Formy Content Marketingu cz.1

formy content marketingu
Formy Content Marketingowe to sposoby w jakie chcemy prezentować nasz content. Ich znajomość i odpowiednia selekcja są bardzo istotne zarówno na etapie planowania strategii Content Marketingowej, jak i podczas realizacji naszych działań każdego dnia. Dobry wybór form contentowych może sprawić, że nasza treść będzie oglądana, czytana i w efekcie sherowana przez dużą liczbę osób.
Dwudniowe szkolenie SEO & CM w Krakowie 23-24.04.2018 w cenie 778 zł
Zapisz się

Formy Content Marketingowe to sposoby w jakie chcemy prezentować nasz content. Ich znajomość i odpowiednia selekcja są bardzo istotne zarówno na etapie planowania strategii Content Marketingowej, jak i podczas realizacji naszych działań każdego dnia. Dobry wybór form contentowych może sprawić, że nasza treść będzie oglądana, czytana i w efekcie sherowana przez dużą liczbę osób. Dlatego warto wiedzieć, znać i stosować odpowiednie formy content marketingu.

 

1. Content Marketing a budżety reklamowe.

Dane i raporty publikowane przez specjalistyczne media (w szczególności zagraniczne) takie jak B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets and Trends, przedstawiają zestawienia trendów, z których w tym artykule wyodrębnimy dwa. Pierwszym jest fakt, że marki w komunikacji korzystają z coraz większej ilości kanałów. Wiele osób swojego czasu mówiło, że jeśli nie masz strony www i fanpage na facebook, to twoja firma nie istnieje. Moim zdaniem działania internetowe muszą być bardziej customizowane, dostosowywane indywidualnie, ale zdecydowanie ilość sposobów w jaki marka komunikuje się z konsumentami wzrasta. Jeśli porównamy dane przedstawiające procent działów marketingu, które wykorzystują media społecznościowe jako kanał komunikacji dla marek to zobaczymy wzrost z 74% w 2012 roku, na 87% w roku 2013. Drugim widocznym trendem jest widoczny wzrost wydatków firm na działania Content Marketingowe. Wśród wyników w/w badań możemy przeczytać, że 54% ankietowanych deklaruje zwiększenie budżetów marketingowych na takie działania w przeciągu najbliższych 12 miesięcy.  W codziennej pracy agencyjnej, rozmawiając z brand managerami, widzę przepływ budżetów z mass mediów do interactive. Istotną rolą strategii działań internetowych staje się tworzenie wartościowego contentu dla konsumentów.

 

2. Cel komunikacji Content Marketingowej.

Tak jak w przypadku wszystkich działań marketingowych, także za Content Marketingiem powinna stać przemyślana i dobrze zaplanowana strategia. Natomiast nadal często można usłyszeć pytania z sortu: „jakie treści my jako firma powinniśmy tworzyć?”. Strategia CM to temat, któremu na pewno poświęcę osobny wpis, natomiast dzisiaj przedstawię formy, jakie mogą przyjmować działania CM. Jestem zwolennikiem podejmowania działań, które powinny prowadzić do realizacji założeń i celów. Bardzo często wyznaczamy sobie cele pośrednie w marketingu, takie jak np. odpowiednia ilość pozyskanych leadów albo wygenerowanie dużego ruchu na witrynie.

Natomiast na końcu prawie zawsze jest jeden zasadniczy cel: zysk.

Zauważam zależność, że im większa firma, tym poszczególne osoby mają mniejszy wpływ bezpośredni na zysk, a bardziej dokładają swoje cegiełki pośrednio. Dla przykładu działania wykorzystujące marketing internetowy w małych firmach bezpośrednio opierają się na pozyskanie ruchu, konwertowaniu na leady, a następnie na sprzedawaniu. W takich przypadkach jest bardzo duża koncentracja na efekcie. W większych firmach dział marketingu ma często inne zadania, np. zasięgowe, wizerunkowe, a jeśli już sprzedażowe, to tylko do poziomu leadów (wykluczamy w porównaniu działania e-commerce). Następnie takie kontakty przejmuje dział sprzedażowy, który prowadzi na uzyskanej bazie dalsze działania. Krótko mówiąc łańcuch się wydłuża. Podsumowując, niezależnie czy jesteś właścicielem firmy, czy pracownikiem, niezależnie od tego, jakich rozmiarów jest twoje miejsce pracy i jaki jest jej charakter, bezpośrednio lub pośrednio twoje działania muszą przełożyć się na zyski.

W momencie tworzenia strategii Content Marketingowej powinniśmy pomyśleć o czterech cechach, jakie nasza komunikacja powinna zawierać czy spełniać:

a) edukować
b) bawić
c) przekonywać
d) konwertować

 

Ad a) Dlaczego nasz content powinien edukować?

Treść, która edukuje, spełnia jedną z najważniejszych cech dobrego contentu, mianowicie daje odpowiedzi. Coraz częściej planowanie słów kluczowych pod działania SEM, SEO zawiera przedrostki „jak”, dlaczego? Bo coraz częściej szukamy odpowiedzi na problemy i bolączki dnia codziennego właśnie w internecie. Treść, która edukuje, daje nam również możliwość zainteresowania użytkownika i przyciągnięcia jego uwagi. Zazwyczaj czytelnikami treści edukacyjnych jest nasza grupa docelowa, bo to właśnie ich problemy rozwiązujemy. Przykładów treści edukacyjnych można by podać wiele. Pierwszym nam najbliższym jest ten blog, którego celem jest agregować i systematyzować wiedzę na temat Content Marketingu. Wydaje mi się, że rodzaj treści edukacyjnych bardzo często kojarzony jest z serwisami eksperckimi i jest to obszar bardzo dynamicznie się rozwijający. Ciekawy case to blog i społeczność marki Bondex, która stworzyła brand "Lubię Drewno", właśnie po to, aby edukować, inspirować i zaciekawiać wszystkich miłośników drewna.

 

Ad b) Dlaczego nasz content powinien bawić?

Pełne pytanie powinno brzmieć: dlaczego nasz content marketing powinien bawić, jeśli chcesz zarabiać? ;). Cóż, zawartość, która bawi, pozwala na szersze dotarcie do użytkowników z naszą treścią, również do osób, które mogą nawet nie wiedzieć o istnieniu naszej firmy bądź produktów.  Treść, która została stworzona dla rozrywki, nie musi być bezpośrednio związana z produktami, które oferujemy, czy adresowana do naszej grupy docelowej. Taki rodzaj treści przede wszystkim charakteryzuje się bardziej emocjonalnym rodzajem treści niż racjonalnymi argumentami. Są to treści, którymi chętnie się dzielimy i udostępniamy dalej.
 

Przykład contentu, który z założenia ma bawić, z rynku zagranicznego, Inbound Marketing Rap:)

 

oraz moim zdaniem świetna produkcja (jedna z wielu) Cupsell.

 

Ad c) Dlaczego nasz content powinien inspirować?

Tworzenie takiego rodzaju contentu jest bardzo ciekawe. Krótko mówiąc, tworzymy materiały po to, aby dać naszym czytelnikom wartość, która pozwoli im zrobić w ich działaniach krok do przodu, albo, jak to najczęściej bywa, „ten pierwszy krok”. Najczęściej tego rodzaju treść sprowadza się do zaproszenia do wywiadów, podcastów, video ludzi sukcesu, takich, którzy osiągnęli już rezultat, do którego aspiruje nasza społeczność. Takie case study ma wiele zalet, o których na pewno sobie jeszcze opowiemy. Bardzo ciekawym przykładem z ostatnich dni jest podcast na blogu u Michała na  Jak Oszczędzać Pieniądze.

 

Ad d) Dlaczego nasz content powinien przekonywać?

Jeśli decydujemy się na działania Content Marketingowe, bardzo często wiążą się one z tworzeniem pewnej społeczności wokół akcji promocyjnej, działań social mediowych, bloga, for dyskusyjnych itd. Osoby, które stają się liderami takich społeczności, zyskują kapitał zaufania przez członków społeczności. Ich rekomendacje, opinie, porównania uważane są jako opiniotwórcze. Działania Content Marketingowe powinny dążyć w kierunku zdobywania zaufania użytkowników, ale - co bardzo ważne - nie jego nadużywania. Jest to bardzo duża potencjalna korzyść, ale również odpowiedzialność. Dobrze tworzony content w tym kontekście bezpośrednio może również przekładać się na konwersję i sprzedaż w naszej firmie. Na użytkowników można wpływać na wiele sposobów, zarówno pozytywnie jak i negatywnie.

Fajnym przykładem z przed kilku dni jest wpis Maćka o tym, co on sądzi o kupowaniu fanów w społecznościach, pokazując negatywne przykłady w mass mediach.   Strategia Content Marketingowa najczęściej łączy formy z różnych części tego contentowego matrixa. Na przykład tworzymy treści edukacyjne, aby pokazać siebie, swoją firmę czy osobę. Przedstawić siebie jako osoby kompetentne, których opiniom i wiedzy można zaufać. Takie działania łączone są z contentem, który ma przekonywać, np. w ramach jednego kanału tworzenia treści, przykładowo bloga. W zależności od celu, jaki ma dana firma, w jakiej branży działa, jakie ma ograniczenia i możliwości, takie formy strategia Content Marketingowa przyjmuje.

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Polecane artykuły
Dziennikarz a copywriter
Dziennikarz a copywriter – czym się różnią?

Choć na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że zawody copywritera i dziennikarza są niemal identyczne, to w rzeczywistości bardzo wiele je dzieli. Owszem, ich praca z pozoru wygląda bardzo podobnie. Przy bliższym spojrzeniu stają się jednak widoczne drobne, ale wciąż niezmiernie ważne różnice... o których więcej w artykule.

Trendy w web designie w 2018 roku
Minimalizm i flat design - aktualne trendy w projektowaniu

Trendy w projektowaniu zmieniają się bardzo dynamicznie, niezależnie czy mówimy o modzie, architekturze czy grafice. Webdesign nie jest tu wyjątkiem - wraz z gwałtownym rozwojem Internetu ewolucji ulega również warstwa wizualna stron www. Chcąc zadbać o nowoczesny wygląd swojego portalu/bloga konieczne jest regularne śledzenie aktualnych tendencji. Dowiedz się co jest na czasie w 2017 roku i co pozostanie modne w roku 2018.

animacje na stronach internetowych
Animacje - czyli jak poprawić wygląd strony lub bloga

Współcześnie, aby skutecznie wyrożnić się na tle konkurencji, konieczne jest wykorzystanie coraz bardziej wyszukanych narzędzi. Znakomitym sposobem na uatrakcyjnienie treści swojej strony może okazać się dodanie do niej różnorodnych animacji. Ich niewątpliwą zaletą jest przyciąganie uwagi czytelnika, a odpowiednio zaprojektowane powinny pomóc mu w odbiorze naszej treści.