AdSense – optymalizacja zarobków – poradnik dla wydawców


Witaj wydawco! Nazywam się Karol Pergoł. Uczestniczę w projekcie Google Product Experts. Obecnie jestem Złotym Ekspertem Produktowym (dawniej Top Contributor) na forum AdSense Polska. Zajmuje się optymalizacją przychodów z reklam AdSense. Udzielam Polskim wydawcom pomocy i eksperckich porad na Forum Google Adsense.
AdSense jest najpopularniejszą siecią reklamową świata – i nic w tym dziwnego: algorytmy dopięte są na ostatni guzik, gwarantuje dostęp do najlepszej floty reklamodawców, a do tego nie kosztuje użytkownika ani grosza. Nikogo nie zdziwi więc fakt, że zaufały jej miliony wydawców i twórców.
W tym miejscu jednak kończy się niestety przygoda większości z nich – Ich główny problem polega na tym, że nie nie chcą, nie potrafią lub nie dysponują odpowiednimi środkami, aby prawidłowo zoptymalizować AdSense. Kłopot pojawia się już przy konfiguracji, która często wykonana jest niedbale, „byle jak”. A oznacza to, ni mniej, ni więcej, po prostu nieefektywne działanie, które nie przyniesie pożądanych przychodów i korzyści. Wspomniałem już o optymalizacji reklam, ale… co to właściwie jest? Pozwólcie, że wytłumaczę po polsku :)
Optymalizacja reklam
Optymalizacja to nic innego, jak odpowiedni szereg działań, wskutek których zapewniamy sobie możliwie największe eksploatowanie zasobów reklamowych, zwiększając nasz zysk, dając tym samym korzyść drugiej stronie: gwarantując użytkownikom łatwe i bezpieczne użytkowanie.
Nie od razu doszedłem do wniosku, że to AdSense zapewni mi wszystko, czego oczekiwałem. Jednak ze względu na to, że jeden z serwisów jest moim głównym źródłem zysków, podjąłem wszelkie starania i przeprowadziłem odpowiedni research w sieci, by upewnić się, że wszystkie moje działania będą jak najbardziej efektywne i zoptymalizowane.
Prawdą jest, że w zależności od witryny, niektóre elementy będą się różnić: kolory, układ strony itd. Jest to element nie do przeskoczenia, ale nie stanowi on też żadnej przeszkody w działaniach i optymalizacji AdSense. Artykuł ten kieruję do Was – zainteresowanych tematem reklam, aby podzielić się z Wami wiedzą i doświadczeniem, które zdobyłem podczas mojej osobistej podróży z AdSense. Zachęcam, abyście i Wy zaczęli swoją, wypróbowali ją na swoich stronach i upewnili się, że podjęliście wszystkie możliwe kroki, aby przyniosła Wam jak najwięcej dochodów.
Spis treści poniższego poradnika dla wydawców AdSense:
- Krótkie wskazówki na temat AdSense
- Czy i jak eksperymentować?
- Jak zadbać o renomę swojego konta?
- Jak nie zostać zbanowanym? – Tak, da się ;)
Krótkie wytyczne, co do optymalizacji AdSense
1. Pamiętaj – mniej czasem znaczy więcej. Czasami mniej reklam oznacza większy zarobek, więc nie staraj się wciskać ich „na siłę”. Nie chodzi tu o przepych.
2. Umieść swoje dodatkowe źródło zysków
AdSense proponuje nam wiele różnych metod zarabiania na stronie – warto jest zatem zapoznać się z nimi wszystkimi i wypróbować je, abyśmy znaleźli coś spersonalizowanego dla siebie. AdSense dla wyszukiwania pomaga nie tylko w uzyskaniu wysokich przychodów, ale też zapewnia większą ilość odsłon witryny.
3. Pamiętaj – reklamy na górze strony!
Reklamy, które pojawiają się najwyżej na stronie, są najbardziej skuteczne i najszybciej zauważalne. Ważne jest, aby wchodzący użytkownik mógł zobaczyć ją od razu, bez konieczności przewijania. Im dłużej będzie surfował na stronie przed znalezieniem reklamy, tym mniejsza szansa, że ją zobaczy i naciśnie. To skutecznie zmniejsza Twój zysk, a przecież nie o to chodzi.
4. Nie oszczędzaj na reklamach i sposobie ich wyświetlania. Najpopularniejszymi i zarazem najbardziej efektownymi jednostkami reklamowymi polskich reklamodawców są: potrójny billboard o wymiarach 750x300px, nieco mniejszy, podwójny billboard o wymiarach 750x200px, mały bilbord o wymiarach 750x100px; a także prostokąty: duży prostokąt 336x280px i średni prostokąt 300x250px. Wykorzystując je, korzystasz jednocześnie z większej ilości konkurujących reklam. Więcej źródeł reklamy prowadzi do większej konkurencji, a w końcowym efekcie zwiększa koszty posiadania dla wydawców. Pamiętaj jednak, że te wytyczne dotyczą jedynie wydawców polskich stron. Inne kraje rządzą się innymi, własnymi jednostkami.
5. Jak blokować kategorie AdSense:
Nowy interfejs AdSense oferuje nam o wiele łatwiejszą funkcję blokowania. Szybko sprawdzisz reklamy o słabej skuteczności, a więc łatwo i szybko zablokujesz je na stronie. Osobiście zazwyczaj blokuję te kategorie, które mają wysoką liczbę wyświetleń, ale niski procent zarobków.
6. Kanały niestandardowe z włączonym kierowaniem
Pamiętaj o konfiguracji na koncie AdSense i włączeniu sterowania na miejsca docelowe. Sterowanie na miejsca docelowe daje naszym reklamodawcom możliwość ustalania stawek za daną reklamę lub całą ich grupę na naszej witrynie. Mają oni jednak w zwyczaju licytowanie się o większe stawki, także bądźcie czujni.
7. Jednostki linków
Większość wydawców zdecydowanie skupia się na jednostkach reklam, zapominając o tym, że linki są równie istotne. Mają one potencjał, aby wygrać w starciu z pozostałymi jednostkami.
8. Nie umieszczaj jakichkolwiek reklam/jednostek nad headerem.
Nie tylko źle to wygląda, ale utrudniasz także użytkownikowi korzystanie z Twojej strony.
9. Nie blokuj reklamodawców
Zagłębiając się w ustawienia konta AdSense, z pewnością trafisz na opcje, w których możesz zablokować danych reklamodawców lub całe sieci reklamowe, a także określone kategorie reklam.
Pamiętaj – Nie blokuj reklamodawców, i nie zmieniaj ustawień witryny – sam sobie zaszkodzisz. Skutkuje to obniżeniem RPM, czyli po prostu obrotów Twojej strony. Jeżeli chcesz, możesz jednak wyłączyć wyświetlanie określonych reklam, które Twoim zdaniem szkodzą stronie.
10. Numeracja wyświetlanych treści
Warto pamiętać, że AdSense nie daje zgody na automatyczne odświeżanie reklam – powinien to robić sam użytkownik.
Jeżeli posty na Twojej stronie są bardzo długie, warto zastosować numerację dla treści wpisów, aby użytkownik mógł w dowolnej chwili zobaczyć kolejną stronę i tym samym zobaczyć odświeżony układ nowych reklam, które mogą go zainteresować.
Dla użytkownika jest to korzystne działanie, dzięki któremu sam wybiera sobie treść, którą chce oglądać, a z perspektywy optymalizacji reklam jest to efektywne działanie, ponieważ jednostki wyświetlane są każdorazowo, co zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia reklamy, która zainteresowała użytkownika.
Pomysły na eksperyment
1. Zapoznaj się z ofertą eksperymentów Google. AdSense oferuje łatwe bezpieczne i różnorodne eksperymenty.
2. Baw się kolorami.
Może zabrzmieć to śmiesznie i trywialnie, ale ten eksperyment może mieć mnóstwo form i być bardzo czasochłonny. Dobranie odpowiedniego połączenia kolorów tekstu, tła i obramowania wcale nie jest takim prostym i szybkim zadaniem, ale skutecznie zwiększy Twoje przychody. Używaj barw kontrastowych i takich, które będą pasować do Twojej strony.
3. Umieść link pod paskiem nawigacji.
Ten układ będzie odpowiedni dla większości witryn. Pamiętaj, aby monitorować wzrost CPC i dobierać różne kolory, w zależności od potrzeby.
4. Zmieniaj rozmiary i rozdzielczości reklam
Większość witryn korzystających z AdSense korzysta z jednostki 728x90px. Jest to z pewnością najpopularniejszy rozmiar, ale nie zawsze jest optymalny dla strony, bo zazwyczaj stanowczo oddziela się od treści. Lepszą jednostką, która skuteczniej współgra z tekstem, może okazać się 300x250px.
5. Wypróbuj reklamy automatyczne
W swoim panelu spróbuj włączyć automatyczne reklamy, w szczególności te „zakotwiczone” i „winietowe”. Po jakimś czasie sprawdź jednak, czy wyglądają one dobrze na stronie, a może jednak psują jej wygląd i prezencję? Przypominam tu o zasadzie „mniej znaczy więcej”.
6. Nie bój się czerwonego!
Pasuje on w szczególności do nagłówków reklam, ponieważ dzięki niemu bardziej rzucają się one w oczy. Osobiście preferuję czarny tekst w połączeniu z czerwonymi linkami. Wypróbuj to u siebie. ;) Testowałem tę metodę długo, i koniec końców czerwony zawsze wygrywa, zapewniając wysoki poziom klikalności.
7. Zautomatyzuj testowanie reklam
Jeśli brak czasu nie pozwala Ci na zabawę z eksperymentowaniem, to warto włączyć eksperymenty automatyczne. Google samo przeprowadzi badania i na podstawie ich wyników dobierze najbardziej odpowiednie reklamy.
Jak dbać o reputacje konta AdSense?
Jeżeli dostałeś maila informującego o naruszeniu zasad serwisu, nie lekceważ go.
Z własnego doświadczenia polecam zastosowanie się do niego. Nawet, jeśli dla Ciebie to mały, nieistotny błąd, to dla Google może to być ostatnie ostrzeżenie dla Ciebie, przed definitywną blokadą konta. Staraj się nie narażać i uważać na swoje działania. Szczegółowe informacje o naruszeniach znajdziesz w zakładce Konto > Centrum Zasad.
Jak nie zostać zbanowanym?
- Nigdy nie klikaj w reklamy. To nigdy nie skończy się dobrze, a możesz zafundować sobie bana.
- Nie modyfikuj kodu inaczej, niż według wytycznych Google. Zawsze stosuj się do instrukcji Google. Eksperymentowanie z edycją kodu AdSense również może skutkować zablokowaniem konta.
- W żadnym wypadku nie kupuj sobie sztucznego ruchu (także ruchu w postaci prawdziwych użytkowników Internetu) – nawet jeśli ma to być ruch na podstronę niewykorzystującą reklam. Regulamin AdSense mówi wprost: takie działanie jest niedozwolone i z miejsca tnie zyski.
- Jeżeli czegoś nie wiesz lub masz wątpliwości, kieruj się na Forum Google AdSense i pytaj. Kto pyta, nie błądzi, a ostrożność może uchronić Cię przed niedozwolonymi krokami, które dobrze wiesz, jak mogą się skończyć.
- Pamiętaj, że umieszczone przez Ciebie na stronie reklamy nie mogą nachodzić na elementy strony, takie jak nagłówki, numeracje itd.
Nie twórz z reklam układu, który przypomina układ strony. To niedozwolone działanie, które dodatkowo wprowadza odwiedzającego w błąd. Nie próbuj być sprytniejszy od AdSense, bo szybko tego pożałujesz.