Facebook Pixel – co to jest i dlaczego warto wdrożyć go na stronie?

Zaktualizowano: 2020-04-24
Facebook Pixel
Prowadzisz firmowe kanały społecznościowe, ale mimo starań wciąż nie jesteś zadowolony z efektów? Dzięki informacjom zawartym w tym artykule będziesz w stanie zoptymalizować koszty poniesione na kampanie reklamowe i działać w grupie potencjalnych klientów – zarówno tych nowych, jak i powracających.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Spis treści:

Facebook Pixel – co to jest?

Facebook Pixel to tak naprawdę wycinek kodu, który zamieszcza się na swojej stronie internetowej. Po jego wdrożeniu uzyskujemy dostęp do zaawansowanych i skutecznych narzędzi, które monitorują określone zachowania i zbierają dane, a także je analizują. A zatem piksel Facebooka nie tylko optymalizuje koszty kampanii, ale również usprawnia zarządzanie i pozwala uzyskać takie wartości z reklam, jakie założyliśmy na etapie opracowywania strategii.

Ale sam piksel to przede wszystkim wysoka konwersja, czyli realizacja zaplanowanego celu, do którego dotychczas nie udawało się dojść w stopniu zadowalającym. To usprawnienie procesów i lepsze poznanie naszej grupy docelowej. Dzięki pikselowi dowiadujemy się, które z podstron na naszej witrynie sprzedają na Facebooku – konwersją lub niejako zdarzeniem określonym w takiej kampanii może być zakup, zapis do newslettera czy przejście do okresu próbnego.

Choć Facebook Pixel to niewielki wycinek kodu JavaScript, który jest umieszczany w kodzie źródłowym strony www, to jego funkcjonalność warto umiejscowić wysoko w swoich zamiarach optymalizacyjnych.


Czy wiesz, że…

 

Najważniejszym elementem piksela jest jego numer ID, który informuje o użytkownikach strony www (kto odwiedził stronę www, co oglądał i jak długo). Wszystkie dane przetwarza sam Facebook, więc nie musimy się martwić ich gromadzeniem.


 

Pamiętajmy, że Facebook Pixel optymalizuje naszą kampanię, ale przede wszystkim zbiera różne informacje behawioralne o naszych użytkownikach. Sam piksel uczy się podczas takich analiz konwersji i dzięki temu w przyszłości lepiej zarządza budżetem swoich klientów. Dla właścicieli stron www będzie cennym narzędziem, które w jednym miejscu gromadzi wiele informacji, lepiej dookreśla grupę docelową i pozwala skutecznie optymalizować wykorzystanie budżetów reklamowych.

Dlaczego warto korzystać z piksela Facebooka?

Poprawne wdrożenie piksela daje szereg możliwości. Przede wszystkim jest to targetowanie reklam na podstawie danych, które zostawiają użytkownicy na naszej stronie internetowej, choć warto wspomnieć też o możliwości optymalizacji kampanii rozliczanej za spełniony cel, np. konwersję. W tym drugim przypadku, choć wydaje się, że płacimy tylko wtedy, gdy ktoś faktycznie dokona zakupu bądź wykona inną założoną w kampanii akcję, w praktyce Facebook pobiera opłaty, mimo że czasami nie zostanie zrealizowany konkretny cel. Są to niewielkie kwoty, ale jednak występują.

Kampanie organizowane za pomocą piksela Facebooka umożliwiają budowanie bardziej precyzyjnie bazy mailingowej, dopasowanej grupy docelowej, na którą w przyszłości będą składali się klienci lojalni i powracający. Warto bowiem pamiętać, że poprzez piksel trafiamy nie tylko do nowych klientów, ale przede wszystkim do tych, którzy na naszej stronie już byli, lecz być może nie dokonali takiej akcji, jakiej byśmy oczekiwali.

To narzędzie, które w bardzo dużym uproszczeniu ma na celu jak najlepsze wykorzystanie dostępnego budżetu reklam, by najpierw dobrać odpowiednią grupę docelową, a następnie skierować do niej kampanię, która zapewni uzyskanie większej niż dotychczas liczby konwersji.


Reklamę na Facebooku możemy podzielić na dwie „epoki”: tę przed zainstalowaniem piksela i tę po jego wdrożeniu. Ciężko już sobie wyobrazić efektywne działania w branży e-commerce bez połączenia informacji zbieranych o klientach na Facebooku z tymi, które zostawiają na naszej stronie www. Dane zbierane z pomocą piksela pozwalają na stworzenie nowych grup odbiorców (Custom Audience) na podstawie informacji z naszej strony www i Facebooka. Dzięki temu możemy np. kierować reklamę do osób, które w ciągu ostatnich 7 dni odwiedziły konkretną kategorię produktów. Jedyne, co nas ogranicza, to nasza pomysłowość w wykorzystywaniu dostępnych danych.

 

Izabela Norek, specjalista ds. mediów społecznościowych w Ceneo.pl


Pixel Facebook pozwala optymalnie wykorzystać funkcjonalność kampanii retargetingowych. Ponowne dotarcie do klientów, którzy już odwiedzili naszą stronę, jest dużo precyzyjniejsze, a przede wszystkim – możliwe z poziomu Facebooka, a przecież wcześniej można było tego dokonać jedynie w Google Ads. Obecnie łatwiej jest określić cel takich kampanii i korzyści, które uzyskamy.

Funkcjonalności piksela Facebooka w pigułce to:

  • śledzenie konwersji na stronie www pochodzących bezpośrednio z kampanii reklamowych na Facebooku,
  • tworzenie kampanii remarketingowych – tworzenie bazy klientów, którzy odwiedzili naszą witrynę,
  • śledzenie zdarzeń – badanie konkretnych zachowań na stronie www, w tym: zakup, rejestracja, dodanie produktów do koszyka, przejście do zakładki kontakt, poszukiwanie produktów itp.,
  • tworzenie Custom Audiences na podstawie danych z www.

Warto tu także wspomnieć o tym, że piksel skutecznie zachęca do powrotu na stronę i dokończenia zakupów, zbiera grupę osób o podobnych zainteresowaniach, ale przede wszystkim wspomaga realizację celów dopasowanych do etapów lejka sprzedażowego.

Rodzaje piksela Facebooka

Pixel Facebook ma kilka odmian, które nazywamy standardowymi zdarzeniami. Każda z nich pozwala zmierzyć konkretne zachowania użytkowników odwiedzających stronę www. W praktyce takie zdarzenia różnią się jedną linijką kodu, a dają informacje o zupełnie innych akcjach. Na przykład konwersje, czyli pobranie pliku, zapis, zakup czy dodanie produktu do koszyka.

 

Warto implementować różne zdarzenia, ponieważ wtedy wiemy, ile razy określone czynności zostały wykonane w ramach konkretnej reklamy. Ale to też ważne działanie dla samego Facebooka, który może w ten sposób optymalizować swoje reklamy i jeszcze lepiej badać użytkowników.

Co istotne, podczas analizy zebranych danych można łączyć poszczególne zdarzenia i na tej podstawie kreować kolejne kampanie. Dobrym przykładem będzie tu kampania, z którą pewnie nieraz sam się spotkałeś. Chodzi o komunikat w stylu: „Cześć, nie dokończyłeś zakupów w naszym sklepie – dokończ je i otrzymaj 10% rabatu”.

Najczęściej korzysta się tutaj z powiązania dwóch zdarzeń: dodania produktu do koszyka i braku przejścia do strony z zakończeniem zakupów. Piksel zobaczył, że ktoś dodał produkt i na tym skończyło się działanie. Powróci do takiej osoby i być może zyska dla Ciebie stałego klienta.

Jak wdrożyć Facebook Pixel na stronie?

Z instalacją powinien poradzić sobie każdy wprawiony social ninja. Trzeba bowiem przyznać, że jest to dość intuicyjny schemat działań. Rozpoczynamy od wejścia do Menadżera zdarzeń na Facebooku i przejścia do zakładki „Piksele”.

Następnie klikamy „Utwórz piksele”.

Teraz możemy zainstalować kod w naszej witrynie, mając do wyboru trzy opcje. Właściwie do każdej z nich otrzymamy szczegółową instrukcję, więc powinniśmy wybrać tę optymalną i poradzić sobie bez problemu.

Po przejściu przez kolejne etapy instalacyjne uzyskujemy kod JS do bezpośredniej implementacji na stronie www. Kod należy wdrożyć między znacznikami <head> i </head>, możliwie jak najbliżej tagu zamykającego. Pamiętajmy, że mogą znajdować się tam inne kody, np. Google Analytics – wówczas kod piksela umieszczamy tuż powyżej </head>.

W WordPressie jest nieco łatwiej, ponieważ cały proces wdrożenia piksela Facebooka można przeprowadzić dzięki instalacji jednej z zaproponowanych wtyczek, np. Tracking Code Manager, wówczas kod wystarczy skopiować wprost do wtyczki. Inną ze znanych wtyczek jest Pixel Your Site, którą wystarczy zainstalować na stronie i wkleić do niej kod ID z piksela.

 

Jak upewnić się, że kod piksela Facebooka został zainstalowany poprawnie? Należy wejść na konto Menedżera reklam i poczekać na weryfikację. Aktywacja zwykle następuje automatycznie. Działający kod powinien wygenerować wykres podobny do tego, który znajduje się poniżej.


 

Jak stworzyć grupę odbiorców, korzystając z piksela Facebooka?

Na początek musimy odnaleźć zakładkę „Grupy odbiorców”. Klikamy „Grupy niestandardowych odbiorców”, a następnie „Ruch w witrynie internetowej” i „Wszyscy użytkownicy odwiedzający twoją stronę”.

Następnie z rozwijanej listy wybieramy stronę, która nas interesuje, a także zawężamy okres zbierania danych. Zatwierdzamy działanie poprzez opcję „Utwórz grupę odbiorców”.

Jedną z najciekawszych funkcji, jakie daje tworzenie grup odbiorców, jest możliwość wgrania do Facebooka bazy z danymi klientów i stworzenia na jej podstawie grupy, w której znajdują się nasi klienci. Następnie na podstawie tych informacji można tworzyć kampanie i grupy odbiorców podobnych do naszych klientów lub poprawiać efekty kampanii rozliczanych za konwersje. Wybieramy „Plik z danymi klientów” i poprzez opcję „Dodaj klientów z własnego pliku” wgrywamy bazę.

Dla przykładu możemy wgrać bazę mailingową z naszego newslettera (o ile mamy na to zgodę marketingową zgodną z RODO!), a Facebook połączy adresy e-mailowe z kontami osobowymi. Dzięki temu możemy skierować spersonalizowany komunikat do osób, które zamówiły nasz newsletter.


Dodanie piksela i stworzenie odpowiednich grup odbiorców z podziałem np. na użytkowników odwiedzających daną kategorię czy podstrony blogowe pozwolą na dalszym etapie prac kierować do nich płatne reklamy. Każda z grup musi zebrać minimum 1000 osób – dlatego tak ważne jest to, by pamiętać o instalacji piksela i stworzeniu grup przed planowaniem wystartowania z kampanią Facebook Ads. Zebrana baza danych pozwoli nam trafić do określonej grupy odbiorców – przykładowo tych, którzy odwiedzili podstrony związane z modą męską, lecz ostatecznie nie dokonali zakupu.

 

Wojciech Kamiński, specjalista ds. SEO w Netim


Tworzenie reklam przy użyciu piksela Facebooka przebiega analogicznie do kampanii, które tworzyliśmy dotychczas. Różnica polega na tym, że trzeba dobrać do tego cel, który będzie rozliczany na podstawie tej konkretnej kampanii.

A jak Facebook Pixel sprawdza się w Waszej pracy? Podzielcie się swoimi doświadczeniami!

  • Autor: Natalia Nowaczyk

    Content Manager w adCookie

    www.adcookie.pl

    Content Manager w adCookie. Pasjonatka efektywnych rozwiązań dotyczących optymalizacji SEO, content marketingu i dystrybucji treści. Jako jedna z nielicznych potrafi dogadać się z każdym wydawcą i influencerem. Poza tym uwielbia górskie wycieczki i kota Zenka.

  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
hashtagi instagram
Hashtagi na Instagramie - jak ich używać? Lista najpopularniejszych hashtagów w 2024 roku

Hashtagi to narzędzie służące kategoryzowaniu i promowaniu treści w mediach społecznościowych. Od ich wprowadzenia przez Instagram w 2011 roku, mimo znaczących zmian w platformie, nadal odgrywają istotną rolę w zwiększaniu zasięgu publikacji. Czym dokładnie są hashtagi? Jak, ile i jakie dodawać do treści na Insta? Które są najpopularniejsze w Polsce i na świecie w 2024 roku? W artykule odkrywamy tajniki hashtagów na Instagramie!

jak uzywac instagrama
Funkcje Instagrama. Przewodnik po IG dla początkujących

Instagram jest jednym z największych serwisów społecznościowych. Miesięcznie korzysta z niego ponad 2.4 mld użytkowników na całym świecie. W Polsce na Instagrama regularnie zagląda około 11,6 mln osób – w tym 60% to kobiety (NapoleonCat, grudzień 2023). Serwis stał się popularnym narzędziem marketingowym dla blogerów, celebrytów, tradycyjnych mediów i firm z różnych branż. Wykorzystywany jest do budowania społeczności, generowania sprzedaży, kreowania marki, a także do celów rozrywkowych, informacyjnych i edukacyjnych.