Strategia Content Marketingowa cz.1

Spoglądając wstecz na ostatnie lata można odnieść wrażenie że jesteśmy na wózku zjeżdżającym po równi pochyłej, który ciągle przyśpiesza. Czy my przyśpieszamy? Trudno odpowiedzieć, natomiast na pewno wzrasta ilość informacji, do której mamy dostęp i która nas otacza.
Mając powszechny dostęp do produktów, zaczynamy wybierać je nie tylko ze względu na dostępność, ale przez pryzmat ich cech np. prozdrowotnych, kaloryczności czy pochodzenia. Podobnie jest z informacjami. Nie musimy już konsumować treści z jednego źródła, na które jesteśmy skazani. Możemy przebierać, sprawdzać, decydować, które medium nam pasuje, spełnia nasze kryteria i to te informacje oznaczamy łatką „wiarygodne”.
Ludzie coraz bardziej oswajają się z zakupami przez internet, zmienia się również ich charakter. Na porządku dziennym staje się zakup produktów użytku codziennego, w tym żywności, ale coraz śmielej zamawiamy też produkty takie jak biżuteria czy inne dobra luksusowe. Rozwój sektora e-handlu przyciąga wielu, od małych, jednoosobowych firm, próbujących zdobyć rynek, aż po światowych liderów. Wszystkie te firmy stają obecnie przed nowymi wyzwaniami, gdyż użytkownicy zmienili swój cykl zakupowy. Dziś coraz częściej porównują oni ceny towarów w porównywarkach, sprawdzają opinie bądź korzystają tylko ze sprawdzonych sklepów, które lubią i którym ufają. Coraz więcej firm przekonuje się, że walka cenowa nie jest dobrym rozwiązaniem. Dlatego szuka się lepszych sposobów na znalezienie przewagi konkurencyjnej.
Jednym z takich trendów, który w przeciągu ostatniego roku wyjątkowo się rozwinał, jest content marketing, który dostarcza wielu narzędzi, pozwalających zwiększać konwersję oraz budować relacje z użytkownikiem. Narzędzia te mogą być wplecione w tradycyjne moduły sklepowe bądź też zaadaptowane na zewnętrznych zasobach np. na blogu. Content Marketing jest formą promocji, która może stać się zestawem narzędzi o mierzalnych efektach. Przed rozpoczęciem działań warto zadbać o przemyślaną strategię, która będzie drogowskazem, prowadzącym nas do zamierzonego celu.
Ten artykuł jest pierwszym z serii traktującej o tworzeniu strategii content marketingowej. Na początku określone zostaną fundamenty, w następnych artykułach przejdziemy do szczegółów i case studies.
Strategia Content Marketingowa, czyli o czym warto pamiętać, planując swoje działania contentowe.
1. Zrozumienie odbiorcy.
Pierwszym krokiem w kierunku udanej strategii marketingowej związanej z Content Marketingiem e-commerce jest zrozumienie odbiorców i określenie, jakiego rodzaju treści będą dla nich użyteczne. Grupa osób zainteresowanych zakupem danego produktu może być bardzo zróżnicowana. Farbami do ścian może być zainteresowany zarówno bankier, piekarz, lekarz, jak i przewodnik wycieczkowy, natomiast łączy ich potrzeba, którą w tym przypadku może być chęć pomalowania pomieszczenia. Dla tych wszystkich osób użytecznymi mogą być informacje o tym, w jaki sposób przygotować powierzchnie pod malowanie, jak malować, aby otrzymywać jednolity kolor na ścianach itd.. Takich tematów, mogących stanowić użyteczny content, który można dostarczyć odbiorcom, pojawi się wiele w momencie, gdy zrozumiemy naszego odbiorcę.
2. Poznaj swoje kanały komunikacji.
Dowiedz się, w jakich miejscach w sieci przebywa Twoja grupa docelowa i określ, jakimi kanałami komunikacji możesz dotrzeć do osób z tej grupy. Stwórz listę wszystkich sposobów, którymi można rozpowszechniać tworzony content, takich jak np. sklep, blog, social media, video za pośrednictwem YT, książki, ebooki, podcasty, kursy internetowe itd.
3. Stwórz listę zadań w oparciu o możliwości czasowe i budżetowe.
Gdy już wiesz, jakie treści mogą być interesujące dla Twoich odbiorców, oraz jakimi kanałami może odbywać się z nimi skuteczna komunikacja, czas na następny krok - pora na stworzenie kalendarza opisującego na linii czasu, jakiego rodzaju treści chcesz tworzyć. Dobra strategia Content Marketingowa powinna łączyć elementy optymalizacji z tworzeniem nowych treści. Powinniśmy zacząć od optymalizacji np. opisów produktów, recenzji w obrębie modułu sklepowego, a dopiero następnie przechodząc do tworzenia nowych elementów.
4. Do listy realizacyjnej stwórz listę celów, tzw. KPI.
Wraz z listą konkretnych działań, których chcemy się podjąć w ramach działań contentowych, powinny być rozpisane budżety związane z możliwościami realizacyjnymi. Ponadto bardzo istotne jest określenie zakładanych celów w formie współczynników. Najczęściej będzie to wzrost ilości dokonanych zakupów, zwiększenie wartości średniego koszyka zakupowego itd. W taki sposób sformułowana strategia będzie dobrym drogowskazem pokazującym progres prowadzonych działań.
Powyższy artykuł jest wstępem do tematu budowania skutecznej strategii. W kolejnych publikacjach z tej serii omówione zostaną dalsze etapy na konkretnych przykładach.