10 funkcji Senuto, które warto znać i wykorzystać do optymalizacji strony oraz poprawy pozycji w Google

10-funkcji-senuto-pomocnych-w-optymalizacji
Senuto to jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych przez specjalistów SEO w Polsce. Sprawdzenie widoczności w wynikach Google oraz zbadanie potencjału fraz pod kątem estymowanego ruchu to jednak nie wszystkie możliwości platformy. Poznaj 10 funkcji Senuto, które pomagają w optymalizacji i poprawie rankowania strony. Czy znasz je wszystkie?
Dwudniowe szkolenie SEO & CM w Krakowie 16-17.10. 2019 w cenie 876 zł
Zapisz się

Senuto pojawiło się na rynku kilka lat temu i bardzo szybko zyskało sobie uznanie osób zajmujących się optymalizacją i pozycjonowaniem stron w Google. Wielu z nas rozpoczyna poniedziałek od sprawdzenia wyników widoczności naszej strony w Senuto, a każda awaria platformy bardzo szybko skutkuje wywołaniem alarmu na facebookowych grupach SEO. W lutym narzędzie przeszło duże zmiany, w wyniku których pojawiły się nowe funkcje, a także udoskonalono wiele już nam znanych narzędzi, przydatnych z punktu widzenia osób zajmujących się optymalizacją.
 

1. Kanibalizacja

Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które zachodzi w sytuacji, gdy dwie lub więcej stron naszego serwisu jest zoptymalizowanych pod tę samą frazę. Sprawia to, że Google nie jest w stanie jednoznacznie określić, która z podstron lepiej odpowiada danemu zapytaniu. W rezultacie wyniki rotują, gdyż raz przy ustalaniu rankingu brana jest pod uwagę raz jedna strona, raz inna.

kanibalizacja – ranking

W uniknięciu podobnego scenariusza może nam pomóc Senuto, a konkretnie zakładka Kanibalizacja w menu Analiza widoczności. Narzędzie wskazuje nam frazy, które dotknęła kanibalizacja wraz z podaniem adresów URL. Mamy tutaj możliwość porównania pozycji z:

  • dniem wczorajszym,
  • ostatnim poniedziałkiem,
  • poniedziałkiem w zeszłym tygodniu.

kanibalizacja w senuto
 

Jak wykorzystać narzędzie w praktyce?

Warto zaglądać do zakładki regularnie, a już szczególnie w sytuacji, gdy zauważyliśmy spadek pozycji. Jeśli naszym oczom ukaże się długa lista fraz, w stosunku do których Senuto stwierdził zjawisko kanibalizacji, powinniśmy przysiąść do analizy.

Oczywiście nie zawsze sugestie narzędzia powinny wzbudzać zaniepokojenie – tego typu sytuacje są naturalne m.in. dla portali newsowych, które tworzą bardzo dużo kontentu, który szybko traci na aktualności.

Jeśli jednak prowadzimy np. niewielki sklep internetowy, warto pomyśleć o optymalizacji podstron pod konkretną frazę. W tej sytuacji warto przeanalizować oba wskazane URL, wskazać mocniejszą stronę i następnie wykonać działania takie jak np.:

  • przeredagowanie tekstów na stronach,
  • linkowanie wewnętrzne – dodanie linka kierującego do strony, która naszym zdaniem powinna, rankować dla danej frazy,
  • ustawienie canonical-a lub 301 (w skrajnych przypadkach).
     

2. Sekcje

Kolejna warta przetestowania funkcja kryje się w zakładce Sekcje. Za jej pośrednictwem możemy przeprowadzić analizę poszczególnych stron w ramach serwisu pod kątem widoczności w TOP10 wyników organicznych Google. Mamy tutaj możliwość weryfikacji dla:

  • subdomen,
  • ścieżek,
  • adresów URL.

Każda z powyższych prezentowana jest wraz z liczbą fraz w TOP10 oraz widocznością, a dla subdomen prezentowany jest również udział danej subdomeny w szacunkowym miesięcznym ruchu dla całej witryny (wyrażony w %).

sekcje-senuto
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce?

Nawet jeśli nasza witryna nie posiada subdomen warto korzystać z tej zakładki, ponieważ mamy w niej możliwość sprawdzenia, która z naszych podstron ściąga największy ruch na stronę. Z doświadczenia mogę zdradzić, że świetnie sprawdza się ona w przypadku wpisów blogowych. Jeżeli stworzyliśmy (w naszym mniemaniu) tzw. „killer kontent”, który jednak nie rankuje na dobrych pozycjach, w naszej głowie powinna zapalić się ostrzegawcza lampka. Być może treść wcale nie jest tak dobra jak uważaliśmy i wymaga optymalizacji. Z drugiej strony problemem może być bardzo wysoka konkurencyjność fraz i nie obejdzie się bez dodatkowego linkowania (zarówno wewnętrznego, jak i backlinkami z wysokiej jakości serwisów zewnętrznych).

sekcje-url-senuto
 

3. Cechy fraz

Cechy fraz to zakładka, która przypadnie do gustu osobom lubującym się w dogłębnej analizie i statystykach. Możemy przeglądać tutaj frazy pod kątem:

  • trudności,
  • średniej miesięcznej liczby wyszukiwań,
  • SERP,
  • typów fraz kluczowych (zawierające imiona, nazwy miast lub brandów),
  • trendów (sezonowości fraz),
  • liczby wyrazów.

Co ważne, w każdym z widoków możemy również zestawić wyniki danej strony z konkurencją.

cechy-fraz-senuto
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce? – Trendy

Czy informacje zebrane w narzędziu mogą być przydatne podczas optymalizacji stron? Oczywiście! Zakładka Trendy przedstawia w poglądowy sposób sezonowość dla danej frazy. Przykładem mogą być np. kalendarze – w tym przypadku serwis lucrum.pl. Jak widzimy na poniższej grafice, szczyt sezonu w przypadku kalendarzy przypada na okres od listopada do stycznia. Jeśli prowadzisz sklep z kalendarzami powinna być to dla Ciebie wskazówka, że myśląc o osiągnięciu pozycji na przełomie roku, warto rozpocząć działania znacznie wcześniej – np. w sierpniu.

trendy-senuto
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce? – Liczba wyrazów

Zapewne większość osób, które miało kiedykolwiek styczność z SEO, natrafiła na wykres obrazujący jak duży udział globalnym ruchu witryny mają frazy „long-tailowe”. Gdyby ktoś jednak jeszcze go nie wdział, oto dowód, że w większości przypadków warto walczyć o te frazy:

wykres-długi-ogon-long-tailŹródło:https://ahrefs.com/blog/long-tail-keywords/

Dostępne w Senuto raport Liczba wyrazów pomoże nam natomiast odpowiedzieć na pytanie: jak nasza strona radzi sobie w pozyskiwaniu słów kluczowych z tzw. długiego ogona? Jeśli okaże się, że za gros ruchu odpowiadają frazy 1-3 wyrazowe, może być to dla nas sygnał, iż warto popracować nad contentem na stronie i zoptymalizować go pod dłuższe zapytania. Pomocny będzie tutaj moduł Baza słów kluczowych, który w nowej wersji Senuto domyślnie prezentuje również synonimy oraz podpowiada frazy long-tail. Dla przykładu: jeśli główną frazą w naszym sklepie internetowym jest „kamera sportowa” dla której estymowany wolumen ruchu wynosi 6600, warto zadbać o to, by na naszym blogu firmowym zoptymalizować treści również pod kątem fraz takich jak np. „kamera sportowa do 500 zł”, której wolumen szacowany jest na 70 zapytań miesięcznie, czy „tania kamera sportowa ze stabilizacją obrazu”, z potencjalnymi 40 wyszukaniami. Doskonałym sposobem pozyskiwania takich fraz jest inbound marketing w postaci bloga firmowego z poradami dla kupujących.

cechy-fraz-liczba-wyrazow-senuto
 

4. Pozyskane/Utracone Słowa

Zakładka Pozyskane/Utracone słowa umieszczona w sekcji Narzędzia umożliwia porównanie pozycji dla fraz z określonego zakresu czasowego. Po wpisaniu adresu domeny mamy możliwość ustalenia interesującego nas okresu oraz zakresu pozycji, w jakim doszło do zmiany. Nowa wersja Senuto umożliwia porównanie wyników z dzisiaj z wynikami z 1-go dnia miesiąca (aż do stycznia 2016r). Co ważne, przy jego pomocy możemy nie tylko sprawdzać spadki, ale również zweryfikować, którym słowom kluczowym udało się poprawić pozycję.

pozyskane-utracone-słowa-kluczowe
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce?

Załóżmy, że poniedziałkowy poranek powitał Cię sporym spadkiem widoczności Twojej strony (co jest mało prawdopodobne, gdyż wiadomo, że u wszystkich zawsze zielono :)) – warto wówczas dokonać szybkiej analizy sytuacji. Po krótkiej chwili naszym oczom ukaże się lista fraz, które ucierpiały najbardziej. Jeśli okaże się, że poza np. TOP10 wypadła fraza, która generowała spory ruch, ale zawsze balansowała na granicy przedziału, wówczas nie mamy jeszcze dużych powodów do obaw – jest to sygnał, że powinniśmy jeszcze popracować nad poprawą strony. Jeśli jednak spadków jest kilkadziesiąt, jest to już powód do zmartwień i powinniśmy sprawdzić, czy przypadkiem nie jest to efekt większych zmian algorytmu Google jak np. 1 sierpnia 2018 (Medic Update) lub 13 marca 2019 (Google March 2019 Core Update, czy jak ktoś woli Florida 2.0).

spadki-pozycji-senuto
 

5. Analiza konkurencji

„Człowiek bez strategii, który lekceważy sobie przeciwnika, nieuchronnie skończy jako jeniec.” – jak widać mądrości Sun Zi przedstawione w „Sztuce wojny” nie tracą na znaczeniu również w odniesieniu do SEO. Aby lepiej poznać naszych konkurentów przejdźmy do zakładki Analiza konkurencji, w której możemy porównać naszą stronę do konkurencyjnych domen (maksymalna liczba konkurentów to 3). Porównanie może być dokonane pod kątem:

  • wspólnych słów kluczowych – fraz dla których widoczna jest zarówno nasza strona, jak i konkurencja,
  • słów kluczowych konkurencji, czyli takich na które widoczna jest tylko konkurencja,
  • słów kluczowych naszej strony, na które pozostałe domeny nie są widoczne.

Co istotne, istnieje możliwość filtrowania wyników w oparciu o konkretne, interesujące nas pozycje z zakresu 1-50.

analiza-konkurencji-senuto
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce?

Opisywana funkcja kolejny raz może nas wspomóc w tworzeniu treści inboundowych na naszej stronie. Okaże się ona szczególnie nieoceniona w sytuacji serwisów, które prowadzą już blogi i wyczerpały pulę najbardziej oczywistych tematów. Wówczas wskazujemy w narzędziu domeny największych konkurentów i ustawiamy filtr „Słowa kluczowe konkurencji” – po chwili Senuto zaprezentuje nam frazy, na które nie rankujemy, a konkurencja uzyskała już widoczność.

konkurencja-senuto
 

6. Historia SERP

Historia SERP umożliwia nam zapoznanie się z wynikami organicznymi Google dla wskazanej frazy od 6 czerwca 2016 do dnia dzisiejszego, ale możemy oczywiście dowolnie konfigurować filtry we wskazanym obrębie czasowym. Senuto umożliwia zawężenie wyników wyłącznie do TOP10 lub prezentuje pełną listę serwisów (do 50).

historia-serp-senuto
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce?

Choć nie jest to oczywiste, również historia SERP może zostać wykorzystana w procesie optymalizacji i pozycjonowania strony. Jak? Załóżmy, że zgłasza się do nas nowy klient, o którym początkowo nic nie wiemy. Dzięki narzędziu możemy sprawdzić:

  • kiedy nastąpiło ewentualne pogorszenie pozycji witryny,
  • jak zachowywały się konkurencyjne domeny.

Może być to więc kolejne potwierdzenie, iż nasza strona ucierpiała np. wskutek aktualizacji Google, a nie jakiś konkretnych działań. Inną sytuacją, gdzie funkcja może być pomocna jest np. fala spadków, która nastąpiła w momencie wdrożenia nowej wersji serwisu i utrzymuje się przez dłuższy czas. Być może popełniono wówczas błędy, które nie pozwalają stronie wrócić na zajmowane poprzednio pozycje.

historia-serp-chwilowki
 

7. Konkurencja

Konkurencja to raport w module Analiza widoczności w Senuto, które w oparciu o frazy, na jakie rankuje nasza domena, wskazuje konkurencyjne dla nas witryny. Znajdujący się w górnej części strony diagram przedstawia do 9 adresów, a wykresy słupkowe obrazują liczbę odpowiednio:

  • konkurencyjnych słów kluczowych,
  • wszystkich fraz, na jakie widoczna jest witryna.

Poniżej diagramu znajduje się tabela, gdzie zaprezentowana jest nasza witryna oraz konkurencyjne domeny. W tym widoku możemy sortować strony pod kątem:

  • liczby wspólnych słów kluczowych,
  • widoczności,
  • ekwiwalentu reklamowego,
  • liczby fraz w TOP10,
  • liczby fraz w TOP50,
  • rankingu Senuto.

konkurencja-senuto
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce?

Niezależnie czy jesteśmy specjalistami SEO czy też pracujemy nad własnym serwisem, powyższe narzędzie może być dla nas bardzo pomocne w optymalizacji i poprawie pozycji strony. Wskazane w ten sposób domeny powinny zostać przez nas przeanalizowane pod kątem prowadzonego przez konkurentów link buildingu (w tym celu możemy wskazane przez Senuto domeny „wrzucić” w SURFER SEO, Majestic SEO lub Ahrefs), inboundów, a także ogólnej widoczności.

Należy jednak zachować czujność, gdyż w przypadku serwisów stosunkowo nowych rankujących na niewielką ilość fraz Senuto może nietrafnie wskazywać konkurencję. Warto w takich sytuacjach przeanalizować ręcznie domeny i wybrać spośród nich realnych konkurentów.
 

8. Direct Answer

Direct Answer to znana również jako „pozycja zero” funkcjonalność Google wyświetlająca odpowiedzi na nasze zapytanie tuż poniżej paska wyszukiwania. Dlaczego warto, aby nasza strona pojawiała się w tym miejscu?

  • zajmujemy najwyższą pozycję, ponad wszystkimi wynikami organicznymi,
  • będąc wyróżnionym przez Google budujemy wizerunek eksperta w oczach internauty,
  • jest szansą na zwiększenie CTR.

Jeśli chcemy sprawdzić czy nasza strona wyświetla się w Direct Answers, możemy to uczynić w Senuto, korzystając z sekcji Narzędzia. Wystarczy podać adres domeny i po chwili naszym oczom ukażą się diagramy prezentujące zarówno jaką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania zajmuje nasza witryna dla frazy, na której wyświetla się w Direct Answers oraz jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań dla tych fraz. Poniżej zamieszczona jest tabela wyświetlająca konkretne zapytania wraz z adresami URL.

direct-answers-senuto
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce?

Jeśli zależy nam na pojawianiu się w pozycji zero (a w większości przypadków powinno tak być) narzędzie pozwala nam sprawdzić efekty naszych prac. Jeśli nie wiemy do końca jak zabrać się do optymalizacji strony pod Direct Answers, możemy zawsze podejrzeć w ten sposób inne strony i następnie odszukać w kodzie interesujące nas rozwiązania.
 

9. Baza słów kluczowych

Baza słów kluczowych jest jedną z podstawowych funkcjonalności Senuto, dlaczego więc znalazła się tutaj, skoro koncentrujemy się na tych mniej znanych funkcjach? Przede wszystkim wraz z uruchomieniem Senuto 2.0 moduł przeszedł gruntowne zmiany, ponieważ został napisany na nowo. W przeciwieństwie do wcześniejszej wersji bazy wyrazów nie jest ona zamknięta, tylko jest stale rozbudowywana. Wyniki dla popularnych fraz, które były wyszukiwane nie później niż 30 dni temu zostają przedstawione od razu, estymację dla słów kluczowych wpisywanych rzadziej otrzymamy po kilku minutach. W nowej wersji mamy również możliwość ustawienia konkretnego rynku, dla którego mają być wyszukane frazy. Tym samym można wyszukać słowa kluczowe dla dowolnego języka i kraju.

baza-słów-kluczowych-senuto
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce?

Niezależnie czy zaczynasz prace przy nowej stronie, czy chcesz poprawić jej widoczność, tematyczne frazy o wysokim estymowanym wyszukiwaniu miesięcznym są zawsze w cenie. Korzystając z modułu Baza słów kluczowych po wpisaniu frazy otrzymamy propozycje proponowanych słów. Otrzymane w ten sposób wyniki możemy filtrować i wyeksportować w formacie xml. W oparciu o propozycje jesteśmy w stanie pozyskać keywords dla inbound marketingu, podstron itp.
 

10. Sezonowość witryny

Sezonowość to w przeciwieństwie do wszystkich przedstawianych powyżej funkcji nie konkretny moduł, ale rozwiązanie, które pojawia się w kilku narzędziach Senuto. Zdecydowałem się na ten wyjątek z uwagi na to, jak bardzo przydatne są informacje odnośnie sezonowości fraz.

sezonowosc-senuto

Informacje na temat sezonowości witryny znajdziemy zarówno w module Analiza widoczności, jak również w „Bazie słów kluczowych”. Pierwszy z nich przedstawia w formie wykresu liniowego jak na przestrzeni roku zmienia się liczba wyszukiwań fraz dla domeny. Wykres słupkowy wskazuje natomiast na odchylenie od średniej w danym miesiącu. Sezonowość w przypadku Bazy słów kluczowych to wykres liniowy oznaczony jako Trendy, lecz dane te możemy rozbudować w ustawieniach (oznaczonych symbolem koła zębatego) i wskazać konkretne miesiące. Wówczas tabela zostanie rozszerzona o wartości liczbowe dla wybranych miesięcy.
 

Jak wykorzystać moduł w praktyce?

Przygotowujesz raport dla klienta i zauważyłeś spory spadek ruchu na stronie w porównaniu do poprzedniego miesiąca, pomimo braku większych spadków? W tej sytuacji warto sprawdzić sezonowość witryny – w większości branż występują wahania, ale w niektórych branżach (jak np. oponiarskiej) różnice te mogą być znacznie bardziej widoczne. Dane te mogą być, więc utwierdzeniem, że nasze prace idą w dobrym kierunku, a pogorszenie wskaźników ma charakter sezonowy, czyli niezależny od nas.

sezonowosc-senuto-opony
 

Podsumowanie

Senuto to rozbudowana platforma SEO, a wskazane w tekście funkcje nie wyczerpują oczywiście wszystkich jego możliwości. Optymizmem napawa fakt ciągłego udoskonalania, a przy tym jego twórcami są Polacy, więc jest dostosowane do specyfiki SEO w naszym kraju.

Nie mam zamiaru ukrywać, że Senuto jest jednym z moich ulubionych narzędzi SEO. Jego największą zaletą jest oparcie na danych (oczywiście uśrednionych), a nie przeczuciach i domysłach. Nie jest to oczywiście „kombajn”, który zaspokoi wszystkie potrzeby SEO-wca, ale w połączeniu z np. z Ahrefsem czy SURFEREM znacznie ułatwi optymalizację strony oraz może pomóc w poprawie jej pozycji w Google.

PS. Jeśli jeszcze nie korzystasz z Senuto możesz skorzystać z bezpłatnego 14-dniowego okresu testowego. Wystarczy zarejestrować się pod adresem: new.senuto.com/register

  • Autor: Wojciech Kuczera

    SEO Specialist w WhitePress®

    W świecie SEO porusza się już od 2010 roku. W WhitePress® prowadzi projekty dla klientów w zakresie link buildingu oraz inbound marketingu. Zwolennik metodologii datadriven w procesie pozycjonowania. Prywatnie wielki fan Marvela i piłki nożnej, od lat wiernie kibicuje drużynie Everton F.C.

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • dom mediowy warszawa

    Faktycznie Senuto to ciekawe rozwiązanie, sami z nich korzystamy.

    wedo.pl

    2019-10-17, 10:54
  • Łukasz Janiszewski

    Dziękuję za wyczerpującą wypowiedź o programie o którym do dziś nie wiedziałem. Wchodzę się rejestrować i mam nadzieję zdobyć pierwsze miejsce w rankingu Google z moim nowym artykułem :)

    hiperkasa.pl

    2019-06-03, 13:28
  • HansS

    Super Artykuł, dzięki Wojtek za cenną dawkę wiedzy! :)

    2019-05-29, 11:53
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły