AdSense – optymalizacja zarobków – poradnik dla wydawców

AdSense – Optymalizacja zarobków – Poradnik dla wydawców
Wydawco! Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy poradnik, dzięki któremu dowiedz się, jak poprawnie zoptymalizować AdSense, aby osiągać maksymalne zyski. Przekonaj się, że nie jest to wcale takie trudne – wystarczy odrobina chęci, czasu i zaangażowania, by wdrożyć najskuteczniejsze rozwiązania na swoim portalu.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Witaj wydawco! Nazywam się Karol Pergoł. Uczestniczę w projekcie Google Product Experts. Obecnie jestem Złotym Ekspertem Produktowym (dawniej Top Contributor) na forum AdSense Polska. Zajmuje się optymalizacją przychodów z reklam AdSense. Udzielam Polskim wydawcom pomocy i eksperckich porad na Forum Google Adsense.

AdSense jest najpopularniejszą siecią reklamową świata – i nic w tym dziwnego: algorytmy dopięte są na ostatni guzik, gwarantuje dostęp do najlepszej floty reklamodawców, a do tego nie kosztuje użytkownika ani grosza. Nikogo nie zdziwi więc fakt, że zaufały jej miliony wydawców i twórców.

W tym miejscu jednak kończy się niestety przygoda większości z nich – Ich główny problem polega na tym, że nie nie chcą, nie potrafią lub nie dysponują odpowiednimi środkami, aby prawidłowo zoptymalizować AdSense. Kłopot pojawia się już przy konfiguracji, która często wykonana jest niedbale, „byle jak”. A oznacza to, ni mniej, ni więcej, po prostu nieefektywne działanie, które nie przyniesie pożądanych przychodów i korzyści. Wspomniałem już o optymalizacji reklam, ale… co to właściwie jest? Pozwólcie, że wytłumaczę po polsku :)
 

Optymalizacja reklam

Optymalizacja to nic innego, jak odpowiedni szereg działań, wskutek których zapewniamy sobie możliwie największe eksploatowanie zasobów reklamowych, zwiększając nasz zysk, dając tym samym korzyść drugiej stronie: gwarantując użytkownikom łatwe i bezpieczne użytkowanie.

Nie od razu doszedłem do wniosku, że to AdSense zapewni mi wszystko, czego oczekiwałem. Jednak ze względu na to, że jeden z serwisów jest moim głównym źródłem zysków, podjąłem wszelkie starania i przeprowadziłem odpowiedni research w sieci, by upewnić się, że wszystkie moje działania będą jak najbardziej efektywne i zoptymalizowane.

Prawdą jest, że w zależności od witryny, niektóre elementy będą się różnić: kolory, układ strony itd. Jest to element nie do przeskoczenia, ale nie stanowi on też żadnej przeszkody w działaniach i optymalizacji AdSense. Artykuł ten kieruję do Was – zainteresowanych tematem reklam, aby podzielić się z Wami wiedzą i doświadczeniem, które zdobyłem podczas mojej osobistej podróży z AdSense. Zachęcam, abyście i Wy zaczęli swoją, wypróbowali ją na swoich stronach i upewnili się, że podjęliście wszystkie możliwe kroki, aby przyniosła Wam jak najwięcej dochodów.
 

Spis treści poniższego poradnika dla wydawców AdSense:

  1. Krótkie wskazówki na temat AdSense
  2. Czy i jak eksperymentować?
  3. Jak zadbać o renomę swojego konta?
  4. Jak nie zostać zbanowanym? – Tak, da się ;)

 

Krótkie wytyczne, co do optymalizacji AdSense

1. Pamiętaj – mniej czasem znaczy więcej. Czasami mniej reklam oznacza większy zarobek, więc nie staraj się wciskać ich „na siłę”. Nie chodzi tu o przepych.
 

2. Umieść swoje dodatkowe źródło zysków

twoje wyszukiwarki w google adsense

AdSense proponuje nam wiele różnych metod zarabiania na stronie – warto jest zatem zapoznać się z nimi wszystkimi i wypróbować je, abyśmy znaleźli coś spersonalizowanego dla siebie. AdSense dla wyszukiwania pomaga nie tylko w uzyskaniu wysokich przychodów, ale też zapewnia większą ilość odsłon witryny.
 

3. Pamiętaj – reklamy na górze strony!

umiejscowienie banerów

Reklamy, które pojawiają się najwyżej na stronie, są najbardziej skuteczne i najszybciej zauważalne. Ważne jest, aby wchodzący użytkownik mógł zobaczyć ją od razu, bez konieczności przewijania. Im dłużej będzie surfował na stronie przed znalezieniem reklamy, tym mniejsza szansa, że ją zobaczy i naciśnie. To skutecznie zmniejsza Twój zysk, a przecież nie o to chodzi.
 

4. Nie oszczędzaj na reklamach i sposobie ich wyświetlania. Najpopularniejszymi i zarazem najbardziej efektownymi jednostkami reklamowymi polskich reklamodawców są: potrójny billboard o wymiarach 750x300px, nieco mniejszy, podwójny billboard o wymiarach 750x200px, mały bilbord o wymiarach 750x100px; a także prostokąty: duży prostokąt 336x280px i średni prostokąt 300x250px. Wykorzystując je, korzystasz jednocześnie z większej ilości konkurujących reklam. Więcej źródeł reklamy prowadzi do większej konkurencji, a w końcowym efekcie zwiększa koszty posiadania dla wydawców. Pamiętaj jednak, że te wytyczne dotyczą jedynie wydawców polskich stron. Inne kraje rządzą się innymi, własnymi jednostkami.
 

5. Jak blokować kategorie AdSense:

Nowy interfejs AdSense oferuje nam o wiele łatwiejszą funkcję blokowania. Szybko sprawdzisz reklamy o słabej skuteczności, a więc łatwo i szybko zablokujesz je na stronie. Osobiście zazwyczaj blokuję te kategorie, które mają wysoką liczbę wyświetleń, ale niski procent zarobków.  
 

6. Kanały niestandardowe z włączonym kierowaniem

kanały niestandardowe w google adsense

Pamiętaj o konfiguracji na koncie AdSense i włączeniu sterowania na miejsca docelowe. Sterowanie na miejsca docelowe daje naszym reklamodawcom możliwość ustalania stawek za daną reklamę lub całą ich grupę na naszej witrynie. Mają oni jednak w zwyczaju licytowanie się o większe stawki, także bądźcie czujni.
 

7. Jednostki linków

jednostki linków w google adsense

Większość wydawców zdecydowanie skupia się na jednostkach reklam, zapominając o tym, że linki są równie istotne. Mają one potencjał, aby wygrać w starciu z pozostałymi jednostkami.
 

8. Nie umieszczaj jakichkolwiek reklam/jednostek nad headerem.

baner ponad górnym menu

Nie tylko źle to wygląda, ale utrudniasz także użytkownikowi korzystanie z Twojej strony.
 

9. Nie blokuj reklamodawców

Zagłębiając się w ustawienia konta AdSense, z pewnością trafisz na opcje, w których możesz zablokować danych reklamodawców lub całe sieci reklamowe, a także określone kategorie reklam.

Pamiętaj – Nie blokuj reklamodawców, i nie zmieniaj ustawień witryny – sam sobie zaszkodzisz. Skutkuje to obniżeniem RPM, czyli po prostu obrotów Twojej strony. Jeżeli chcesz, możesz jednak wyłączyć wyświetlanie określonych reklam, które Twoim zdaniem szkodzą stronie.
 

10. Numeracja wyświetlanych treści

Warto pamiętać, że AdSense nie daje zgody na automatyczne odświeżanie reklam – powinien to robić sam użytkownik.

Jeżeli posty na Twojej stronie są bardzo długie, warto zastosować numerację dla treści wpisów, aby użytkownik mógł w dowolnej chwili zobaczyć kolejną stronę i tym samym zobaczyć odświeżony układ nowych reklam, które mogą go zainteresować.

Dla użytkownika jest to korzystne działanie, dzięki któremu sam wybiera sobie treść, którą chce oglądać, a z perspektywy optymalizacji reklam jest to efektywne działanie, ponieważ jednostki wyświetlane są każdorazowo, co zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia reklamy, która zainteresowała użytkownika.
 

Pomysły na eksperyment

1. Zapoznaj się z ofertą eksperymentów Google. AdSense oferuje łatwe bezpieczne i różnorodne eksperymenty.
 

2. Baw się kolorami.

eksperymenty z reklamami w google adsense

Może zabrzmieć to śmiesznie i trywialnie, ale ten eksperyment może mieć mnóstwo form i być bardzo czasochłonny. Dobranie odpowiedniego połączenia kolorów tekstu, tła i obramowania wcale nie jest takim prostym i szybkim zadaniem, ale skutecznie zwiększy Twoje przychody. Używaj barw kontrastowych i takich, które będą pasować do Twojej strony.
 

3. Umieść link pod paskiem nawigacji.

link pod paskiem nawigacji w google adsense

Ten układ będzie odpowiedni dla większości witryn. Pamiętaj, aby monitorować wzrost CPC i dobierać różne kolory, w zależności od potrzeby.
 

4. Zmieniaj rozmiary i rozdzielczości reklam

Większość witryn korzystających z AdSense korzysta z jednostki 728x90px. Jest to z pewnością najpopularniejszy rozmiar, ale nie zawsze jest optymalny dla strony, bo zazwyczaj stanowczo oddziela się od treści. Lepszą jednostką, która skuteczniej współgra z tekstem, może okazać się 300x250px.
 

5. Wypróbuj reklamy automatyczne

reklamy automatyczne w google adsense

W swoim panelu spróbuj włączyć automatyczne reklamy, w szczególności te „zakotwiczone” i „winietowe”. Po jakimś czasie sprawdź jednak, czy wyglądają one dobrze na stronie, a może jednak psują jej wygląd i prezencję? Przypominam tu o zasadzie „mniej znaczy więcej”.
 

6. Nie bój się czerwonego!

Pasuje on w szczególności do nagłówków reklam, ponieważ dzięki niemu bardziej rzucają się one w oczy. Osobiście preferuję czarny tekst w połączeniu z czerwonymi linkami. Wypróbuj to u siebie. ;) Testowałem tę metodę długo, i koniec końców czerwony zawsze wygrywa, zapewniając wysoki poziom klikalności.
 

7. Zautomatyzuj testowanie reklam

automatyczne eksperyment z reklamami google adsense

Jeśli brak czasu nie pozwala Ci na zabawę z eksperymentowaniem, to warto włączyć eksperymenty automatyczne. Google samo przeprowadzi badania i na podstawie ich wyników dobierze najbardziej odpowiednie reklamy.
 

Jak dbać o reputacje konta AdSense?

Jeżeli dostałeś maila informującego o naruszeniu zasad serwisu, nie lekceważ go.

reputacja portalu w google adsense

Z własnego doświadczenia polecam zastosowanie się do niego. Nawet, jeśli dla Ciebie to mały, nieistotny błąd, to dla Google może to być ostatnie ostrzeżenie dla Ciebie, przed definitywną blokadą konta. Staraj się nie narażać i uważać na swoje działania. Szczegółowe informacje o naruszeniach znajdziesz w zakładce Konto > Centrum Zasad.
 

Jak nie zostać zbanowanym?

  • Nigdy nie klikaj w reklamy. To nigdy nie skończy się dobrze, a możesz zafundować sobie bana.
  • Nie modyfikuj kodu inaczej, niż według wytycznych Google. Zawsze stosuj się do instrukcji Google. Eksperymentowanie z edycją kodu AdSense również może skutkować zablokowaniem konta.
  • W żadnym wypadku nie kupuj sobie sztucznego ruchu (także ruchu w postaci prawdziwych użytkowników Internetu) – nawet jeśli ma to być ruch na podstronę niewykorzystującą reklam. Regulamin AdSense mówi wprost: takie działanie jest niedozwolone i z miejsca tnie zyski.
  • Jeżeli czegoś nie wiesz lub masz wątpliwości, kieruj się na Forum Google AdSense i pytaj. Kto pyta, nie błądzi, a ostrożność może uchronić Cię przed niedozwolonymi krokami, które dobrze wiesz, jak mogą się skończyć.
  • Pamiętaj, że umieszczone przez Ciebie na stronie reklamy nie mogą nachodzić na elementy strony, takie jak nagłówki, numeracje itd.

Nie twórz z reklam układu, który przypomina układ strony. To niedozwolone działanie, które dodatkowo wprowadza odwiedzającego w błąd. Nie próbuj być sprytniejszy od AdSense, bo szybko tego pożałujesz.

  • Autor: Karol Pergoł

    optymalizacja-adsense.pl

    Od 2014 roku wydawca Google AdSense. Od 2017 roku zajmuje się optymalizacją przychodów z reklam Google AdSense. Obecnie jest Srebnym Ekspertem Produktowym Google AdSense. Po godzinach fotograf amator oraz motocyklista ;)

Wasze komentarze (21)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Bart

    Fajny artykuł, właśnie chcę uruchomić reklamy Google na mojej stronie. Zastanawiam się nad reklamami automatycznymi, tylko obawiam się, że będzie ich za dużo. Kolejna rzecz, to jeśli dodam reklamy atomatyczne, uznam, że nie pasują mi i je usunę, czy zostanie to źle odebrane od Google?

    quizydlawiedzy.pl

    2018-12-05, 18:24
  • Bartek

    Samo adsense jest bardzo efektywnie działającym źródłem przychodów i dla wielu witryn stanowi podstawowy strumień pieniędzy i bardzo dobrze. Najlepiej działające jednostki to 300x250 i wielu wydawców słusznie korzysta z tego formatu. To co jednak zauważyłem, to że na wielu stronach jest sporo wolnej przestrzeni, którą można wykorzystać pod reklamy z innych źródeł - bardzo często jest to prawa kolumna na dole, albo miejsce pod komentarzami. Prowadzę niewielką sieć reklamową i dla naszych wydawców przygotowujemy makiety z propozycjami gdzie dodać jednostki od nas, tak żeby adsense pozostało tam gdzie jest, a dodatkowo można było zarobić coś extra. W tych miejscach mniej widocznych adsense nie działa, natomiast nasze reklamy rozliczane są za wyświetlenie więc nawet te dolne rejony stron można monetyzować. Oczywiście nie będą to takie przychody jak z adsense, ale zawsze to dodatkowe źródło pieniędzy :) Polecam rozejrzeć się po rynku za takimi sieciami reklamowymi.

    digad24.com

    2018-12-03, 10:19
  • Tomasz_S

    Jasne, zgadzam się. Testy są najważniejsze, jednak trzeba mieć też podstawę żeby od czegoś zacząć, od czegoś wyjść. Zasady, które opisuje artykuł, są dobrą bazą.

    2018-12-03, 09:56
  • Łukasz Przechodzeń

    @Karol Wiem, że tak by było, ale nie chcę przeładowywać bloga reklamami. A na zimę i ten jeden baner zdejmę, bo w rowerach wtedy mało co się dzieje i mało jest tematycznych kreacji.

    roweroweporady.pl

    2018-12-02, 14:17
  • Karol Pergoł

    @Igorex - Dlatego napisałem, że nie warto umieszczać reklam nad headerem ;)
    @Łukasz - a zobaczyłem Twojego bloga ;) pokusiłbym się o dodanie dodatkowych 2 jednostek. Nie utrudni to życia odwiedzającym a może fajnie poprawić dochód ;)

    optymalizacja-adsense.pl

    2018-12-01, 22:16
  • Łukasz Przechodzeń

    Podstawowa zasada to - testuj, testuj, testuj. U mnie najlepiej sprawdził się baner na... końcu tekstu :)

    Także nie ma złotych reguł, które sprawdzą się zawsze i wszędzie, trzeba na sobie je przepraktykować.

    roweroweporady.pl

    2018-12-01, 10:27
  • Igorex

    Odnośnie punktu 3. Pamiętaj – reklamy na górze strony! ale NIE na urządzeniach mobilnych. Za to są ostrzeżenia

    2018-11-30, 20:43
  • Karol Pergoł

    Paweł - nie da się jednoznacznie określić. Ważne jest, aby nie było więcej reklam niż treści. Można przeprowadzać eksperymenty na dwóch jednostkach i kilku, a następnie analizować wskaźniki.

    2018-11-29, 18:12
  • Paweł

    Karol czy możesz określić ile reklam to, jest optimum dla jednej www? Trzy, cztery czy dwie? Jest złoty środek?

    2018-11-29, 14:08
  • Karol Pergoł

    @Michal 3 dni to sporo. Bez linka nie ma jak pomóc. Najczęstszym przypadkiem jest brak wymaganej ilości treści. Ale to nie jest główny czynnik wpływający na akceptację. Możesz odezwać się na pancaroweb@gmail.com albo forum AdSense Polska. Tu i tu udzielam wskazówek.

    optymalizacja-adsense.pl

    2018-11-29, 12:23
  • Michal

    Karol natknąłem się właśnie na twoj artykuł. Nie wiedziałem, co wpływa na monetyzacje reklam adsense. Czy mógłbym prosić cię o pomoc? Dopiero zaczynam i poddałem witrynę weryfikacji od 3 dni jest cisza - nie moge dalej działac. Wydaje mi sie, ze wszystko jest zgodnie z googlem. Podaj do siebie jakis namiar. dzieki

    2018-11-28, 13:44
  • Karol Pergoł

    Cześć! Cieszy mnie to, że artykuł Wam się podoba ;) Warto optymalizować przychód z reklam AdSense ;)
    @Paweł - Dzięki! :) Współpraca z Tobą to czysta przyjemność ;)

    optymalizacja-adsense.pl

    2018-11-27, 23:45
  • Adam

    @Kuba: Być może zainteresuje Cię jeden z naszych starszych wpisów – poświęcony konkretnie tematyce barw w Internecie:
    https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/501/barwy-w-sieci-%E2%80%93-jak-wykorzystac-psychologie-kolorow-na-swojej-stronie

    whitepress.pl

    2018-11-26, 14:55
  • Kuba

    Ciekawy fragment o wyborze koloru - nigdy nie przywiązywałem do tego większej uwagi, chętnie przeczytałbym więcej o tym.

    2018-11-26, 14:05
  • Paweł

    Potwierdzam kompetencje autora - pomógł mi 5 krotnie zwiększyć kasę z Adsense.

    bielsko.biala.pl

    2018-11-24, 14:29
  • Adam Wu.

    Dobrze, że ktoś poruszył ten temat. Tyle mówi się o AdSense, a nikt jeszcze tego właściwie nie ujął. w AdSense drzemie spory potencjał, tylko trzeba umieć go wykorzystać. To powinna być podstawa wszelkich działań twórców i nie wiem czemu tyle osób to pomija.

    2018-11-23, 12:57
  • Marcin

    Ciekawie i prosto o adsense, faktycznie wielu twórców nie ma pojęcia o możliwościach takiej reklamy i ma bzdurne przekonania o tym jak PRowo może to wpłynąć na ich bloga. Moim zdaniem warto pomyśleć nad włączeniem adsense, zwłaszcza kiedy www ma już trochę odwiedzin.

    2018-11-23, 12:54
  • Sebastian

    U mnie zdecydowanie wygrywa 300x250px, chociaż faktem jest, że zaczynałem 728x90px. Także zgadzam się.

    2018-11-23, 12:53
  • Ania

    Bardzo dobrze, że mówi się więcej o adsense bo wg mnie to trochę odepchnięty sposób na dochód pasywny z bloga. Nikt w sumie nie umie tego dobrze zrobić, a warto się zainteresować tematem, bo dobrze zoptymalizowana kampania jest sposobem na zysk i to większy niż 100zł miesięcznie.

    2018-11-23, 12:29
  • Lena

    Wow, dzięki! :D W końcu coś dla takiego laika jak ja. Podoba mi się ten prosty język tłumaczący mogłoby się zdawać tak zawiłe tematy. Na pewno pobawię się tym na swojej stronie :D

    2018-11-23, 09:38
  • Kaja

    Wyczerpujący artykuł. Prostym językiem o trudnych aspektach technicznych. Zastosuję u siebie w najbliższym czasie, może będzie chociaż trochę efektywniej.

    2018-11-23, 09:36
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Ile zarabiają polscy blogerzy i influencerzy
Ile kosztuje influencer marketing?

W artykule staramy się trzeźwym okiem spojrzeć na kwestię zarobków polskich influencerów oraz realnych kosztów kampanii. Odpowiedź jednak wcale nie jest prosta, a na ostateczną wycenę wpływa zazwyczaj wiele czynników. Poznaj te najważniejsze!

Współpraca barterowa: plusy i minusy

"Praca za skarpetki" - tak niektórzy blogerzy nazywają współpracę barterową, która jest dosyć kontrowersyjną kwestią w blogosferze, ponieważ druga część blogerów nie widzi w takim rozwiązaniu nic sprzecznego z własnymi zasadami blogowania. Czy w momencie aktualnego boom-u, reklamodawcy mogą zaproponować współpracę barterową...? Jakie są "za" i "przeciw"?