Wielojęzyczny fanpage czy wiele stron na Facebooku w różnych językach?

Portale społecznościowe już dawno przestały pełnić funkcję polegającą wyłącznie na kontaktowaniu się ze znajomymi. Ich potencjał biznesowy dostrzegli zarówno właściciele firm, jak i sami twórcy portali, którzy wdrożyli wiele rozwiązań usprawniających komunikację pomiędzy markami a ich konsumentami. Dlatego prowadząc własną działalność na kilku rynkach zagranicznych warto zastanowić się jakie korzyści przyniesie nam prowadzenie jednego kanału wielojęzycznego na Facebooku.
Ponad 9700 portali, 11400 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Dlaczego warto być na Facebooku?

Portal społecznościowy Facebook od wielu lat jest liderem w liczbie aktywnych użytkowników. Jak wspomnieliśmy, dziennie korzysta z niego ponad 1,5 mld użytkowników na całym świecie. Miesięcznie liczba ta wzrasta już do ponad 2,3 mld użytkowników. Statystyki dla samej Europy są równie imponujące – codzienną aktywność przejawia ponad 282 mln ludzi, natomiast miesięczną aż 381 mln. Założenie fanpage’a na Facebooku daje więc możliwość dotarcia do nowych klientów. Jest to atrakcyjne zwłaszcza dla tych firm, które myślą o ekspansji na zagraniczne rynki. Przy czym szczególnie przydatne są narzędzia reklamowe, które twórcy tego portalu udostępniają reklamodawcom.

Co to jest fanpage?

Korzystając z Facebooka, masz możliwość założenia swojego fanpage’a. Z tego rozwiązania korzysta bardzo wiele firm, osób publicznych, polityków, portali informacyjnych, urzędów, organizacji pozarządowych i innych podmiotów. Utworzenie własnej strony na Facebooku umożliwia nawiązywanie i utrwalanie relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Korzystając z narzędzi reklamowych, masz możliwość tworzenia zaawansowanych kampanii reklamowych, które będą stanowić ważny punkt w Twojej strategii marketingowej.

Jak założyć wielojęzyczny fanpage na Facebooku?

Proces rejestracji wielojęzycznego fanpage’a na Facebooku jest prosty. Wystarczy przebyć standardową drogę zakładania własnej strony. Po zakończeniu rejestracji, wejdź w „Ustawienia” i odszukaj pozycję „Publikowane w różnych językach”. Kliknij „Edytuj” i zaznacz zgodę. To wszystko – od teraz możesz dodawać posty w kilku wersjach językowych.

Dodawanie wielojęzycznych postów na Facebooku

Po dokonaniu zmiany w widoku dodawania postów na osi czasu zobaczysz dodatkowe pole „Napisz post w innym języku”. Dzięki temu możesz wpisać treść np. po polsku, którą przetłumaczysz na wiele innych języków. To, jaka treść zostanie wyświetlona użytkownikowi, zależy od wersji językowej przeglądarki, z której korzysta. Dla przykładu: osoby z Polski zobaczą wyłącznie polską treść, a np. z Islandii – islandzką.

Tworzenie postów w różnych językach wspomagane jest tłumaczeniem maszynowym. Oznacza to w praktyce, że oryginalna treść posta zostaje automatycznie przetłumaczona na język obcy. Jeżeli chcesz zachować ten sam przekaz, Twoją rolą pozostaje wyłącznie poprawienie ewentualnych błędów językowych. Możesz jednak zamieścić tam zupełnie inną informację, która będzie unikalna dla użytkowników z danego kraju.

Zawężanie grupy odbiorców na Facebooku

Prowadząc wielojęzyczny fanpage na Facebooku możesz jeszcze bardziej zawęzić grupę odbiorców, docierając z informacją wyłącznie do wybranych użytkowników. Tę opcję aktywujesz, wchodząc w „Ustawienia”, a następnie w zakładce „Ogólne”, wybierając „Grupa odbiorców aktualności i widoczność postów”. Wówczas w widoku dodawania postu pojawi się nowe rozwijane pole, w którym możesz ustawić szczegóły targetowania.

Konfigurowanie grupy odbiorców możesz wykonać na dwa sposoby: przez aktywację ograniczania użytkowników na podstawie określonych danych lub uruchomienie targetowania w aktualnościach. W obu przypadkach będziesz miał różne możliwości. Ograniczanie grupy odbiorców to w zasadzie ustawienie dwóch parametrów: wieku oraz lokalizacji (od poziomu miasta do całego państwa).

Nieco bardziej zaawansowaną funkcją jest „Targetowanie w aktualnościach”. Poza wiekiem i lokalizacją, możesz tam zdefiniować pożądanych odbiorców także na podstawie ich zainteresowań, płci, języków, a nawet statusu związku lub poziomu wykształcenia.

screen z facebooka - targetowaie w aktualnościach

Zawężanie grupy odbiorców ma sens nie tylko w przypadku np. ogłoszenia promocji na wybrane kraje. Wprowadzając takie szczegóły, jak zainteresowania, płeć czy poziom wykształcenia, zyskujesz pewność, że Twój przekaz zostanie wyświetlony wyłącznie tym zainteresowanym osobom, które z większym prawdopodobieństwem wykażą się aktywnością. Musisz ponadto pamiętać o pewnej specyfice algorytmu Facebooka, a mianowicie – nie każdy post zostanie wyświetlony wszystkim osobom, które „lubią” Twój fanpage. Z tego powodu zawężenie grupy odbiorców zwiększa szansę na to, że Twój przekaz dotrze do osób, które powinny się z nim zapoznać.

Korzyści i ograniczenia związane z prowadzeniem wielojęzycznego fanpage’a

Z całą pewnością łatwiejsze jest prowadzenie jednego wielojęzycznego fanpage’a, niż kilku różnych. Nie wymaga to skupienia uwagi na wielu kanałach komunikacyjnych, co ułatwia pracę i pomaga zapanować nad publikowanymi treściami. Musisz jednak zdawać sobie sprawę z ograniczeń, chociażby co do publikowania grafiki. Masz możliwość załączenia wyłącznie jednego zdjęcia profilowego, zdjęcia w tle, a także do poszczególnego posta. Zatem chcąc publikować np. wiele grafik reklamowych dla użytkowników z różnych krajów, musisz tak naprawdę udostępniać posty z zawężeniem grupy docelowej.

Wielojęzyczny fanpage na Facebooku wydaje się więc być rozwiązaniem dla firm, które dopiero rozpoczynają ekspansję na rynki zagraniczne lub są na nich obecne w ograniczonym zakresie. Nie dysponują przy tym całym zespołem ludzi odpowiedzialnych za prowadzenie komunikacji w firmie. Przy większych projektach i zarządzaniem relacjami z wieloma zagranicznymi rynkami to rozwiązanie może wprowadzić chaos w komunikacji, co w konsekwencji może spowodować poważne błędy w publikowanych przekazach.

Może prowadzenie wielu stron na Facebooku?

Praktyka wskazuje, że nie każda globalna marka decyduje się na prowadzenie komunikacji, korzystając w tym celu z wielojęzycznego fanpage’a na Facebooku. Część z nich dociera z przekazem do swoich odbiorców poprzez utworzenie wielu stron firmowych. Do największych tego typu przedsiębiorstw należy zaliczyć chociażby Vodafone. Na Facebooku znajdziesz zarówno ich ogólną, globalną stronę, jak i te dedykowane dla poszczególnych krajów, np. Vodafone.it (Włochy), Vodafone Ireland (Irlandia) czy Vodafone Deutschland (Niemcy).

Korzyści i ograniczenia związane z prowadzeniem wielu stron na Facebooku

Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje, czy takie rozwiązanie ma jakikolwiek sens? Pewną przesłanką wskazującą na to, że tak, jest zachowanie spójności komunikacyjnej. Przede wszystkim – wiele stron na Facebooku daje możliwość tworzenia wielu wersji językowych zdjęcia profilowego czy zdjęcia w tle. W przypadku wielojęzycznego fanpage’a, masz możliwość utworzenia tylko jednego rodzaju grafiki, która będzie widoczna dla wszystkich użytkowników niezależnie od języka, jakim się posługują.

Kolejną korzyścią płynącą z prowadzenia wielu stron na Facebooku w różnych językach jest dostęp do unikatowych statystyk. Możesz sprawdzać skuteczność prowadzonych działań w rozbiciu na poszczególne kraje. W przypadku wielojęzycznego fanpage’a możesz polegać wyłącznie dla ogólnych statystyk dla strony, bez możliwości rozbicia szczegółowych danych ze względu na lokalizację. Kwestia danych analitycznych wydaje się być więc głównym powodem, który argumentuje tego typu strategię komunikacji na Facebooku.

Prowadzenie wielu stron na Facebooku wymaga zaangażowania większego zespołu osób, które będą w stanie zapanować nad wszystkimi kanałami. Z tego względu to rozwiązanie wydaje się być bardziej właściwe dla dużych, międzynarodowych marek, które bardzo starannie dobierają przekazy do konkretnej grupy odbiorców. Opcje targetowania aktualności w ich przypadku mogą się okazać niewystarczające. Szczególnie, gdy ich działalność opiera się na wielu zagranicznych rynkach.

Wielojęzyczny fanpage czy wiele stron na Facebooku?

To, które rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze, tak naprawdę zależy wyłącznie od Twoich celów, oczekiwań, a także specyfiki marki. Zarówno prowadzenie wielojęzycznego fanpage’a, jak i wielu stron w różnych językach, ma swoje wady i zalety. Wiąże się z tym również odmienna specyfika pracy, a także wypracowanie innych strategii komunikacyjnych. Oba rozwiązania dają różne możliwości, ale jednocześnie wiążą się z określonymi ograniczeniami. Dlatego podjęcie decyzji powinno zostać poprzedzone szczegółową analizą Twoich potrzeb i oczekiwań, a przede wszystkim określeniem, w jaki sposób chcesz prowadzić komunikację w bliższej lub dalszej przyszłości.

Jeżeli interesuje Cię ten temat, możesz możesz dowiedzieć się więcej z naszej Bazy Wiedzy.

  • Autor: Michał Nielub

    dogadamycie.pl

    Content Manager w dogadamycie.pl, dodatkowo właściciel firmy związanej z szeroko pojętym contentem. Działacz społeczny będący wiceprezesem dwóch stowarzyszeń. W wolnych chwilach podróżuje z dziecmi pokazując im świat.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Czy Nasza-klasa.pl to cmentarzysko profili?

Nasza-klasa.pl - kiedyś najpopularniejszy serwis społecznościowy, dzisiaj miejsce wymarłych profili? Pierwsze medium społecznościowe, które połączyło Polaków, wydawałoby się, powinno wywiesić kartkę "nieczynne". Sprawdź jak radzi sobie rodzima Nasza Klasa w dobie hegemonii Facebooka i innych Social Mediów.