Czym są Zakupy Google? Jak przygotować plik do Google Merchant Center?

Zaktualizowano: 2020-04-08
Zakupy Google
Z Google Zakupy korzystasz prawdopodobnie przy okazji każdych zakupów online, gdy wpisujesz odpowiednie hasło w wyszukiwarce. Google w formie graficznej podsuwa Ci określone produkty wraz z ceną i nazwą sklepu. To ogromne ułatwienie, szczególnie dla tych klientów, którzy są zdecydowani na konkretny produkt, a na zakupy nie chcą poświęcać zbyt wiele czasu.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Zakupy Google – co to takiego?

Google Merchant to forma płatnej reklamy, w której główną rolę odgrywają produkty dobrane kontekstowo do zapytań klientów e-sklepu. Inne funkcjonujące w języku marketingowym określenia tej formy reklamy to Reklamy Produktowe, Kampania Merchant lub PLA (ang. Product Listing Ads), a także Google Shopping czy Google Zakupy.

Google Merchant Ads

Wyniki wyszukiwania dla Google Zakupy wyświetlane są w formie boxu z dokładną prezentacją produktów, w którym można zobaczyć grafikę, nazwę sprzedawcy i cenę (niekiedy również promocyjną). Taka graficzna prezentacja konkretnego asortymentu sprawdza się bardzo dobrze w przypadku szczegółowych zapytań. Klient, który poszukuje konkretnego produktu, otrzymuje go praktycznie na tacy. Biorąc pod uwagę, że Google Merchant ma na celu zaopiekowanie użytkowników z ostatniego lejka zakupowego, jest to ogromna szansa na sfinalizowanie zakupu i odniesienie wysokiego dochodu z konwersji, a także przyciągnięcie na stronę lojalnego, powracającego klienta.

Google Zakupy jako usługa o charakterze stricte sprzedażowym jest skierowane do właścicieli e-sklepów. Kluczem do uzyskania wysokiego wskaźnika konwersji ze sprzedaży z udziałem tej usługi będzie odpowiedni wybór produktów i skupienie się na bestsellerach – opowiemy o tym w dalszej części artykułu. Z Google Zakupy można korzystać przy różnych budżetach na reklamę. Jeśli osoba, która zarządza kampanią, dobrze zna trendy i asortyment sklepu, a jednocześnie potrafi wyselekcjonować listę klikalnych pozycji, to nawet dysponując niewielkim budżetem, może trafić na listy zakupowe ze sporym potencjałem zapytań.

Dlaczego prezentacja produktów w Google Merchant się opłaca? Ponieważ (pod warunkiem prawidłowej integracji i selekcji produktów do reklamy) uzyskujesz wysoki współczynnik konwersji i stosunkowo niski koszt pozyskania klienta. Ponadto Twoje produkty są widoczne bezpośrednio w Google i to na górze konkretnych wyników wyszukiwania, nawet wyżej niż pozycje z Google Ads.

Jeśli użytkownik zainteresuje się jakimś produktem, po kliknięciu w niego jest od razu przenoszony na platformę e-sklepu, gdzie może otrzymać więcej szczegółowych informacji. A wtedy już niewiele potrzeba, by skierować go do koszyka zakupowego i sfinalizować zakup. Teoretycznie łatwe, ale trzeba w tym celu umiejętnie nazywać produkty i dobierać je do kampanii.


Pamiętaj!

 

Google Merchant Center jest niezbędne, jeśli jako właściciel e-sklepu chcesz korzystać z usług zakupowych Google, remarketingu dynamicznego oraz kampanii produktowych. Umożliwia również zbieranie pozytywnych opinii klientów.


Dawniej obszar, który obecnie opanowały Zakupy Google, zajmowały wyniki organiczne, ale od 2013 r. jest to miejsce reklamowe, z którego może skorzystać każdy wydawca. Samodzielnie ustawia on stawki za konkretne słowa kluczowe i wyświetla ofertę – to bardzo podobna formuła do rozliczeń typu pay per click. Koniecznie trzeba być tam ze swoimi produktami, bo jeśli miejsce to zajmie konkurencja, może przejąć znaczną liczbę zapytań.

Same możliwości, jakie zapewnia kampania w Google Zakupy, są ogromne. Można dowolnie edytować dane o produktach, a tym samym dopasowywać kampanię do aktualnych potrzeb użytkowników. Jako właściciel sklepu, który dobrze zna swój asortyment, wiesz najlepiej, co sprzedajesz i w jakim czasie. Google Merchant umożliwia dopasowanie intensywności kampanii produktowych do lokalizacji, sezonowości, a także precyzyjne dobranie realnych odbiorców.

Google Zakupy to chętnie stosowana forma promocji dla serwisów e-commerce, m.in. z branż odzieżowych, wnętrzarskich, artystycznych, spożywczych, kosmetycznych, a nawet technicznych, budowlanych i przemysłowych.

Podsumowując, Google Merchant Center jest dla Ciebie, jeśli:

  • jesteś właścicielem sklepu internetowego,
  • wiesz, które produkty generują największą sprzedaż oraz ruch i chcesz je zaprezentować bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google,
  • potrzebujesz reklamy skutecznej, szybkiej i sezonowej.

Warto uświadomić sobie, że Google Zakupy to naprawdę atrakcyjny sposób na przyciągnięcie uwagi klientów. Graficzne przedstawienie topowych produktów zawsze będzie działało lepiej niż standardowe wyniki reklam Google Ads.

Podczas tworzenia reklamy w Google Zakupy należy pamiętać o:

  • grafikach, które powinny mieć wymiary 800 × 800 px (minimalnie 250 × 250 px). Dozwolone są różne formaty, ale waga zdjęcia nie powinna przekraczać 1 MB, jego maksymalny rozmiar to 64 megapiksele, a wielkość – do 16 MB. Zdjęcia produktów nie mogą mieć znaków wodnych, obramowania czy umieszczonych treści promocyjnych;
  • prawidłowej nazwie produktu – Google Shopping wyświetla tylko od 25 do 29 znaków w nazwie na stronie głównej, dlatego rozpocznij jej konstruowanie od nazwy producenta, a dopiero później modelu lub słowa kluczowego. W przypadku mało znanego brandu zmień kolejność na: słowo kluczowe, model i producent. W nazwach unikaj stosowania WIELKICH LITER.

 

Jakich produktów nie umieścisz w Google Zakupy?

W teorii na liście zakazanych produktów znajdują się:

  • alkohol i inne używki (także dowolne produkty z konopi),
  • broń i produkty niebezpieczne,
  • treści związane z hazardem,
  • treści polityczne,
  • produkty finansowe,
  • pojazdy,
  • usługi,
  • leki i opieka zdrowotna.

Zdarzają się jednak wyjątki od reguły. Jeśli witryna zgłosi się do ręcznej weryfikacji, to może z powodzeniem prezentować choćby kosmetyki z konopi czy kajdanki erotyczne.

Choć zaprezentowana lista wydaje się dość oczywista, może się również przydarzyć, że Google odrzuci także kilka produktów z teoretycznie bezpiecznego serwisu e-commerce. Dla przykładu kuriozalnego zablokowania produktów można przytoczyć chociażby kolor granatowy, który Google traktuje jako synonim broni. W takich przypadkach warto poprosić o ponowną modyfikację produktów – zwykle za drugim razem można uniknąć odrzucenia z listy.

 

Jak przygotować plik XML do Google Merchant Center?

Aby w ogóle rozpocząć emisję reklam w Google Zakupy, konieczne jest posiadanie konta w Google Merchant oraz skonfigurowane konto w Google Ads. Kiedy połączysz oba konta, nastąpi weryfikacja domeny i zostaniesz poproszony o przygotowanie tzw. feedu/pliku produktowego.

Następnym etapem jest pobranie pliku z listą zakupową – odbywa się to dzięki integracji oprogramowania, na którym bazuje sklep internetowy, z usługą Google Merchant. Większość standardowych systemów radzi sobie w tym zakresie bardzo dobrze, a jedyną trudnością jest dodatkowe wykupienie wtyczki.

Plik XML to najczęściej rekomendowana forma przesłania listy produktowej do zasobów konta reklamowego, ponieważ pozwala na bieżąco i w sposób zautomatyzowany aktualizować zmienne dane, takie jak cena czy dostępność. Dzięki temu odbiorca reklamy zawsze otrzymuje aktualne i rzetelne dane na temat Twojego produktu. Jeśli z jakiegoś powodu nie ma możliwości wysłania linku XML, to można posłużyć się plikiem CSV.

W feedzie produktowym powinny znaleźć się informacje takie jak: title, description, link image, link, gtin, availability (opcjonalnie: marka, product category, typ produktu, cena promocyjna).

Ostatnim warunkiem wymaganym przez kampanie produktowe Google Zakupy koniecznym do ich uruchomienia jest posiadanie na swojej stronie www certyfikatu SSL i związanego z nim bezpiecznego protokołu HTTPS. Certyfikat SSL potwierdza bezpieczeństwo danych przesyłanych do serwera przez kupującego, a także gwarantuje użytkownikowi poufność w zakresie jego danych osobowych czy prowadzonej komunikacji.

 

Zalety uczestnictwa w kampaniach produktowych Google Zakupy

Produkty do kampanii Google Zakupy dobierasz samodzielnie i tym samym w sposób kontrolowany zarządzasz całym procesem rekomendacji. Co ważne, potencjalny klient może zobaczyć kilka Twoich reklam produktowych jednocześnie, dzięki czemu szanse na zainteresowanie konkretnym produktem wzrastają.

Produkty są widoczne w wyszukiwarce niemal natychmiast po uruchomieniu kampanii i przyciągają uwagę graficzną formą prezentacji produktu. Reklama w Google Merchant jest umieszczona w najbardziej widocznym miejscu wyników wyszukiwania – daje to szansę na wysoką klikalność i większy, ale i bardziej wartościowy ruch w witrynie.

I wreszcie, sam sposób rozliczania reklam jest tutaj w pełni kontrolowany przez właściciela sklepu, więc może być stale optymalizowany.


Czy wiesz, że…

 

W Google Merchant płacisz tylko wtedy, kiedy potencjalny klient przejdzie na Twoją stronę (kliknięcie zdjęcia – model CPC).


Ta wyjątkowo mocno spersonalizowana forma reklamy umożliwia wręcz całkowite dopasowanie do potrzeb konkretnego klienta. Podajesz mu na tacy to, czego szuka, i skracasz czas poszukiwań.

Po stronie Google Zakupy wszystko wygląda świetnie, a o co powinien zadbać sprzedawca? Przede wszystkim Twój sklep musi działać sprawnie, szybko i mieć zainstalowany certyfikat SSL. W usługach należy umieścić rzetelną informację o procedurach zwrotów, a także reklamacji oraz metodach płatności i dostawy. Zalecane jest również umożliwienie szybkiego kontaktu ze sprzedawcą poprzez podanie numeru telefonu lub adresu e-mail. Istotne dla zachowania wiarygodności oraz etyki zakupów będzie też zamieszczenie na stronie aktualnego regulaminu zakupów.

 

Jak promować swój sklep w Google Zakupy?

Na sukces odniesiony w Google Zakupy ma wpływ kilka czynników. Warto wymienić przede wszystkim:

  • trafność – im lepsze dopasowanie nazwy produktu do zapytań użytkowników, tym większe prawdopodobieństwo, że Google podsunie określony produkt w pierwszym widoku; oczywiście nie zawsze będziesz w stanie idealnie dopasować nazwę do wyszukiwań, ale poprzez dobrą analizę słów kluczowych można znacznie zwiększyć CTR;
  • CTR – współczynnik klikalności; im więcej osób wybierze Twój produkt, tym większe prawdopodobieństwo, że wynik pojawi się na określone zapytanie; Google uznaje taki produkt za dopasowany i w pełni odpowiadający na potrzeby klienta;
  • CPC – im wyższe stawki, tym chętniej Google będzie podsuwał Twoje wyniki;
  • Page Speed – jeśli Twój sklep działa sprawnie i szybko się ładuje, to są duże szanse, że Google doceni taką witrynę;
  • czas – im dłużej prowadzisz kampanie w Google Zakupy, tym przychylniej będzie na nie reagowała wyszukiwarka;
  • ciągłość – im bardziej regularnie będą się pojawiały reklamy, tym lepiej!

 

Podsumowanie

Google Merchant jest skutecznym narzędziem służącym dotarciu do klienta i daje ogromne szanse na uzyskanie większej sprzedaży. Podczas opracowywania kampanii warto jednak poświęcić nieco więcej czasu na dobór odpowiednich produktów do promocji, aby po pierwsze nie przepalać budżetu, a po drugie – zarabiać na bestsellerach.

Więcej przydatnych artykułów znajdziesz w naszej Bazie Wiedzy.

  • Autor: Natalia Nowaczyk

    Content Manager w adCookie

    www.adcookie.pl

    Content Manager w adCookie. Pasjonatka efektywnych rozwiązań dotyczących optymalizacji SEO, content marketingu i dystrybucji treści. Jako jedna z nielicznych potrafi dogadać się z każdym wydawcą i influencerem. Poza tym uwielbia górskie wycieczki i kota Zenka.

  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
LinkedIn - Przewodnik dla początkujących
Jak działa LinkedIn - przewodnik dla początkujących

Portale networkingowe są najlepszym sposobem na znalezienie pracy w swoim zawodzie. Największym z nich jest LinkedIn - ponad 300 milionów zarejestrowanych. Chciałbyś zacząć korzystać z tego portalu, ale nie wiesz jak? Na co warto zwrócić uwagę i jak zoptymalizować swój profil, tak, by potencjalny pracodawca sam nas znalazł?