Remarketing - jak działa i na czym polega remarketing w Google Ads

Remarketing w Google Ads
Bez względu na to, co sprzedajesz, z systemem reklamowym Google, możesz skutecznie przypominać o ofercie osobom, które widziały Twoje produkty i usługi. W artykule omawiamy kampanię Google Ads, sposoby kierowania reklamy oraz różnice między remarketingiem tradycyjnym a dynamicznym.
Ponad 32600 portali, 11600 influencerów, 580 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Jak działa Google Ads?

Google Ads (dawniej Google AdWords) to system reklamowy online do tworzenia reklam produktów i usług. W Google Ads to reklamodawca decyduje, gdzie pojawi się reklama i ile jest w stanie za nią płacić, a w trakcie kampanii może zmieniać jej ustawienia.

Co to jest kampania Google Ads?

Utworzenie kampanii to pierwszy krok prowadzący do reklamowania się. Kampanią nazywa się zestaw grup reklam o takich samych ustawieniach, np. wspólnym budżecie. Na koncie Google Ads możemy mieć więcej niż jedną aktywną kampanię. Z kolei w jednej kampanii musi znaleźć się przynajmniej jedna grupa reklam, a w niej co najmniej jedna reklama.

Tworzenie kampanii zaczynamy od dopasowania celu reklamowego (korzystanie z podpowiedzi nie jest koniecznością), którym może być:

  • sprzedaż – online, w aplikacji, przez telefon lub w sklepie,
  • potencjalni klienci – pozyskanie kontaktu lub podjęcie działania przez użytkownika,
  • ruch w witrynie – stronę odwiedzają odpowiednie osoby,
  • rozważenie zakupu produktu danej marki – zachęca do zapoznania się z ofertą,
  • świadomość i zasięg marki – dotarcie do szerokiego grona odbiorców,
  • promowanie aplikacji – zwiększanie pobrań aplikacji i zaangażowania użytkujących,
  • wizyty w lokalnym sklepie stacjonarnym i promocje.

     

wybór celu reklamowego kampanii
 

Jak uruchomić kampanię Google Ads?

Przechodzimy do Kampanii w bocznym panelu konta Google Ads i tworzymy nową. Pierwszy etap to ustawienia kampanii. Zaczynamy wybrania celu, a następnie typu kampanii – w zależności od celu, otrzymamy inne możliwości wyboru typu kampanii (niżej typy dla celu Sprzedaż).
 

ustawienia kampanii google ads


Kolejnym krokiem jest dopasowanie sposobu, który przybliży nas do osiągnięcia celu, np. po wybraniu celu Sprzedaż i wskazaniu na Sieć wyszukiwania, sposobami będą: wizyty w witrynie, połączenia telefoniczne, wizyty w sklepie, pobrania aplikacji.
 

wybór sposobu osiągnięcia celu


Teraz czas na Ustawienia ogólne kampanii, a więc nadanie jej nazwy, wybór sieci (np. sieć wyszukiwania) oraz innych ustawień, czyli daty rozpoczęcia i zakończenia kampanii, opcje adresu URL i ustawienia dynamicznych reklam w wyszukiwarce.
 

ustawienia ogólne kampanii


Po przejściu do opcji Kierowanie i odbiorcy decydujemy o lokalizacji, języku i odbiorcach.
 

wybór grupy docelowej

wybór grupy docelowej kampanii


Następnym krokiem jest wybór budżetu, czyli dziennej kwoty, jaką chcemy wydać na reklamę oraz strategii ustalania stawek, np. CPC ustawiane samodzielnie lub docelowy CPA.
 

wybór budżetu kampanii


Można również ustawić harmonogram wyświetlania się reklam – wybrane godziny i dni tygodnia oraz rozszerzenia reklam, które pozwalają uzyskać wyższy współczynnik klikalności.

Drugim etapem jest skonfigurowanie grupy reklam. Krok ten różni się w zależności od wybranego typu kampanii.

Trzeci etap to tworzenie formatu reklamy, który również jest uwarunkowany wybranym na początku typem kampanii. Poniżej podgląd na tworzenie reklamy w sieci wyszukiwania.
 

tworzenie reklamy


Gotowe! Po utworzeniu kampanii zobaczymy podsumowanie, a w nim liczbę grup reklam, reklam oraz dane takie, jak np. strategia ustalania stawek i budżet kampanii.

Remarketing Google Ads – jak działa?

Co to jest remarketing Google Ads? To funkcja, dzięki której przygotujemy kampanie przeznaczone do osób, których aktywność świadczy o znajomości firmy i jej oferty.

Google Ads remarketing pozwala kierować reklamę do użytkowników, którzy mają już za sobą interakcję z tego rodzaju przekazem, stroną lub aplikacją. Po tym, jak użytkownik wychodzi ze strony lub przestaje korzystać z aplikacji, reklama wyświetla się mu podczas przeglądania innych stron w sieci reklamowej lub korzystania z wyszukiwarki Google. W ten oto sposób remarketing Google przedłuża ścieżkę zakupową, bo umożliwia odbiorcy reklamy szybki powrót do miejsca, które opuścił.

Poza remarketingiem standardowym, w ramach kampanii Google Ads mamy jeszcze:

  • Remarketing dynamiczny – użytkownicy po wyjściu ze strony i korzystaniu ze stron lub aplikacji w sieci reklamowej zobaczą reklamę z produktem lub usługą, które oglądali.
  • Listy remarketingowe dla reklam w wyszukiwarce (RLSA) – reklama dociera do osób, które były na stronie i opuściły ją, ale wciąż korzystają z wyszukiwarki Google.
  • Remarketing wideo – reklama kierowana jest do użytkowników, którzy obejrzeli film bądź weszli w interakcję z filmem lub kanałem i nadal pozostają na YouTube lub korzystają z sieci reklamowej.
  • Remarketing kierowany na listę klientów – przekaz generowany jest na podstawie listy z danymi klientów, którzy, będąc zalogowani do Google, zobaczą reklamę podczas korzystania z różnych usług.

Używanie remarketingu dynamicznego (ale i standardowego) jest możliwe po skonfigurowaniu źródła danych o odbiorcach dla strony lub aplikacji. To z kolei może nastąpić po dodaniu tagu Google Ads do witryny. Fragment kodu przekazuje do Google Ads dane o użytkownikach i ich zachowaniach, np. oglądanie przez nich produktu, umieszczenie go w koszyku. Globalny tag witryny pozwala dodawać użytkowników strony do list remarketingowych.

Przykładem listy remarketingowej domyślnie tworzonej przez system jest np. lista Wszyscy użytkownicy. Znajdują się na niej dane o użytkownikach uzyskane za pomocą tagu śledzenia konwersji. W panelu Google Ads znajdziemy także listy dla sklepów internetowych, które gromadzą informacje o użytkownikach przeglądających stronę produktu lub porzucających koszyk. Poza tymi generowanymi automatycznie, możemy, a nawet powinniśmy, korzystać z list utworzonych własnoręcznie.
 

listy w google ads
 

Jak utworzyć kampanię remarketingową w Google Ads?

Kiedy nasze listy remarketingowe zgromadzą wystarczającą ilość użytkowników, będziemy mogli kierować na nie reklamy. Kampanię remarketingową tworzy się prawie tak samo, jak zwykłą kampanię. Różnica jest taka, że należy ustawić kierowanie reklam na konkretną grupę odbiorców. Jak to zrobić? Można tego dokonać na etapie tworzenia nowej kampanii lub po jej utworzeniu.

W pierwszym przypadku, na poziomie tworzenie grupy reklam szukamy sekcji Osoby: do kogo chcesz dotrzeć rozwijamy Odbiorcy, następnie klikamy kolejno PRZEGLĄDAJ, w jaki sposób weszli w interakcję z Twoją firmą, Użytkownicy witryny, po czym wybieramy interesującą nas listę. Możemy dodać dowolną liczbę list do grupy reklam.
 

tworzenie kampanii

Aby dodać listę remarketingową do już utworzonej kampanii, należy przejść do sekcji Narzędzia, po czym w sekcji Zasoby wspólne wybrać opcję Zarządzanie odbiorcami. Następnie wybieramy listę odbiorców, jaką chcemy dodać i klikamy nad listą odbiorców Dodaj do…Grupy reklam. Teraz wybieramy kampanię i dodajemy listę odbiorców do grupy reklam. Po kliknięciu Dalej ustawiamy kierowanie na odbiorców w grupach reklam i Dodaj odbiorców.
 

zarządzanie odbiorcami

dodawanie grupy odbiorców


Możliwością, o której warto wspomnieć, jest ustawienie cappingu, czyli limitu wyświetleń reklamy na jednego użytkownika. Jeśli nie ustawimy cappingu, jedna reklama może śledzić potencjalnego klienta tak często, że wywoła efekt przeciwny od zamierzonego. Aby ustawić tę opcję, przechodzimy do ustawień kampanii remarketingowej i rozwijamy opcję Zarządzanie częstotliwością. Następnie zaznaczamy Ustaw preferencje, gdzie podajemy, jak często mają wyświetlać się reklamy. Po wprowadzeniu ustawień należy je zapisać.

zarządzanie częstotliwością
 

W przypadku prowadzenia kampanii remarketingowej warto również przemyśleć wykluczenie z niej osób, które już dokonały konwersji. Jest to dobra praktyka w branżach, w których zakładamy, że jeden użytkownik nie dokona dwukrotnie tej samej konwersji. Aby to zrobić, musimy mieć stworzoną listę użytkowników, którzy dokonali konwersji, po czym wykluczyć ją z kampanii w zakładce Wykluczenia.
 

wykluczenia odbiorców
 

Remarketing dynamiczny Google Ads– szczególna odmiana remarketingu

Użytkownik wchodzi na stronę, przegląda ją, wybiera produkty, czyta opisy, może nawet dodaje je do koszyka, po czym… wychodzi ze strony, jednak wciąż pozostaje w sieci. Być może chciał kupić, ale coś go rozproszyło, albo uznał, że potrzebuje więcej czasu na przemyślenie swojej decyzji. Powodów może być wiele.

Uwagę użytkownika możemy zatrzymać i to na tych samych produktach. Oczywiście za sprawą remarketingu dynamicznego Google Ads. Podczas przeglądania innych stron, za użytkownikiem podążają te same produkty, które miał już w koszyku lub oglądał. To dlatego przekaz ten jest tak skuteczny – bo skłania do ponownego rozważenia zakupu tych samych produktów.

Remarketing dynamiczny przeznaczony jest dla kampanii w sieci reklamowej i promujących aplikacje. W sieci reklamowej skorzystamy z celu Sprzedaż i wybieramy Standardowa kampania w sieci reklamowej, następnie wpisujemy nazwę kampanii, sposób ustalania stawek i ustawiamy budżet. Kolejnym etapem jest przygotowanie elastycznych reklam displayowych. Po utworzeniu kampanii należy dodać do niej plik danych – w dodatkowych ustawieniach przechodzimy do sekcji Reklamy dynamiczne i zaznaczamy Wykorzystaj plik danych reklam dynamicznych, by tworzyć reklamy spersonalizowane. Następnie wybieramy plik danych, z którego chcemy, aby korzystała kampania i klikamy Zapisz.

reklamy dynamiczne
 

Elastyczne reklamy displayowe dopasowują się wyglądem, formatem i rozmiarem do wolnego miejsca reklamowego. System automatycznie stworzy reklamę na podstawie wprowadzonych danych. Wykorzystane mogą zostać też informacje z pliku produktowego, takie jak nazwa, cena lub zdjęcie produktu.
 

przykładowa kreacja dynamiczna
 

Co ważne, nie należy zapomnieć o ustawieniu kierowania na użytkowników naszej witryny, którzy znajdują się na listach remarketingowych. Jak to zrobić, przedstawiono w poprzednim rozdziale.

Dla kogo przeznaczony jest remarketing?

Remarketing Google Ads pozwala dotrzeć do użytkowników strony lub aplikacji, a celem może być sprzedaż lub budowanie rozpoznawalności. Reklama pojawia się w czasie, kiedy użytkownik jest skłonny do skorzystania z oferty i co ważne, jest to reklama dokładnie odzwierciedlająca wcześniejszą aktywność. Inne zalety korzystania z remarketingu to automatyczne określanie stawek, zasięg, czyli kierowanie na całą sieć reklamową Google i dostęp do Galerii reklam.

Wykorzystanie remarketingu opłaci się każdemu, kto prowadzi stronę internetową i sprzedaje. Sprawdzi się więc w e-commerce, podczas sprzedawania szkoleń, w branży hotelarskiej, nieruchomościach czy przedsiębiorstwach promujących lokalne oferty. Firmy, które nie mają jeszcze klientów, mogą skorzystać z dynamicznego pozyskiwania nowych klientów. Ta opcja przyda się również wtedy, gdy chcemy kierować reklamę na listy odbiorców niezwiązane z danymi o naszych klientach. Google Ads wykorzystuje dane demograficzne, dopasowując zamiary użytkowników do produktów umieszczonych w pliku danych.

Remarketing dynamiczny Google Ads skupia się na osobach, które znają firmę i jej ofertę. Celem jest dokończenie przez użytkownika tego, co zaczął, a więc reklamy dopasowane są do konkretnych produktów. To Google wybiera z pliku danych o produktach i usługach te, które będą pasować do konkretnego użytkownika.

W ramach kampanii korzystamy z budżetu, czyli kwoty, jaką jesteśmy w stanie wydać na reklamę. Budżet może być dzienny lub wspólny (kwota na kilka kampanii w tym samym celu). Strategię ustalania stawek przez system Google Ads dopasowujemy do kampanii i celu reklamowego. Na wysokość stawki wpływa nie tylko typ kampanii, ale także inne czynniki, np. grupa docelowa, konkurencja na rynku czy sezonowość. Warto testować różne strategie dostosowania stawek, aby znaleźć tę, która dla danej kampanii przynosi najlepsze efekty.
 

Podsumowanie

Z remarketingiem nie tylko zawrócimy klienta na drogę prowadzącą do kupienia, ale wygenerujemy zainteresowanie innymi produktami. Dawny Adwords, czyli Google Ads łączy czas, produkt i klienta. Reklama konkretnego produktu pokazuje się właściwej osobie w odpowiednim momencie, zwiększając szansę na uzyskanie konwersji.

  • Autor: Michał Mokrzycki

    Online Advertising Specialist w Ideo Force

    www.ideoforce.pl

    Znudzony poprzednią pracą postanowił wkroczyć w świat marketingu internetowego i jak twierdzi - nie żałuje niczego. Obecnie pracuje w jednej z największych agencji e-marketingowych w Polsce. Z zamiłowaniem prowadzi kampanie reklamowe w systemach Google Ads, Facebook Ads i LinkedIn Ads. Wielbiciel piłki nożnej, tańca oraz jajecznicy.

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • strefa

    Dzięki za wpisik :)

    strefa.biz

    2021-01-03, 01:15
Polecane artykuły
trendy marketingowe w 2019 roku
Trendy w marketingu w 2019 roku

Jakie zmiany czekają nas 2019 roku w branży marketingu? Czy możemy spodziewać się zwykłej kontynuacji już obserwowanych tendencji, czy raczej przygotowywać się na wielkie przetasowania? Które trendy będą dominowały, a co w ciągu najbliższych 12 miesięcy przejdzie do lamusa? Zobacz jakich innowacji i spektakularnych powrotów możesz się spodziewać w najbliższym czasie!