Konkursy i nagrody - jak wpływają na brand agencji

Nagrody marketingowe
Zwycięstwo w prestiżowym konkursie na najlepszą kampanię marketingową czy reklamową może stanowić przełomowy punkt w rozwoju każdej agencji – zarówno doświadczonej, jak i mającej krótki staż. Jakie konkursy i nagrody branżowe są godne uwagi? Czy warto brać udział w takiej rywalizacji? Sprawdźmy, czym wyróżniały się dotychczas nagrodzone kampanie.
Ponad 32600 portali, 11600 influencerów, 580 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

semKRK Awards

Agencje SEO, które aspirują do miana liderów, powinny nie tylko uczestniczyć w cyklicznych spotkaniach semKRK, ale także stanąć w szranki z innymi specjalistami od marketingu w wyszukiwarkach, aby zostać laureatami semKRK Awards. To jedyna nagroda branżowa SEM w Polsce.

Smocze statuetki są przyznawane w 3 kategoriach:

  • najlepszej kampanii SEO,
  • najlepszej kampanii Google Ads,
  • najlepszej kampanii dla e-commerce.

Każdy uczestnik może zgłosić aż 3 projekty – 1 case study w każdej kategorii. W cenie jest nie tylko atrakcyjność samej kampanii, a również forma zgłoszenia – można zapunktować, czyniąc ją konkretną i przejrzystą zgodnie z zasadami webwritingu. Organizatorem spotkań i konkursu jest DevaGroup.

Konkursy dla agencji marketingowych i reklamowych


Power Of Content Marketing

Jeżeli chcemy osiągnąć sukces w długofalowych działaniach content marketingowych, które wpłyną pozytywnie na biznes klienta i podkreślą naszą specjalizację, warto śledzić inspirujące Stowarzyszenie Content Marketing Polska. Niezależna organizacja wyróżnia projekty stanowiące wzorcowe przykłady dla contentowców. Nawet agencje z młodym stażem mogą kojarzyć dawne Szpalty Roku, czyli aktualnie Power Of Content Marketing. Co godne podkreślenia, w edycji 2021 stworzono aż 55 kategorii. Zainteresowani mogli zgłaszać m.in. strategie content marketingowe, magazyny dla pracowników, klientów B2B i B2C, aplikacje mobilne, podcasty czy komunikację VR/AR.

MIXX Awards

Konkurs dla agencji digitalowych łączących kreatywne koncepcje z efektywnymi wynikami. Od 14 lat IAB Polska opiniuje kampanie interaktywne w Polsce, wręczając nagrody MIXX Awards. Projekty są oceniane pod kątem zarówno nieszablonowości, jak i ROI. Agencje social mediowe promują działania komunikacyjno-sprzedażowe, agencje digitalowe – storytelling w środowisku cyfrowym. MIXX Awards są przyznawane w aż 16 kategoriach, wśród których wyróżnia się Games & eSport – dla kampanii bazujących na gamingu, i Data Driven & Precision Marketing – w której mogą wykazać się analitycy. Agencje z ograniczonymi budżetami mają takie same szanse na zwycięstwo jak potężniejsza konkurencja. To możliwe dzięki kategorii Limited Budget – dla niebanalnych kreacji i eksperymentalnych rozwiązań.

Golden Arrow

W konkursie Golden Arrow liczy się nie tylko efekt komunikacji marketingowej, ale także innowacyjność kampanii. Wśród rywalizujących znajdują się agencje reklamowe full service, interaktywne, eventowe czy BTL, które chcą pochwalić się praktykami godnymi do naśladowania i wypromować przełomowe rozwiązania. Edycja 2021 została wzbogacona o Wyzwania marketera, obejmujące kategorie poświęcone premiumizacji, długoterminowym strategiom czy (re)launchom produktów. Sędziowie oceniają projekty pod kątem user experience, programów lojalnościowych, rozwoju marek własnych czy wykorzystania narzędzi AI. W dobie zero waste i less waste nie brakuje kategorii dla marketingu eko.

Golden Arrow - konkurs


European Search Awards

Oto pole do popisu dla agencji chcących zaistnieć na rynku międzynarodowym. W konkursie European Search Awards uczestniczą twórcy z kilkudziesięciu krajów europejskich, realizujący strategie SEO, PPC i content marketingowe. O nagrodę ubiegają się agencje planujące reklamy PPC dla e-commerce, biur podróży, lokalnych przedsiębiorców czy firm z sektora finansowego. Sędziowie oceniają także kampanie SEO – jeżeli miesięczny budżet nie przekracza 2500 €, zespół może startować w kategorii Best Low Budget Campaign. Maksymalnie 2-letnie agencje rywalizują wśród rówieśników w osobnej klasie Best Start-up Agency. Agencje butikowe z dłuższym stażem, lecz niewielką liczbą pracowników konkurują o nagrodę Best Small SEO Agency i Best Small PPC Agency.

KTR

Odważni marketerzy, którzy przełamują schematy, śledzą światowe trendy, testują najnowsze narzędzia i ubierają skuteczne strategie w niekonwencjonalne szaty, powinni zainteresować się konkursem KTR – Klubu Twórców Reklamy. Sędziowie przykuwają uwagę do śmiałej kreatywności w połączeniu z aktualnymi technologiami. Agencje współzawodniczą w 5 głównych kategoriach:

  • Craft,
  • Communication – Komercyjne,
  • Communication – Społeczne,
  • Design,
  • Technology.

Poszczególne prace są przyporządkowywane do licznych podkategorii i podpodkategorii, np. Communication – Komercyjnie -> Online -> Social Acivations. Wśród konkurencji można spotkać m.in. agencje reklamowe, PR, fotograficzne, graficzne, a nawet domy typograficzne i studia designerskie.

Webby Awards

To jeden z najbardziej prestiżowych konkursów w skali światowej. Kiedy media otaczają Webby Awards samymi superlatywami, nie wahają się używać określeń, takich jak Oscary Digitalu czy Oscary Internetu. Kilkanaście tysięcy kreacji reklamowych z różnych kontynentów rywalizuje w 8 głównych kategoriach:

  • Websites and Mobile Sites,
  • Video,
  • Advertising,
  • Media & PR,
  • Apps and Software,
  • Social,
  • Podcasts,
  • Games,
  • Virtual & Remote.

Jury poszukuje doskonałości w interaktywnych treściach, które są tworzone z pomocą nowych technologii. Celem Webby Awards jest nie tylko promowanie wyjątkowych kampanii, ale także pielęgnowanie rozwoju cyfrowej nauki i sztuki. Aby mieć większą szansę na zdobycie głównej nagrody, warto postarać się o współpracę z klientem, któremu zależy na unifikacji kulturowej i społecznej.

Webby Awards


Cannes Lions International Festival of Creativity

Międzynarodowy Festiwal Kreatywności Cannes Lions wyróżnia niestandardowe pomysły agencji reklamowych w 9 głównych kategoriach:

  • Communication,
  • Craft,
  • Entertainment,
  • Experience,
  • Good,
  • Health,
  • Impact,
  • Innovation,
  • Reach.

Legendarny konkurs zbiera kilkadziesiąt tysięcy zgłoszeń nawet z 90 krajów. Agencje specjalizujące się w kreowaniu komunikacji klientów farmaceutycznych, ograniczonej regulacjami prawnymi, zgłaszają efekty kreatywnej i wymagającej skrupulatności pracy w podkategorii Pharma Lions. Social & Influencer Lions jest przeznaczona dla marketerów wyznaczających trendy we współpracy z influencerami. Z kolei agencje kreujące rozwiązania podnoszące ważkie tematy społeczne i mające pozytywny wpływ na środowisko konkurują w Sustainable Development Goals Lions.

Google Premier Partners Awards (EMEA)

W konkursie Google Premier Partners Awards w regionie EMEA (Europa, Środkowy Wschód, Afryka) biorą udział wyłącznie partnerzy Google. Warto wspomnieć, że polskie agencje, które generują fenomenalne wyniki dla małych i średnich przedsiębiorstw, otrzymywały nawet po kilka nominacji w jednej edycji. Sędziowie biorą pod uwagę efektywne użytkowanie narzędzi Google i wyniki oddziałujące na rozwój firm z sektora MŚP. Google zmodyfikowało kategorie, proponując uczestnikom nowe obszary:

  • Brand Awareness,
  • Lead Generation,
  • Online Sales,
  • App Growth.

Nowością są dodatkowe kategorie: Diversity, Equity and Inclusion i Account Team, które skupiają się na marketingu inkluzywnym i współpracy zespołowej. Zwycięzcy Google Premier Partners Awards są nominowani do nagród w skali globalnej, co sprzyja zaprezentowaniu się potencjalnym partnerom biznesowym z całego świata.

Effie Awards

Słowo kluczowe w przypadku Effie Awards to „efektywność”. Im lepszy wynik kampanii, tym większa szansa na zdobycie nagrody. Wnikliwy komitet porównuje cele biznesowe z efektami pracy agencji marketingowych, dzięki czemu zwycięskie projekty stają się wzorem do naśladowania przez branżę. Kampanie są zgłaszane w maksymalnie 3 kategoriach: 1 z 12 kategorii produktów i usług oraz 2 kategorii z 12 kategorii specjalnych. Agencje chwalą się działaniami promującymi dobra konsumpcyjne, usługi finansowe, inicjatywy kulturalne, produkty do pielęgnacji czy żywność dla zwierząt. Statuetka Effie Awards może zostać przyznana także twórcy kampanii produktów objętych specyficznymi przepisami – leków i suplementów diety czy alkoholu.

Effie Awards 2021


Kampanie polskich agencji nagrodzone w konkursach

PromoTraffic

Agencja e-commerce PromoTraffic zdobyła semKRK Awards 2021, zajmując 1. miejsce wśród laureatów SEO. Jury przyznało główną statuetkę za kampanię kreatywną zrealizowaną dla firmy PSG Polska, a dokładniej – dla marki Profesjonalne Ozonowanie. PromoTraffic wyszła poza dotychczasową obsługę SEO on-site i off-site, tworząc raport „Polska pod mikroskopem”, obejmujący m.in. ranking najczystszych polskich miast. Kampania wygenerowała chociażby 209 publikacji medialnych i 70 mocnych linków.

PromoTraffic - case study kampanii kreatywnej PSG Profesjonalne Ozonowanie


Elephate

Morizon.pl to jeden z największych serwisów pomagających wynająć perfekcyjne mieszkanie czy kupić dom w nowej inwestycji. Współpraca z agencją content marketingową Elephate zaowocowała ponadczasowym raportem „Co wkurza najemców? Wynajem mieszkania oczami lokatorów”, który został zgłoszony do Power Content Marketing Awards 2018. Agencja zdobyła srebrną statuetkę w kategorii Content marketing – nieruchomości.

Power Content Marketing Awards - Nagroda dla Elephate za raport: Co wkurza najemców?


GONG

Agencja kreatywna GONG realizuje kampanie łączące media cyfrowe i tradycyjne. Wyróżnia się nie tylko udanymi projektami, ale również fenomenalnym miksem nagród, wyróżnień i nominacji, w tym związanych z MIXX Awards. GONG ma na koncie aż 9 nagród w edycji 2020. Kampania „Hulaj z głową” dla ING została doceniona złotą statuetką w kategorii Content Marketing, srebrną w kategorii Brand Awareness and Positioning i zwyciężyła jako projekt Best in Show. Akcja promowała bezpieczne użytkowanie hulajnóg elektrycznych.

GONG - nagrody agencji kreatywnej


Dziadek do orzechów

W przypadku tej agencji godna odnotowania jest szczególnie wygrana w konkursie Golden Arrow. Dziadek do orzechów zgłosił projekt pro bono we współpracy z Centrum Praw Kobiet. Kampania społeczna „STOP Kobietobójstwu” zdobyła złotą statuetkę w kategorii Kampanie szyte na miarę – Kampania idei. Agencja reklamowa wsparła tym samym międzynarodową akcję 16 Dni Przeciwko Przemocy ze względu na Płeć.

Golden Arrow - nagroda za kampanię społeczną „STOP Kobietobójstwu”


Harbingers

Agencja marketingowa Harbingers poznała słodki smak sukcesu dzięki współpracy z Kopalnią Soli „Wieliczka”. Kampania zdobyła nagrodę European Search Awards w kategorii Best Use Of Search – Travel/Leisure (PPC). Projekt pokazał, jak skutecznie można docierać do turystów w trudnym okresie pandemii. Warto wspomnieć, że został on doceniony także przez Content Marketing Institute w kategorii Best Content Marketing Program in Travel/Tourism. Co zyskała strona Kopalni Soli „Wieliczka”? Agencja Harbingers spotęgowała ruch organiczny o 530%, zwiększyła o 52% liczbę fraz kluczowych w TOP 3 i przyczyniła się do wzrostu słów kluczowych o 169% w TOP 10, co przebiło zaplanowane cele.

Harbingers - nagroda European Search Awards w kategorii Best Use Of Search

VMLY&R

Agencja marketingowa full service VMLY&R wywalczyła aż 9 nagród w konkursie KTR i zdobyła 2. miejsce w rankingu kreatywności. Kampania Wielka Zwrotka Ż została 2-krotnie doceniona złotymi statuetkami i 2-krotnie brązowymi. Reklama Unbox The Strange, powstała we współpracy z globalnymi gwiazdami TikToka, nie tylko wypromowała sneakersy adidas ZX 2K BOOST, ale zdobyła srebro i brąz w kategorii Communication. Jury nagrodziło także projekty dla marek Samsung i Lidl oraz kampanię społeczną dla organizacji SOS Wioski Dziecięce.

VMLY&R zdobywa 9 nagród w konkursie KTR


McCANN Poland

Chociaż wielu marketerów niekoniecznie przepada za „Chłopami” Władysława Reymonta, z pewnością wielu doceniło pomysł agencji reklamowej McCANN Poland, która zdobyła złotą statuetkę w kategorii Apps and Software: Education & Reference w konkursie Webby Awards. W tym przypadku doceniono kampanię „Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej”, inspirowaną zarówno klasyczną literaturą, jak i raportem WWF, który zaprezentował koszmarną wizję przyszłości planety. Nowatorskie słuchowisko podkreśliło proekologiczny charakter przekazu.

McCANN Poland. Nagroda w kategorii Apps and Software: Education & Reference w konkursie Webby Awards


Ogilvy Polska

Rozwiązania przyjazne środowisku zostały też wykorzystane przez Ogilvy Polska. Agencja reklamowa skierowała się ku rodzicom dzieci zafascynowanych klockami LEGO. Kampania „Zielone instrukcje”, która zdobyła Brązowego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Kreatywności Cannes Lions 2021, polegała na m.in. przygotowaniu tutoriali pokazujących, jak zbudować hulajnogi, rowery, pociągi elektryczne czy wiatraki z klocków LEGO. Instrukcje zostały stworzone dla istniejących zestawów LEGO, aby odkryć ich ekologiczne wersje. PDF-y zawierające instruktaże i ciekawostki są dostępne na zieloneinstrukcje.pl. Warto zwrócić uwagę na komunikację Ogilvy Polska w social mediach – agencja wielokrotnie wspomniała nagrodę w humorystycznych postach.

Ogilvy Polska - nagroda Cannes Lions za kampanię LEGO Zielone instrukcje


Bluerank

Agencja marketingu internetowego Bluerank wspomina I edycję Google Premier Partner Awards (EMEA) aż 2 statuetkami. Łódzcy twórcy zwyciężyli w kategorii Display Performance Award, w której została zgłoszona kampania dla marki Smyk. Projekt bazował przede wszystkim na działaniach remarketingowych – retargetowani użytkownicy byli skutecznie nakłaniani do zakupów. Bluerank doceniono również w kategorii Outstanding Premier Partner Award. Warto podkreślić, że polska agencja jako jedyna zdobyła 2 nagrody.

bluerank - nagroda za kampanię dla marki SMYK


Golden Submarine

„Effiektowne zwycięstwo!” – tak agencja interaktywna Golden Submarine zakomunikowała uzyskanie aż 3 nagród Effie Awards 2017. Sędziowie ocenili najwyżej kampanię „Maggi. Daj się zaskoczyć” – nowa komunikacja marki zdobyła złotą statuetkę. Na podium ulokowały się także projekty przygotowane dla ING Banku Śląskiego i Nivea Polska. Srebrne statuetki przyznano za kampanię „Pożycz tak, aby zyskać więcej”, stawiającą pożyczkę w świetle samorealizacji klienta, oraz promowanie linii NIVEA Protect&Care pod hasłem „Skuteczność z wyjątkową pielęgnacją”.

Golden Submarine - nagrody Effie Awards 2017


Kluczowe wymagania konkursowe – ważne zapisy z regulaminów

Zrealizowana kampania reklamowa, która przyniosła pożądane efekty klientowi, a nawet przerosła jego najśmielsze oczekiwania, to dopiero połowa sukcesu. Od czego jest zależne pozostałe 50%? Po pierwsze – zgłoszenie musi spełniać wymagania określone w regulaminie konkursu. Po drugie – liczy się nie tylko dopilnowanie formatów i wielkości plików, ale także forma zaprezentowania case study. Okazuje się, że efektywna kampania sprzedażowa… musi się dobrze sprzedać.

Na co warto zwrócić uwagę?

  • Należy pamiętać o wyrażeniu zgody klienta na opublikowanie case study na blogu firmowym i zgłoszenie kampanii do konkursu.
  • Warto sprawdzić listę dopuszczalnych podmiotów, która może być inna dla poszczególnych kategorii konkursowych.
  • Organizatorzy mogą dopuszczać powtórne zgłoszenie kampanii nominowanych, ale nie nagradzanych we wcześniejszej edycji.
  • Materiały zgłoszeniowe powinny być zgodne z wytycznymi pod kątem rodzaju, wielkości i ilości plików. Uwaga – pliki ZIP mogą być nieakceptowalne. Jeśli organizator dopuszcza załączenie tzw. wspierających materiałów, może zadeklarować, że sędziowie nie są zobowiązani do zapoznania się z nimi.
  • Organizatorzy postulują posługiwanie się faktami i liczbami. Opis kampanii mający charakter notatki PR nie pozwoli na prawidłową cenę realizacji projektu.
  • Należy zweryfikować, czy organizator może nałożyć dodatkowe opłaty za nieprzestrzeganie regulaminu.
  • Warto dopilnować wszystkich formalności – uchybienia mogą spowodować dyskwalifikację, chyba że organizator dopuszcza uzupełnienie dokumentów.

Czy warto brać udział w konkursach?

Konkursy dla agencji mają zarówno zwolenników, co doskonale widać po corocznych tysiącach zgłoszeń, jak i przeciwników, którzy nie omieszkają publicznie poinformować znajomych i nieznajomych z branży o powodach wycofania się z rywalizacji. Jakie argumenty stoją po obu stronach?

Czy warto uczestniczyć w konkursach marketingowych? Infografika.

Zalety uczestnictwa w konkursach branżowych

  • Rozdanie nagród jest gwoździem programu branżowego eventu? Warto ubiegać się o wystąpienie z firmową prezentacją. Należy tu przywołać prelegentów semKRK, którzy zostają sędziami w kolejnych edycjach konkursów, dzięki czemu wzmacniają ekspercki wizerunek. Sylwetki prelegentów zostają ponadto uwiecznione w specjalnej zakładce Hall of Fame.
  • Zwycięskie agencje z poprzednich edycji konkursów mogą liczyć na powtórny rozgłos. Zdarza się, że laureaci są zapraszani na następne eventy, aby zaprezentować nagrodzone case studies na żywo.
  • Profil konkursu wysuwa na pierwszy plan mocne strony agencji, które warto jeszcze mocniej podkreślać w codziennej komunikacji. Power Of Content Marketing potwierdza umiejętności contentowców, Webby Awards podkreśla nowoczesne rozwiązania na międzynarodowej arenie, a Effie Awards uwypukla kampanie skupione przede wszystkim na skutecznym rozwoju biznesów.
  • Gdyby podsumować wszystkie wzmianki w mediach branżowych, okazałoby się, że mają potężny ekwiwalent reklamowy, zwłaszcza jeśli agencja wskoczy na finałowe podium.
  • Im dalej zajdzie zgłoszona kampania, tym bardziej może zintensyfikować networking. Konkursy zbierające prace z kilku kontynentów umożliwiają wskoczenie do grona międzynarodowych graczy i łatwiejsze pozyskanie partnerów biznesowych.
  • Jeżeli agencja dopiero rozkwita w branży i planuje sukcesywnie rozbudowywać zespół, udział w konkursie wpłynie pozytywnie na employer branding. Pomyślny przebieg rekrutacji zależy od m.in. specjalistów skuszonych pracą nad kampaniami, które mogą zaowocować statuetkami i chwałą.

Wady uczestnictwa w konkursie branżowym

  • Zgłoszenie projektu do konkursu jest płatne. Organizator może pobrać opłatę wpisową w wysokości kilkuset złotych i opłatę zgłoszeniową – zwykle przewyższa kilkukrotnie wpisowe. Im szybciej agencja zdecyduje się na wzięcie udziału w konkursie, tym lepiej dla jej budżetu. Wysłanie kandydatury w okresie early birds pozwala zaoszczędzić nawet 1/3 kwoty.
  • Wydawałoby się, że opracowanie opisu zrealizowanej kampanii nie jest dużym wyzwaniem. Nic bardziej mylnego – pamiętajmy, że im węższej prezentacji oczekują sędziowie, tym trudniejsze staje się przygotowanie materiału. Musimy zawrzeć maksimum atrakcyjnej treści w minimum słów – czy na slajdach, czy w filmie. Przygotowanie zgłoszenia do konkursu jest czasochłonne i zmniejsza dostępność specjalistów. W efekcie agencja może nie podjąć się realizacji dla nowego klienta w tym gorącym okresie.
  • Aby zredukować całkowity koszt udziału w konkursie, agencja może podwyższać ceny usług dla klientów, którzy chętniej rozglądną się za nieco tańszymi wykonawcami.
  • Warto dodać, że właściciele agencji często widzą szklankę w połowie pustą. Obawiają się, że pochwalenie się wyłącznie nominacją nie jest ambitne, a wręcz przeciwnie. Niejeden szef jest przekonany, że zakończenie udziału w konkursie chociażby bez zajęcia 3. miejsca czy zdobycia wyróżnienia oznacza niechlubną porażkę i skierowanie się potencjalnych klientów wyłącznie ku zwycięzcom.

Jak jest naprawdę?

O ile nagrody w renomowanych konkursach rzutują korzystnie na odbiór agencji przez klientów, o tyle nie są jedynym czynnikiem oddziałującym na złożenie zapytania. Pamiętajmy, że subiektywna decyzja maksymalnie kilkunastu sędziów nie przekreśla powodzenia wyjątkowej kampanii, którą warto opracować jako case study na blogu firmowym i promować w różnych kanałach, budując świadomość marki wśród potencjalnych klientów, a nawet przyszłych pracowników. Ponadto uzyskanie nominacji z tysięcy zgłoszeń jest bez wątpienia sukcesem. Medialne wyróżnienie nawet na początkowym etapie zwiększa szansę na dotarcie do nowych partnerów biznesowych.

Ekspert prawdę Ci powie – komentarze przedstawicieli nagrodzonych agencji

 

Komentarz

Maciej Gałecki foto

Maciej Gałecki

CEO Bluerank

Ile jest w Polsce agencji marketingu internetowego i które są najlepsze? Myślę, że nikt nie jest w stanie odpowiedzieć konkretnie i obiektywnie. Niektóre agencje znamy jednak wszyscy, a to za sprawą ich skuteczności, która przekłada się na świetną reputację. Żeby na nią zapracować, trzeba mieć dobre wyniki we współpracy z partnerami, ale też zadbać o to, żeby inni mieli szansę się o nich dowiedzieć.

W Bluerank pokazujemy na zewnątrz case studies, a na naszej stronie można znaleźć portfolio marek partnerów, z którymi współpracujemy, oraz credentiale – recenzje naszego zaangażowania i skali udziału w sukcesie partnera. To całkiem sporo, ale jednak niewystarczająco. Nasi partnerzy i potencjalni nowi klienci chcą mieć pewność, że pracują bądź będą pracować z najlepszymi, a żeby być zaliczanym do najwyższej ligi, trzeba im tę pewność dać. Potrzebne są zatem: skuteczność i doświadczenie, potwierdzone na wszelkie możliwe sposoby, w tym nagrodami branżowymi.

Te ostatnie zachowałem na koniec, ponieważ uważam je za szczególnie cenne. To potwierdzenie naszej wartości jako agencji przez grono niezależnych ekspertów z branży, a często także przedstawicieli konkurencji. Nie można przecenić wpływu zwycięstwa w konkursie na zaufanie obecnych i potencjalnych partnerów. Często słyszymy od nich, że znają nasze sukcesy, słyszeli o kolejnych laurach. To daje nam dodatkową pewność siebie w bieżących działaniach i w przygotowywaniu kolejnych projektów.

Dla każdej agencji, ale szczególnie dla tych z krótkim stażem, zwycięstwo w konkursie to również fantastyczny sposób na zwiększenie rozpoznawalności.

Pozostaje jeszcze jedna wartość wygranej i jest ona niezależna od stażu i rozmiaru agencji. Dla każdego zaangażowanego w zwycięski projekt jest to nagroda za ciężką, dobrze wykonaną pracę i zastrzyk najbardziej naturalnej motywacji.

Bluerank ma na koncie m.in. 13 nominacji i 2 nagrody Google Premier Partner Awards oraz 54 nominacje i 15 nagród European Search Awards.

 

Komentarz

Maciej Twardowski foto

Maciej Twardowski

Executive Creative Director w Ogilvy Polska

Za nami trzy najważniejsze festiwale kreatywności na świecie – One Show, D&AD i Cannes Lions. Kampania „LEGO Green Instructions” została nagrodzona na każdym z nich, stała się także jedyną pracą z Polski, która w 2021 roku otrzymała Lwy w Cannes.

Nagrody nie są jednak celem samym w sobie. Co roku stanowią uhonorowanie pionierskiego sposobu myślenia. To docenienie odkryć i rzeczy, których nikt wcześniej nie zrobił. Istotą sprawy jest siła samego pomysłu i to, jaki niesie on za sobą przekaz, czy działa na ludzi.

Przy tworzeniu takich kampanii nie ma przetartych i sprawdzonych ścieżek – jeśli coś jest tworzone rzeczywiście po raz pierwszy, to musimy tu sami wszystko odkrywać, wymyślać na nowo i konstruować. To doświadczenie, które w nieprawdopodobny sposób rozwija kreatywne myślenie. To esencja kreatywności – tworzenie nowych rozwiązań. To doskonały trening takiego myślenia, który następnie pozwala tworzyć na co dzień coraz lepsze rzeczy.

Kreatywność nie jest bowiem wspominaniem nagród z przeszłości, tylko dzieje się tu i teraz. To ostrość myślenia i wrażliwość, którą posiadamy w danym momencie.

Nagrody kreatywne są tylko zwieńczeniem i potwierdzeniem tego, że obecnie się nie mylimy. Wiara w pomysł kreatywny jest jedną z najtrudniejszych rzeczy. Gdy tworzymy coś nowego, na początku wierzy w to tylko garstka ludzi, tych ludzi przybywa oczywiście z czasem. A z czasem, jeśli włożymy w to całe nasze serce i talent, jaki mamy, taki pomysł zobaczą w końcu miliony ludzi. Na początku jednak jest najtrudniej, bo nigdy nie wiadomo na 100%, czy to wszystko się powiedzie. Jeśli mamy przekonanie co do słuszności kampanii, którą tworzymy, jeśli zespół działa razem, to na koniec czuć to też w samej kampanii. Widać jej autentyzm i siłę. Nagroda na festiwalu to także docenienie całego teamu za taką wiarę i za taką właśnie determinację.

Agencje i brandy, których prace są nagradzane, w danym momencie posiadają właśnie tę ostrość myślenia i tę autentyczność. Przekłada się to na jakość kolejnych tworzonych na co dzień kampanii. Nagroda jest także uhonorowaniem odwagi klienta. Odwagi do pionierskiego myślenia, tworzenia czegoś naprawdę nowego. Jak wyglądałby świat marketingu, gdyby co roku powstawały tylko kopie reklam z poprzedniego roku?

Dlatego właśnie tak ważne co roku jest wyłanianie odkryć i nagradzanie nowatorskiego sposobu myślenia. Te odkrycia kształtują bowiem naszą branżę, nadają jej kierunek. Wyróżnione i nagrodzone prace stają się jeszcze bardziej widoczne, obiegają świat, docierają do kolejnych odbiorców i klientów. Często inspirują do powstania kolejnych przełomowych i ciekawych rzeczy w następnym sezonie. Dzieje się tak w każdej innej dziedzinie, reklama nie jest tu czymś wyjątkowym.

To trochę jak z wojskiem amerykańskim. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele z rzeczy, których używamy na co dzień, zostało odkrytych najpierw przez wojsko. GPS, kuchenki mikrofalowe i wiele, wiele innych. Cannes i inne ważne festiwale są trochę jak to wojsko.

Reklama także czerpie inspiracje z nagradzanych kampanii, często dzięki temu powstają zupełnie nowe, przełomowe rzeczy. Nie chodzi tu o powielanie, ale nawet o inspirację do bycia odważnym. „Że jednak można”, „że jednak się da” – to pojawia się często w głowach kolejnych twórców, gdy takie kampanie widzą. To inspiruje, rozwija do robienia rzeczy, które nie będą ludziom obojętne, tylko dadzą jakieś ważne przesłanie albo po prostu chwilę radości.

 

Komentarz

Kuba Kwaczyński foto

Kuba Kwaczyński

Head of Strategy w GoldenSubmarine

Zgłoszenia do nagród to codzienność wielu agencji, szczególnie w okresie wiosenno-letnim, gdy większość konkursów ma otwarty proces zgłoszeniowy. Sam proces nie należy do najłatwiejszych, z różnych przyczyn. Im większy konkurs, tym więcej osób po stronie klienta akceptujących materiał, więcej podmiotów zgłaszających i w efekcie ilość zasobów poświęconych na temat bardzo się zwiększa. Czasem klienci nie chcą lub nie mogą dzielić się wszystkimi argumentami za naszym projektem, innym razem okazuje się, że pisząc zgłoszenie, czujemy, że case się nie broni, szczególnie jeśli spodziewamy się, jaka konkurencja pojawi się w danej kategorii.

Sporo emocji, a czasu mało – czy w ogóle warto? W przypadku największych konkursów, z Effie na czele, zdecydowanie tak – to wyróżnienia szczególnie atrakcyjne dla dyrektorów marketingu, więc posiadanie statuetek winduje w górę kurs agencji na giełdzie marketerów. To, co istotne dla mniejszych agencji, to duża liczba kategorii, w tym smart budget, dzięki czemu Effie nie musi być osiągalne jedynie dla sieciówek.

Korzyści mają też wymiar employer brandingowy – to nagrody najlepiej motywują zespół projektowy i przyciągają ambitnych i utalentowanych ludzi, szukających rozwojowego środowiska pracy.

 

Komentarz

Robert Stolarczyk foto

Robert Stolarczyk

Board President PromoTraffic

Nagrody i wyróżnienia w rzetelnych konkursach, bazujące na realnych efektach, są w stanie budować brand agencji, ale nie są celem samym w sobie. W PromoTraffic od lat wiedzieliśmy, że jesteśmy i zawsze chcemy być razem z naszymi klientami „winning awards”.

Kiedy otrzymujemy wyróżnienie lub nagrodę, jak ma to miejsce podczas SEM KRK, European Search Awards czy krajowych Ekomersów, stanowi to miły dodatek do codziennej pracy. Ponadto traktujemy to jako szansę na challenge z innymi agencjami i sprawdzenie, jak wypadamy na tle środowiska międzynarodowego.

Zdarza się, że klienci już w briefie wymagają tego, aby agencja mogła pochwalić się takimi osiągnięciami. Dla nas oznacza to, że mamy po drugiej stronie głodnego sukcesu, ambitnego partnera, który sam chce być „winning awards” i szuka do współpracy takich samych ludzi.

 

Komentarz

Wojtek Mazur foto

Wojtek Mazur

CEO Elephate

Nagrody zdobywane w branżowych plebiscytach są dodatkowym potwierdzeniem kompetencji i osiągania świetnych rezultatów realizowanych projektów.

Kampanie muszą posiadać udokumentowane ponadprzeciętne rezultaty i wyróżniać się na tle kilkudziesięciu, a czasem nawet i kilkuset innych zgłoszonych kampanii. W końcu materiały są oceniane przez eksperckie grono jurorów.

Dzięki zwycięstwu można pozyskać uwagę mediów branżowych, zainteresowanie nowych potencjalnych klientów, ale przede wszystkim wielką satysfakcję i docenienie dla zespołu pracującego nad wyróżnionym projektem.

 

Konkursy i nagrody dla agencji – podsumowanie

Strategie pozycjonowania stron internetowych, kampanie zabierające głos w problematyce społecznej, launch linii produktów w branży beauty – to nieliczne z różnorodnych projektów nagradzanych w słynnych konkursach dla agencji marketingowych i reklamowych.

Bogactwo kategorii konkursowych sprzyja udziałowi zarówno nowo powstałych agencji, jak i niewielkich zespołów kreatywnych. Dzięki kategoriom spod szyldu „low budget” nawet niskobudżetowe, ale oryginalne i efektywne kampanie pozwalają zasmakować splendoru ich twórcom.

Jeżeli wewnętrzny malkontent sugeruje, że udział w konkursie generuje nadmierne koszty pieniężne i czasowe, pamiętajmy, że klienci pozyskani dzięki zwiększeniu świadomości marki i wzmocnieniu specjalistycznego wizerunku mogą zwrócić poniesione nakłady ze sporą nawiązką.

 

  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Zdjęcie do artykułu o zapleczach SEO i alternatywach
Własne zaplecze SEO czy korzystanie z platform?

Prowadzisz działania SEO dla wielu klientów i zastanawiasz się, czy warto stworzyć własne zaplecze do link buildingu? Poznaj zalety i wady tego rozwiązania, a także koszty oraz dostępne alternatywy. Z tego artykułu dowiesz się, czym się różni budowanie zaplecza SEO od korzystania z platform, poznasz również inne popularne sposoby pozyskiwania linków.

Na zdjęciu grupa specjalistów planuje start swojej agencji
Zakładamy agencję - forma prawna i niezbędne formalności

Z zakładaniem agencji marketingowej wiążą się pewne formalności i decyzje do podjęcia, np. wybór formy działalności. Czy wiesz, jakie są najpopularniejsze formy prawne agencji digital w Polsce i możliwe sposoby opodatkowania? Sprawdź, z jakimi kosztami i formalnościami wiąże się prowadzenie agencji digitalowej oraz jak zarejestrować działalność – ważne informacje na start zebraliśmy dla Ciebie w jednym artykule.

Na zdjęciu radosne przygotowywanie briefu dla klienta
Szablon briefu dla klienta agencji

Brief wypełniany przed sporządzeniem oferty powinien być możliwie czytelny i uwzględniać wszystkie najistotniejsze informacje o potrzebach i oczekiwaniach, z jakimi zwraca się klient. Taki dokument daje nie tylko podstawę do zaplanowania i wyceny kampanii, a niekiedy także zabezpieczenie w razie nieuzasadnionych roszczeń po zakończeniu współpracy.