Rozliczanie zleceń copywritera - za co rozlicza się copywriter?

We wcześniejszych odpowiedziach na pytania z ankiety wyszło nam, że większość respondentów uprawia klasycznie pojmowany copywriting, czyli piszą wszelkiego rodzaju teksty. I w pytaniu o to, jak rozliczają swoje zlecenia wyszło to, czego można by się spodziewać: najpopularniejszą metodą (73,4% ankietowanych) jest kwota za 1000 znaków ze spacjami. Jest to wygodny sposób, bo liczbę znaków bez problemu określimy w chyba każdym możliwym programie edytorskim.

Bardziej skomplikowanym - choć wraz ze wzrastającym doświadczeniem coraz prostszym - sposobem rozliczania się, będzie wycena pełnego projektu lub w przeliczeniu na godziny pracy. Znacznie łatwiej wówczas, zwłaszcza na początku, niedoszacować lub przeszacować zlecenie - a tym samym wzrasta ryzyko, że albo copywriter za mało zarobi, albo wycena będzie nieatrakcyjna dla potencjalnego klienta i wybierze on innego usługodawcę.

Sposoby rozliczania zleceń copywritera

Jak wycenić pracę copywritera?

Sprawdziliśmy, jak nasi ankietowani radzą sobie z problemem wyceniania własnej pracy - czyli od jakich czynników zależna jest ostateczna wycena.

Na podstawie ich odpowiedzi, podpowiadamy, jakie uwarunkowania należy brać pod uwagę wyceniając usługi copywritingu:

  • Stałość współpracy - odpowiedź 63,2% ankietowanych,
  • Własne doświadczenie - odpowiedź 52% ankietowanych,
  • Wielkość całego zlecenia (np. kilka tekstów) - odpowiedź 48% ankietowanych,
  • Termin zlecenia - odpowiedź 40% ankietowanych,
  • Dostęp do materiałów źródłowych - odpowiedź 36,8% ankietowanych.

Oprócz tego padały pojedyncze odpowiedzi, wskazujące m.in. na:

  • Rodzaj treści i ich tematykę - poziom skomplikowania,
  • Tematykę i branżę klienta - poziom wzbudzenia zainteresowania u copywritera,
  • Dobrą dotychczasową współpracę, uczciwość klienta, szybkie wypłaty.

Ile zarabia copywriter - stawki za zlecenia 2021

Jak zostało już wspomniane, zdecydowana większość copywriterów rozlicza się, przeliczając zlecenie na znaki ze spacjami - tym samym możemy wyznaczyć ile wynosi ich stawka za 1000 zzs (najszerzej przyjęty model). Trzeba przypomnieć i zaznaczyć jednak i w tym miejscu, że nie każdy copywriter rozlicza swoje usługi w ten sposób. Niektórzy przedstawiciele tego zawodu nie wyceniają swoich zleceń na znaki ze spacjami, lecz np. na roboczogodziny czy efekt, który osiągnie klient za pomocą tworzonych przez copywritera tekstów.

Pytanie o stawki było pytaniem fakultatywnym otwartym, z prośbą o podanie widełek netto za 1000 zzs. Odpowiedzi udzieliło 106 ankietowanych.

Średnia stawka copywriterów rozliczających się w modelu za 1000 zzs (a więc najczęściej piszących artykuły różnego rodzaju) wyniosła 31 zł netto.

Tutaj powinniśmy jednak dodać informację, że najniższa podana stawka wynosiła 7 zł netto/1000 zzs, zaś najwyższa 350 zł netto/1000 zzs.

Powyższe kwoty mogą być odpowiedzią na pytanie, ile kosztuje copywriting - lecz na pewno nie, ile zarabia copywriter. Jak łatwo jest zauważyć, rozbieżności są niemałe. Przyjrzyjmy się jednak dalszym wynikom ankiety i porównajmy miesięczne dochody copywriterów.

Ile zarabia copywriter - miesięczne dochody copywriterów 2021

I tak dochodzimy do najważniejszego pytania w tym artykule: ile zarabia copywriter? Pytając o to naszych respondentów, poprosiliśmy o podanie widełek netto, bez uwzględniania kosztów np. prowadzenia działalności. Pytanie było obligatoryjne, stąd odpowiedzi mamy tyle, ilu ankietowanych: 124.

Średni dochód miesięczny copywritera wynosi 4643 zł netto. Najwyższe podane widełki sięgały kwoty 30000 zł netto, zaś najniższe… 0 zł.

Średnie zarobki copywritera - ankieta

Od razu warto jednak zaznaczyć, że jest to średnia obejmująca wszystkich ankietowanych - realizujących usługi copywritingowe zarówno etatowo, jak i freelancersko oraz łączących etat z pisaniem “po godzinach”.

Dlatego też poniżej rozbijamy wynik na dwie osobne kategorie:

  • Copywriter na etacie zarabia średnio 2966 zł netto
  • Copywriter-freelancer zarabia średnio 5284,50 zł netto

W powyższym rozbiciu nie uwzględniamy osób zajmujących się copywritingiem “po godzinach”, ponieważ tak naprawdę każda z nich inny czas przeznacza na to zajęcie.

Jak copywriter może zwiększyć swoje dochody?

Naszym respondentom zadaliśmy jeszcze jedno bonusowe pytanie - Jak myślisz, jak mógłbyś/mogłabyś zwiększyć swój dochód z copywritingu? Zostało ono zadane z kilku powodów: po pierwsze z ciekawości, jakie ścieżki rozwoju swojej kariery przewidują koledzy i koleżanki z branży, a po drugie na pewno zainteresuje to sporą część przyszłych czytelników tego artykułu.

Wybór odpowiedzi, które Wam podamy w formie infografiki jest subiektywny - po prostu zgadzamy się z rekomendacjami ankietowanych copywriterów.

Jak copywriter może zwiększyć swoje dochody?

Podsumowanie: zarobki copywriterów 2021

Już wiemy, jak kształtują się zarobki polskich copywriterów w 2021 roku. Porównując wyniki do tych z 2018 roku widzimy wyraźny ich wzrost - w 2018 copywriter zarabiał średnio 4000 zł netto, aktualnie kwota ta wynosi 4643 zł netto.

Wzrosły również najwyższe podane widełki (w 2018 rekordowym wynikiem było 19000 zł netto, w tym roku 30000 zł netto); można by powiedzieć, że był to przypadek i trafił nam się pojedynczy respondent zarabiający znacznie więcej niż pozostali - jednak miesięczne dochody powyżej średniej deklaruje 38% badanych.

Pozwalamy sobie na kilka słów podsumowania wyników: na pewno znacznie lepiej powodzi się respondentom, którzy copywriting wykonują w ramach freelancingu. Na pewno też ich zarobki są znacznie wyższe niż były jeszcze kilka lat temu. Możemy więc wysnuć tezę, że copywriting się rozwija - i zakładamy, że ten trend nadal będzie się utrzymywać.

 

[2] Justyna Szymczyk, Copywriter – zarobki w Polsce, wymagania, najważniejsze cechy, https://poradnikpracownika.pl/-copywriter-zarobki-w-polsce-wymagania-najwazniejsze-cechy, dostęp: 12.10.2021

[3] Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, Sedlak&Sedlak, https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-copywriter, dostęp: 12.10.2021

 

 

Opublikowano: 2021-11-10
Zaktualizowano: 2021-12-29
Wasze komentarze (5)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Tomasz

    Ja płaciłem gdzie 8 zł. Rok 2020

    hydro-solid.eu

    2022-02-08, 23:22
  • Podpis

    Mniej prokrastynacji? Pewnie osoba, która to pisała nie pisze codziennie X artykułów, co copywriter.

    wp.pl

    2022-01-03, 19:24
  • Puzzle Maria Tańska

    Ekstra raport. Z tymi stawkami, to rzeczywiście niezły rozjazd jest.

    puzzle-copywriting.pl

    2022-01-02, 14:20
  • nero

    Dane wydają się rzetelne. Aby jednak osiągając średnie i powyżej średnich należy mieć swoją renomę i najlepiej kilku stałych, dobrze płacących klientów.

    kik-blog.pl

    2021-12-30, 16:18
  • Zgred

    Piękne podsumowanie. Bo na grupach copy na FB toczy się wiele dyskusji o stawkach a tutaj cyk - najniższa stawka 7zł.

    zgred.pl

    2021-12-29, 13:40
Polecane artykuły
artykuł sponsorowany
Artykuł sponsorowany

Reklama w internecie staje się coraz bardziej agresywna i mało skuteczna. Odbiorcy takich przekazów, jeśli już klikną w "skaczący obrazek", od razu wychodzą ze strony. Są jednak metody, aby skłonić internautów do zapoznania się z materiałem promocyjnym, jednym z nich jest artykuł sponsorowany.

Artykuł na temat SEO copywriting
SEO copywriting w 2021 roku – trendy, które trzeba znać

Z roku na rok SEO copywriting zyskuje na znaczeniu. Bez pozycjonowania coraz trudniej jest zwiększać ruch na stronie, pozyskiwać klientów czy odbiorców. Obecnie nasycanie treści na stronie słowami kluczowymi nie wystarczy do podniesienia widoczności witryny, dlatego konieczna jest współpraca z profesjonalnymi copywriterami. Jak zmienia się SEO copywriting i czego możemy się spodziewać 2021 roku?