Co nowego w monitoringu mediów - sprawdzamy

Zaktualizowano: 2021-04-12
Nowości w monitoringu mediów platformy Newspoint
Testujemy nowości w Newspoint - platformie do monitoringu mediów, która już w 2007 roku, jako pierwsza w Polsce, zaoferowała monitoring internetu i social media. Dołączając w kolejnych latach publikacje z prasy oraz audycje radiowe i telewizyjne stała się aplikacją do kompleksowego monitoringu marki. Mediów krajowych, regionalnych i branżowych z Polski, jak i ze 170 krajów na świecie oraz 75 języków.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Jak platforma ewoluowała przez ten czas i czego powinien marketer oczekiwać po takim narzędziu do monitoringu mediów? Sprawdziliśmy to dla Was.

Monitoring nie tylko dla Public Relations

Już dawno minęły czasy, gdy narzędzia do monitoringu mediów wykorzystywane były tylko przez działy PR. Mnogość dostępnych danych i wskaźników daje olbrzymi potencjał do użycia go w marketingu, HR czy obsłudze klienta. Ale to dopiero wierzchołek możliwości.
Monitoring taki znajdzie zastosowanie także w:

  • działach rozwoju produktu (użytkownicy sami sugerują jakie zmiany wprowadzić w produkcie, jakie funkcjonalności dodać, co lepszego mają konkurenci, w którą stronę produkt powinien się rozwijać),
  • działach komunikacji (sprawdzanie wizerunku marki, kto, jak i gdzie wspomina o marce, wychwytywanie negatywnych i pozytywnych opinii, zapobieganie kryzysom wizerunkowym i analiza konkurencji),
  • customer service (reagowanie na zapytania i wątpliwości użytkowników na forach, blogach i platformach social media),
  • content marketingu i SEO (gdzie rozchodzą się nasze publikacje, jakie osiągają parametry, jakie tematy są najwyżej oceniane, o czym pisze konkurencja, na jakie wątki powinniśmy dotworzyć contentu, gdzie pojawiają się rankingi produktów w których nasza obecność jest obowiązkowa, gdzie można powalczyć o linki),
  • badaniach rynku (analiza wypowiedzi internautów według danych słów kluczowych pojawiających się w kontekstach komentarzy, szczere opinie na dany temat),
  • Human Resources (jak kształtuje się wizerunek marki jako pracodawcy, dlaczego ludzie od nas odchodzą, co oferuje konkurencja, jak piszą o nas kandydaci do pracy),
  • sprzedaży (wyszukiwanie zapytań o polecenie, czy zarekomendowanie najlepszej oferty w danym zakresie, gdzie liczy się czas odpowiedzi z naszą propozycją),
  • influencer marketingu (poszukiwanie najlepiej dopasowanego do marki i potrzeb kampanii influencera, sprawdzanie parametrów jego wpisów i reakcji, budowa bazy influencerów tworzących na temat branży, kto pisze dla konkurencji, kto osiąga najlepsze wyniki wedle naszych KPI, kto ma dobrze dopasowaną grupę docelową odbiorców).

Jakie nowe funkcje oferuje monitoring mediów?

W monitoringu mediów od lat liczyło się wyłapanie jak największej liczby wzmianek na zadany temat w jak najkrótszym czasie i poinformowanie o tym użytkownika aplikacji. W testowanym narzędziu otrzymujesz dostęp do publikacji w czasie rzeczywistym dla wybranych serwisów (np. Twitter oraz portale) do kilkunastu minut w przypadku pozostałych mediów.

Dla tych, którzy poszukują historycznych informacji liczy się także obszerne archiwum. Newspoint oferuje je na poziomie 10 lat wstecz!

Oprócz samych wzmianek mamy dostęp do tzw. metadanych. To liczby, ile poszczególne publikacje otrzymały polubień, udostępnień, komentarzy... Sprawdzisz wyświetlenia filmów
i liczby osób obserwujących dane profile. Poznasz zasięg publikacji - liczbę osób, która mogła mieć kontakt z wybraną publikacją, szacowany na podstawie czytelnictwa w przypadku tytułów prasowych, oglądalności w przypadku rtv, miesięcznej liczby unikalnych użytkowników portali oraz średnich zasięgów i skali aktywności pod postami w social media.

Tagi - Etykietowanie znalezionych publikacji

Wyszukane artykuły i publikacje można archiwizować i opisywać za pomocą tagów, jako podręczną bazę danych. Dzięki temu podzielisz je na mniejsze grupy i uzyskasz jeszcze łatwiejszy dostęp tylko do wybranych etykiet. Tagi pozwalają na łatwą kategoryzację publikacji - dzięki temu można oznaczać np. najważniejsze wzmianki, publikacje, do których chcemy nawiązać w naszej komunikacji, lub oznaczyć posty, które powinna zobaczyć tylko konkretna osoba lub konkretny dział w naszej firmie.

Tagi posiadają swoje własne opcje - możemy “przypiąć” (podobnie jak na FB publikacja będzie ukazywała się u góry) te treści, których nie możemy pominąć - co ważne “przypięte” publikacje będą znajdowały się potem na górze wygenerowanych raportów doc/pdf, a nie tylko w samym panelu. Najważniejsze treści zawsze będą na początku.


 

Alerty, czyli informacje o nowych wzmiankach prosto na twojego e-maila

Każda nowa publikacja na interesujący nas temat może zostać wysłana na twoją skrzynkę e-mail. Dzięki temu nie ominie cię żadna ważna wzmianka w mediach, które monitorujesz. Alerty możesz otrzymywać o wybranych porach dnia albo w sposób ciągły, natychmiast po publikacji w mediach. To bardzo ważne - zawsze, kiedy musimy mieć rękę na pulsie. Nawet jeśli o marce/produkcie, za które odpowiadamy, pisze się tak dużo, że nie ma fizycznej możliwości na bieżąco przeglądać wszystkich wzmianek, to warto wybrać dla nas kluczowe źródła lub konteksty (np. najbardziej kryzysogenne) i dostawać o nich powiadomienia na e-maila, aby być zawsze na bieżąco.

Warto zwrócić uwagę, na dodatkowe możliwości, jakie dają nam ustawienia alertów - możemy dodać logo oraz dobrać kolorystykę raportów, tak, aby była zgodna z paletą kolorów firmy.


 

Szybka wyszukiwarka i filtrowanie wyników

Masz ustawiony profil, ale interesuje Ciebie węższy kontekst, np. jak często cytowana była wypowiedź Twojego pracownika? Teraz nie musisz ustawiać nowego konta, ale masz możliwość szybkiego skorzystania z wyszukiwania w projekcie - wyniki wyszukiwania nie są trwałe i w ten sposób możemy szybko sprawdzić wiele kontekstów jeden po drugim.

Szybka wyszukiwarka daje możliwość łatwego przejrzenia treści i wyłonienia pierwszych kontekstów dyskusji.

Wszystkie wyszukane publikacje możesz zawęzić wedle potrzebnych wytycznych. Można je przefiltrować po źródłach, wydźwięku, zasięgu, ekwiwalencie, metadanych, płci i wybranym zakresie dat. Otrzymasz tylko te materiały, które mieszczą się w kryteriach wybranych filtrów.

Konkurencja

Potrzebujesz często, szybkiego, ilościowego porównania liczby wzmianek o swojej marce
i konkurencji - nic prostszego. W aplikacji istnieje możliwość trwałego zapisu i porównywania ilości wzmianek, ich rozkładu w czasie, udziału w głosie i płci autorów wzmianek.

Raz ustawiona konkurencja będzie zawsze widoczna w projekcie - przynajmniej do czasu zmiany ustawień.

Konkurencję możesz rozpatrywać w 2 przekrojach. Share of voice (udział marki w głosie) to procentowy udział dyskusji w mediach na temat brandu w stosunku do sumy materiałów odnośnie konkurencji w wybranym aspekcie porównawczym. Udział w głosie porównuje wzmianki w mediach o nas ze wzmiankami o wybranej konkurencji. Share of discussion (udział marki w dyskusji) to procentowy udział dyskusji w mediach na temat organizacji/brandu w stosunku do wszystkich materiałów na dany - ważny dla ciebie temat. Mierzysz swoje wyniki i porównujesz z wynikami osiągniętymi przez wszystkich konkurentów oraz z tymi, w których ani ty ani konkurencja się nie pojawiliście.

Klikalne wykresy

Widzisz duży wzrost liczby wpisów danego dnia i zastanawiasz się, czym jest on spowodowany? Najedź na wybraną datę na wykresie i kliknij lewym przyciskiem myszy. Zostaniesz przeniesiony do listy publikacji z wybranego okresu czasu. Te oczywiście możesz filtrować np. po estymowanym zasięgu lub AVE, tak, aby wybrać te najbardziej wartościowe.

Tak samo istnieje możliwość klikania nazw TOP stron lub TOP autorów - panel przeniesie nas do publikacji z danej strony/autora, które spełniają kryteria wyszukiwania.


 

Szukanie słów w adresach URL, czyli link building pod kontrolą

Wyszukiwanie zaawansowane umożliwia poszukiwanie słowa kluczowego w adresach URL zebranych przez Newspoint dokumentów. Jeśli poszukiwane frazy znajdą się po publikacji artykułu czy wpisu w domenie, katalogu czy ścieżce adresu www, to możesz je odnaleźć poprzez aplikację. To ciekawa funkcjonalność dla marketera SEO-wca i ePR-owca.

Dostęp do materiałów źródłowych audio, wideo i prasy

W aplikacji nie tylko widzisz wzmianki i ich parametry, ale możesz też odsłuchać zebrane materiały audio, oglądać wideo i czytać interesujące fragmenty wzmianek z prasy.
Poprzez odnośnik przejdziesz do danego artykułu, wpisu blogowego czy komentarza
w social media.


 

Eksport wszystkich wyszukanych danych albo generowanie próbki losowej

Narzędzie umożliwia pobranie danych do pliku .csv, .xls, .docx, .pdf i dalszą, dogłębną ich analizę za pomocą specjalistycznego oprogramowania typu arkusz kalkulacyjny, który posiadasz w firmie. Możesz pobrać wszystkie wyszukane publikacje. W przypadku, gdy uzyskana liczba publikacji jest bardzo duża i ich całościowa analiza byłaby bardzo czasochłonna, możesz pobrać próbę losową z wyników. To wyśmienity materiał badawczy do dalszych prac analitycznych.

Podsumowanie

Tak pokrótce przedstawiają się najnowsze funkcjonalności monitoringu mediów. Jednak, żeby poznać pełnię jego możliwości trzeba samemu przetestować takie narzędzie. Każda branża może mieć swoje przeróżne potrzeby. Newspoint umożliwia przeprowadzenia darmowego 7.dniowego testu w czasie którego zaopiekuje się nami dedykowany konsultant i pomoże w ustawieniu konta i monitorowanego profilu. Dodatkowo umówi się z nami na dłuższe szkolenie online i pokaże, jak dokładnie obsługiwać aplikację. Zachęcamy do przeprowadzenia własnych testów.

  • Autor: Patrycja Górecka-Butora

    Head of International Marketing w WhitePress®

    www.linkedin.com/in/patrycjagorecka

    Odpowiada za komunikację B2B platformy. Od lat zafascynowana content marketingiem i social mediami, z których szkoli m.in studentów AGH i WSEI. Swoim wieloletnim doświadczeniem branżowym dzieli się w książce "Influencer marketing od A do Z" i na scenach konferencji marketingowych. Miłośniczka egzotycznych podróży na własną rękę, gier planszowych i białej czekolady.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
gemini google bard
Jak korzystać z Google Gemini (Bard)? Poradnik dla początkujących

W połowie lipca 2023 do Polski trafił Google Bard z obsługą naszego języka. Ten zaawansowany system oparty na AI został stworzony jako odpowiedź na rosnącą popularność innych modeli językowych, takich jak GPT od OpenAI. Ciągle udoskonalana wersja chatbota od Google oferuje coraz więcej możliwości dla użytkowników. Przyglądamy się funkcjom i możliwościom Gemini oraz planom Google na dalszy rozwój chatbota AI.

Google trends jak korzystac
Jak korzystać z Google Trends i dlaczego warto znać to narzędzie?

Zastanawiasz się, jak kształtuje się natężenie wyszukiwań konkretnych fraz na przestrzeni miesięcy lub lat? Jeśli interesujesz się marketingiem internetowym, odpowiedź wydaje się oczywista. Google Trends pozwalają analizować trendy wyszukiwania, oceniać sezonowość słów kluczowych i sprawdzać, co jest na topie. W artykule dowiesz się, jak efektywnie korzystać z narzędzia Trendy Google, jakie informacje możesz w nim znaleźć i jak może pomóc w pozycjonowaniu oraz content marketingu.

Kobieta przed komputerem. Napis na grafice: W jaki sposób osiągnąć sukces w content marketingu dzięki AI?
W jaki sposób osiągnąć sukces w content marketingu dzięki AI?

Sztuczna inteligencja pozwala rozwijać marketing na wielu płaszczyznach. To także sposób na cyfrowe, spersonalizowane rozwiązania. Od kiedy odkryto potencjał AI, coraz częściej wykorzystuje się go w sprzedaży oraz samym budowaniu relacji z potencjalnym klientem. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego warto korzystać z możliwości, jakie dostarcza nam sztuczna inteligencja.