Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak zadbać o czynniki wpływające na SEO Twojego wideo

Pozycjonowanie filmów – łatwe, trudne? Dla praktyka będzie naturalnym procesem podczas tworzenia każdego nagrania. Dla laika może być to temat trudny do opanowania (przynajmniej na początku). Bo przecież filmy na YouTubie to nie tylko konsekwentnie prowadzone kanały prywatnych osób, najczęściej bardzo dobrze znanych i cenionych w swoim środowisku, ale coraz częściej także kanały firmowe, których tworzenie wynika z naturalnych potrzeb rozszerzania zasięgu i konkurencyjności.
Dwudniowe szkolenie SEO & Content Marketing w Krakowie 25-26.03.2020 w cenie 986 zł
Zapisz się

Każde działanie związane z pozycjonowaniem i promocją witryny powinno opierać się na nieskazitelnie poprowadzonych działaniach SEO, contencie wysokiej jakości i przemyślanej strategii. Nie można liczyć ani na to, że dobry content obroni się sam, ani na to, że podwojone w sile działania SEO same w sobie natychmiastowo poprawią pozycję w wyszukiwarce, ani też na to, że brak strategii nie wpłynie na wynik kampanii. Nie wszystko da się przyspieszyć, ale prawie wszystko można zaplanować i ułożyć w dobrej strategii marketingowej.

Warto wiedzieć, że według badania Gemius/PBI za wrzesień 2018 stronę YouTube w Polsce odwiedza miesięcznie ponad 19 milionów użytkowników. W tym prawie 15 milionów wykorzystuje aplikację mobilną tego serwisu, co daje jej pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych aplikacji używanych przez polskich internautów1.

YouTube rządzi się swoimi prawami, podobnie jak każdy z odrębnych kanałów dystrybucji. Najlepiej funkcjonują w nim starzy wyjadacze, których kanały mają już kilkuletnią historię, a filmy powstają systematycznie, np. w tygodniowych odstępach. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żebyś i Ty odnalazł swoją niszę w filmowym świecie YouTube’a. Musisz jednak zadbać o:

  • temat – w którym jesteś wyjątkowo dobry i który potrafisz przedstawić w roli specjalisty, zagłębiając się w niego pod wpływem kolejnych zapytań użytkowników,
  • jakość nagrań – standardem stało się dodawanie filmów w jakości przynajmniej 720p i z bardzo dobrą jakością dźwięku, a apetyt widzów na jeszcze wyższe parametry i tak rośnie,
  • systematyczność dodawania nagrań – odstępy czasowe pomiędzy jednym a drugim nagraniem nie mogą być zbyt długie. Powinny być w miarę możliwości takie same – najlepiej, jeśli tygodniowo powstanie jedno nagranie,
  • dobór słów kluczowych – o tym, skąd czerpać wiedzę o właściwych słowach i gdzie je umieszczać, opowiemy później. Teraz tylko słowem wstępu nadmieniamy, że są tak samo ważne w wideo, jak w przypadku tworzenia każdego innego rodzaju contentu,
  • fanów – zachęcaj do subskrybowania i lajkowania (kanały dystrybucji oraz komentarze pod filmem). Reakcje społeczności to bardzo ważny czynnik rankingowy YouTube’a.

YouTube to potężne narzędzie (ponad miliard zalogowanych użytkowników odwiedza co miesiąc YouTube), które powinno być uwzględnione jako źródło dystrybucji treści w przypadku większości strategii działań online. W końcu serwis pozwala prezentować unikalne treści, które widzowie mogą łatwo konsumować i udostępniać. W mojej ocenie najważniejszy jest właśnie unikalny i ciekawy dla użytkownika content, który należy wesprzeć odpowiednimi działaniami SEO. Oczywiście optymalizacja filmów i kanału na YouTubie jest bardzo istotna, ponieważ pozwala dotrzeć do użytkowników. Pamiętajmy jednak, że na pierwszym miejscu musi być treść (sposób jej prezentacji, merytoryka, unikalność), którą chcemy przekazać, tak aby użytkownicy chcieli ją komentować i się nią dzielić. - Martyna Zagórska, SEO Manager w Content Solutions


Kanał youtube’owy – jakie dane i w jaki sposób uzupełnić?

Profil na YouTubie to Twoja wizytówka, ale i kolejny element do tworzenia spójnego portfolio z pozostałymi kanałami koniecznymi do prezentacji marki. Podstawowym narzędziem do nawiązywania komunikacji firmowej będzie strona WWW (O nas, Portfolio, Kontakt, Realizacje) lub strona na Facebooku (coraz częściej praktykowane rozwiązanie, przede wszystkim ze względu na niski koszt i łatwość przygotowania). YouTube może pełnić tutaj funkcję służącą dodatkowej promocji lub wręcz przeciwnie – być głównym narzędziem contentmarketingowym.

Wystarczy przyjrzeć się profilom najbardziej znanych youtuberów, by stwierdzić, że z produkcji contentu filmowego można czerpać duże profity, a inne kanały promocji nie muszą być przy tym prowadzone tak samo intensywnie i systematycznie. Jeśli tworzysz ciekawe, angażujące filmy, to zainteresowanie profilem będzie spore.

Ale… nie oznacza to, że nie powinieneś zadbać o poprawność uzupełnienia danych w profilu. Zacznij od doboru odpowiedniej nazwy kanału. Możesz reklamować się brandem (i jest to bardzo dobre wyjście w przypadku profili firmowych) lub wymyśloną nazwą – nickiem. Kolejnym krokiem będzie uzupełnienie avatara (logo firmowe lub prywatne zdjęcie bądź grafika), zdjęcia w tle oraz linków zewnętrznych. Niezbędne będzie także rzetelne uzupełnienie zakładki Informacje, w której użytkownicy dowiedzą się czegoś więcej na Twój temat.

Im precyzyjniejsze będą dane zamieszczone w profilu, tym bardziej profesjonalnie będzie się on prezentował, a także stworzy spójną bazę do komunikacji.

Źródło: https://www.youtube.com/user/lifetubeMCN

Tworzenie filmów na YouTubie – dobór słów kluczowych, tematyczne playlisty

Im więcej materiałów znajdzie się na Twoim profilu, tym więcej zyskasz. Przede wszystkim będziesz mógł stworzyć tematyczne playlisty. Każda powinna mieć odrębną nazwę, najlepiej zoptymalizowaną pod ważne słowa kluczowe, a także opis, wskazujący na to, co można zobaczyć na tych nagraniach.

Pamiętaj, że każdy tytuł filmu trzeba zamknąć w 100 znakach, a opis w 5000 znaków (gdzie 300 znaków uznaje się za minimum). Umieść w nich chwytliwy slogan i przemyśl lokalizację słowa kluczowego. Treści powinny być unikalne, przyciągające, zoptymalizowane i na temat!

Im więcej treści dotyczących określonej playlisty, tym większe prawdopodobieństwo, że Google zrozumie, a następnie wyróżni Twoje nagrania – co ważne, wskaże je jako pomocne przy poszukiwaniu konkretnych zapytań użytkowników.

Źródło: https://www.youtube.com/user/jezykalnia/playlists

Tworząc tematyczne playlisty, pamiętaj, by prezentować je zawsze z chwytliwą miniaturą. 90% najlepszych filmów w serwisie YouTube ma niestandardowe miniatury2. Zdjęcie główne musi zainteresować, przyciągnąć uwagę, a całościowy kolaż spójnie nawiązywać do całego kanału. Jeśli nie jesteś profesjonalnym grafikiem, a mimo wszystko chcesz przyciągnąć uwagę widzów dopracowanym obrazem, skorzystaj z Canvy! Do zarządzania filmami i sprawdzania ich statystyk warto natomiast przetestować narzędzia takie jak:

Źródło: https://www.youtube.com/channel/UCwz-vpQaawff1CxXKpU-FAw/featured


Miniatura filmu ma niezwykle duże znaczenie zarówno w kontekście odbioru przez widzów (jest przecież swego rodzaju okładką, plakatem promującym dany materiał), jak również z perspektywy SEO. YouTube analizuje miniatury publikowanych filmów pod wieloma względami: emocji, jakie przekazują, obiektów, które się na nich znajdują, czy też tekstu. Warto więc zadbać o to, aby miniatura była atrakcyjna dla odbiorcy, ale też czytelna z perspektywy algorytmów YouTube’a. Powinna zawierać kluczowe elementy, do których odnosimy się w filmie (czy to w formie obrazu, czy też tekstu). - Marcin Pyć, Strategy Planner w TalentMedia


Jak dobierać odpowiednie słowa kluczowe?

Działaj intuicyjnie, ale opieraj się także na:

  • analizie słów kluczowych w narzędziach – zacznij od Senuto, potem skorzystaj np. z AnswerThePublic. Każdy ma swoje sprawdzone narzędzia, z których korzysta na co dzień przy optymalizacji SEO,
  • analizie słów kluczowych konkurencji – zrób research fraz na profilach powiązanych tematycznie z Twoim kanałem,
  • wynikach wyszukiwania Google’a – całe zbitki słów kluczowych dla contentu filmowego są tworzone nieco inaczej niż w przypadku artykułów. Przede wszystkim inaczej konstruuje się zapytania: dużo lepszy potencjał mają frazy typu „jak wykonać makijaż” czy „jak zrobić fryzurę na sylwestra” niż „makijaż na sylwestra” czy „fryzura na sylwestra”. Zastanów się, czego oczekuje użytkownik po wpisaniu konkretnej frazy w Google’u i które z zapytań można zaprezentować w formie artykułu, a które naturalnie pasują do filmu.

Pamiętaj! Cennymi słowami kluczowymi dla contentu wideo będą także słowa takie jak tutorial czy krok po kroku.

Masz sporządzoną listę słów kluczowych? Wprowadź je do wyszukiwarki, zobacz, jakie wyniki podsuwa Google, i wyciągnij wnioski co do tego, czy materiał filmowy jest konieczny lub czy masz okazję przekazać coś więcej niż to, co już zostało przygotowane. Przejrzyj także sugestie samego YouTube’a. Zobacz, ile filmów zostało stworzonych w danym temacie.

Jeśli słowa kluczowe zostały już dobrane, a film nagrany, zoptymalizuj podstronę z nagraniem! Słowo kluczowe należy umieścić:

  • w tytule filmu,
  • w opisie,
  • w tagach,
  • w kodzie źródłowym wgrywanego filmu: wykorzystaj słowa kluczowe i „-” między poszczególnymi słowami tytułu, np. jak-zrobić-drapak-dla-kota.

Źródło: https://www.youtube.com/user/Polimaty/featured


Metadane, takie jak tytuł, opis i tagi, bazują bezpośrednio na słowach kluczach, czyli określeniach, które pozwalają YouTube'owi określić temat naszego filmu i proponować go odpowiedniej grupie odbiorców (za pośrednictwem strony głównej, proponowanych czy też w odpowiedzi na wyszukiwane hasło). Ważne jest, aby keywordsy były w ramach tych metadanych wyeksponowane. Słowa czy też zwroty kluczowe, na których opieramy swój film (na przykład: „przepis na ciasto”, „recenzja filmu Król Lew”, „trening mięśni brzucha”), powinny zawierać się w najważniejszych partiach metadanych, na początku tytułu i w pierwszych trzech wierszach opisu. Tagi stanowią jedynie wsparcie dla powyższych, ale warto, aby za pośrednictwem słów kluczy oddawały kompleksowy obraz naszego materiału. - Marcin Pyć, Strategy Planner w TalentMedia


 

Daj łapkę w górę, czyli dlaczego lista subskrypcji jest tak ważna

Zaangażowanie fanów to jeden z najważniejszych czynników rankingowych na YouTubie. Choć tajemnice algorytmu tego narzędzia są rzecz jasna ściśle strzeżone, już dawno zauważono zależność pomiędzy atrakcyjnością profilu a wysokimi pozycjami w Google’u.

Pomyśl sam – na co zwracasz uwagę przy weryfikacji konkretnego profilu? Z pewnością duże zaufanie wzbudza w Tobie liczba subskrybentów. Potem przeglądasz komentarze, zwracasz uwagę na liczbę wyświetleń, by wreszcie pogłębić swoją wiedzę w innych polecanych materiałach.

Pamiętaj przy tym, że nawet najwierniejszy fan może przestać oglądać Twój kanał, jeśli nie będziesz umieszczał na nim filmików systematycznie. Oczywiście są przypadki, że guru w określonym temacie znika na rok czy dwa, a potem fani cieszą się, gdy ponownie nagrywa, ale ta zasada nie dotyczy profili mało znanych lub dopiero rozpoczynających publikowanie na YouTubie.

Dodatkowe parametry, na które warto zwrócić uwagę przy optymalizacji filmu na YouTubie

Do tego typu parametrów należą:

  • długość nagrania – algorytmy lubią nagrania, które trwają powyżej 10 minut, ale pamiętaj, że o oglądalności decyduje przede wszystkim ciekawy content. Jeśli stworzysz film 30-minutowy, ale nudny i bez wartości dla użytkownika, to przerwie on oglądanie i przejdzie dalej;
  • transkrypcje – jeśli masz taką możliwość, dodaj do filmu napisy. Choć nie każdy o tym pamięta, to możliwość przeczytania tego, co znajduje się na nagraniu, ma korzystny wpływ na rozumienie treści przez algorytm i lepsze pozycjonowanie. Pamiętaj również o użytkownikach – nie zawsze oglądamy filmy na YouTubie w komfortowych warunkach zacisza domowego. Niekiedy musimy wybrać opcję bez dźwięku, a napisy są wówczas bezwzględnie konieczne;
  • dystrybucja – masz inne kanały w social mediach? Podziel się swoim nagraniem, udostępniaj! Obecność w mediach społecznościowych to ilość udostępnień w kanałach, takich jak Facebook, Twitter, Reddit czy Wykop.

Uwaga! Film może być opatrzony ścieżką muzyczną – to zawsze ciekawy element dodatkowy i forma, która zainteresuje widza. Jest jeden warunek – musisz mieć licencję na wykorzystanie określonego utworu. Nie masz pomysłu, jak rozwiązać ten problem? Zajrzyj do Audio Library, gdzie masz możliwość pobrania dowolnej muzyki na licencji Creative Commons.


Nie bez znaczenia pozostają ostatnie informacje o kluczowych momentach (key moments) w filmach na YouTubie (opcja dostępna jest na razie tylko w języku angielskim). W praktyce oznacza to, że wyniki wyszukiwania będą zawierać linki do kluczowych momentów filmu. Takie rozwiązanie będzie miało zastosowanie np. w filmach instruktażowych, które mają wiele kroków. Dzięki temu użytkownik będzie mógł łatwo zweryfikować, czy film zawiera to, czego szuka, i od razu przejść do sekcji, która go interesuje. - Martyna Zagórska, SEO Manager w Content Solutions


 

Przydatne wskazówki:

  • Pamiętaj, by Twoje publikacje dotyczyły tematów, w których czujesz się prawdziwym ekspertem.
  • Dbaj o jakość nagrań, systematyczność, dobór słów kluczowych i... swoich fanów.
  • Uzupełnił wzorowo swój profil, dbając o brand lub chwytliwy nick. Nie zapominaj też o atrakcyjnej oprawie graficznej i linkach zewnętrznych.
  • Pamiętaj o optymalnej długości tytułów i opisów.
  • Dbaj o chwytliwe miniatury.
  • Dobieraj wartościowe słowa kluczowe i umieszczaj je w tytule, opisie, tagach i kodzie źródłowym.
  • Pilnuj właściwej długości nagrań, dodawaj napisy do filmów i dbaj o dystrybucję swoich materiałów.

Jeśli artykuł nie rozwiał wszystkich Twoich wątpliwości lub chciałbyś po prostu zgłębiać wiedzę bezpośrednio u źródła, polecamy zajrzeć na oficjalną stronę Support Google poświęconą serwisowi Youtube. Zaglądając tutaj, dowiesz się z kolei, jak możesz dodać znaczniki do swoich filmów. Możesz również zajrzeć do naszej Bazy Wiedzy, gdzie znajdziesz więcej ciekawostek dotyczących optymalizacji treści i pozycjonowania.


1 https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/wyniki-badania-gemiuspbi-za-wrzesien-2018.html

2 https://creatoracademy.youtube.com/page/lesson/thumbnails#strategies-zippy-link-1

 
 
  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

  • Autor: Natalia Nowaczyk

    Content Manager

    www.contentsolutions.pl

    Content Manager w Content Solutions. Pasjonatka efektywnych rozwiązań dotyczących optymalizacji SEO, content marketingu i dystrybucji treści. Jako jedna z nielicznych potrafi dogadać się z każdym wydawcą i influencerem. Poza tym uwielbia górskie wycieczki i kota Zenka.

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Wojtek

    Polecam poszukać tematów przy użyciu darmowego narzędzie https://app.semstorm.com/keywords-simple Gdzie jest sekcja poświęcona filmom. Są tam tematy filmów ze specjalnym wsparciem tematów dla Youtube, która znacznie różni się od wyszukiwań tematów z Google :)

    2020-01-14, 12:50
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły