WooCommerce – platforma e-commerce w formie wtyczki do WordPressa

WooCommerce jako jedna z najpopularniejszych platform dla e-commerce daje wiele możliwości i nie trzeba wydawać miliona monet, aby zacząć sprzedawać. Jeżeli chcesz poznać tę platformę bliżej i sprawdzić czy korzystasz z niej w pełni, zapraszamy do artykułu.
Ponad 17300 portali, 12300 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Czym jest WooCommerce?

Zanim przedstawimy działanie WooCommerce, warto wspomnieć o WordPressie. Wcześniej wspomniany WP to system zarządzania treścią, który od początku był nastawiony głównie na blogi i witryny, ale dzięki możliwościom rozszerzania go o wtyczki powstała m.in. sposobność postawienia na nim sklepu.

Źródło: Logo WooCommerce.

WooCommerce może być używany jako dodatek do strony, bloga bądź jako samodzielny sklep, wszystko zależy od konfiguracji. Otwarcie sklepu internetowego opartego na WooCommerce i WordPressie jest darmowe, ale trzeba liczyć się z kosztami utrzymania domeny, hostingu oraz zakupu motywu i ewentualnych prac programistycznych. Skrypt jest tłumaczony na język polski, nie ma problemu z otworzeniem sklepu na WooCommerce w naszym kraju. Polskie bramki płatności oraz przewoźnicy mają swoje dedykowane wtyczki. Oprócz samej obsługi zamówień i klientów do podstawowych funkcjonalności można zaliczyć:

  • Raporty dotyczące sprzedaży, klientów oraz magazynu,
  • Podstawowe zarządzanie magazynem,
  • System kuponowy,
  • Przegląd ogólnego statusu, logów, planowanych akcji,
  • REST API.

Podstawowy zakres funkcji jest dość ograniczony, ale czyni to WooCommerce dobrą podstawą pod bardziej zaawansowane projekty dzięki rozszerzeniom w formie wtyczek.

Wygląd sklepu, czyli motywy – co musisz o nich wiedzieć?

Aby sklep ładnie wyglądał i posiadał minimum funkcjonalności, które są potrzebne do prowadzenia sprzedaży, warto zainwestować w dobry motyw. Może to być zarówno w pełni autorskie rozwiązanie, jak i kupione w sprawdzonym sklepie z dodatkami. A więc na co zwrócić uwagę, kupując motyw? Do podstawowych kwestii, które należy uwzględnić przy zakupie motywu, należą:

  • Responsywność (sklep odpowiednio skalowany na urządzenia mobilne i desktopy),
  • Szybkość działania i możliwości optymalizacyjne,
  • Ocena (i liczba) użytkowników, którzy kupili motyw,
  • Popularność,
  • Częstotliwość aktualizacji,
  • Pomoc techniczna,
  • Dodatkowe wtyczki,
  • Kompatybilność z wtyczkami SEO.

 

Źródło: Konfigurator konfiguracj WooCommerce - wybór motywu.

Wtyczki do WooCommerce – podstawa rozbudowy sklepu

Dobór wtyczek zależy w największej mierze od preferencji i potrzeb projektu. Do najbardziej podstawowych wtyczek należą te, które pozwolą obsługiwać polskie bramki płatności i polskich przewoźników. Kolejną ważną kwestią jest zarządzanie towarem zarówno po stronie wewnętrznej – głównie mowa tutaj o obsłudze magazynu – jak i zewnętrznej, poprzez różne filtry. Następną ważną sprawą jest podpięcie odpowiednich danych analitycznych, takich jak Google Analtycs czy Facebook Analytics. Do dodatkowych wtyczek, które mogą się przydać, należą między innymi integratory z popularnymi serwisami typu: Ceneo, Facebook, Allegro czy Google Merchant Center. Kolejnymi kwestiami będą też wtyczki obsługujące email/push marketing lub testy AB. Ważny jest też dobór odpowiedniej wtyczki SEO, która odpowiednio przekaże wszystkie ważne informacje wyszukiwarkom, a także pomoże w doborze słów kluczowych oraz przeanalizuje stronę.

 

Źródło: Wyszukiwarka wtyczek z repozytorium WordPressa.

SEO w WooCommerce

Kto zajmuje się SEO, ten dobrze wie, że ważny jest tak zwany in-site. Podstrony sklepu muszą mieć odpowiednie metatagi oraz dane strukturalne, aby zaistnieć w wynikach wyszukiwania. WooCommerce w wersji podstawowej, bez dodatkowych SEO wtyczek, nie wspiera najważniejszych meta tagów oraz danych strukturalnych, map strony czy innych przydatnych danych. Do najbardziej znanych wtyczek, które można użyć w tym celu dla WooCommerce należą:

  • YoastSEO,
  • SEOPress,
  • All In One SEO Pack.

 

Źródło: Ustawienia SEO dla WooCommerce w SeoPress.

Najbardziej podstawowe funkcje, których wymaga się od wtyczek SEO, to możliwość dodawania, edytowania oraz analizowania danych takich jak:

  • Title – tytuł strony, który jako nagłówek pokazuje się w wynikach wyszukiwania oraz w oknie przeglądarki;
  • Meta description – opis strony, który wyświetla się w wyszukiwarkach oraz w często w podglądzie strony na stronach trzecich;
  • Meta robots – informacja wyłącznie dla wyszukiwarki o tym, czy dana podstrona ma być indeksowana;
  • Canonical – zarówno dla podstron kategorii, jak i duplikatów.

Do dodatkowych, a przede wszystkim przekazujących więcej informacji wyszukiwarce danych, należą dane schematyczne w postaci schema.org. Wśród nich w przypadku sklepów warto zainteresować się kilkoma:

  • Product – dla podstawowych danych o produkcie i opiniach,
  • Local Business – gdy posiadamy też sklep stacjonarny bądź punkt odbioru,
  • FAQ – dla najczęściej zadawanych pytań przez klientów,
  • Event – dla wydarzeń, które organizuje sklep,
  • Article – stosowany we wszelkiego rodzaju wpisach blogowych na sklepowym blogu.

 

Źródło: Kreator schema.org w SeoPress

Oczywiście, ile sklepów, tyle potencjalnych wdrożeń. Na pewno warto przekazać jak najwięcej danych schematycznych wyszukiwarce, co ostatecznie może skutkować wyższymi pozycjami w SERPach dzięki Google Knowledge Graph.

SEO WooCommerce dla mediów społecznościowych

Media społecznościowe rządzą się swoimi regułami, warto przekazywać im dane, dzięki którym strona będzie prawidłowo wyświetlana w podglądzie dla embedowanych linków. Dzięki zaimplementowaniu Open Graph mamy kontrolę na przekazywaniem tych informacji. Do mediów, które używają OG można zaliczyć między innymi:

  • Facebook,
  • Linkedin,
  • Twitter (dobrze jest łączyć z Twitter Cards),
  • Pinterest.

Wady Woocommerce – w jakich przypadkach warto wybrać inny CMS?

Tak jak każde oprogramowanie, WooCommerce ma także swoje wady. Nie do każdego zastosowania będzie dobry, zwłaszcza w swojej podstawowej formie. Do głównych wad WooCommerce można zaliczyć:

  • Wsparcie techniczne – jak to bywa w przypadku oprogramowania otwarto źródłowego, błędy można oczywiście zgłaszać twórcom, ale wsparcie nie jest świadczone w takim zakresie, w jakim można na to liczyć przy oprogramowaniu płatnym SAAS. Najlepiej znaleźć specjalistę, który zajmie się sklepem od strony technicznej;
  • Koszty wdrożenia – w zależności od projektu będą potrzebne hosting, motyw oraz wtyczki, które zapewnią podstawowe funkcjonalności. Jeśli nie masz wiedzy związanej z tworzeniem stron, może przydać się pomoc specjalisty;
  • Liczba produktów i kategorii – w przypadku większej liczby produktów oraz kategorii zarządzanie nimi przez domyślny interfejs WooCommerce’a może być problematyczne;
  • Aktualizacje – musimy sami zadbać o bezpieczeństwo i aktualność systemów. Często bywa tak, że motyw bądź wtyczka nie jest zgodny/a z najnowszą wersją WooCommerce’a i wtedy trzeba troszkę kombinować;
  • Optymalizacja – to temat, który zwłaszcza przy dużych sklepach nie jest najprostszy i wiąże się z wybranym hostingiem. Ważne jest, aby sklep działał jak najszybciej dla klienta oraz dla robota Google.
  • Koszty wysyłki – domyślne reguły WooCommerce’a nie dają możliwości ustawiania zaawansowanych reguł dotyczących wymiarów produktów;
  • Wystawianie faktur VAT – to podstawowa kwestia, która jest niezbędna przy obsłudze zamówień, a nie jest dostępna w Woocommerce;
  • Brak podstawowej optymalizacji SEO w zupełnie podstawowej wersji WooCommerce’a nie ma dobrej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Musimy zainstalować wtyczkę, która da nam możliwość ustawienia podstawowych elementów koniecznych dla dobrej widoczności sklepu w SERPach.
  • Niewiele funkcji w porównaniu do konkurencji porównując sam rdzeń WooCommerc’a, to zdecydowanie ma się wrażenie, że są braki w stosunku do konkurencji takiej jak Prestashop czy Magento bądź płatnych SAASów.
  • Wtyczki darmowe, ale różnej jakości – w repozytorium wtyczek do WordPressa jest pełno darmowych rozwiązań związanych z WooCommerce. Niestety to właśnie wtyczki są największymi lukami bezpieczeństwa, autorzy nieumyślnie bądź umyślnie implementują w swoich rozszerzeniach błędy;
  • Darmowe, ale płatne wtyczki – wtyczki, które są darmowe, często mają swoją płatną odsłonę, w której zawarta jest ich kluczowa funkcjonalność. Często skorzystanie z przydatnego rozwiązania wymaga dopłaty.

Źródło: Opracowanie grafiki WhitePress.

Zalety Woocommerce – dlaczego warto wybrać WooCommerce?

Niewątpliwie oprócz sporej listy wad, WooCommerce ma też dużo zalet. Świadczy o tym duży procent podmiotów rynku ecommerce, które korzystają z tego skryptu. Do głównych zalet należą:

  • Cena – wtyczka WooCommerce jak i CMS WordPress są w pełni darmowe;
  • Prostota obsługi – bardzo prosty interfejs, który po krótkim szkoleniu każdy powinien zrozumieć. Jeśli ktoś już wcześniej korzystał z WordPressa, WooCommerce nie będzie problemem;
  • Dużo specjalistów – silniki sklepowe bazujące na otwartym oprogramowaniu charakteryzują się tym, że do naprawy błędów może przystąpić każda osoba z odpowiednią wiedzą techniczną. W przypadku płatnych rozwiązań musimy opierać się na wsparciu technicznym rozwiązania SAAS;
  • Częste aktualizacje – związane jest to z dużą społecznością. Każdy ecommerce musi być odpowiednio zabezpieczony i często aktualizowany, aby nie dochodziło do różnego rodzaju wycieków;
  • Zaangażowana społeczność – WordPress jest najpopularniejszym systemem CMS, a wtyczka WooCommerce jest jednym z popularniejszych silników ecommerce na świecie. Społeczność bardzo żwawo pomaga w rozwijaniu oprogramowania oraz naprawianiu błędów;
  • Zintegrowany blog – WooCommerce opiera swoją funkcjonalność na CMSie blogowym WordPress. Dobrze prowadzony blog to podstawa dobrej widoczności w wyszukiwarkach oraz lepszego zaufania klienta;
  • Pełna personalizacja – właściciel ma pełną kontrolę nad wszelkiego rodzaju modyfikacjami związanymi z wyglądem oraz funkcjonalnością. Trzon funkcjonalności WooCommerce’a jest podstawą do dalszej personalizacji sklepu;
  • Duża liczba gotowych wtyczek oraz motywów – w darmowym repozytorium WordPressa oraz w płatnych zbiorach pełno różnego typu rozwiązań. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie, a jeśli się nie uda, to można szukać specjalisty, który zaimplementuje wymagane funkcjonalności. W przypadku płatnego rozwiązania SAAS wiązałoby się z jednostronną wyceną bądź odmową;
  • Kontrola wersji produktów – przy każdej modyfikacji opisów może się zdarzyć, że coś pójdzie nie tak. WooCommerce daje możliwość powrotu do poprzedniej wersji lub podglądu starszej wersji opisu;
  • Statystyki – mamy możliwość importowania oraz analizowania podstawowych kwestii związanych z funkcjonowaniem sklepu;
  • Wtyczki SEO – tak, w wadach pisałem o problemach z zupełnie czystą wersją WooCommerce. Nie można zaprzeczyć, że wtyczki związane z optymalizacją SEO pod WordPressa (a co za tym idzie do WooCommerce) są bardzo kompleksowe, zaspokajają potrzeby większości sklepów internetowych.
  • Dwukrokowy koszyk – bardzo prosty proces zamawiania produktów. Dodatkowo kupujący mogą zamawiać nawet bez tworzenia konta.
  • Różne typy produktów – w WooCommerce istnieje wiele typów produktów. Od prostego po wirtualny czy afiliacyjny, ponadto każdy produkt można grupować w różne warianty;
  • Rozwijane przez Automattic – twórcy WordPressa są też twórcami WooCommerce. Dlatego właśnie proces wsparcia projektu i rozwoju wtyczki jest równoczesny z rozwojem WordPressa.
  • Przyjazny dla deweloperów – daje szereg udogodnień pozostawionych przez programistów do rozwijania WordPressa, w tym między innymi WooCommerce REST API.

Źródło: Opracowanie grafiki WhitePress.

Podsumowanie, czyli: czy warto zwrócić uwagę na WooCommerce?

Tak jak każde oprogramowanie, WooCommerce ma swoje wady i zalety. Wszystko tak naprawdę zależy od realizowanego projektu. Jeśli decydujemy się na rozwiązanie Open Source, najlepiej przetestować oprogramowanie przed ostatecznym wyborem. Przyswojenie panelu nie jest trudne, ale sęk tkwi w wygodzie obsługi oraz integracjach. Pomimo że jest to oprogramowanie darmowe, trzeba mieć fundusze na utrzymanie sklepu. Dzięki WooCommerce i ogółowi rozwiązań Open Source próg wejścia w ecommerce jest na pewno niższy i prostszy.

  • Autor: Dominik Fajferek

    SEO Specialist w WhitePress®

    Ciekawy nowych technologii. Informatyk z wykształcenia oraz zamiłowania. Fan chińskiej myśli technologicznej oraz japońskiej kreski. Specjalista SEO w najlepszej firmie contentowej w Polsce.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Ile zarabiają polscy blogerzy i influencerzy
Ile kosztuje influencer marketing?

W artykule staramy się trzeźwym okiem spojrzeć na kwestię zarobków polskich influencerów oraz realnych kosztów kampanii. Odpowiedź jednak wcale nie jest prosta, a na ostateczną wycenę wpływa zazwyczaj wiele czynników. Poznaj te najważniejsze!

Współpraca barterowa: plusy i minusy

"Praca za skarpetki" - tak niektórzy blogerzy nazywają współpracę barterową, która jest dosyć kontrowersyjną kwestią w blogosferze, ponieważ druga część blogerów nie widzi w takim rozwiązaniu nic sprzecznego z własnymi zasadami blogowania. Czy w momencie aktualnego boom-u, reklamodawcy mogą zaproponować współpracę barterową...? Jakie są "za" i "przeciw"?