Kompletny SEO poradnik jak pozycjonować stronę z Ahrefs

Zaktualizowano: 2023-03-24
Ahrefs – kompletny SEO poradnik
Co to jest Ahrefs i jak z niego korzystać? Przedstawiamy kompleksowy poradnik po jednym z najpopularniejszych narzędzi do analizy linków i słów kluczowych w wyszukiwarkach. Zapoznaj się z Ahrefs, by lepiej pozycjonować strony, monitorować działania konkurencji czy weryfikować działania zleconych zewnętrznym firmom.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Spis treści:

Ahrefs – co to jest?

Ahrefs to kompleksowa platforma SEO, która umożliwia analizę konkurencji, badanie słów kluczowych, wspiera budowanie linków i optymalizację stron internetowych. Narzędzie jest używane przez specjalistów SEO do analizowania profilu linkowania oraz badania kwestii związanych z widocznością stron i ruchem organicznym. Dzięki niemu można zbierać informacje dotyczące linków przychodzących (backlinków), a także mierzyć parametry i jakość poszczególnych odnośników. Na ich podstawie Ahrefs dostarcza szczegółowych informacji na temat siły profilu backlinkowego badanych domen opisanych za pomocą autorskich metryk.

Narzędzia, takie jak Google AnalyticsGoogle Search Console, nie oferują tak obszernej gamy danych, a zwłaszcza nie pozwalają na śledzenie konkurencji, co jest ważne w procesie pozycjonowania. Chociaż informacje z Google są najdokładniejsze, dzięki Ahrefs, który śledzi wyniki wyszukiwania w Google (i innych wyszukiwarkach), możemy uzyskać przydatne informacje na temat stron konkurencji. To wszystko dzięki rozbudowanej bazie danych i informacjom z wielu źródeł, do których normalnie nie mielibyśmy dostępu.

Ahrefs analizuje strony internetowe i SERPy za pomocą własnego crawlera — robota indeksującego dane stron internetowych oraz treści umieszczane w najpopularniejszych wyszukiwarkach i mediach internetowych: Google, YouTube, Amazon, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu, Daum, Navem, Seznam. Ahrefs zbudował największy indeks linków w internecie — aktualizowany co 15 minut.

Bot Ahrefs – czyli skąd Ahrefs ma tyle danych?

Firma Ahrefs stworzyła sieć serwerów, które monitorują cały czas sieć, a zwłaszcza wyszukiwarki. Wszystkie dane zostały podzielone na 4 ogromne indexy, należą do nich: Content index, Keyword index, Search traffic index oraz Backlink index. Dane, które zbiera firma, można liczyć już w dziesiątkach petabajtów. Dzięki tak ogromnej liczbie informacji Ahrefs jest w stanie dosyć dobrze szacować je bez wsparcia samego Google. Pewnie zadajecie sobie pytanie, czy bota, który monitoruje sieć, można nie wpuścić na stronę internetową (np. na zaplecze). Można to zrobić za pomocą odpowiednich reguł w pliku sterującego ruchem robotów — robots.txt, ale należy śledzić na bieżąco logi, pod względem ruchu botów odwiedzających strony i blokować podejrzane zapytania.

Informacje o bazie danych ahrefs

Na podstawie danych ahrefs big data 

Do czego używać Ahrefs? Najważniejsze funkcje

Tak jak już wcześniej wspomniałem, jedną z najważniejszych cech narzędzia jest możliwość dogłębnej analizy własnej strony, jak i konkurencji. A to wszystko dzięki łączeniu danych Big Data z różnych indeksów baz danych Ahrefs. Jak możesz wykorzystać te informacje w procesie pozycjonowania stron? Oto najważniejsze funkcje narzędzia:

  • Ogólna ocena strony na bazie wskaźników od Ahrefs:
  • Ahrefs URL Rating (UR),
  • Domain Rating (DR),
  • Ahrefs Rank (AR),
  • Liczba organicznych słów kluczowych,
  • Szacowany ruch organiczny i jego potencjalna wartość.
  • Profil linków przychodzących;
  • Profil linkowania wewnętrznego;
  • Analiza pozycji na słowa kluczowe w organicznych wynikach wyszukiwania;
  • Analiza płatnych wyszukiwań, czyli na które słowa kluczowe reklamuje się konkurencja;
  • Analiza witryn internetowych ze względu na najlepiej generujące ruch podstrony;
  • Śledzenie uszkodzonych linków;
  • Automatyczny Audyt strony;
  • Trendy w contencie.

Jak widzisz, narzędzie Ahrefs ma ogromne możliwości, do których nie masz dostępu, gdy korzystasz jedynie z bezpłatnych narzędzi Google.

Wskaźniki i dane dostępne w Ahrefs

UR to URL Rating, czyli wskaźnik w skali 100-punktowej, który pokazuje profil linków wybranej podstrony. Im większa jego wartość, tym lepszy profil linkowania podstrony. Wskaźnik liczy zarówno linki zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Ahrefs ocenia profil linków całej domeny, jak i domen linkujących do tej domeny, aby móc stworzyć rzetelny wskaźnik. Warto dodać, że punkty liczone są skalą logarytmiczną, osiągnięcie wysokich wyników jest trudniejsze. UR liczony jest dla wszystkich stron znajdujących się w bazie Ahrefs.

DR, czyli Domain Rating to wskaźnik używany, aby określić moc domeny na podstawie liczby i jakość linków zwrotnych. Jest to wskaźnik analogiczny do UR, ale odnosi się do całej domeny (domain level). DR określany jest liczbą całkowitą od 0 do 100, gdzie 0 oznacza, że domena nie ma odnośników zwrotnych, a 100 oznacza, że jest to najmocniejsza domena w sieci. Im wyższy DR, tym większy autorytet domeny i potencjał do osiągania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Ahrefs Rank (AR) szereguje wszystkie strony internetowe w bazie danych Ahrefs według rozmiaru i jakości ich profili backlinków, czyli według wskaźnika DR (Domain Rank). Ahrefs Rank to ważna metryka, która wskazuje potencjalny wpływ profilu backlinków na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach. Strony internetowe z wyższym AR mają mocniejszy profil linków przychodzących, co oznacza, że mają większy potencjał, by zajmować wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Keyword Difficulty (KD) to metryka określająca trudność pozycjonowania na pierwszej stronie wyników wyszukiwania dla wybranej frazy kluczowej. W narzędziu Ahrefs KD jest obliczany na podstawie ilości i jakości linków przychodzących stron umieszczonych w top 10 dla danego słowa kluczowego. Wartość KD jest przedstawiana w formie skali logarytmicznej o punktacji od 0 do 100, gdzie wyższa wartość oznacza większą trudność w pozycjonowaniu, z powodu konkurencji o silnym profilu linków przychodzących. Metryka trudności słowa kluczowego pomaga w określeniu, ile potencjalnie należy zdobyć hiperłączy, aby konkurować o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Keyword Search Volume (KSV; tłum. liczba wyszukiwań słów kluczowych) w Ahrefs to wskaźnik, który określa szacowaną miesięczną liczbę wyszukiwań dla określonej frazy kluczowej. KSV jest jednym z kluczowych wskaźników w planowaniu strategii słów kluczowych w ramach działań SEO, ponieważ pomaga w wyborze fraz o największym potencjale ruchu na stronie internetowej. W Ahrefs KSV jest oparty na danych z Google i innych wyszukiwarek internetowych. Warto jednak pamiętać, że jest to szacunkowa wartość, a rzeczywista liczba wyszukiwań może się różnić w zależności od lokalizacji, języka i innych czynników.

Traffic potential (TP) to wskaźnik dostępny w narzędziu Keyword Explorer, pokazuje jaki ruch generuje strona zajmująca pierwszą pozycję na analizowaną frazę kluczową. TP jest obliczany na podstawie ruchu generowanego przez wszystkie frazy, na które jest pozycjonowana strona. Dzięki tej metryce łatwiej jest określić pełen potencjał wybranych słów kluczowych wraz z frazami pomocniczymi. Wartości są cachowane (buforowane) i mogą nieznacznie różnić się między raportami.

Cost Per Click (CPC, czyli koszt za kliknięcie) to metryka pokazująca średni koszt kliknięcia przez użytkowników w płatne wyniki wyszukiwania dla danej frazy kluczowej. Wartość CPC jest ustanawiana na podstawie mechanizmów aukcyjnych Google, w ramach których stawki podlegają ciągłym zmianom. CPC może się więc także zmieniać z biegiem czasu. Ze względu na dużą ilość fraz śledzonych w Ahrefs, metryka jest aktualizowana sporadycznie i jest wartością uśrednioną — po najaktualniejsze dane należy zwrócić się do Google Ads. Cost per click przydaje się przy szacowaniu kosztów płatnej promocji, pomaga wyselekcjonować frazy, na które warto prowadzić kampanie reklamowe oraz określić konkurencję. Metryka wyświetla się zarówno w raportach dotyczących wyszukiwania organicznego (Organic search w Site Explorer, czy raport Keywords Explorer), jak i płatnego (Paid search).

Click per Search (CPS) szacuje ile wyszukiwań danej frazy kończy się kliknięciem wyniku SERP. Jest to korelacja między liczbą kliknięć a wolumenem wyszukiwania. Metryka jest przedstawiona w postaci ułamka dziesiętnego, gdzie wartość 1,0 oznaczałaby, że każde wyszukiwania kończy się kliknięciem, wartość 0,5 należałoby interpretować, tak że połowa (50%) wyszukiwań wywołuje przejście na stronę umieszczoną w SERPie. Natomiast 0 miałoby świadczyć o tym, że wyszukiwania nigdy nie wywołują kliknięcia hiperłącza. Większy wynik to większa szansa na ruch organiczny. Podsumowując, Click per Search (CPS) to wskaźnik, który pozwala na określenie, jakie wyniki wyszukiwania są najbardziej atrakcyjne dla użytkowników i generują najwięcej kliknięć. Jest to przydatne narzędzie dla specjalistów SEO, którzy chcą zwiększyć widoczność pozycjonowanych witryn w wyszukiwarkach internetowych.

SERP Features (SF) w narzędziu Ahrefs pozwala na wyświetlenie informacji o elementach rozszerzonych, które są wyświetlane przy stronach umieszczonych w wynikach wyszukiwania Google dla wybranych fraz kluczowych. To wszystkie informacje, pojawiające się w SERPach, poza standardowymi organicznymi wynikami.

Dodatkowo użytkownik może filtrować frazy kluczowe w raporcie Site Explorer ze względu na występowanie poszczególnych elementów SERP features.



 

Funkcje Ahrefs

Ahrefs to jedno z najwyżej cenionych narzędzi SEO, które pozwala na monitorowanie stron internetowych i analizę działań konkurencji. Podstawowe funkcje narzędzia pomagają w analizie stron internetowych ze względu na występowanie fraz kluczowych, ich pozycji i generowanego ruchu. Ahrefs wspiera proces pozyskiwania linków — udostępniając rozwinięte raporty na temat profilu linków przychodzących do analizowanych stron. Poniżej opisujemy poszczególne funkcje Ahrefs i metody ich wykorzystania, w celu wspierania działań związanych z optymalizacją dla wyszukiwarek internetowych (SEO).

Ahrefs Site Explorer – najważniejsze dane o witrynie

To najczęściej używana zakładka w Ahrefs, która zajmuje najbardziej eksponowane miejsce, umieszczona w lewym górnym rogu interfejsu. Znajdziemy w niej wszystkie dane potrzebne do analizy domeny, strony internetowej, podstrony, subdomen czy określonego adresu URL.

Na samej górze umieszczono Overview, czyli szybki podgląd danych, który pozwoli oszacować wydajność wybranego adresu lub grupy adresów. Poniżej znajdują się wykresy związane z profilem linków przychodzących czy organicznymi oraz płatnymi wyszukiwaniami. Tak jak przystało na stronę główną, znajdują się tu mniej szczegółowe informacje, które mają pomóc w szybkim oszacowaniu stanu strony, podstrony czy domeny.

Jak używać Site Explorer dla poprawy SEO?

Site explorer oferuje szereg istotnych funkcjonalności, z pomocą których przeprowadzisz:

  • Analiza konkurencji — W Ahrefs Site Explorer sprawdzisz strony konkurencji pod kątem słów kluczowych, na które są pozycjonowanie, oraz źródeł pozyskiwania linków przychodzących. Na podstawie tych danych możesz spróbować pozyskać linki na tych samych witrynach lub zyskać sugestię gdzie poszukiwać możliwości pozyskania nowych łącz.
  • Badanie słów kluczowych — aby poprawić pozycjonowanie swojej strony, warto sprawdzić, jakie słowa kluczowe są używane przez internautów w wyszukiwaniach. W Ahrefs Site Explorer można sprawdzić, jakie słowa kluczowe są używane na stronach konkurencji i zaimplementować je w swojej strategii contentowej. Co więcej, z pomocą raportu Content Gap wyznaczysz słowa kluczowe, na które pozycjonują się strony konkurencji, a nie występują w twojej strategii fraz kluczowych.
  • Monitorowanie linków — aby poprawić optymalizację swojej strony, warto zadbać o jakość profilu backlinków. W Site Explorer można monitorować linki prowadzące do swojej strony i zweryfikować, czy pochodzą ze źródeł o wysokim autorytecie. Można także badać portfolio linków prowadzących do stron konkurencji, w celu pozyskania łącz z tych samych lub podobnych stron. Warto także monitorować progresje pozyskiwania linków przez konkurencje, aby odpowiednio dostosowywać swoją strategię linkbuildingową.

Ahrefs Keyword Explorer – analiza słów kluczowych

Kolejnym narzędziem Ahrefs, którą warto poznać, jest narzędzie do analizy słów kluczowych — Keyword explorer. Dzięki niemu możesz znaleźć najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej. Wystarczy wpisać frazę związana z Twoją branżą, a narzędzie wyświetli sugestie słów kluczowych, które warto wykorzystać ze względu na dopasowanie i relacje z wpisywaną frazą.

Analiza i pozyskiwanie nowych słów kluczowych z Keyword Explorer

  1. Wprowadź swoje słowo(a) kluczowe
    Aby rozpocząć analizę słów kluczowych z Ahrefs Keyword Explorer, zacznij od wpisania swojego głównego słowa kluczowego w pole wyszukiwania. Możesz wprowadzić do 10 000 słów kluczowych na raz, wpisując je, lub wgrywając listę zapisaną w  pliku (CSV lub TXT).
     
  2. Analizuj metryki słów kluczowych
    Po wprowadzeniu słowa kluczowego (słów kluczowych), zobaczysz sekcję Overview z wprowadzonymi frazami kluczowymi i ich zaawansowanymi statystykami. Najważniejsze metryki, które zobaczysz, obejmują:

    Search Volume: Liczba miesięcznych wyszukiwań dla słowa (słów) kluczowego w Google.

    Clicks: Szacunkowa średnia miesięczna liczba kliknięć, która przypada na wszystkie wyszukiwania danej frazy kluczowej.

    Traffic potential: Szacunkowa ilość ruchu organicznego, jaką mogłaby otrzymać Twoja strona, gdyby zajęła #1 miejsce dla słowa kluczowego (oraz z innych pozyskanych pozycji w wynikach wyszukiwania).

    Keyword Difficulty (KD): Wynik od 0 do 100, który szacuje, jak trudno byłoby wypozycjonować się na #1 pozycji dla słowa kluczowego w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Cost per Click (CPC): Średni koszt za kliknięcie, jaki reklamodawcy płacą w Google Ads w wynikach wyszukiwania dla danej frazy kluczowej.

    Możesz sortować i filtrować te metryki, aby zidentyfikować frazy z największym potencjałem na osiągnięcie wysokich pozycji w SERP. Najlepiej wybierać frazy z wysokim wolumenem wyszukiwań i potencjalnym ruchem, które mają relatywnie niską trudność oraz wysoką klikalność.
     
  3. Odkryj pomysły na słowa kluczowe
    Ahrefs Keyword Explorer może dostarczyć również listę pomysłów na słowa kluczowe, powiązanych z wprowadzonymi terminami. Pomaga w odkrywaniu nowych możliwych fraz kluczowych.
     
  4. Analizuj wyniki SERP
    Ahrefs Keyword Explorer umożliwia również użytkownikom analizę stron wyników wyszukiwania dla wyznaczonych słów kluczowych. Analizując wyniki SERP, możesz uzyskać wgląd w to, jaki rodzaj treści Google pokazuje najwyżej dla każdej frazy kluczowej, więc ułatwia określenie, jaki content należy tworzyć, aby uplasować się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego.
     
  5. Analizuj słowa kluczowe konkurencji
    Wreszcie, Ahrefs Keyword Explorer pozwala użytkownikom na analizę słów kluczowych, na które pozycjonują się ich konkurenci. Poprzez analizę wyrażeń używanych przez konkurencję (odkrytych np. z pomocą Site Explorera i raportu Content Gap), możesz zidentyfikować nowe słowa kluczowe i włączyć je do swojej strategi contentowej.

Ahrefs Site Audit – audyt SEO prawie z automatu

Do skorzystania z audytu stron w Ahrefs potrzebna jest weryfikacja strony na jeden z trzech sposobów. Możesz ją zweryfikować, dodając odpowiedni wpis TXT do konfiguracji DNS bądź wgrywając plik HTML lub meta-tag HTML. Weryfikacja jest wymagana, gdyż bot Ahrefsa intensywnie skanuje każdą podstronę audytowanej strony. Audyt przedstawia listę wykrytych stron z błędami, dzieląc je ze względu na istotność dla optymalizacji na błędy (errors), ostrzeżenia (warnings) i uwagi (notices). Dodatkowo stosunek zdrowych do błędnych adresów wykrytych w domenie jest wyrażony za pomocą oceny Health score (im wyższy wynik tym „zdrowsza” domena)

Przydatne funkcje Site Audit od Ahrefs

Raport Site Structure
Raport prezentujący strukturę strony (subdomeny oraz subfoldery) w postaci hierarchicznej i pozwalający sprawdzić status poszczególnych sekcji m.in:

  • Które generują najwięcej backlinków z unikalnych stron internetowych (referring domains);
  • Mają najwięcej przekierowanych stron lub z błędami;
  • Osiągają gorsze wyniki pod względem ruchu organicznego;
  • Są najbardziej oddalone od strony głównej pod względem głębokości linkowania;
  • Posiadają najwięcej lub najmniej indeksowalnych treści

Segmentacja danych
Ahrefs wprowadził możliwość wprowadzenia własnej segmentacji informacji na temat audytowanej witryny internetowej. Za pomocą narzędzia umieszczonego pod ścieżką Segment > Configure segment użytkownik może podzielić prezentowane dane zgodnie z wyznaczonymi przez siebie kryteriami za pomocą definiowalnych filtrów.

Segmentacja raportów Ahrefs Site Sudit

Porównanie z poprzednimi crawlami
Ahrefs umożliwia sprawdzenie różnic w statusach stron między obecnym a poprzednimi audytami. W tym celu wystarczy wybrać opcję Show changes, która pozwoli wyświetlić dane zebrane w poprzednim crawl’u i porównać z obecnymi. Jeżeli chcesz sprawdzić np. zmiany w występowanie błędu 404 - możesz użyć filtrów z odznaczoną opcją Previous (Poprzednio) oraz Current (Obecnie), które pozwolą na porównanie występowanie wybranego błędu w obecnym i poprzednim audycie.

Ahrefs Rank Tracker – śledzenie fraz w wyszukiwarkach

Ta funkcjonalność służy do monitorowania pozycji w wyszukiwarce na wybraną frazę. Podobnie jak w przypadku Site Audit, wymagana jest weryfikacja strony. Po przejściu prostej procedury otwiera nam się Overview, czyli szybki podgląd wszystkich informacji na temat dodanych słów kluczowych.

W okienku dodawania fraz kluczowych jest możliwość wyboru lokalizacji (nawet miasta, co jest przydatne w pozycjonowaniu lokalnym) oraz języka. Możemy także wybrać słowa kluczowe, na których pozycje i ruch odnotował już Ahrefs, co znacząco przyśpiesza proces dodawania fraz z zauważalną już pozycją w SERP.

Na samym dole strony znajduje się lista wszystkich słów kluczowych z podstawowymi informacjami, takimi jak: aktualna pozycja, ruch na frazie, trudność frazy, lokalizacja i czas ostatniej aktualizacji.

Funkcje ułatwiające pracę z Ahrefs Rank Tracker

Tagi
Tagowanie śledzonych fraz kluczowych to podstawowa funkcja umożliwiająca ich grupowanie np. ze względu na temat nadrzędny, rodzaj słów kluczowych, bądź kampanie contentową, w której zostały wprowadzone na stronie.

tagi w ahrefs seo tool

Wystarczy zaznaczyć frazę śledzoną w Rank Tracker i wybrać jedną z opcji z menu rozwijanego umieszczonego nad listą słów kluczowych — dodać do istniejącego tagu lub stworzyć nowy. Następnie w menu po lewej stronie wybierając zakładkę Tags, możesz śledzić wyniki dla słów zgrupowanych pod zdefiniowanymi tagami lub np. używać nazw tagów do filtrowania wyników w głównym raporcie Rank Tracker.

Share of Voice
To procent wszystkich możliwych kliknięć organicznych (z SERPów) dla śledzonych słów kluczowych lądujących na Twojej stronie. Ta metryka jest prezentowana w standardowym widoku oraz porównaniu z konkurencją i ułatwia określenie, jaka część wszystkich kliknięć w wyniki wyszukiwania na śledzone frazy kluczowe przypada monitorowanej witrynie. Możliwość śledzenia progresji tego współczynnika umożliwia jeszcze dokładniejszy wgląd w wyniki działań marketingowych.

Okresowe raporty mailowe
Nie wszystkie projekty możesz śledzić codziennie. Dlatego z pomocą przychodzą okresowe raporty Rank Tracker, które zależnie od preferencji możesz otrzymywać co tydzień lub miesiąc. Przesłany mail będzie zawierał najistotniejsze informacje dotyczące zmian w ruchu, pozycjach (z podziałem na mobile i desktop), pozyskanych wynikach rozszerzonych w SERPach, oraz zmiany zachodzące w ruchu i widoczności dla zgrupowanych w tagach fraz. Przesyłaniem notyfikacji mailowych ułatwi śledzenie zmian w osiągach witryn.

Ahrefs Content Explorer – badanie treści

W tej sekcji Ahrefsa jesteśmy w stanie zbadać treści pod względem zainteresowania na wybrany temat. Ta popularność objawia się m.in. liczbą opublikowanych artykułów, a dokładniej brane są pod uwagę tytuły wszystkich sprawdzanych stron.

Z ważniejszych informacji jesteśmy w stanie uzyskać listę najlepszych stron wraz ze wskaźnikiem DR, odsyłającymi domenami, organicznym ruchem oraz wartością tego ruchu. W przypadku sieci społecznościowych wyświetla się wynik akcji dokonanych na nich. Otrzymujemy nawet listę autorów z Twittera, którzy tweetowali daną treść. W pozostałych zakładkach możemy znaleźć:

  • W zakładce Autorów oprócz imienia i nazwiska mamy informacje odnośnie do konta na Twitterze i liczby obserwatorów. Znajduje się tu także wartość ruchu, który generuje każdy autor oraz średnia liczba domen linkujących do stworzonej treści;
  • Websites służy do wylistowania domen, które tworzą treści na wyszukiwany temat. Do każdej domeny podana jest liczba stron oraz ruchu generowanego na dany temat. Wskazana jest także sumaryczna potencjalna wartość contentu;
  • Ostatnia zakładka Languages przydaje się w przypadku badania treści skierowanej na cały świat. Mamy dostęp do informacji, w jakiej lokalizacji temat trenduje najbardziej, jaka jest liczba podstron oraz ruchu, a także jego estymowana wartość.

Ahrefs Backlink Checker — Bezpłatne narzędzie do analizy backlinków

Ahrefs Backlink Checker to darmowe narzędzie do analizy backlinków, które pozwala na sprawdzanie witryn pod względem ilości witryn linkujących do strony, wartości tych linków i ich źródeł oraz osiąganego przez witrynę współczynnika DR. Został stworzony z myślą o marketerach, właścicielach stron internetowych i agencjach SEO, którzy chcą zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania poprzez działania link buildingowe. Jest to uproszczona darmowa wersja, która nie daje dostępu do pełnych danych zbieranych przez Ahrefs, prezentowanych w raporcie Backlink profile w interfejsie Site Explorer.

Co umożliwia bezpłatna wersja Ahrefs Backlink Checker?

  • Analizę witryn i monitorowania profilu linków
  • Znalezienie wartościowych linków do Twojej witryny i określenie ich jakości
  • Analizę linków przychodzących,
  • Badanie konkurencji i odkrycie nowych możliwości linkowania.

Ahrefs SEO Toolbar — bezpłatne rozszerzenie do FireFox i Chrome

Bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki Ahrefs SEO Toolbar umożliwia szybkie i skuteczne analizowanie stron internetowych pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek. Dzięki niemu możesz szybko poznać mocne i słabe strony pozycjonowanej witryny, jak również i konkurencji.

Zweryfikujesz istotne z perspektywy SEO elementy stron i wskaźniki internetowe: Web Vitals, meta tytuły i opisy, występowanie nagłówków, dane indeksacji, elementy związane z platformami społecznościowymi, właściwości obrazów, czy informacje o protokole HTTPS i linkach wychodzących. Całość jest prezentowana w postaci rozwijanego okna, widocznego po kliknięciu ikony wtyczki Ahrefs.

Ahrefs SEO Toolbar - widok wtyczki Chrome

Wszystkie informacje pogrupowano w bloki tematycznego, dostępne po kliknięciu odpowiedniej kategorii. Narzędzie umożliwia dostęp do wielu metryk, do których dostęp jest możliwy jedynie poprzez odpowiednie narzędzia analityczne. Zgrupowanie ich w formie poręcznej wtyczki umożliwia szybkie sprawdzenie najważniejszych parametrów witryn bez przechodzenia na zewnętrzne narzędzie i konieczności zużywania kredytów lub tokenów.

Użytkownik Ahrefs SEO Toolbar zyskuje dostęp do unikalnych funkcji wpływających na demonstrowanie SERP-ów. Po pierwsze, wyniki wyszukiwania są numerowane, a płatne pozycje zostają oznaczone. Ponadto, w dodatkowym oknie Ahrefs pokazuje propozycje słów kluczowych powiązanych z wyszukiwaną frazą. Dodatkowo za pomocą funkcji local search simulator użytkownik może symulować wyszukiwania lokalne ze zdefiniowanymi przez siebie parametrami.

Ahrefs w WhitePress® – dane SEO prosto z panelu projektów

W WhitePress® masz możliwość generowania statystyk domeny. Nie musisz posiadać dostępu do Ahrefsa, aby sprawdzić najważniejsze parametry pozycjonowanego projektu. Z najważniejszych parametrów, jakie możesz sprawdzić, znajdziesz tam:

  • Domain Rating (DR),
  • URL Rating,
  • Page Rating,
  • Ahrefs Rank,
  • Liczba odsyłających domen,
  • Liczba organicznych słów kluczowych,
  • Ruch organiczny.

Dodatkowo w wyszukiwarce portali można filtrować po estymacji ruchu organicznego pobranego z Ahrefs.


 

Ahrefs – od czego zacząć?

Bardzo się cieszę, że dotarłeś do końcówki tego artykułu. Danych zawartych w artykule jest dość dużo i dlatego właśnie postanowiłem podzielić się planem działania, który pomoże troszkę poukładać czynności, jakie powinieneś wykonywać w Ahrefsie.

Ahrefs dla zlecających pozycjonowanie

Warto sprawdzać, jakie czynności wykonują osoby, które zajmują się pozycjonowaniem strony. Niestety raporty nie zawsze odzwierciedlają to, co dokładnie zostało zrobione.

ahrefs dla zlecających pozycjonowanie – infografika

Do podstawowych kwestii, które warto sprawdzać, należą:

  • Ogólny postęp – wskaźniki UR i DR wraz z dobrymi działaniami powinny rosnąć. Pamiętaj, że nagłe duże wzrosty i spadki też nie są dobre;
  • Śledź działania contentowe – jeśli kupujesz publikacje na portalach, linki zwrotne powinny pojawiać się w narzędziu. Jeśli widzisz linki zwrotne dziwnego pochodzenia, które nie były zawarte w raporcie agencji, warto skonsultować to z agencją bądź innym specjalistą SEO;
  • Miej oko na to, co urosło bądź spadło – warto przewidywać potencjalne wzrosty bądź spadki, aby nie być zaskoczonym. Śledź organiczne słowa kluczowe, ale pamiętaj, że na rynku istnieją różne trendy i nie zawsze jest dobrze przez cały rok;
  • Podglądaj konkurencję i porównuj – konkurencja nie śpi, a Ty masz możliwość sprawdzenia, kto jest Twoim konkurentem i w jaki sposób aktualnie działa. Pamiętaj, że budżet musi być elastyczny i dopasowany do sytuacji na rynku;
  • Działaj długofalowo – sprawdzaj, co reklamuje konkurencja i szukaj możliwości do rozwoju. Reklama to najszybszy i najdroższy sposób na sprzedaż, w długiej kolejności najbardziej sprawdza się ruch organiczny.

Ahrefs dla pozycjonerów

Jeśli jesteś pozycjonerem to na pewno już wiesz, jak używać Ahrefsa, ale jeśli dopiero zaczynasz – te podstawowe wskazówki mogą Ci pomóc:

ahrefs dla pozycjonerów – infografika

  • Sprawdzaj kondycje strony – technik pozycjonowania jest dużo i nie każda jest zgodna z wizją Google. Musisz wiedzieć, jakie strona ma linkowanie oraz na jakie frazy ma ruch organiczny;
  • Śledź wykonane działania – algorytmy Google są kapryśne, zmiany dzieją się każdego dnia. Nie możesz być w tyle, analizuj wykonywaną przez siebie pracę;
  • Naprawiaj – to, co zostało źle zaimplementowane, napisane, utracone trzeba poprawić;
  • Szukaj możliwości rozwoju – sprawdzaj konkurencję oraz aktualne trendy na rynku. Klient nie może być w tyle;
  • Raportuj – wszystko, co zostało wykonane, przekazuj klientowi. Ahrefs ma wiele możliwości eksportu danych, dzięki którym przejrzyście widać efekty działań.
  • Autor: Dominik Fajferek

    Head of SEO w SEM House

    fajferek.com

    Obsługuje największe polskie marki linkbuildingowo i content marketingowo. Doświadczenie w SEO zdobywa już od ponad 10 lat. Znany także jako SEO Detektyw z serii edukacyjnych webinarów. Ciekawy nowych technologii. Informatyk z wykształcenia oraz zamiłowania.

Wasze komentarze (4)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Przemysław Dobosz

    Ahrefs to narzędzie pozwalające analizować dowolną stronę pod kątem SEO. Możemy w nim sprawdzić praktycznie wszystko, co ma wpływ na pozycje witryny w przeglądarce. Przede wszystkim zawiera informacje o profilu linkowym, słowach kluczowych, konkurencji oraz mocy domeny, a także pozwala na przeprowadzenie kompleksowego audytu.

    dertys-odgrzybianie.pl

    2024-01-07, 08:19
  • Ernest

    Do czasu przeczytania tego artykułu nie zdawałem sobie sprawy jakim Ahrefs jest potężnym narzędziem.

    dertys-odgrzybianie.pl

    2022-04-27, 23:26
  • Paulina

    Uwielbiam Ahrefs, zwłaszcza do pracy z contentem

    affseo.pl

    2020-07-31, 11:02
  • dc-graphics

    Świetna robota, najbardziej wartościowy wpis o Ahrefsie w Polsce!

    dc-graphics.pl

    2020-07-16, 21:02
Polecane artykuły
kanibalizacja tresci
Kanibalizacja słów kluczowych - jak wykryć i wyeliminować powielające się treści?

Posiadasz co najmniej dwie podstrony, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania dla tego samego zapytania? Kanibalizacja treści to zjawisko, które może negatywnie wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania i generować mniejszy ruch organiczny. Poznaj przyczyny tego problemu oraz skuteczne metody, które pomogą zminimalizować ryzyko konkurowania ze sobą stron i poprawić ich widoczność na wybrane słowa kluczowe. 

core web vitals
Core Web Vitals – czym są, jak je zmierzyć i jak zoptymalizować stronę pod ich kątem?

Jakość doświadczeń użytkowników w interakcji ze stroną internetową należy do istotniejszych faktorów, na podstawie których algorytmy wyszukiwarek oceniają wartość witryny. Jak jednak mierzy się satysfakcję odbiorcy? Jedną z możliwych odpowiedzi są Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe. Dowiedz się, co konkretnie badają te metryki, jak wpływają na pozycjonowanie i co możesz zrobić, aby je ulepszyć.

guest posting
Guest posting: Jak wykorzystać artykuły gościnne do budowania wizerunku i link buildingu?

Szukasz sposobu na zwiększenie widoczności w sieci i przyciągnięcie nowych odbiorców? A może chcesz wzmocnić wizerunek eksperta w branży lub zacząć go budować? Guest posting może być odpowiedzią na Twoje potrzeby! Nie tylko umożliwi Ci dotarcie do nowych grup odbiorców, ale także pomoże w budowaniu reputacji eksperta w twojej branży i zdobycie cennych linków. Sprawdź jak rozpocząć swoją przygodę z artykułami gościnnymi!