10 błędów w Twoim sklepie internetowym - zobacz, jak poprawić techniczne SEO!

Chcesz, by Twój sklep internetowy przynosił wymierne zyski? Musisz zadbać nie tylko o atrakcyjną ofertę i szeroki wybór produktów, ale także o pozycjonowanie i aspekty techniczne. Sprawdź, jakie błędy z zakresu technicznego pozycjonowania czyhają na właścicieli sklepów online i dowiedz się, co możesz zrobić, by ich uniknąć lub je wyeliminować.
Ponad 33800 portali, 11600 influencerów, 620 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Techniczne błędy SEO, czyli jakie?

Pozycjonowanie obejmuje szereg działań, których celem jest osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, a także zbudowanie ruchu oraz sprzedaży z wyników organicznych Google. W zakres prac SEO wchodzi także techniczna optymalizacja strony pod kątem wymagań robotów wyszukiwarki. Dotyczy ona m.in.:

  • dodania strony do indeksu Google,
  • stworzenia mapy strony,
  • optymalizacji title, description, nagłówków H1,
  • optymalizacji adresów URL,
  • wdrożenia adresów kanonicznych,
  • wdrożenia przekierowań (by uniknąć technicznej duplikacji strony),
  • optymalizacji czasu ładowania i prędkości strony,
  • przystosowania witryny do urządzeń mobilnych,
  • optymalizacji strony 404.

Sprawdź, jakie błędy techniczne w Twoim sklepie internetowym mogą negatywnie wpływać na SEO w e-commerce. Poniżej znajdziesz 10 najpopularniejszych błędów, które możesz popełniać, oraz sposoby ich rozwiązania.

1. Nie dodałeś witryny sklepu do indeksowania

By Twój sklep internetowy znalazł się w organicznych wynikach Google, musisz dodać adres witryny do indeksowania. Jeśli tego nie zrobisz, Twoja strona w ogóle nie będzie uwzględniana przez roboty w bezpłatnych wynikach w wyszukiwarce, a tworzenie treści czy optymalizacja strony z pewnością nie przyniosą oczekiwanych efektów. Na brak efektów SEO mogą wpłynąć również różnorodne błędy z indeksowaniem, które raportuje bezpłatne narzędzie Google Search Console. Informuje ono o:

  • usuniętych podstronach,
  • błędnych przekierowaniach.

Rozwiązanie: Co zrobić, by uniknąć problemów z indeksowaniem? Skorzystaj z poniższych wskazówek:

  • po migracji sklepu dodaj witrynę do indeksowania, a migrację przeprowadzaj z pomocą doświadczonego webmastera,
  • zadbaj o wdrożenie przekierowań na usuniętych podstronach lub zoptymalizuj stronę 404, np. poprzez dodanie produktów-bestsellerów lub wewnętrznej wyszukiwarki,
  • usuń ze strony linki wewnętrzne i zewnętrzne, które prowadzą do nieistniejących lub usuniętych podstron.
     

Screen z narzędzia Google Search Console

Błędy w Google Search Console dostępne w raporcie Stan.

2. Nie wdrożyłeś kanonicznych adresów URL

Określenie kanonicznego adresu URL pozwala ograniczyć problem duplikacji treści w Twoim sklepie internetowym i poprawić efekty pozycjonowania. Jeśli w Twojej witrynie istnieją adresy URL, które mają taką samą lub bardzo podobną treść, roboty Google mogą uznać je za kopię, a to może doprowadzić do spadków pozycji oraz ruchu. Przykład? Jeśli Twój sklep ma wersję na komputery stacjonarne oraz wersję mobilną, dostępne pod dwoma różnymi adresami URL, dla robotów Google jest to duplikacja treści.

Rozwiązanie: Jeśli w Twojej witrynie istnieją adresy URL, które mają taką samą treść, określ jeden z nich jako adres kanoniczny. W ten sposób każdy z adresów będzie dostępny dla użytkownika, ale roboty będą indeksować tylko jeden z nich, wybrany przez Ciebie. Jeśli tego nie zrobisz, roboty nie będą wiedziały, która wersja jest dla Ciebie istotna i w konsekwencji mogą:

  • wyświetlać w wyszukiwarce adres, który ma mniejsze znaczenie,
  • pominąć Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania.

Dzięki wdrożeniu kanonicznego adresu URL, w najlepszy sposób wykorzystujesz potencjał robotów Google, które odwiedzają i indeksują tylko te podstrony, które są dla Ciebie istotne pod kątem SEO.

3. Nie optymalizujesz tytułu strony lub robisz to w niewłaściwy sposób

Tytuł SEO strony (title) to jeden z najważniejszych czynników w pozycjonowaniu. Jego niewłaściwa optymalizacja lub jej całkowity brak mogą wpłynąć na to, że Twoja strona, mimo inwestycji w pozycjonowanie, nie jest widoczna w bezpłatnych wynikach Google i nie generuje ruchu lub generuje niższy, niż zakładałeś. Dlaczego? Ponieważ m.in. na podstawie title roboty Google rozpoznają zawartość Twojej strony. Użytkownicy widzą tytuł SEO w wynikach wyszukiwania i m.in. na jego podstawie decydują, czy wejdą na Twoją stronę, czy nie. 

Rozwiązanie: Zoptymalizuj tytuł SEO pod kątem pozycjonowania. Umieść w nim kluczową frazę oraz wezwanie do działania. Pamiętaj, by każda podstrona miała unikalny title informujący o treści danego adresu URL, który obejmuje ok. 50-70 znaków ze spacjami. Jak skonstruować title?

  • Dla podstrony produktowej – umieść w title nazwę produktu oraz ewentualne dodatkowe dane (model, rozmiar, kolor itp.).
  • Dla podstrony kategorii – umieść w title nazwę kategorii.
  • Dla wpisu blogowego – umieść w title krótki tytuł wpisu.

4. Ukrywasz treści w sklepie internetowym

Część Twoich treści jest obecna w kodzie strony, ale niewidoczna dla użytkowników? To jeden z technicznych błędów SEO w sklepie, który może spowodować spadek w wynikach wyszukiwania, a nawet nałożenie filtra przez Google. Pamiętaj, że treści w internecie tworzysz nie tylko dla robotów Google, ale przede wszystkim dla użytkowników.

Screen z widocznymi ukrytymi treściami na stronie

Treści zaszyte na stronie w warstwie niewidocznej dla użytkownika.

Rozwiązanie: Nie ukrywaj treści w sklepie – content powinien być widoczny zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników. Pamiętaj, by treści zawierały nie tylko frazy kluczowe, ale także informacje przydatne dla potencjalnych klientów, które zachęcają ich do zakupu.

5. Nie poprawiasz prędkości strony

Niski czas ładowania oraz niska prędkość strony mogą przyczyniać się do spadku pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli Twoja strona działa wolno, niecierpliwy użytkownik prawdopodobnie zdecyduje się ją opuścić i wróci do wyszukiwarki. W ten sposób wzrośnie współczynnik odrzuceń oraz ruch, co może doprowadzić do spadków w SERPach. Długi czas ładowania strony może utrudniać użytkownikowi dokonanie transakcji i realizację zamówienia.

Rozwiązanie: Regularnie monitoruj prędkość swojego sklepu internetowego i czas ładowania. Możesz to zrobić za pomocą bezpłatnych narzędzi – PageSpeed Insights lub GTmetrix. Po wpisaniu adresu URL swojej witryny otrzymasz szczegółowy raport, który:

  • poinformuje Cię o stanie Twojej witryny pod kątem prędkości ładowania,
  • podpowie Ci, co możesz zrobić, by poprawić prędkość strony.

Wśród możliwych działań znajdują się:

  • ograniczenie długości kodu HTML oraz JavaScript,
  • skompresowanie plików graficznych,
  • ograniczenie plików multimedialnych tylko do tych, które są niezbędne.
     

Screen z narzędzia GTmetrix

Narzędzie GTmetrix służące do weryfikacji czasu ładowania strony. 

6. Nie zoptymalizowałeś witryny pod urządzenia mobile

Prowadzenie sklepu internetowego w dobie wszechobecnych smartfonów wymaga dostosowania witryny sklepu do działania na urządzeniach mobilnych. Jeśli Twój sklep nie działa płynnie na mobile'u:

  • tracisz potencjalnych klientów, którzy chcieliby dokonać zakupu poprzez smartfon, ale nie mogą tego zrobić,
  • obniżasz efekty SEO, ponieważ dla robotów Google preferowana wersja strony to ta, która jest dostosowana do urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. 

Rozwiązanie: By spełnić oczekiwania użytkowników oraz robotów Google, zadbaj o wdrożenie mobilnej lub responsywnej wersji witryny. W przypadku tej drugiej Twoja strona będzie wyświetlać się poprawnie na każdym urządzeniu, niezależnie od wielkości ekranu. Jest to najbardziej opłacalna opcja dla nowych sklepów. Jeśli masz już sklep, zdecyduj się na stworzenie odrębnej wersji mobilnej. Pamiętaj wówczas, by poinformować roboty, która wersja strony jest kanoniczna. Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twój sklep online jest dostosowany do urządzeń mobilnych, skorzystaj z narzędzia Mobile Firendly Test od Google.

Screen z narzędzia Mobile Friendly Test - Google

Narzędzie Mobile Friendly Test od Google pozwala sprawdzić, czy Twoja witryna działa sprawnie na urządzeniach mobilnych.

7. Nie optymalizujesz sklepu pod kątem UX (doświadczeń użytkowników)

Pozycjonowanie to nie wszystko. Dzięki SEO poprawiasz widoczność swojego sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania i przyciągasz użytkowników na stronę, ale to nie gwarantuje Ci konwersji. Równie istotna jest budowa sklepu w taki sposób, by ułatwić użytkownikowi poruszanie się po nim oraz dokonanie zakupu i zrealizowanie transakcji.

Rozwiązanie: Jeśli chcesz sprzedawać dzięki SEO, uzupełnij działania o optymalizację witryny pod kątem doświadczeń użytkowników. Co to oznacza? Zadbaj o:

  • przyjazną i intuicyjną budowę i strukturę menu,
  • intuicyjny i łatwy w obsłudze projekt strony,
  • zaprezentowanie użytkownikowi podobnych oraz powiązanych produktów,
  • wdrożenie wewnętrznej wyszukiwarki produktów oraz możliwości filtrowania wyników,
  • uzupełnienie stron produktowych nie tylko o treści, ale także o zdjęcia (kontekstowe, 3D, 360).

8. Nie optymalizujesz adresów URL

Adresy URL w Twoim sklepie zawierają myślniki, znaki zapytania i inne znaki interpunkcyjne? To błąd, który może Cię wiele kosztować. Roboty Google rozpoznają treść i zawartość danej podstrony m.in. poprzez odczytywanie adresów URL. Dlatego też powinny one jasno informować, co znajduje się na danej podstronie.

Rozwiązanie: Edytuj automatyczne adresu URL w CMS i stosuj „mówiące” adresy. Unikaj znaków interpunkcyjnych, a zamiast nich określ adresy URL poprzez:

  • nazwę kategorii produktowej, którą prezentujesz na danej podstronie,
  • nazwę produktu,
  • tytuł wpisu blogowego.

W adresach URL warto umieścić kluczową frazę – może to pozytywnie wpłynąć na efekty pozycjonowania sklepu.

Przykłady prawidłowych i zoptymalizowanych adresów URL w sklepie to:

  • pl/dresy-damskie dla podstrony kategorii produktowej,
  • pl/dres-damski-marka-model-rozmiar-s dla podstrony produktu,
  • pl/blog/jaki-miod-wybrac dla wpisu blogowego.

9. Nie wykorzystujesz danych strukturalnych

Dane strukturalne to dodatkowe elementy w kodzie strony, dzięki którym możesz wyświetlać dodatkowe informacje w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli ich nie uzupełniasz, Twoja strona niczym się nie wyróżni spośród innych. Jeśli nie wdrożysz danych strukturalnych w kodzie strony, w wynikach wyszukiwania nie pojawią się takie informacje o produktach, jak:

  • cena,
  • opinie,
  • producent,
  • dostępne funkcje.

Rozwiązanie: Zadbaj o wdrożenie w kodzie strony danych strukturalnych. Dzięki nim być może poprawisz współczynnik CTR (liczbę kliknięć w Twój link w stosunku do liczby wyświetleń). W celu weryfikacji poprawności wdrożenia Schema.org, skorzystaj z narzędzia Google Structured Data Testing Tool

Screen z wyników wyszukiwania Google

Przykład danych strukturalnych w postaci funkcji produktów.

10. Nie wdrażasz certyfikatu SSL

Jeśli chcesz sprzedawać w internecie i wypracować dobre efekty SEO (wysokie pozycje, duży ruch), musisz zadbać o bezpieczeństwo danych. Brak certyfikatu SSL wprawdzie wpływa na SEO w niewielkim stopniu, jednak może:

  • utrudnić lub uniemożliwić dokonanie transakcji,
  • zniechęcić użytkowników do płatności ze względu na brak ochrony poufnych danych. 

Jeśli nie wdrożysz certyfikatu SSL w swoim sklepie, użytkownik, który chce do niego przejść, zobaczy następujący komunikat:

Screen z alertu Google

Rozwiązanie: Zainwestuj w protokół https, który zapewni bezpieczeństwo i poufność wrażliwych danych, takich jak hasła do logowania w bankowości internetowej. Nie musisz wybierać najdroższego certyfikatu - wystarczy tańszy certyfikat, który jednak umożliwi Twoim klientom bezpieczne realizowanie transakcji i opłacenie zamówień.

Podsumowanie

Jeśli chcesz, by Twój sklep generował ruch i sprzedaż, powinieneś unikać technicznych błędów w zakresie pozycjonowania, które mogą wpłynąć na przychody w e-commerce. Zadbaj o wiarygodność sklepu internetowego, bezpieczeństwo, a także optymalizację witryny pod kątem aspektów technicznych. Jeśli połączysz te działania z atrakcyjną ofertą i szerokim katalogiem produktów, możesz liczyć na sukces.

  • Autor: Katarzyna Nowak

    Specjalistka ds. marketingu internetowego

    widoczni.com

    Pracuje na stanowisku specialistki ds. marketingu internetowego w agencji SEO Widoczni. Choć zawodową karierę zaczynała od pracy dziennikarza sportowego, dziś z powodzeniem tworzy merytoryczne artykuły blogowe dotyczące różnych aspektów marketingu internetowego - m.in. pozycjonowania, content marketingu, płatnych kampanii Google Ads.

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Adrian

    Poza powyższymi aspektami wymienionymi w artykule, dodam od siebie, iż w sklepach internetowych warto zadbać o prawidłową strukturę adresów url, bądź optymalizację czasu ładowania strony. Od siebie dodam, iż wiele sklepów robi błąd odnośnie samego drzewa kategorii. Od samego początku warto uwzględnić w nazwach kategorii słowa kluczowe odnoszące się do kategorii, jak i zadbać i umieszczenie frazy w url. Odpowiednia struktura kategorii połączona z powyższymi wskazówkami zagwarantuje bardzo dobry start w google.

    funkymedia.pl

    2021-08-23, 20:48
Polecane artykuły
marketing szeptany
Marketing szeptany - praktyka SEO i narzędzia

Zastanawiasz się czym jest marketing szeptany? Jaka jest różnica pomiędzy buzz marketingiem, a „szeptanką”? Wszystkie wątpliwości pozycjonerów rozwieje nasz artykuł, w którym wyrażnie tłumaczymy jakie zadanie ma spełniac taka forma promocji strony na podstawie ciekawego narzędzia brandle.pl.

Gooogle Knowledge Graph grafika do artykułu
Google Knowledge Graph – jak wpływa na SEO i co robić, żeby to wykorzystać

Głównym celem powstania wyszukiwarki jest możliwość znajdowania rzetelnych informacji w sieci. Nasze wyszukiwane słowa kluczowe są bardzo różne, a najważniejsza jest tak naprawdę ich intencja. Dzięki algorytmom semantycznym Google jest w stanie zaprezentować najlepsze zbiory danych, a nawet podać od razu wyszukiwaną przez nas informację. I to jest właśnie głównym celem budowania bazy wiedzy Google Knowledge Graph.