Ostatnie aktualizacje algorytmu Google

Zaktualizowano: 2024-03-06
Aktualizacje algorytmu Google
Wyszukiwarka Google dostaje miliardy zapytań każdego dnia w 150 obsługiwanych językach. Aby dostarczać wyszukującym wyniki odpowiadające na wpisywane hasła, wykorzystuje dziesiątki, jeżeli nie setki, algorytmów. Wszystkie te systemy są stale poprawiane, aby dostarczane w wynikach wyszukiwania treści były lepiej dostosowane do potrzeb użytkowników. Sprawdź najnowsze i najważniejsze aktualizacje Google i przekonaj się, jak wpływają na świat SEO!
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Ciągła zmiana definiuje praktyki SEO — optymalizację na potrzeby wyszukiwarki (a więc także użytkownika). Każda aktualizacja algorytmu Google przekłada się na ocenę witryn internetowych. Śledzenie bieżących informacji o aktualizacjach jest konieczne, aby móc odpowiednio dostosowywać strony internetowe oraz treści na nich publikowane i zdobywać wysokie pozycje w rankingach.

Poniżej przedstawiamy aktualizacje algorytmów i nowo wprowadzane systemy, które mają wpływ na ocenę stron oraz tworzenie rankingów Google, a w konsekwencji zmiany pozycji na stronie wyników wyszukiwania.

Najnowsza aktualizacja algorytmu - March 2024 Core i Spam Update

05/03/2024 - 

Po kilkumiesięcznej przerwie od ostatniej aktualizacji algorytmu (a pamiętamy, że w ostatnim czasie było ich sporo), Google serwuje prawdziwe kombo. Najnowsza aktualizacja zwiastuje duże zmiany i zapowiada się na bardziej kompleksową niż poprzednie. Ale po kolei.

Po pierwsze system przydatności treści, Helpful Content, został całkowicie zintegrowany z głównymi systemami rankingowymi. Oznacza to jeszcze większy nacisk na unikalne i wysokiej jakości treści. Po drugie, aktualizacja Core Update jest połączona z wdrażaniem nowych zasad dotyczących spamu. Te zmiany mają znacząco wpłynąć na wyeliminowanie niskiej jakości treści z wyników wyszukiwania.

Google szacuje, że dzięko aktualizacjom, ilość bezwartościowych i powielanych treści w wynikach wyszukiwania spadnie o 40%. Możemy więc oczekiwać znacznych zmian w rankingach stron w najbliższych tygodniach. Proces wprowadzania zmian do głównego algorytmu ma potrwać około miesiąca, podczas gdy aktualizacja dotycząca spamu może zająć 2 tygodnie.

Nowe zasady dotyczące spamu mają na celu przeciwdziałanie wykorzystywaniu reputacji nieaktywnych domen do masowego tworzenia nieoryginalnych i niskiej jakości treści. Google zapowiada również zablokowanie treści na stronach zewnętrznych, które mają na celu manipulację wynikami wyszukiwania. 

Warto zaznaczyć, że te ograniczenia nie będą dotyczyć jakościowej reklamy natywnej, artykułów sponsorowanych czy treści generowanych przy użyciu sztucznej inteligencji, pod warunkiem że są one wartościowe dla odbiorców i związane z tematyką witryny.

Strony stosujące niedozwolone praktyki mogą spodziewać się obniżenia swojej pozycji, a nawet całkowitego usunięcia z wyników wyszukiwania. Twórcy i właściciele serwisów mają czas do 5 maja 2024 roku, aby dostosować się do nowych wymagań, aby uniknąć negatywnych konsekwencji tych zmian.

November 2023 Reviews Update

08/11 - 7/12
Gdy listopadowy Core Update trwał, Google w tym samym czasie zaserwował nam kolejną aktualizację — Reviews Update. To ostatnia oficjalna informacja o aktualizacji systemu recenzji. Od tej pory wprowadzanie zmian w tym systemie będzie odbywało się regularnie i nie będzie ogłaszane przez firmę z Mountain View. Zakończenie wprowadzania zmian ogłoszono 7 grudnia.

System opinii odpowiada za ewaluację stron, które publikują recenzje produktów czy usług. Od kwietnia 2021 roku Google ogłosiło 8 aktualizacji systemu recenzji. Ostatni Reviews Update ma charakter globalny i wpływa między innymi na strony w języku polskim, a także angielskim hiszpańskim, niemieckim, francuskim, włoskim, portugalskim, wietnamskim, indonezyjskim, czy rosyjskim. Witryny skupione na tworzeniu recenzji powinny przestrzegać wytycznych Google dotyczących tworzenia wysokiej jakości opinii o produktach.

November 2023 Core Update

02/11 - 28/11/2023
2 listopada, Google ogłosiło kolejną, już czwartą w tym roku główną aktualizację wyszukiwarki - November 2023 Core Update. Wdrażanie zmian w systemach i algorytmach trwało 26 dni.

Statusy wdrożenia tej i innych aktualizacji algorytmu na bieżąco można weryfikować na stronie z informacjami Google o wprowadzanych zmianach i ewentualnych problemach wyszukiwarki - https://status.search.google.com/summary.

October 2023 Core Update

05/10 - 19/10/2023
Już dzień po ogłoszeniu wdrażania aktualizacji systemu wykrywania spamu, Google rozpoczęło kolejną aktualizację algorytmów wyszukiwania - October Core Update. Wdrażanie jej trwało dwa tygodnie.

Główne aktualizacje zwykle są związane ze zmianami tego, w jaki sposób algorytm wyszukiwarki Google dopasowuje wyniki wyszukiwania do zapytań użytkowników. Po ostatnich aktualizacjach systemów przydatnych treści (tzw. Helpful Content) oraz wykrywania spamu, jest to kolejny krok w kierunku usunięcia z SERP nieprzydatnych treści, niespełniających warunków wyszukiwarki pod względem jakości.

October 2023 Spam Update

04/10 - 20/10/2023
Tydzień po zakończeniu September 2023 Helpful Content Update, Google poinformował o kolejnej aktualizacji. Za pośrednictwem Google Search Central w X.com (dawniej Twitter) przekazał, że aktualizacja dotyczy systemów do wykrywania spamu.

Automatyczne systemy do wykrywania spamu działają cały czas w wyszukiwarce Google. Celem aktualizacji jest ulepszenie możliwości wykrywania spamu oraz eliminacja różnych rodzajów spamu i ataków hakerskich przede wszystkim w językach: tureckim, wietnamskim, indonezyjskim, hindi i chińskim. Wdrożenie Spam Update 2023 potrwa kilka tygodni.

Właściciele witryn powinni zapoznać się z zasadami dotyczącymi spamu w wyszukiwarce Google, aby upewnić się, że ich witryny są z nimi zgodne.

September 2023 Helpful Content Update

14/09 - 28/09/2023
Tydzień po zakończeniu August Core Update, Google poinformował o rozpoczęciu wdrażania kolejnej aktualizacji. Helpful Content Update ma na celu pomóc w wyszukiwaniu wysokiej jakości treści, które są przydatne dla użytkowników i odpowiadają n ich potrzeby. Wdrożenie aktualizacji trwało 14 dni.

Wraz z wdrożeniem aktualizacji systemu, wprowadzono także zmiany w dokumentacji dotyczącej Helpful Content. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:

  • Google sygnalizuje zmianę podejścia do treści AI. Już w pierwszym paragrafie pojawia się informacja o treściach stworzonych „dla ludzi”. Do tej pory zwracano uwagę na treści napisane „przez ludzi dla ludzi”. Wygląda na to, że nie będzie miało znaczenia to, czy teksty są generowane przez sztuczną inteligencję, dopóki przynoszą wartość dla użytkownika i są pomocne;
  • Treści na stronach nie muszą być pisane przez ekspertów, wystarczy, że będą przez nich weryfikowane. "Is this content written by an expert" zostało zamienione na "Is this content written or reviewed by an expert.";
  • Pojawiły się nowe wytyczne dotyczące usuwania treści lub zmiany dat. Google będzie zwracał jeszcze większą uwagę na to, czy aktualizowane są tylko daty stron bez wprowadzania zasadniczych zmian w treści oraz na to, czy dodawane są nowe teksty i usuwane stare, tylko po to, by strona sprawiała wrażenie „świeżej”;
  • Zaktualizowano informacje dotyczące treści stron trzecich (na przykład tekstów sponsorowanych czy afiliacyjnych) na witrynie głównej lub subdomenach. Google przypomina, że treści te mogą być uwzględnione w sygnałach rankingowych dla całej witryny.

Co zrobić, jeśli zauważysz pogorszenie rankingów na swojej witrynie? Google rekomenduje samodzielną weryfikację treści i poprawienie lub usunięcie tych, które wydają się nieprzydatne. Wskazówki dotyczące tworzenia przydatnych treści Google znajdziesz tutaj.

August 2023 Core Update

22/08 - 7/09/2023
August Core Update miał na celu poprawę ogólnego sposobu oceny treści przez Google. Aktualizacja była obszerna, trwała aż 16 dni i spowodowała dużą zmienność rankingów w wielu branżach. Jednak w porównaniu z poprzednimi aktualizacjami nie odnotowano aż tak znaczących zmian. Wielu specjalistów zauważyło większe zmiany w widoczności domen w lipcu, kiedy zmiana algorytmu nie została potwierdzona przez Google, niż po sierpniowym Core Update.

Proces wdrażania zmian algorytmicznych został zakończony 7 września. Kilka dni przed zakończeniem wdrożenia aktualizacji, w środowisku SEO na Twitterze pojawiły się głosy o kolejnych silnych przetasowaniach SERP. Potwierdzają to również narzędzia wykrywające zmiany algorytmiczne, np. SEMRush Sensor jeszcze 2 dni po zakończeniu rolloutu wskazywał na silne turbulencje w wynikach wyszukiwania w Stanach Zjednoczonych.

Zmiany w wynikach wyszukiwania po sierpniowej aktualicazji algorytmu Google raportowane przez Semrush Sensor

Z danych SimilarWeb wynika, że najbardziej ucierpiały witryny w sektorze e-commerce i marketplace (Amazon, Ebay and Etsy), a następnie z sektora finansowego. Według ich raportu najniższe wahania odnotowała branża medyczna.

Aktualizacja algorytmu Google. Co to oznacza?

Pytanie o aktualizację algorytmu Google warto poprzedzić krótkim wstępem, jak działa Google. Wyszukiwarka korzysta bowiem z wielu algorytmów analizujących strony internetowe, które mają ułatwić prezentowanie najbardziej trafnych wyników, odpowiadających zapytaniu użytkownika. Dokładne ich działanie nie jest znane, a funkcjonowanie wyszukiwarki różni się w zależności od branży, lokalizacji czy języka. Algorytm uczy się od użytkowników, a więc wyniki wyszukiwań są także zależne od naszych zachowań, preferencji czy miejsca, w której się znajdujemy.

Aby ułatwić nam znajdowanie trafnych informacji, wyszukiwarka Google wykorzystuje różne systemy rankingowe. Wpływa na nie bardzo wiele elementów, wśród których tylko kilka zostało oficjalnie potwierdzonych przez giganta z Kalifornii. Zalicza się do nich m.in.:

  • treści publikowane na stronie;
  • optymalizację techniczną;
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych;
  • szybkość ładowania strony;
  • czynniki domeny;
  • linkowanie zewnętrzne.

Google aktualizuje swój algorytm, dostosowując się do zmieniających trendów i preferencji tak, aby użytkownik otrzymywał aktualne i najbardziej trafne wyniki. Zmiany pozwalają także eliminować nadużycia w zakresie SEO. Rozwój algorytmów to ciągły proces, a niektóre zmiany są na tyle znaczące, że mogą wpłynąć na ranking stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Do aktualizacji mających największy wpływ na ocenę stron zalicza się core updates. Wprowadzanie takich zmian jest zazwyczaj komunikowane przed Google, a ich wdrożenie może być tak obszerne, że trwa od kilku do kilkunastu dni. Część aktualizacji ukierunkowanych jest na konkretną część algorytmu, taką jak indeksowanie mobilne czy ocena jakości treści.

Aktualizacje algorytmu mogą mieć znaczący wpływ na rankingi stron w wynikach wyszukiwania, dlatego ważne jest, aby być na bieżąco z najnowszymi aktualizacjami i podejmować kroki w celu poprawy rankingów swojej witryny. Spadek widoczności to mniejszy ruch na stronie, a co za tym idzie mniejsza konwersja i sprzedaż.

Jak reagować na spadki związane z aktualizacją algorytmu?

Jeśli po aktualizacji algorytmu Twój portal zaliczył spadek, ważne jest zachowanie spokoju i analiza przyczyn, zamiast podejmowania drastycznych działań. Spadek nie musi oznaczać problemów z witryną, a dostosowywanie algorytmu Google do potrzeb użytkowników. Może zdarzyć się również, że po kilku dniach pozycje wrócą do tych, sprzed aktualizacji. Czasem warto odczekać kilka dni w celu ponownego przetasowania rankingu.

Jeśli jednak witryna konsekwentnie spada w rankingach, konieczna jest analiza i sprawdzenie, czy można wprowadzić jakieś ulepszenia. Zanim jednak podejmiesz się analizy, poczekaj na oficjalne potwierdzenie Google wdrożenia wszystkich zmian.

  • Dowiedz się, czego dotyczy aktualizacja. Choć Google rzadko podaje konkretne wskazówki, warto na bieżąco śledzić informacje o zmianach z oficjalnego źródła - Centrum Wyszukiwarki Google. Specjaliści SEO sami także analizują przyczyny spadków metodą prób i błędów, dlatego warto szukać informacji na forach lub topowych portalach branżowych, np. Search Engine Land
  • Sprawdź, czy portale tematycznie zbliżone do Twojego również zaliczyły spadek. Porównaj strony, które po aktualizacji utrzymały pozycje lub osiągają wzrosty. Przeanalizuj ich profil linków i publikowane treści
  • Porównaj swoją stronę ze stronami znajdującymi się w TOP 10 wyników wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Być może na konkretne frazy Google serwuje teraz inny typ stron, próbując lepiej dopasować się do intencji użytkowników;
  • Wykonaj audyt treści pod kątem tytułów i nagłówków, pokrycia tematycznego publikowanych treści czy zagęszczenia słów kluczowych. Sprawdź duplikaty i kanibalizacje słów kluczowych. Zweryfikuj, czy posiadasz strony zawierające thin content, czyli takie, które zawierają treści niskiej jakości, mało atrakcyjne dla użytkownika;
  • Przeanalizuj profil linków, sprawdź, czy posiadasz zróżnicowane źródła linkowania, a także, czy linki prowadzące do twojej witryny nie pochodzą z podejrzanych stron;
  • Sprawdź szybkość ładowania serwisu w PageSpeed Insights, upewnij się, że Twoja strona jest responsywna;
  • Zweryfikuj metryki Core Web Vitals swojej strony - zarówno dla wersji desktopowej, jak i mobilnej;
  • Skorzystaj z Google Search Console, żeby sprawdzić błędy, które zgłasza.

Odbudowa może być trudnym i czasochłonnym zadaniem, a tempo powrotu do pozycji sprzed aktualizacji będzie zdecydowanie wolniejsze od tempa spadku. Zwykle na efekty trzeba czekać do kolejnej głównej aktualizacji wyszukiwarki. Czasem odzyskanie widoczności może okazać się niemożliwe, kiedy Google uzna, że inne strony zasługują na wyższe pozycje. Dlatego dbaj o sprawne działanie i optymalizację swojej strony na bieżąco, aby uniknąć problemów związanych z aktualizacją algorytmu Google.

Jak zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami Google Core Update?

Jeśli chcesz lepiej przygotować się przed zapowiadanym Google Core Update, sprawdzaj na bieżąco fora dotyczące aktualizacji z USA - tam aktualizacja występuje najczęściej w pierwszej kolejności. Jednak to nie działania ad hoc, a przemyślana strategia SEO sprawi, że żadna aktualizacja nie powinna drastycznie wpłynąć na widoczność witryny w wyszukiwarce Google. Tworzenie unikalnych treści zgodnie z wytycznymi E-E-A-T, budowanie autorytetu domeny, zdobywanie jakościowych linków zewnętrznych to elementy, które wymagają stałego działania w ramach rozwoju serwisu. Dostępność, responsywność, łatwość w nawigacji i szybkość ładowania stron w obrębie Twojej witryny to podstawy sprawnego funkcjonowania portalu internetowego. Realizacja działań SEO z myślą o jego użytkownikach sprawi, że witryna będzie lepiej oceniana przez algorytmy, a aktualizacje nie powinny być jej straszne.

Nie opieraj jednak swojej strategii tylko na SEO. Inwestycja w rozwój zróżnicowanych kanałów pozyskania klientów pomoże chronić Cię przed przyszłymi aktualizacjami algorytmów.

Najważniejsze aktualizacje algorytmu Google

Początki wyszukiwarki Google opierały się na algorytmie PageRank, bazującym na jednym prostym wskaźniku. Od tego czasu algorytm ewoluuje, a czynników, które bierze pod uwagę w tworzeniu rankingu stron, są setki. Nadrzędnym celem wszystkich zmian jest dostarczanie użytkownikom poszukiwanych informacji w jak najlepszy sposób, a także walka ze spamem i nieuczciwymi praktykami.

Poniżej przedstawiamy krótki przegląd aktualizacji, które miały znaczący wpływ to, w jaki strony internetowe są pozycjonowane w wynikach wyszukiwania:

  • Panda (2011): wyeliminowanie stron internetowych z treściami niskiej jakości i spamem;
  • Pingwin (2012): walka z nieuczciwymi praktykami w zakresie linkowania;
  • Koliber (2013): lepsze zrozumienie kontekstu i intencji użytkownika podczas wyszukiwania;
  • Gołąb (2014): dopasowanie wyników do lokalizacji użytkownika (lokalne SEO);
  • RankBrain (2015): wprowadzenie systemu opartego na sztucznej inteligencji, który lepiej rozumie znaczenie zapytań, szczególnie tych, które są skomplikowane, nowe i unikalne;
  • Mobilegeddon (2015): początek zmian, które rozpoczęły premiowanie stron dostosowanych do wersji mobilnych
  • BERT (2019): zaawansowana sztuczna inteligencja, która wyłapuje znaczenia oraz intencje z kombinacji wyrazów

April 2023 Reviews Update

12/04 - 25/04/2023
Aktualizacja systemu opinii o produktach w wyszukiwarce Google zaczęła się 12 kwietnia, a jej pełne wdrożenie trwało 13 dni. System opinii o produktach odpowiada za ewaluację treści, które są uznane za opinie lub rekomendacje. Te kryteria dotyczą nie tylko ocen produktów, ale także usług, miejsc, filmów, gier i innych ocenianych elementów. Jeżeli tworzysz tego typu treści, zapoznaj się z zaleceniami dotyczącymi budowania wysokiej jakości opinii o produktach.

March 2023 Core Update

22/03 - 28/03/2023
Marcowa aktualizacja głównego systemu rankującego Google rozpoczęła się 15 marca 2023, a zakończyła 13 dni później - 28 marca. To pierwsza tak ważna zmiana w nowym roku, która dotyczy wszystkich typów treści, we wszystkich regionach i językach, a jej celem jest poprawa jakości i trafności wyników wyszukiwania.

Według podsumowania Amsive Digital największe pozytywne zmiany zaobserwowały strony zgrupowane w kategorii e-commerce i zakupy. Na marcowym core update zyskali giganci tacy jak Amazon czy eBay. Wśród sprawdzanych stron, najwięcej straciły strony o tematykach: Społeczeństwo oraz Turystyka. Aktualizacja wpłynęła również na widoczność stron zajmujących się zdrowiem - wysokie pozycje stracili wielcy gracze na korzyść mniejszych źródeł.

February 2023 Product Reviews Update

21/02 - 7/03/2023
Pierwsza w 2023 roku aktualizacja algorytmu Google dotyczyła treści uznanych za recenzje czy rekomendacje produktów. Po raz pierwszy system opinii o produktach w wyszukiwarce został wdrożony globalnie i został rozszerzony o opinie w językach: hiszpańskim, niemieckim, francuskim, włoskim, wietnamskim, indonezyjskim rosyjskim, holenderskim, portugalskim i polskim. Mordy Oberstein w swojej analizie wyników aktualizacji zwrócił uwagę na styl stron, które zyskały na lutowych zmianach. Wśród nagrodzonych treści wiele było napisane w pierwszej osobie, co może świadczyć o tym, że recenzje produktów z pierwszej ręki są uznawane za bardziej wartościowe.

Aktualizacje algorytmu Google w 2022 roku

December 2022 Links Spam Update

14/12 - 12/01/2023
Wydano link spam update — aktualizację dotyczącą spamu w wyszukiwarce Google. Aktualizacja jest globalna i dotyczy wszystkich języków. Wdrożenie zakończyło się 12 stycznia 2023 roku. Google Search Central odnosi się do tej aktualizacji jako December 2022 Links Spam Update.

Aktualizacja ma na celu wykorzystanie bazującego na AI systemu prewencji spamu — SpamBrain do neutralizacji wpływu nienaturalnego linkowania na wyniki wyszukiwania. System jest w stanie wykrywać spam, ale także rozpoznaje zarówno strony kupujące linki, jak i strony wykorzystywane do przekazywania linków wychodzących.

W przypadku, kiedy właściciele witryn widzą zmiany w generowanym ruchu organicznym po prowadzeniu tej aktualizacji, powinni zapoznać się z zasadami dotyczącymi spamu w wyszukiwarce Google.

December 2022 Helpful Content Update

05/12 - 12/01/2023
Google wydał aktualizację — December 2022 Helpful Content Update, czyli system przydatnych treści generujący sygnał dla automatycznych systemów rankingowych Google, co pozwoliło na wyświetlanie użytkownikom oryginalnych i przydatnych treści. Aktualizacja pozwala na rozpoznawanie contentu tworzonego dla ludzi, przez ludzi. Wdrożenie zostało zakończone 12 stycznia 2023 r.

Celem wprowadzenia systemu przydatnych treści jest rankowanie wyżej materiałów spełniających oczekiwania użytkowników oraz obniżenie wartości zawartości o niskiej jakości, które nie dostarczają istotnych i oryginalnych informacji. Helpful Content Update ocenia zawartość całej witryny i generuje adekwatny do jakości zamieszczonych treści sygnał. A więc wszystkie treści pochodzące, ze stron generujących duże ilości nieprzydatnego contentu będą miały obniżoną wartość dla wyszukiwarki Google. Usunięcie takich treści może poprawić pozycje innych materiałów zamieszczonych w witrynie. Sygnał jest ważony, więc witryny z większą ilością nieprzydatnego contentu mogą silniej podlegać jego wpływowi.

System przydatnych treści korzysta ze zautomatyzowanych procesów i modelu systemów samouczących się, a od 5 grudnia jest aktywny we wszystkich językach na całym świecie. Sygnał generowany przez klasyfikator Google Helpful Content jest jednym z wielu czynników wpływających na pozycjonowanie stron w indeksie. Jeżeli inne czynniki przekazują mocne sygnały o jakości i przydatności treści, nadal mogą zostać wysoko umiejscowione w wynikach wyszukiwania.

Aby uniknąć negatywnego wpływu tej aktualizacji na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania, należy zapoznać się z zaleceniami i wskazówkami dotyczącymi tworzenia treści przydatnych, rzetelnych i ukierunkowanych na użytkownika.

October 2022 Spam Algorithm Update

19/10 - 21/10/2022
Aktualizacja dotycząca spamu w wyszukiwarce Google, mająca na celu dalszy rozwój funkcji wykrywania stron zawierających spam, o niskiej wartości informacyjnej dla użytkowników wyszukiwarki. Jest aktywna na całym świecie i dotyczy wszystkich języków. Wdrożenie zostało zakończone 21 października 2022 r.

Właściciele witryn, które zostały dotknięte tą aktualizacją poprzez obniżenie pozycji w rankingach, powinni zapoznać się z zasadami dotyczącymi spamu i zastosować je na stronach objętych działaniem aktualizacji. Należy pamiętać o tym, że w przypadku kiedy obniżenie pozycji w rankingu spowodowane jest obecnością linków spamowych, objętych działaniem aktualizacji, wprowadzenie poprawek może nie przynieść poprawy. Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, zdobyta dzięki spamowym linkom nie zostanie przywrócona poprzez ich wyeliminowanie.

September 2022 Product Reviews Update

20/09 - 26/09/2022
Aktualizacja z 20 września 2022 r. dotyczy opinii o produktach w języku angielskim. Wdrożenie zostało zakończone 26 września. Wprowadzona w celu usprawnienia i polepszenia prezentowanych użytkownikom opinii o produktach, zawierających szczegółowe informacje zamiast ogólnikowych podsumowań.

Celem aktualizacji opinii o produktach w wyszukiwarce Google jest wyższe wartościowanie i rankowanie wysokiej jakości opinii, recenzji zawierających wnikliwe analizy i oryginalnych badań zawierających unikatowe spostrzeżenia. Celem update’u jest ocena przydatności treści opinii publikowanych w witrynie internetowej, jednak w przypadku stron o wysokim udziale takich treści — aktualizacja może wpłynąć na ogólną ocenę serwisu.

Jeżeli tworzysz tego typu treści, zapoznaj się z zaleceniami dotyczącymi budowania wysokiej jakości opinii o produktach.

September 2022 Core Algorithm Update

12/09 - 26/09/2022
Główna aktualizacja systemów Google z 12 września 2022, wprowadzająca obszerne i kompleksowe usprawnienia w działaniu algorytmów wyszukiwarki. Zmiany w rankingach Google nie są związane z nałożonymi karami, działaniami ręcznymi lub algorytmicznymi. Aktualizacja poprawia metody oceny treści publikowanych na stronach internetowych, więc część wcześniej wyżej ocenianych stron mogła stracić pozycję na rzecz tych wcześniej niedocenionych.

Google nie zaleciło wprowadzenia konkretnych zmian dla stron dotkniętych tą aktualizacją, ale poleca właścicielom witryn stosowanie dobrych praktyk, polegających na tworzeniu treści o jak najwyższej jakości. Wprowadzenie tych poprawek jednak nie jest gwarantem odzyskania utraconej pozycji w wynikach wyszukiwania, jednak część wydawców witryn internetowych zauważyła poprawę w pozycjonowaniu treści po poprawie czynnika rankingowa E-A-T.

Treści dotknięte główną aktualizacją (core update) mogą nie odzyskać swoich pozycji, do momentu wprowadzenia następnej kompleksowej aktualizacji, przeprowadzanej zwykle co kilka miesięcy (poprzedni Core Algorithm Update został wprowadzony w maju 2022 r.).

August 2022 Helpful Content System Update

25/08 - 09/09/2022
Aktualizacja dotycząca przydatnych treści z sierpnia 2022 r. miała na celu poprawę działania wyszukiwarki internetowej w kontekście rozpoznawania i pozycjonowania treści pomocnych dla użytkowników. Zakończono wprowadzanie aktualizacji systemu 9 września 2022.

Aktualizacja wprowadza klasyfikator oceniający opublikowane treści priorytetowo pod względem przydatności dla użytkownika, a nie optymalizacji dla wyszukiwarki. Stronom zawierającym nieprzydatne treści zostaje przyporządkowany negatywny sygnał, wpływający na rankowanie w wynikach wyszukiwania. Według deweloperów Google aktualizacja Helpful Content ma głównie dotknąć strony zawierające relatywnie duże ilości treści o niskiej wartości dla użytkownika. Usunięcie nieprzydatnych treści powinno pozwolić na odrobienie„strat” w rankingach wywołanych negatywnym sygnałem, ale może to potrwać nawet parę miesięcy. Szczególnie dotknięte mają być kategorie tematyczne związane z edukacją internetową, sztuką i rozrywką, zakupami i tematami technologicznymi. Warto pamiętać, że sygnał zostaje przyporządkowany całej stronie, a nie jedynie podstronom, na których wykryto nieprzydatne treści. Wprowadzone uaktualnienie dotyczy stron w j. angielskim, ale będzie w przyszłości rozszerzane na wszystkie języki.

July 2022 Product Reviews Algorithm Update

27/07 - 02/08/2022
Aktualizacja systemu opinii o produktach z lipca 2022 r. dla recenzji publikowanych w języku angielskim została wprowadzona w celu poprawy algorytmów oceniających jakość tego typu treści.

Opinie wysokiej jakości zawierające wnikliwe analizy i unikatowe badania pisane przez twórców posiadających zaawansowaną wiedzę z danej dziedziny, mają być wyżej wartościowane, co może przełożyć się na lepsze pozycje w rankingach Google.

Dla twórców treści przygotowano zalecenia dla tworzenia wysokiej jakości opinii o produktach.

May 2022 Core Update

25/05 - 09/06/2022
Główna aktualizacja algorytmu Google z maja 2022 roku wpłynęła negatywnie na pozycjonowanie wielu stron. Właścicielom witryn dotkniętych negatywnie zmianami w wyszukiwarce zalecano skupienie się na poprawie współczynnika E-A-T oraz jakości publikowanych treści. Wdrażanie aktualizacji zostało ukończone 9 czerwca 2022 r.

March 2022 Product Reviews Update

23/03 - 06/04/2022
Aktualizacja z marca 2022 r. dotycząca opinii o produktach miała na celu poprawienie zdolności wyszukiwarki do identyfikacji wysokiej jakości opinii o produktach. Usprawnienie wprowadzono, by podawać użytkownikom lepsze porady dotyczące zakupów i nagradzać twórców, do których opinii można mieć zaufanie. Wdrażanie zostało ukończone 6 kwietnia 2022 r. Aktualizację ogłoszono na blogu Google.

Page Experience Update For Desktop

22/02 - 03/03/2022
Aktualizacja dotycząca jakości stron na komputery wprowadziła usprawnienie systemów rankingowych dla komputerów — algorytm Google zaczął uwzględniać jakość strony, na podstawie sygnałów wdrożonych wcześniej dla urządzeń mobilnych. Czynnikami rankingowymi stały się podstawowe wskaźniki internetowe Core Web Vitals — LCP FID, CLS, zabezpieczenia HTTP oraz występowanie irytujących reklam pełnoekranowych. Wdrażanie zostało ukończone 3 marca 2022 r. W związku z wprowadzeniem poprawek rankingu jakości stron na komputery zapowiedziano wprowadzenie sekcji dedykowanej desktopom w raporcie Page Experience w Google Search Console.

Aktualizacje algorytmu Google w 2021 roku

December 2021 Product Reviews Update

01/12 - 21/12/2021
Aktualizacja z grudnia 2021, która dotyczyła opinii o produktach i spowodowała duże zawirowania w wynikach wyszukiwania SERP. Z powodu okresu przedświątecznych zakupów, aktualizacja spotkała się z dużą krytyką środowiska SEO. Pełne wdrożenie zostało zakończone 21 grudnia.

Wraz z tym update’em Google zaleciło przy tworzeniu stron z opiniami o produktach przesyłanie dowodów w postaci zdjęć, nagrań, lub linków do innych treści udowadniających znajomość produktu. Dodatkowo, polecono dodawanie linków do wielu sklepów oferujących dany przedmiot, o ile ma to sens w danej witrynie internetowej.

November 2021 Core Algorithm Update

17/11 - 30/11/2021
Kompleksowa aktualizacja algorytmu Google z listopada 2021 wprowadza kolejne poprawki w działaniu wyszukiwarki internetowej. 30 listopada zakończono wprowadzanie aktualizacji.

November 2021 Spam Algorithm Update

03/11 - 11/11/2021
Aktualizacja z listopada 2021 dotycząca spamu to kontynuacja prac Google nad eliminacją wpływu spamu na strony wyników wyszukiwania. Przy zapowiedzi najnowszego uaktualnienia algorytmów zwalczających spam przypomniano o podstawowych zasadach dotyczących wyszukiwarki Google. Implementację aktualizacji zakończono 11.11.2021.

Środowisko SEO nie zidentyfikowało istotnego wpływu tej aktualizacji pozycje w SERP.

July 2021 Link Spam Algorithm Update

26/07 - 24/08/2021
Aktualizacja z lipca 2021 dotycząca linków spamerskich zapowiedziana na blogu wyszukiwarki Google, skupia się na poprawie skuteczności rozpoznawania i usuwania działań spamerskich w dużej skali i wielu językach. Google zdefiniowało także i zaleciło korzystanie z atrybutu rel=”sponsored” w celu identyfikacji linków płatnych i partnerskich. Według zapowiedzi Google tą aktualizacją miały być dotknięte głównie strony biorące udział w schematach spamowania linkami. Wdrożenie zostało zakończone 24 sierpnia 2021 r.

July 2021 Core Algorithm Update

01/07 - 12/07/2021
Aktualizacja główna z lipca 2021 została zapowiedziana wraz z czerwcową aktualizacją — wprowadziła zmiany wspomniane w poprzednim uaktualnieniu, które wymagały od zespołu Google głębszej analizy przed implementacją. Aktualizacja została wprowadzona w pełni 12 lipca.

Mimo zapowiedzi Google o możliwym powrocie na pozycje zajmowane przed wprowadzeniem czerwcowej aktualizacji — duża część użytkowników, którzy zauważyli wzrosty w czerwcu, po wprowadzeniu lipcowych uaktualnień mogła doświadczyć jeszcze większej poprawy pozycji. W przypadku utraty pozycji zaleca się odwołanie do zaleceń Google odnośnie do treści.

Drugi etap aktualizacji June 2021 Spam Algorithm Update

28/06/2021
Druga część czerwcowej aktualizacji 2021 r. dotyczącej spamu, wdrożona tego samego dnia. Warto przypomnieć, że dotyczy witryn ocenionych przez Google jak spam, czyli zawierające:

  • zhakowany content — strony, które padły ofiarą ataków hakerskich. Hakerzy, wykorzystując luki w zabezpieczeniach, mają na celu wyłudzenie danych osobowych użytkowników;
  • praktyki phishingowe — mające nakłaniać użytkowników do dobrowolnego udostępniania danych osobowych
  • automatycznie generowane i wprowadzające w błąd treści;
  • więcej przykładów niedozwolonych praktyk w aktualizowanym artykule dotyczącym spamu w wyszukiwarce Google.

Pierwszy etap aktualizacji June 2021 Spam Algorithm Update

23/06/2021
Pierwsza część czerwcowej aktualizacji w 2021 r. dotyczącej spamu. Celem tej aktualizacji jest usunięcie spamowych stron z wyników wyszukiwania. Nie zanotowano zbyt dużych zmian w rankingach po wprowadzeniu tej aktualizacji. — zapewne, dlatego że w odróżnieniu od głównych aktualizacji ich celem jest walka ze stronami niskiej jakości, które łamią podstawowe zasady Google. Aktualizacja została wdrożona całkowicie 23 czerwca.

Page Experience Update For Mobile

15/06 - 02/09/2021
Aktualizacja dotycząca jakości stron na urządzeniach mobilnych z 15 czerwca 2021 r. wprowadzająca zmiany w rankingu stron w wynikach wyszukiwania Google w celu uwzględnienia wyglądu i działania stron. Aktualizacja została w pełni wprowadzona 2 września 2021.

Implementowane zmiany wprowadzają do algorytmu podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals) - CLP, FID, CLS odnoszące się do szybkości wczytywania, interaktywności i stabilności wizualnej wyświetlania witryny. Obok tych parametrów — dostosowanie pod kątem urządzeń mobilnych, protokół bezpieczeństwa HTTPS oraz brak obecności uciążliwych reklam pełnoekranowych — stają się czynnikami rankingowymi Google. Wraz z tą aktualizacją już nie tylko strony w standardzie AMP mają szansę na znalezienie się w Top Stories Google News. Większość specjalistów SEO twierdzi, że aktualizacja miała niewielki wpływ, a wprowadzone czynniki rankingowe są wykorzystywane przez Google do rozstrzygania które strony o podobnej ocenie treści umieszczać wyżej w rankingu. Mimo tego warto optymalizować stronę pod względem podstawowych wskaźników internetowych ze względu na poprawę doświadczenia użytkownika (UX), mającą pośredni wpływ na rankingi.

June 2021 Core Algorithm Update

02/06 - 12/06/2021
Główna aktualizacja z czerwca 2021 r. dotyczy zmian w rdzeniu algorytmu Google. Aktualizacja została wprowadzona w pełni 12 czerwca.

Wraz z nią zapowiedziano wprowadzenie kolejnych istotnych poprawek w następnym miesiącu, powiązanych z usprawnieniami zawartymi w tej aktualizacji, które wymagają głębszej analizy. Wprowadzane zmiany są interpretowane jako poprawa dopasowania wyników wyszukiwania do intencji wyszukiwania użytkownika i są niezależne od aktualizacji page experience implementowanej w tym samym miesiącu.

April 2021 Product Reviews Algorithm Update

08/04 - 22/04/2021
Aktualizację z kwietnia 2021 r. dotycząca opinii o produktach w języku angielskim odnosi się do wyników testów i eksperymentów oceniających preferencje użytkowników odnośnie do tego rodzaju treści. Na podstawie analiz zespół Google wywnioskował, że użytkownicy cenią bardziej opinie o produktach, zawierające szczegółowe informacje dotyczące konkretnego przedmiotu, zamiast podsumowań, rankingów i porównań kilku konkurujących produktów. Wprowadzone udoskonalenie systemów rankingowych ma na celu priorytetowe ocenianie treści spełniających te warunki. Wprowadzenie aktualizacji zostało zakończone 22 kwietnia 2021.

  • Autor: Paulina Bajorowicz

    International SEO Specialist

    www.whitepress.com/pl

    Zawodowo od ponad 5 lat związana z SEO i Content Marketingiem. Obecnie odpowiedzialna za pozycjonowanie marki WhitePress® w Polsce i na rynkach zagranicznych. Z pasji fotografka, miłośniczka sztuk wizualnych, entuzjastka kawowych eksperymentów i alternatyw.

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • bik big

    Ostatnie aktualizacje dla mnie są bardzo brutalne i wiele się zmienia moim zdaniem.

    2023-11-06, 17:10
  • Matt C

    Super zebrane aktualizacje ?
    Google w pełni świadomie i konsekwentnie realizuje update'y zgodnie ze swoją roadmapą i raczej już tak należy patrzeć na zmiany algorytmów. Chcą między innymi ograniczać zasoby, zmniejszać ślad węglowy, zmniejszać zużycie serwerów, monetyzowac szybciej i sprawniej ruch. Ja osobiście bardzo lubię od kilku lat zmiany algorytmów - są czymś dobrym dla userow i fajnym challengem dla Seowcow ?

    delante.pl

    2023-10-13, 00:15
  • Mateusz Lomber

    Spoko podsumowanie ;) Też się zastanawiam, jak Google będzie weryfikować to "sprawdzenie przez eksperta". Macie jakieś przemyślenia na ten temat?

    mateuszlomber.pl

    2023-09-19, 18:18
Polecane artykuły
Siła Topic Cluster w pozycjonowaniu witryny - strategia planowania treści

Planowanie treści to kluczowy etap, który często decyduje o ich późniejszym sukcesie. Algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają, jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna. Topic clustery, które w kontekście SEO czy pozycjonowania publikowanych w sieci treści, odgrywają bardzo ważną rolę. Czym są, w jaki sposób je tworzyć i jak prawidłowo implementować je w tworzonych treściach - tego dowiesz się z tego artykułu.

kursy seo
Kursy SEO. Gdzie uczyć się optymalizacji stron?

Co dokładnie kryje się za terminem pozycjonowanie stron? Co zrobić, aby nasza witryna zajmowała wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania? Kompleksowych odpowiedzi na te pytania możemy szukać na blogach, w kursach SEO, social mediach czy podcastach. W obliczu wielu opcji pytanie brzmi: gdzie najlepiej uczyć się pozycjonowania? W tym artykule proponujemy najlepsze kursy SEO, które pomogą zgłębić wiedzę na temat pozycjonowania stron internetowych.