Historia Content Marketingu

historia content marketingu
Historia Content Marketingu to temat bardzo ciekawy. Generalizując, można określić dwa funkcjonujące poglądy, jeśli chodzi o genezę samego pojęcia i znaczenia, jakie w sobie kryje. W tym artykule przedstawię różnice pomiędzy dwoma sposobami myślenia oraz zarysujemy sobie etymologie w jaki sposób kształtowało się tworzenie content-u i jaki wpływ na to miała ewoluująca technologia.
Ponad 4500 portali, 4100 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Historia Content Marketingu to temat bardzo ciekawy. Generalizując można określić dwa funkcjonujące poglądy, jeśli chodzi o genezęsamego pojęcia i znaczenia jakie w sobie kryje. W tym artykule przedstawię różnice pomiędzy dwoma sposobami myślenia, oraz zarysujemy sobie etymologie w jaki sposób kształtowało się tworzenie content-u i jaki wpływ na to miała ewoluująca technologia.

 

1. Content Marketing

CM rozumiany jako tworzenie i publikowanie treści w celu promocji danej marki. W realizacji jest o wiele bardziej subtelny niż zwyczajny komunikat reklamowy typu push. Jego istota sprowadza się do tego, że trafia w oczekiwana konsumenta, dając mu rozwiązania problemu, rozrywkę, informacje. Nie są tak istotne narzędzia, przy użyciu których content jest tworzony, a efekt, jaki się uzyskuje.

Bardzo istotne jest to, że w działaniach content marketingowych marka powinna być rozpoznawalna tylko jako dostawca treści.

a. Content Marketing istnieje od 2, 3 lat. Jest to pierwszy pogląd, z którym się spotykamy. Mówi się o wielkim boom na CM, przedstawiając takie działania jako innowacyjne i całkowicie nowe na rynku. Według jednego z autorów piszących na łamach Forbes Content Marketing dwa lata temu jeszcze w ogóle nie istniał. Faktycznie ten punkt widzenia nie neguje tego, że już o wiele wcześniej tworzone były treści dla użytkownika. Różnicę definiuje w intencji takich działań. Treściom, które były tworzone w ostatnich dekadach, przypisuje się rolę zabawy, ciekawostki, natomiast współczesny Content Marketing, na który obserwujemy boom, to przede wszystkim użyteczność.

b. Content Marketing istnieje od dekad (1895). Drugi punkt widzenia przedstawia zjawisko CM jako trend istniejący od początku cywilizacji. Można by powiedzieć że dokładnie wpisuje się w CM określenie storytelling, czyli opowiadanie historii przez marki. Zwolennicy tego poglądu twierdzą, że marki od dawna opowiadają konsumentom historie o sobie oraz o swoich produktach. Istotnym elementem, który się zmienia, jest ewolucja komunikatu i narzędzi, za pomocą których jest on przedstawiany. Rozpatrując całą tematykę przez ten punkt widzenia również jesteśmy w stanie zauważyć pewną rewolucję, która nastąpiła. Wspomniana rewolucja dotyczy powolnego upadku reklamy i przejścia do ery produkowania treści, czyli w pewien sposób uwolnienia mediów. Do czasu upowszechnienia się Internetu tradycyjne media opierały się na kontroli i monopolu w przekazywaniu informacji, dzięki temu, że proces reprodukcji i łańcucha dystrybucji treści był bardzo kosztowny. Marki od zawsze opowiadały historie, przekazywały informację, tylko dziś jest to bardziej spopularyzowane.

 

2. Na czym polega fenomen współczesnego Content Marketingu?

a. Po pierwsze, cyfryzacja i ogólny dostęp do Internetu otworzył przed markami zupełnie nowe możliwości. Dziś każdy może utworzyć dokument lub film i przedstawić go innym użytkownikom. CM jest też dostępny dla większej ilości firm, nie potrzeba już na taką komunikację wielkich budżetów, ponieważ koszty komunikacji przy użyciu mediów cyfrowych mogą być bliskie zeru.

b. Po drugie, przestano stawiać umieszczanym publikacjom zbyt wysoką poprzeczkę. Nie trzeba być ogólnie poważanym dziennikarzem, piszącym do najlepszych gazet, aby zdobyć uznanie czy tworzyć społeczność.

c. Po trzecie, zmieniło się także podejście dziennikarzy do pracy w firmach niemediowych. Coraz częściej przeglądając ogłoszenia pracy możemy zobaczyć rekrutację na stanowiska takie jak: copywriter, content designer, specjalista ds. inbound marketingu. Na tych stanowiskach pracują pisarze, edytorzy, dziennikarze - są oni gotowi współpracować z markami przy tworzeniu wartościowych treści.  

Trzy powyższe elementy nazywa się barierami, jakie na przestrzeni ostatnich lat przełamał Content Marketing, dzięki czemu tak bardzo wzrasta jego popularność.
 

Historia Content Marketingu

 

 

3. Historia Content Marketingu.

Marki od lat opowiadały historie, by przyciągnąć i przekonać do siebie konsumentów. Początki Content Marketingu można przypisać oczywiście mediom drukowanym, a ich rozwój następował równolegle z rozpowszechnianiem się masowych środków przekazu.

Poniżej przedstawię skrócony rys historyczny kształtowania się CM, zwracając uwagę przede wszystkim na kanał dystrybucji informacji.

a. Pierwszy magazyn pojawił się w 1895 roku, to wtedy Irlandczyk John Deere wydał "The Furrow", miesięcznik doradzający farmerom, jak osiągnąć większe zyski. Magazyn wydany został w 1,5 miliona egzemplarzach w 40 krajach i 12 różnych językach.

b.1900 marka Michelin (producent opon) wydała 400 stronicowy przewodnik z charakterystyczną czerwoną okładką. Publikacja była przewodnikiem dla kierowców podróżujących przez Francję. Podpowiadała jak dbać o swoje samochody, znaleźć zakwaterowanie i podpowiadała gdzie można dobrze zjeść. Zawierała również adresy mechaników i warsztatów.

c. W 1904 roku Frank Woodwark szukając recepty dla swojej firmy zastosował strategię, gdzie wszystkich swoich sprzedawców wyposażył w bezpłatne egzemplarze książki kucharskiej z przepisami dotyczącymi galaretek. Taka inspiracja okazała się wielką inspiracją dla klientów i już dwa lata później osiągnięta została sprzedaż na poziomie 1.000.000 dolarów.

Trzy powyższe punkty przedstawiają przykład połączenia użytecznej informacji z samym produktem. Danie konsumentom wartościowej informacji i połączenie tego z produktem pokazuje, że już od dekad jest to skuteczna metoda promocji.

d. W 1982 roku, partnerzy Hasbro z Marvel stworzyli GI Joe, komiks prowadzący do rewolucji w marketingu zabawkami. Zainteresowanie produktem zostało zdobyte poprzez opowiadanie o nim historii. Stworzyli historię postaci, który jest bohaterem walki z drużyny Cobra. Jego misją jest przeciwstawić się terroryzmowi, który chce zdobyć władzę nad światem.

e. W 1987 roku, Lego uruchomiło magazyn "Brick Kicks", aktualna nazwa to Lego Klub Magazine. Treść tworzona na potrzeby magazynów i prasy przez wiele lat dominowała i dawała wielkie możliwości markom.

f. Następnym elementem informacyjnej rewolucji było powstanie telewizji, a także powstanie Internetu.

g. Jednak prawdziwa rewolucja odbyła się w  roku 2000 - wtedy powstały serwisy takie jak MySpace, Friendster, Facebook i YouTube, oraz pierwsze blogi korporacyjne, takie jak Channel 9, stworzone przez Microsoft w 2004 roku.

h. Kolejnym etapem w rozwoju CM w kontekście marek był 2007 rok, gdy video zostało wykorzystane w celach viralowych. Swoiste połaczenie CM z viralem. Stworzył go Blandtec, pierwszy film nazywał się "Will It Blend".


 

i. Ostatnie lata to lawinowy rozwój nowoczesnych mediów, technologii oraz szeroko rozumianego internetu. Coraz więcej osób zaczyna tworzyć treść. Stajemy się przez nią osaczani. Nadeszły czasy, gdy dociera do nas o wiele więcej informacji, niż jesteśmy w stanie przyswoić, przez co ludzie coraz częściej muszą segregować informacje. Użytkownicy internetu zaczęli wybiórczo podchodzić do serwisów i stron, śledząc i regularnie odwiedzając te miejsca, które są dla nich interesujące. Takie, które dają wysokiej jakości treść.

Temat historii Content Marketingu jest na tyle istotny, że najprawdopodobniej niebawem Content Marketing Polska stworzy na ten temat oddzielny ebook.

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • JerzyK

    Świetny artykuł. Ciekawe spostrzeżenia z Michelin. Warto też wspomnieć o księdze Guinessa. Druk nie umrze, bo ma znacznie większą wiarygodność, niż internet. Warto przyjrzeć się współcześnie tworzonym gazetom jak Skarb Rossmana, Whisky Magazin czy kwartalnik Mysaver. Ultra ciekawy temat!

    2017-01-26, 11:21
  • oska

    A w Polsce pierwszy przykład Content Marketingu pojawił się 150 lat temu !
    https://b2b-marketing.pl/2014/08/28/content-marketing-w-polsce-ma-ponad-150-lat/ gwarantbud.pl

    2016-05-18, 11:48
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Jak skutecznie zainteresować swoich czytelników
Jak pisać, by zainteresować odbiorców?

Praca copywritera nie należy do najprostszych. Z jednej strony powinien on spełnić oczekiwania swojego klienta – firmy zlecającej konkretny tekst. Z drugiej jednak strony musi mieć przede wszystkim na uwadze oczekiwania docelowego odbiorcy. Ale w jaki sposób zainteresować czytelnika tekstem typowo reklamowym?

Dziennikarz a copywriter
Dziennikarz a copywriter – czym się różnią?

Choć na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że zawody copywritera i dziennikarza są niemal identyczne, to w rzeczywistości bardzo wiele je dzieli. Owszem, ich praca z pozoru wygląda bardzo podobnie. Przy bliższym spojrzeniu stają się jednak widoczne drobne, ale wciąż niezmiernie ważne różnice... o których więcej w artykule.