Formy rozliczeń copywriterów: własna działalność, umowa zlecenie czy umowa o dzieło?

Własna działalność gospodarcza, umowa zlecenie czy może umowa o dzieło? Jak najkorzystniej rozliczyć się z fiskusem? W artykule znajdziesz wskazówki doradcy podatkowego dla copywriterów.
Jesteś copywriterem lub dziennikarzem? Pisz treści na własnych zasadach i zarabiaj lepiej!
Załóż konto

Przedmiot działalności copywriterów

Copywriter to osoba pracująca z tekstem, która tworzy różnego rodzaju treści, przy czym brak jakichkolwiek ram i granic tej twórczości. Dziełem copywriterów są treści, z których powstają np.: hasła reklamowe, treści na ulotkach, komunikaty systemowe, opisy produktów w sklepach internetowych, teksty reklamowe, treści na stronie internetowej, zajawki i treści w social media, artykuły sponsorowane oraz wiele, wiele innych.

Sposoby rozliczeń copywriterów

Dla potrzeb rozliczeń podatkowych copywriterów dzielimy na:

  • nieprowadzących działalności gospodarczej i świadczących swoje usługi na podstawie zawieranych umów o dzieło lub umów zlecenie.
  • prowadzących działalność gospodarczą.

Nie chcesz prowadzić działalności gospodarczej?

Copywriterzy nieprowadzący działalności gospodarczej mogą świadczyć swoje usługi na podstawie umowy zlecenia albo umowy o dzieło.

Umowa zlecenia opodatkowana jest według zasad ogólnych, przy zastosowaniu stawek podatku 17% i 32% (od nadwyżki dochodu osiągniętego w ciągu roku ponad kwotę 85.528,00 zł). Przychód z tytułu umowy zlecenia jest pomniejszany o zryczałtowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% przychodu oraz o składki na ubezpieczenia społeczne, do zapłaty których zobowiązany jest podatnik. Obliczona w ten sposób kwota podatku pomniejszona zostanie o składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75% podstawy wymiaru. A jak to wygląda w praktyce?

Przykład 1.

Copywriter podpisał umowę zlecenia, w której określone zostało wynagrodzenie w kwocie 5.000,00 zł. Nie posiada przy tym żadnego innego zatrudnienia. Rozliczenie podatków i składek będzie wyglądać następująco:

  • wynagrodzenie brutto: 5.000,00,
  • składki ZUS (zleceniobiorca): 685,50,
  • składka na ubezpieczenie zdrowotne: 388,31,
  • koszty uzyskania przychodów: 863,00,
  • dochód: 3.452,00,
  • podatek: 252,00,
  • kwota do wypłaty: 3.674,19.

Przy czym całkowity koszt jaki poniesie zleceniodawca wyniesie 6.024,00 zł. Różnica pomiędzy tą kwotą, a kwotą brutto 5.000,00 zł wynosi 1.024,00 zł, którą stanowią składki ZUS opłacane po stronie zleceniodawcy.

Umowa o dzieło również opodatkowana jest według zasad ogólnych, przy zastosowaniu stawek podatku 17% i 32% (od nadwyżki dochodu osiągniętego w ciągu roku ponad kwotę 85.528,00 zł). Przychód z tytułu umowy o dzieło pomniejszany jest o zryczałtowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% przychodu. W przypadku umowy o dzieło nie wystąpi obowiązek zapłaty składek ZUS.

Przykład 2.

Copywriter podpisał umowę o dzieło, w której określone zostało wynagrodzenie w kwocie 5.000,00 zł. Nie posiada przy tym żadnego innego zatrudnienia. Rozliczenie podatków i składek będzie wyglądać następująco:

  • wynagrodzenie brutto: 5.000,00,
  • koszty uzyskania przychodów: 1.000,00,
  • dochód: 4.000,00,
  • podatek: 680,00,
  • kwota do wypłaty: 4.320,00.

W przypadku umowy o dzieło, zlecający dzieło nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów.
 

A może założyć firmę?

Przyjrzyjmy się teraz rozliczeniom przy prowadzeniu działalności gospodarczej i wysokości podatku dochodowego. Copywriterzy prowadzący działalność gospodarczą mogą rozliczać podatek dochodowy na dwa sposoby:

  • według zasad ogólnych,
  • tzw. podatkiem liniowym.

Opodatkowanie działalności gospodarczej według zasad ogólnych polega na opodatkowaniu dochodu przy zastosowaniu stawek podatku 17% i 32% (od nadwyżki dochodu osiągniętego w ciągu roku ponad kwotę 85.528,00 zł). Natomiast opodatkowanie tzw. podatkiem liniowym oznacza opodatkowanie dochodu według stawki 19% bez względu na wysokość dochodu osiągniętego w roku podatkowym. Co ważne, zarówno w pierwszym, jaki w drugim przypadku copywriter będzie mógł pomniejszyć swoje przychody o faktycznie poniesione koszty uzyskania przychodów.

Przykład 3.

Copywriter prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną według zasad ogólnych. Uzyskał przychód w kwocie 5.000,00 zł, ponosząc przy tym koszty w wysokości 950,00 zł. Nie posiada przy tym żadnego innego zatrudnienia. Rozliczenie podatków i składek będzie wyglądać następująco:

  • przychód: 5.000,00,
  • koszty uzyskania przychodów: 950,00,
  • składki ZUS: 1.069,14,
  • składka na ubezpieczenie zdrowotne: 362,34,
  • dochód: 2.981,00,
  • podatek: 0 (limit kwoty wolnej od podatku),
  • kwota do wypłaty: 2.618,52.
     

Przykład 4.

Copywriter prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną tzw. podatkiem liniowym. Uzyskał przychód w kwocie 5.000,00 zł, ponosząc przy tym koszty w wysokości 950,00 zł. Nie posiada przy tym żadnego innego zatrudnienia. Rozliczenie podatków i składek będzie wyglądać następująco:

  • przychód: 5.000,00,
  • koszty uzyskania przychodów: 950,00,
  • składki ZUS: 1.069,14,
  • składka na ubezpieczenie zdrowotne: 362,34 (odliczeniu od podatku podlega kwota 312,02),
  • dochód: 2.981,00,
  • podatek: 254,00,
  • kwota do wypłaty: 2.364,52.


Zalety opodatkowania według zasad ogólnych:

  • prawo do skorzystania z ulg podatkowych,
  • prawo do wspólnego rozliczenia z małżonkiem,
  • prawo do rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko,
  • prawo do pomniejszenia osiągniętych przychodów o poniesione koszty uzyskania przychodów,
  • prawo do rozliczenia wszystkich przychodów opodatkowanych skalą podatkową na jednym zeznaniu rocznym.
     

Wady opodatkowania według zasad ogólnych:

  • po przekroczeniu dochodu 85.528 zł copywriter będzie zmuszony do zapłaty podatku dochodowego wg stawki 32%, od nadwyżki ponad ten limit,
  • obowiązek prowadzenia Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów,
  • więcej formalności związanej z dokumentacją księgową.


Zalety opodatkowania tzw. podatkiem liniowym:

  • jedna stawka podatku, bez względu na wysokość osiąganego dochodu,
  • w tej formie nie łączy się dochodów uzyskanych z różnych źródeł, co oznacza, że dochody opodatkowane liniowo nie będą miały wpływu na podwyższenie stawki podatku od dochodów, które są opodatkowane wg skali podatkowej,
  • prawo do pomniejszenia osiągniętych przychodów o poniesione koszty uzyskania przychodów.


Wady opodatkowania tzw. podatkiem liniowym:

  • brak prawa do skorzystania z większości ulg podatkowych,
  • brak prawa do wspólnego rozliczenia z małżonkiem,
  • brak prawa do wspólnego rozliczenia z dzieckiem, jako osoba samotnie wychowująca dziecko,
  • brak kwoty wolnej od podatku.


Które rozwiązanie jest więc najbardziej korzystne dla copywriterów?

Najkorzystniejszą formą rozliczeń copywritera jest umowa o dzieło, bez względu na wysokość osiąganych przychodów. Następna w kolejności pod względem korzyści jest umowa zlecenia, z tym zastrzeżeniem, że im większe będą osiągane przychody tym coraz korzystniejsze będzie rozliczenie w formie działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych. Natomiast w przypadku najwyższych przychodów (dochód powyżej 85.528 zł w ciągu roku) najkorzystniejszym rozliczeniem będzie forma działalności gospodarczej opodatkowanej tzw. podatkiem liniowym.

 

  • Autor: Patryk Prus

    Doradca podatkowy w kancelarii Juvo

    juvo.pl

    W swojej praktyce specjalizuje się w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz planowaniu podatkowym. Członek zarządu i dyrektor finansowy Stowarzyszenia Naukowego Prawa Podatkowego. Członek zarządu Małopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych. W Kancelarii odpowiada za praktykę prawa podatkowego.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Copywriting - eksperci i wskazówki
20 ekspertów copywritingu pomoże Ci podrasować warsztat!

Zawsze chciałeś zapytać bardziej doświadczonych copywriterów o wycenę zleceń, wpadki z klientami, sposoby na pobudzanie kreatywności i (tu miejsce na Twoje pytanie)? Zadaliśmy je dwudziestu ekspertom content marketingu, autorom książek o tworzeniu treści, specom od słowa pisanego z wieloletnim doświadczeniem i oddajemy odpowiedzi w Twoje ręce.

Jak rozpoznać dobrego copywritera?
Jak rozpoznać dobrego copywritera?

Niewiele formatów marketingowych może się obyć bez dobrej treści. Wdrażasz strategię content marketingową, działasz w social media, promujesz swoją markę PR-owo? Potrzebujesz świetnego copywritera! Jak znaleźć osobę z lekkim piórem, wiedzą branżową i flow?