Google Knowledge Graph – jak wpływa na SEO i co robić, żeby to wykorzystać

Gooogle Knowledge Graph grafika do artykułu
Głównym celem powstania wyszukiwarki jest możliwość znajdowania rzetelnych informacji w sieci. Nasze wyszukiwane słowa kluczowe są bardzo różne, a najważniejsza jest tak naprawdę ich intencja. Dzięki algorytmom semantycznym Google jest w stanie zaprezentować najlepsze zbiory danych, a nawet podać od razu wyszukiwaną przez nas informację. I to jest właśnie głównym celem budowania bazy wiedzy Google Knowledge Graph.
Ponad 33800 portali, 11600 influencerów, 620 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Co to jest Google Knowledge Graph (Graf Wiedzy Google)?

W bardzo skrótowym opisie można określić Google Knowledge Graph jako bazę danych, w której powiązane ze sobą są miliardy faktów (a może już nawet więcej) o ludziach, miejscach i rzeczach, które można wykorzystać do znalezienia pożądanej informacji. Google analizuje nasze wyszukiwania oraz informacje, które znajdują się w Internecie, aby dostarczyć jak najlepszy wynik przez selekcję danych i badanie kontekstu. Warto dodać, że taka funkcja jest niezwykle ważna w coraz to popularniejszych wyszukiwaniach głosowych. Bo przecież właśnie tam wyszukujemy poprzez bezpośrednie pytania, a nie słowa kluczowe i kontekst oraz szybkie dostarczenie odpowiedzi są najistotniejsze.

Google już w 2010 roku postanowiło kupić firmę Metaweb odpowiedzialną za tworzenie bazy danych wiedzy Freebase. Od tego czasu baza wiedzy jest ciągle udoskonalana przez giganta z Mountain View, jak i samych użytkowników wyszukiwarki i asystenta Google. Trzeba przyznać, że to układ idealny.

Czy spotkałeś się wcześniej z Google Knowledge Graph? Używając produktów Google, na pewno korzystasz z tych funkcji codziennie. Od podpowiedzi na pasku adresu, po odpowiedź asystenta Google na pytanie np. „Gdzie znajduje się WhitePress?”.

Knowledge Graph screen


Wynik Google dla zapytania „Gdzie znajduje się WhitePress?”

Jeśli chcesz się bardziej wgłębić w działanie Google Knowledge Graph, warto zainteresować się teorią grafów oraz algorytmami semantycznymi. Google udostępnia także API do zapytań z bazy Knowledge Graph.

Jakie typy treści można znaleźć w Grafach Wiedzy Google?

Skoro zaawansowane algorytmy semantyczne Google są w stanie łączyć informacje i wyłuskiwać z nich najważniejsze treści, warto dowiedzieć się, jakie typy treści są przez nie uwzględniane, aby wykorzystać je na własną korzyść. Poniżej garstka najważniejszych z nich, które podaje na swojej stronie Google:

  • Książka
  • Seria Książek
     

Podgląd wyniku wyszukiwania Google Knowledge Graph z serią książek


Wynik Google na zapytanie „harry potter książka”

  • Organizacja edukacyjna
  • Wydarzenie
  • Organizacja rządowa
     

Podgląd wyniku wyszukiwania Google Knowledge Graph ze zdjęciami i podkategoriami


Wynik Google na zapytanie „sejm RP”

  • Lokalna firma
  • Film
  • Seria filmów
  • Album muzyczny
  • Grupa muzyczna
  • Piosenka
     

Podgląd wynik wyszukiwania Google Knowledge Graph na zapytanie muzyczne


Wynik Google dla zapytania z tytułem piosenki

  • Organizacja
  • Czasopismo
  • Osoba
  • Miejsce
  • Drużyna sportowa
     

Podgląd wyniku wyszukiwania dla zapytania o klub sportowy


Wynik wyszukiwania dla zapytania o klub sportowy

  • Epizod
  • Serial
  • Gra
     

Podgląd wynik wyszukiwania na zapytanie o grę


Wynik wyszukiwania na zapytanie o grę

  • Seria Gier
  • Strona internetowa

Jakie treści nie mogą się znaleźć w Google Knowledge Graph?

Fakty z Grafu Wiedzy Google są bardziej eksponowane, a nawet czytanie przez głosowego asystenta, co czyni je niezwykle istotnymi. Dlatego informacje muszą przede wszystkim podawać publicznie dostępne i oparte na faktach treści. Nie istnieją specjalne zasady, których trzeba przestrzegać, aby znaleźć się w Google Knowledge Graph. Nieodpowiednie treści, które mogą zostać usunięte to między innymi:

  • Błędne informacje
  • Informacje niereprezentatywne
  • Treści niebezpieczne
  • Treści szerzące nienawiść
  • Treści związane z nękaniem
  • Treści medyczne
  • Treści o charakterze seksualnym
  • Treści związane z terroryzmem
  • Przemoc i okrucieństwo
  • Wulgaryzmy i przekleństwa

Czy można ingerować w treści znajdujące się w Google Knowledge Graph?

Mamy jedynie możliwość zgłaszania informacji budzących wątpliwości. Jeśli uznamy, że treści, które znajdują się w Grafach Wiedzy, są nieprawidłowe, możemy przesłać naszą opinię i propozycje zmian. Linki służące do zgłoszenia treści znajdują się między innymi w panelach wiedzy, formularzach czy profilach firm. Mamy także możliwość zgłoszenia się jako przedstawiciel prezentowanego podmiotu, aby dokonać wskazanych przez nas zmian i korekt.


Podgląd widok Google Knowledge Graph z przyciskiem do zgłaszania opinii


Widok Google Knowledge Graph z buttonem do zgłoszenia opinii o treści

Jakie są minusy Google Knowledge Graph?

Nie ma rzeczy idealnych i Graf Wiedzy też może się pochwalić zmianami w wyszukiwaniu, które mogły nie przypaść do gustu właścicielom stron i publikującym treści. Google, wprowadzając tzw. Panele Wiedzy i inne mniejsze funkcje wykorzystujące Knowledge Graph, zwiększył tzw. „puste wyszukiwania” nazywane inaczej „wyszukiwaniami zero-klikowymi”. Czym są te puste wyszukiwania? Użytkownik, znajdując informacje niemal od razu po wyszukiwaniu, nie klika w linki, które prowadzą do źródła. Ostatecznie więc pozostaje na Google, a wydawca traci potencjalny ruch organiczny.

Jak SEO-wiec może wykorzystać Google Knowledge Graph?

Pomimo ogromnego minusa, jaki stanowią wyszukiwania „zero-klikowe” Google daje nam korzyści, które mogą pomóc prześcignąć konkurencję i mocno wesprzeć budowanie marki.

  • Podstawa kwestia to możliwość znalezienia się na samej górze wyników wyszukiwania wyszukiwarki (pozycje zerowe) wyłącznie dzięki wartościowej treści. Mowa tutaj między innymi o fragmentach z odpowiedzią, mapach, panelach wiedzy, grafikach i kilku innych wyróżnionych wyżej typach contentu.
  • Wyniki wyszukiwania, które Google uzna za powiązane, mogą zostać w specjalny sposób wyróżnione np. przez pogrubienie istotnych informacji bądź wyświetlenie danych schematycznych;
  • Google analizuje treść i dzięki powiązaniom, jakie znajduje w Grafach wiedzy, jest w stanie ocenić jej kontekst i poprawność. W związku z tym dobrze prowadzony Content Marketing tylko zyska na pozycji.

Wszystkie powyższe korzyści mogą prowadzić do zwiększenia liczby wyświetleń, a w niektórych przypadkach też klików. Przejścia na stronę będą prawdopodobnie pochodziły od osób, które są bardziej zainteresowane tematem i dalej chcą go zgłębiać. Przez co ostatecznie stronę odwiedzi użytkownik, który jest bardziej zaangażowany w wyszukiwaną treść.

Warto sobie też uzmysłowić, że same wyświetlenia również pomagają w budowaniu autorytetu marki i w ostatecznym zdobyciu upragnionego leadu. W oczach potencjalnego klienta dzięki temu stajemy się rzetelną marką, której warto zaufać (skoro nasze treści cytowane są przez Google). Co prawda, jest to efekt związany bardziej z działaniami PR niż SEO, ale ostatecznie obydwa działy firmy powinny żyć w symbiozie.

Co można zrobić, aby znaleźć się w Google Knowledge Graph?

Każdy specjalista SEO powinien dążyć do optymalizacji strony, która pozwoli stać się autorytetem treści w oczach algorytmów Google. Czy tym właśnie nie jest pozycjonowanie? A więc dowiedzmy się, które działania mogą prowadzić do pojawienia się w Google Knowledge Graph:

  1. Tworzenie poprawnej i dobrze sformatowanej treści – bo we wszystkim najważniejsza jest właśnie ona. Warto zadbać, aby tekst spełniał wszystkie kryteria Google do znalezienia się w Grafach Wiedzy. W formatowaniu trzeba pamiętać o:
  • Prostym i zrozumiałym przekazie,
  • Podziale na nagłówki,
  • Słowach kluczowych,
  • Treściach dodatkowych, takich jak grafiki, obrazy, wideo.
  1. Założenie i prowadzenie wizytówki Google Moja Firma – to metoda zdecydowanie najprostsza i najszybsza, gdyż wystarczy poprosić Google o założenie takowej wizytówki. Po weryfikacji adresu nasza firma znajdzie się w lokalnych wynikach wyszukiwania i na mapach;
  2. Założenie i prowadzenie profili na mediach społecznościowych – równie prosta metoda, jak ta opisana wyżej. Założenie profili społecznościowych buduje autorytet marki. W niektórych przypadkach wyszukiwarka wyświetla nawet dedykowany typ treści pod medium społecznościowe. Warto założyć profil między innymi na portalach:
  1. Wdrożenie danych uporządkowanych na stronie (schema.org) – warto sobie uzmysłowić, że roboty Google mają przeznaczony czas na indeksowanie i weryfikację strony. Dane uporządkowane pomagają w szybki sposób skonsolidować treść i przeprocesować najważniejsze przekazane przez nas treści;
  2. Założenie dedykowanej strony na Wikipedia, Wikdata bądź w innych encyklopediach internetowych – w tym przypadku sprawa jest najtrudniejsza, gdyż typ treści musi spełniać warunki encyklopedyczności;
  3. Zdobycie „cytowania” w postaci linków zewnętrznych – im treść jest częściej cytowana i linkowana przez strony obce, tym większy jej autorytet.

Google Knowledge Graph – ciekawe przykłady wykorzystania

Google wykorzystuje Knowledge Graph w wielu swoich funkcjach. Oto kilka ciekawych przykładów zastosowań, których mogły Ci umknąć:

  • Pytania o firmy (a w tym adresy, numery telefonów),

  • Pytania o ludzi

  • Pytania geograficzne,

  • Pytania o obiekty,

  • Pytania żywieniowe,


  • Pytanie o pogodę,

  • Pytania o kursy walut,

  • Bardziej złożone pytania związane z danym rynkiem,

  • Pytania egzystencjalne 


 

Google Knowledge Graph a przyszłość Internetu – krótkie podsumowanie

Żyjemy w ciągłym biegu i wszystko musimy mieć na już i na teraz. Niewątpliwie Grafy Wiedzy Google są odpowiedzią Google’a na aktualny styl życia. Ciągły rozwój Sztucznej Inteligencji pozwala na coraz to lepsze identyfikowanie potrzeb i znajdowanie rozwiązań między innymi poprzez wykorzystanie Knowledge Graph. Właściciele serwisów, a zwłaszcza budowane przez nich treści edukacyjne są podstawą funkcjonowania tej „otwartej encyklopedii internetowej”.

W działaniach Content Marketingowych podstawą jest obserwowanie algorytmów Google’a, a co za tym idzie wykorzystanie potencjału Google Knowledge Graph. Przez niejako „współpracę z Google” w tworzeniu dobrej jakości treści możemy tylko zyskać w oczach użytkownika i wyszukiwarki.

  • Autor: Dominik Fajferek

    SEO Specialist w WhitePress®

    Ciekawy nowych technologii. Informatyk z wykształcenia oraz zamiłowania. Fan chińskiej myśli technologicznej oraz japońskiej kreski. Specjalista SEO w najlepszej firmie contentowej w Polsce.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
marketing szeptany
Marketing szeptany - praktyka SEO i narzędzia

Zastanawiasz się czym jest marketing szeptany? Jaka jest różnica pomiędzy buzz marketingiem, a „szeptanką”? Wszystkie wątpliwości pozycjonerów rozwieje nasz artykuł, w którym wyrażnie tłumaczymy jakie zadanie ma spełniac taka forma promocji strony na podstawie ciekawego narzędzia brandle.pl.

10 błędów w Twoim sklepie internetowym - zobacz, jak poprawić techniczne SEO!

W dobie ogromnej konkurencji i stale rozwijającej się wyszukiwarki warto zadbać o techniczne SEO strony. Link building i tworzenie atrakcyjnych treści przyjaznych dla wyszukiwarek to tylko część pracy przy optymalizacji e-sklepu. Często znacznie więcej działań trzeba wykonać w strukturze strony. Dowiedz się, jak uniknąć dziesięciu częstych błędów i poprawić techniczne SEO swojego sklepu internetowego.