Google News - jak dodać serwis do Wiadomości Google

Zaktualizowano: 2022-11-22
Google News - wiadomości Google
Czy publikacja w Google News powinna być dla Ciebie priorytetem? Tak, jeśli Twój serwis jest źródłem informacji. Jeśli zaś wspólnie ze specjalistą SEO opracowujesz strategię zwiększenia ruchu na blogu firmowym czy typowym serwisie poradnikowym, Google News nie powinno być jej głównym celem. Oto, co warto wiedzieć o Wiadomościach Google.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Spis treści:

Jak działa Google News i co to jest?

Można pokusić się o stwierdzenie, że Google News to profesjonalny agregat dla informacji o charakterze newsów. Jest to też wyszukiwarka znajdująca się bezpośrednio obok sekcji „Wszystko” i pewnego rodzaju usługa, która dostarcza klientowi/użytkownikowi Google spersonalizowane komunikaty informacyjne.

Z punktu widzenia fachowca zajmującego się konkretną branżą to bardzo skuteczne narzędzie pomagające weryfikować tylko te newsy, które mają znamiona autentyczności i niosą ze sobą dużą dawkę wiedzy. Nie znajdziesz tutaj chociażby porad medycznych, informacji dotyczących seksu i narkotyków czy treści obraźliwych lub promujących agresję.

Jeśli zaś trafisz tutaj ze swoim newsem, masz szansę na zgarnięcie ruchu dla swojej witryny przez kolejne 30 dni. Dokładnie tyle Google daje wybranym wpisom, nadając im w ten sposób charakter newsa. W końcu takie było oficjalne założenie projektu – aby udostępniać wyłącznie te informacje, które ukazują bieżący problem, trendy, gorące nowości branżowe bądź światowej rangi komunikaty informacyjne.

Wiadomości Google można przeglądać zarówno z poziomu aplikacji mobilnej, jak i wersji desktopowej. Jak się okazuje, powodzenie jednej i drugiej opcji jest spore. I choć wielu narzeka na dość przestarzałą formę graficzną Google News, to z informacyjnego punktu widzenia agregat sprawdza się wyśmienicie.

Pamiętaj, że jeśli przejdziesz do prezentacji „swoich” wiadomości Google, możesz ustawić odpowiednią lokalizację i nadać priorytet informacjom będącym w Twoim obszarze tematycznym. To bardzo istotna funkcja, z której możesz czerpać korzyści jako zwykły użytkownik.


Czy wiesz, że…

 

Google News powstał po ataku terrorystycznym na World Trade Center – jako inicjatywa ułatwiająca dotarcie do bieżących, najważniejszych i pewnych informacji. Twórcą Google News jest Krishna Bharat, naukowiec zatrudniony przez Google, który po ataku z 11 września 2001 roku zauważył konieczność dostarczenia użytkownikom najświeższych wiadomości o stanie zdrowia poszkodowanych. Jego autorski agregat sprawdził się na tyle dobrze, że w 2002 roku uruchomiono oficjalny projekt. Ideą Google News od samego początku jest również dotarcie do jak najszerszej grupy użytkowników z całego świata. Aktualnie wyszukiwarka obsługuje aż 127 krajów i przekazuje informacje w 65 językach. Google News analizuje informacje w czasie rzeczywistym, co oznacza, że gdy interesuje Cię określony problem, mający charakter aktualnego wydarzenia, otrzymasz wszystkie ważne treści, które pomogą Ci odpowiednio zweryfikować prawdziwość danych.


 

Jakie zalety płyną z dodania strony do Google News?

Powinieneś dodać swoją witrynę do Wiadomości Google przede wszystkim wtedy, gdy chcesz wzbudzić zaufanie do prezentowanych przez siebie informacji. Serwisy, które trafiają do Google News, są uważane za prestiżowe i cenne źródło wiedzy. Użytkownicy poczują się w ten sposób nie tylko odpowiednio doinformowani, ale przede wszystkim zaspokojeni przez Twój serwis. W dobie ogromnej fali mniej lub bardziej profesjonalnych serwisów użytkownicy poszukują w Internecie wiarygodnych i aktualnych danych.

Warto jednocześnie pamiętać o tym, że dostanie się na pierwsze miejsca w topowych wiadomościach z określonego zagadnienia to zawsze dodatkowe źródło ruchu dla Twojej witryny. Ruch ten można mierzyć na kilka sposobów. Przykładowo, jeśli Twoje treści zostały przekazane przez kanały RSS w Centrum wydawców, możesz je śledzić za pośrednictwem witryn odsyłających news.google.com lub news.url.google.com. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

W Google Analytics ruch z Wiadomości pojawia się jako direct lub – w nielicznych przypadkach – jako googleapis.com bądź news.google.com (google-news-analytics.jpg). Co istotne, jest możliwość dodania specjalnego pulpitu w Google Analytics, o czym można się dowiedzieć wiecej tutaj.

Ponadto jedną z zalet jest także szybka indeksacja linków – zazwyczaj po kilku, maksymalnie kilkunastu minutach treść pojawia się też w standardowym indeksie Google.

Wiadomości Google – wymagania wobec wydawców

Dlaczego wydawcy powinni zwrócić się ku Google News? Powodów jest kilka. Istotne jest uzyskanie znacznie większego prestiżu i zasięgu dla udostępnianych treści. Pamiętaj, że wciąż dominuje trend odchodzenia od tradycyjnej, papierowej prasy. Według badań przeprowadzonych przez Megapanel PBI/Gemius w kwietniu 2019 roku ponad 90% internautów korzystało ze stron należących do grupy Google. Nie zapominajmy, że pojawienie się wśród 10 topowych wyników Wiadomości Google daje pierwszeństwo w prezentowaniu istotnych, aktualnych i spersonalizowanych informacji. A takich internauci poszukują dziś najczęściej.

Ale to jeszcze nie wszystko. Wiadomości znajdujące się w Google News są agregowane przez inne serwisy informacyjne o dużej popularności. Linki z tzw. materiałów źródłowych będą idealną formą praktykowania skutecznej dystrybucji i szybkiego rozprzestrzeniania się takiej treści.


Pamiętaj!

 

Każdy link, który znajduje się w Google News, zyskuje znacznie większe zaufanie robotów wyszukiwarki. W końcu domeny, które tam trafiają, muszą być wyselekcjonowanym i cennym źródłem wiedzy. Jak zresztą podaje Google, artykuły pojawiające się w Wiadomościach są wybierane ręcznie przez zespół zatrudnionych do tego specjalistów firmy.


 

Dodawanie strony do Wiadomości Google? – podstawowe wytyczne

Na wstępie warto zaznaczyć, że każda opublikowana w sieci treść jest automatycznie uznawana przez Google za włączoną do Google News. Finalnie jednak wyświetlany jest tam jedynie ten content, który spełnia określone wymogi.

Najważniejszym i głównym czynnikiem wpływającym na to, czy Twoja strona lub wpis znajdą się w Google News, jest charakter informacyjny i newsowy: albo pewnego obszaru w serwisie, albo całej witryny. Poza tym istnieje kilka przesłanek lub raczej wskazówek optymalizacyjnych, które mogą decydować o tym, czy Twój wpis znajdzie się w Google News, czy zostanie odrzucony podczas weryfikacji. Można je podzielić na zalecenia techniczne bądź optymalizacyjne oraz contentowe, związane z jakością prezentowanej treści.

Zacznijmy od tych drugich zaleceń, czyli dotyczących jakości contentu. Aby uzyskać wysokie pozycje w Google News, należy dostosować się do wytycznych tej wyszukiwarki. Newsy, które mają szansę się tam znaleźć, muszą być przede wszystkim jak najbardziej aktualne i interesujące, a także wyczerpywać temat. Jeśli poruszasz się w określonym obszarze tematycznym od kilku lat i sumiennie pozyskujesz grono czytelników, to pewnie wiesz, które treści łatwiej udostępniać, a z którymi masz zazwyczaj problem.

Przede wszystkim jednak warto sobie uzmysłowić, że do Google News nie trafią poradniki czy instrukcje. To obszar zarezerwowany dla innowacji, nowości, bieżących trendów lub artykułów niosących za sobą znamiona niezbędnej wiedzy. Jeśli przeglądasz Wiadomości Google, pewnie zauważyłeś, że zestawione tam treści są wyjątkowo precyzyjne i stworzone w taki sposób, by użytkownik czerpał z nich jak najwięcej korzyści. Tekst musi być po prostu dobrze napisany, najlepiej przez specjalistów, którzy wartko poruszają się po danej tematyce.

Każdy z komunikatów dedykowanych wyszukiwarce wiadomości warto wzmocnić także zaufanym źródłem. Twoje zdanie jest ważne, ale jeśli znasz równie istotne opinie innych specjalistów, zamieść je. Podobnie postępuj z badaniami naukowymi, które potwierdzają prawdziwość tematu. Pisz do specjalistycznej, wąskiej grupy odbiorców. Masz wówczas większe szanse, że Google doceni wartość merytoryczną takich wpisów i, co ważne, możesz tworzyć treści w pełni unikalne. Nie ma znaczenia, że Twój komunikat newsowy będzie unikatowy, jeśli powielisz w nim tylko te informacje, które zostały już opisane. W każdym artykule powinny znaleźć się oryginalne i możliwie najkonkretniejsze komunikaty.

Jesteś wydawcą i chcesz, by Twoje publikacje znalazły się w Google News? Opisz dokładnie dział redakcyjny, który opracowuje treści. Prezentując sylwetki konkretnych osób, zyskasz zdecydowanie większe zaufanie, niż wtedy, gdy opublikujesz wpis, którego autorem będzie np. „Redakcja”.

Źródło: www.natemat.pl/300329,marian-banas-ymca-przekrety-i-zomo-onet-pokazal-nowe-fakty-o-szefie-nik#

Z technicznego punktu widzenia warto pamiętać, że Google także w Wiadomościach wykorzystuje algorytm, na podstawie którego zamieszcza w wyszukiwarce określone wpisy. Oczywiście podstawą do poprawnego wyświetlania wiadomości, ale także uzyskania wysokich pozycji, będzie optymalizacja SEO. Ponadto warto pamiętać o tym, by:

  • zgłaszać wyłącznie statyczne adresy URL – nie powinno się zmieniać adresów, ponieważ Google będzie chciał zweryfikować aktualizacje wpisu; jeżeli ponowne crawlowanie będzie wymagało przekierowania robotów na inny adres, cały proces się spowolni,
  • adresy URL oraz anchory opisywały określoną treść, były wiarygodne i bez błędów 404,
  • prezentować treści w formacie HTML; materiały dostarczone jako PDF czy JavaScript mogą zostać pominięte (w skrócie: gdy treść widoku strony jest schowana, np. za danym JavaScriptem, to ponowny crawl nie będzie miał miejsca),
  • unikać zamieszczania w newsie dodatkowych widgetów typu: Zobacz więcej wpisów, Zobacz galerię – to utrudnia pracę crawlerom,
  • sprawić, by domena była dostępna dla botów wyszukiwarek – to dość oczywisty aspekt, ale… bywa różnie,
  • w URL-u wiadomości wskazać bezpośrednio na kategorię prezentowanych wiadomości, zobacz: www.przyklad.pl/news,
  • zadbać o to, by wiadomości szybko się ładowały. Jeśli nie jesteś pewien, czy na tym polu nie ma u Ciebie zaniedbań, przeprowadź test szybkości strony; dobrze będzie się sprawdzała wersja AMP witryny, która jest bardzo istotna przy Google News,
  • zachować systematyczność w publikacjach (warto zamieszczać wpisy w serwisie przynajmniej raz lub dwa razy w tygodniu),
  • przy wpisie zamieścić datę publikacji, autora oraz zoptymalizowane zdjęcie,
  • postarać się, aby strona miała certyfikat SSL,
  • odpowiednio przygotować artykuł: powinien składać się z nagłówka H1, który zawiera frazę kluczową i od 2 do maksymalnie 22 wyrazów, oraz z kilku nagłówków H2 i krótkich akapitów.

Pamiętaj, że strony AMP z uporządkowanymi danymi mają znacznie większe szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania w karuzeli z wiadomościami. W innym przypadku dane będą widoczne tylko jako linki w kolorze niebieskim. Więcej informacji tutaj.

Aby dodać wpis do Google News, należy wysłać także feed RSS (gogle-news-feed-rss.jpg). W przypadku WordPressa do feedu trzeba dodać jeszcze obrazki. Można to zrobić np. za pomocą wtyczki Feed Post Thumbnail.


Nowością od 2019 roku jest monitorowanie wyników treści z listy Discover w dedykowanym raporcie dostępnym w Google Search Console. Raport ten ogranicza się do pokazywania danych dla contentu, który wyświetla się użytkownikom w kartach Discover na urządzeniach mobilnych. Są to zestawienia treści wybrane na podstawie interakcji userów z usługami Google i materiałami, które sami wybrali do obserwowania. Pamiętaj, że Twoje strony mają szanse pojawiać się w kartach Discover, jeśli zostały zaindeksowane przez Google i uznane za zgodne z polityką treści Google News.


 

Samodzielne dodanie treści do Google News

Jeśli nie chcesz czekać na indeksację poszczególnych treści, możesz przyspieszyć ten proces, dodając content we własnym zakresie. Takie zgłoszenie może się odbyć za pomocą nowego Centrum wydawców Wiadomości Google, które funkcjonuje od grudnia 2019 roku jako połączenie poprzedniej wersji Google News Publisher Center i narzędzia, jakim był Google News Producer. Jeśli korzystałeś ze starego Centrum wydawców lub Producera, Twoja organizacja i jej publikacje powinny być widoczne w nowym narzędziu. Jeśli zaś planujesz zrobić to jako nowy użytkownik, musisz utworzyć organizację, a następnie zdefiniować dla niej ustawienia. Główne ustawienia znajdziesz w lewym panelu strony głównej, a tam dedykowaną zakładkę „Ustawienia organizacji”.

Przesyłanie i zarządzanie treściami może się odbywać z wykorzystaniem kategorii „Sekcja”. Jak skonfigurować swoje sekcje? W kilku stosunkowo prostych krokach:

  1. Uruchamiasz nowe Centrum wydawców.
  2. Wybierasz konkretną publikację.
  3. Klikasz „Treść” na menu nawigacyjnym, a następnie „Nowa sekcja”.
  4. Klikasz „Kanał” i podajesz nazwę kanału.
  5. Wpisujesz adres URL kanału RSS lub Atom.
  6. Przechodzisz do sekcji „Wyświetl dostęp” i określasz upoważnienia do wyświetlania sekcji.
  7. Klikasz „Zapisz”.

Ważne!

 

Przesłanie kanału czy adresu URL przy użyciu nowego Google News Publisher Center nie jest gwarancją wyświetlania materiałów w Wiadomościach Google.


 

Możesz też dodawać etykiety treści, które pomagają klasyfikować konkretne jednostki contentowe w Google News. Opisują one bowiem zawartość poszczególnych elementów Twojej witryny z wiadomościami. Mogą to być etykiety takie jak: Opinia, Satyra, Informacja prasowa, Blog. Co ważne, ich dodanie jest jedynie sugestią – jeśli według algorytmów Google News dane etykiety nie okażą się istotne, mogą one nie zostać wyświetlone w serwisach informacyjnych. A jak je dodać? Tutaj też wystarczy kilka prostych kroków:

  1. Uruchamiasz nowe Centrum wydawców.
  2. Wybierasz konkretną publikację i klikasz „Edytuj”.
  3. Klikasz „Treść” na menu nawigacyjnym, a następnie „Etykiety treści”.
  4. Klikasz „Dodaj”, po czym dodajesz adres URL sekcji wiadomości w swojej witrynie.
  5. Wybierasz etykiety najlepiej opisujące Twój content. Przykładowo: jeśli treść powinna być oznaczona jako Opinia, będzie miała etykietę http://www.example.pl/opinion.

W tym samym panelu możesz łatwo usunąć dodaną etykietę, jak również przywrócić ją w ciągu tygodnia, jeśli usuniesz ją… przypadkowo. Wystarczy, że skorzystasz ze standardowego znaku „X” lub opcji „Przywróć etykietę usuniętej treści”. Więcej na temat rodzajów etykiet oraz ich weryfikacji znajdziesz w tym miejscu.

Podsumowanie

Jeśli prowadzisz serwis informacyjny, a Twoje treści cechuje wysoki poziom merytoryczny, warto pozyskać dodatkowe źródło ruchu z Google News. To nie tylko dobre rozwiązanie z perspektywy SEO, ale także wsparcie w budowaniu zaufania wśród swoich czytelników. Z punktu widzenia wydawcy Wiadomości Google stanowią zawsze szansę na pozyskanie opinii fachowca oraz rzetelnego źródła wiedzy, dla autora zaś jest to dodatkowa forma promocji. Specjalistom SEO daje z kolei możliwość uzyskania lepszej pozycji w wyszukiwarce.

  • Autor: Natalia Nowaczyk

    Content Manager w adCookie

    www.adcookie.pl

    Content Manager w adCookie. Pasjonatka efektywnych rozwiązań dotyczących optymalizacji SEO, content marketingu i dystrybucji treści. Jako jedna z nielicznych potrafi dogadać się z każdym wydawcą i influencerem. Poza tym uwielbia górskie wycieczki i kota Zenka.

  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
outreach marketing
Jak wykorzystać outreach w strategii marketingowej?

Tworzysz wartościowe treści, publikujesz je na swojej stronie i w social mediach, wysyłasz newslettery, a mimo to nie widzisz wzrostu ruchu na twojej stronie? Jeśli jesteś młodą firmą, budowanie pozycji na rynku to nie lada wyzwanie. Czasem przyda się dodatkowy impuls, który wzmocni twoje działania. Poznaj outreach marketing, metodę, która pomoże ci zwiększyć widoczność twojej marki i pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.